Vid möte med lös hund...?

nyponros

Trådstartare
På hundkursen (allmänlydnad 1) Tränade vi möten första gången, och ledaren pratade lite om vad man ska göra om det kommer en hund lös springande mot en på promenaden. Hon sa då att kopplad och ivrig kan den egna hunden uttrycka ett kroppspråk som inte riktigt stämmer, tar stöd i kopplet, får en helt annan hållning och ser aggresiv ut i en annan hunds ögon, vilket kan leda till onödiga slagsmål.

Då tyckte hon att det var bättre att man släppte alltihop och lät hundarna göra upp själva, så rätt signaler går fram.

men om man har en rädd hund tex, och hunden som är lös är aggressiv eller framfusig, vad ska man göra då i det läget?
och den lösningen kan ju inte fungera tex nära trafikerade vägar eller dylikt som kan vara farligt.

Roligt att höra hur ni resonerar, hur agerar du om en lös hund kommer springande mot dig och din hund?
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Min hund kan tycka att det är lite obehagligt när det kommer hundar framspringandes men då drar hon inte mot den och det blir inte "fel" signaler, utan hon stannar och vänder bort huvudet och blicken. Jag brukar försöka schasa bort hunden men jag är dålig på det så det funkar inte alltid.. Som tur är så har alla hundar som kommit fram varit snälla, och min också.

Om det kom en hund som såg arg ut vet jag inte vad jag skulle göra, skulle väl få panik och försöka sparka bort den eller försöka dra bort den.. skulle säkert sluta med att jag själv blev biten.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Det beror helt på vad jag själv har haft i kopplet och vad det är som kommer emot oss. Jag har gjort allt från att själv släppa min hund till att ha placerat en "Tretorn 42-stämpel" i ändalykten på den andra hunden.

Men oftast löser sig situationen om båda hundarna är lösa och ägarna lägger sig i så lite som möjligt.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Bara för 2 dagar sedan kom en arg hund i ungefär 3x min hunds storlek och flög på min hund när vi var ute och gick. Lyfte helt sonika hunden i nackskinnet och där fick den så glatt hänga kvar tills dess matte kom och hämtade hunden.
Mindre roligt var det när en groteskt stor St Bernard flög på våran greyhound. Så pass stora hanhundar är inte lätta att försöka hålla isär. :crazy: Greyhounden var kopplad så där var det lättare, men försök få bort en arg st bernard som är lös ute. Jag slet i nackskinnet, tog tag i öronen men hundjäveln märke inte ens att jag fanns. Tills slut lyckades jag få bort honom från min hund genom att slå till med kopplet över nosen på den och sen hade jag fullt sjå att försöka få in båda hundarna, hålla den arga jycken från min hund, försöka hålla dvärgpinschern borta från båda hannarna för jag tänkte att om den där bjässen fått in ett bett på min lilla hade det ju varit slutet för henne.
Men till slut fick jag in mina hundar i lägenheten, spärrade in den andra hunden i trapphuset och fick tag i hundvakten som kunde komma och hämta hunden. Svettig var ag, hade brutit så gott som varje nagel och greyhounden hade ett långt blödande sår i sidan. Puh!
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Ohh jag minns en händelse för kanske 2 år sedan när jag var ute och kvälls rastade min lilla tik, och helt plötsligt dyker det upp en gubbe som ger mig världens utskällning och frågar om det är min hund.
- Jo visst är hon det! sa jag
Och gubben blev bara mer och mer hysterisk och började babbla om att hon hade gjort utfall och det var det ena med det andra. Då tänkte jag att denna karl är ju inte riktigt funtad. Men så mitt i allt så vände han på historien och började prata om en rottis istället. Och eftersom jag delade bur tillsammans med en annan tjej på skolan som hade rottis tänkte jag att det kanske var hennes hund. Så jag lämnade Hiljaa i lgh, tog ett koppel, en massa hundgodis i fickan och gick ut. Behövde inte gå så spec. länge till det mullrade och vrålade till bakom en cykelbod, och mitt framför mig ställer det upp sig en enormt stor rottis. Jag tänkte jag kommer dö här. Men jag vände mig om och gick, samtidigt som jag gick kastade jag hundgodis för att försöka få hunden intresserad (Om jag var den som gav den föda, skulle den ju inte äta mig?! :smirk: ). Sedan kom det fram en jätte trevlig rottis tik som jag gärna hade behållit :) Tyvärr så var det inte min burkompis hund, så jag fick springa runt med hunden till kl 3 på natten för att farbror blå skulle komma och plocka upp den.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Jadu, det där vad man skall göra, det funderar jag på hela tiden.
Min hund är en hane på snart 1,5 år, ganska dominant och i koppel när matte är i närheten så blir han jäkligt kaxig. Han är inte så förtjust i andra hanar, bara hanar han känt sedan han var liten funkar, än sålänge.
Men det är juh min tanke, att om det kommer en lös hund springande så att släppa lös min egna oxå, så att han får en chans att ordna upp det själv med den andra hunden.
allt brukar vara så mycket lättare när matte/husse inte är i andra änden kopplet.

Men ah, har aldrig varit i en sådan situation ännu. alla kallar in sina hundar eller lyfter upp dom när jag kommer med min.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

deathworship skrev:
Men ah, har aldrig varit i en sådan situation ännu. alla kallar in sina hundar eller lyfter upp dom när jag kommer med min.

Sådan tur vill jag också ha :(
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Jag träffade aldrig ägaren utan det var hundvakten som kom och hämtade hunden. Inte ens ett tack för att jag fångade in hunden som sprang lös och flög på andra hundar i närheten av en stor väg.
Men det gick bra med våran hund och såret läkte fint, han fick inga men av det hela så det gick ju ändå bra.
Fast jag var rätt irriterad den dagen. :devil:
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Min hanhund är, precis som deathworship´s, väldigt aggressiv i koppel när jag är med. Jag är mer än väl medveten om att det bästa är att ha hunden lös vid en konfrontation med en annan hund, där helst båda hundarnas husse/matte istället går åt varsitt håll.

MEN det är inte alls säkert att det går bra för det, och för mig är det just där som skon klämmer. Jag vill inte att min hund ska bli skadad, med allt vad det kan innebära, bara för att någon annans hund ska ha nöjet att springa lös. Jag har inte heller lust att betala veterinär eller självrisk om min hund skadar någon annans hund.

Så vad gör man?

Måste också passa på att göra en liten reflektion; hur kommer det sig att så många som har sina hundar lösa INTE lyckas med vanlig simpel inkallning?? Tycker man verkligen att man har befäst sådan lydnad att det är lämpligt att ha hunden lös, trots att man måste skrika sig hes utan reaktion från hunden....?!
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

2 stycken st bernadrs hundar flög på min lilla tik på 10 kg , 31 cm över manken :cry:
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Känner som dig oxå faktiskt. Bara för att hundarna är lösa betyder det juh inte att det går bra alltid! Jag kan säga till 99% att min kommer försöka visa vem det är som bestämmer när det gäller andra hanar (tjejjer vet han om att dom inte är att leka med, hehe).

Men jag har inte helelr lust att betala ngn annans veterinärräkningar. Därför tycker jag lagen är knepig, för om jag ser en lös hund så kopplar jag min för att kunna säga att jag iaf hade hunden kopplad. Fast jag vet om att det är båda ägarna som blir skyldiga ifall hundarna blir skadade.

Usch, hoppas att det aldrig händer ngt sådant med min hund. Går juh ofta med min hund lös men han springer inte runt vind för våg utan går max 10 meter ifrån. Och som sagt, ser jag en annan hund så går jag iväg eller kopplar upp hunden.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Mmm, det låter ju illa. Det låter också som ett av de tillfällen då man ska stämpla sin skostorlek i aktern på den angripande hunden.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Mona skrev:
Måste också passa på att göra en liten reflektion; hur kommer det sig att så många som har sina hundar lösa INTE lyckas med vanlig simpel inkallning?? Tycker man verkligen att man har befäst sådan lydnad att det är lämpligt att ha hunden lös, trots att man måste skrika sig hes utan reaktion från hunden....?!

Det där har jag också funderat över. Jag vet människor som alltid har sina hundar kopplade trots att de inte ens behöver äga ett koppel, så lydiga är hundarna.

Kan det vara så att den som envisas med att ha hunden lös egentligen när en önskan om att hunden skulle vara så lydig att den kan hållas lös?
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

deathworship skrev:
Men jag har inte helelr lust att betala ngn annans veterinärräkningar. Därför tycker jag lagen är knepig, för om jag ser en lös hund så kopplar jag min för att kunna säga att jag iaf hade hunden kopplad. Fast jag vet om att det är båda ägarna som blir skyldiga ifall hundarna blir skadade.

:eek:
Är det så?? Det hjälper alltså inte att jag har hunden kopplad om den blir attackerad av en lösspringande hund - jag är "medskyldig" för det??

Vafan, det är ju inte klokt i så fall!!? Usch, nu blir jag riktigt upprörd! Så jag ska straffas trots att jag inte bara har koll på hunden utan dessutom håller den i koppel?!?

Hur ska man då få folk att hålla ordning på sina djur? När det liksom ändå inte spelar någon roll hur man gör? Sanslöst idiotiskt!
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

luspudel skrev:
Kan det vara så att den som envisas med att ha hunden lös egentligen när en önskan om att hunden skulle vara så lydig att den kan hållas lös?


Ja, jag har aldrig tänkt på det på det viset, men du kan helt klart ha en poäng där.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Jag vet, det är tydligen så. Det är strikt ägaransvar som gäller så som jag har fattat det iallafall.
Om t ex din hund som är kopplad biter den andra hunden som komemr springande lös så är det du som får betala den andra hundens veterinärräkningar.
Helt sjukt egentligen. Eller man ska kanske säga tragiskt att andra får lida för att vissa tror dom har koll på sina hundar.
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Min erfarenhet är att det inte är bra att låta hundar göra upp själva. Det kan resultera i att en hund blir agressiv mot andra hundar i allmänhet eller mot en speciell individ. (har varit med om båda fallen).

Jag tycker det bästa är att inte låta dem mötas alls. Det är klart om det är någon bekant eller någon man kommer träffa med jämna mellanrum att de kan hälsa men sära sedan på dem och säg åt dem att låta varandra vara. Om de inte gillar varandra såklart för då går det ju bra ändå. :p
 
Sv: Vid möte med lös hund...?

Ja, men om en lös hund kommer springande i full fart på promenaden tycker jag det låter svårt att förhindra att hundarna får kontakt...?
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 208
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 202
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp