Vid foderallergi/eliminationsdiet

Picky

Trådstartare
Har letat och hittat några tuggben som är lite annorlunda: risben, majsben samt plastbenet. Någon som vet om de är bra eller dåliga? Kan hunden bita av en bit och svälja den?

http://www.grizzlyzoo.se/tuggben-Whimzees/risben-tugg/
http://www.grizzlyzoo.se/tuggben-Aveo/ossobello-majstuggben-m-bacon/
http://www.zoo.se/marrowbone.html

Och till den som är mer insatt, vad kan en hund reagera på vid var och ett utav benen om man ger det under eliminationsdieten??

Majsbenet innehåller: Majsstärkelse, glycerin, syntetiska färgämnen och smakämnen.

Senast ändrad:
Sv: Vid foderallergi/eliminationsdiet

Vad äter hunden nu under sin eliminationsdiet?
Skulle jag ge mina hundar något med majs i så hade jag iaf sluppit plocka hundskit, det hade sprutat ut i en fin sörja istället ;)

Vid eliminationsdiet ska hunden inte äta något alls förutom sitt foder:)

Fast har man en eliminationsdiet i färsk form, tex de som ger bara älg (+ vitamintillskott) under en tid så kan det ju omöjligt skada att ge älg i annan form under tiden.

Min hund får ett allergi foder, ris har han också fått.
Det är benen jag vill ha svar om, och inte höra att man inte ska ge nåt.

Jag har haft plastben. För hårt för min dvärgsxhnauzer, aussien gillade det dock i brist på annat men vet inte hur nyttigt det är med plastbitar så jag är lite tveksam.

Leksaker i form av kraftiga rep och gummi är också populärt att tugga på.

De andra skulle jag inte våga ge under eliminationsdiet eftersom det är saker de kan reagera på. Om han äter ris i annan form (varför?) Är väl den skadan redan skedd sas.

Älg- och lammben funkar fint här hemma (lite ovanligare att de ätit det tidigare men det vet ju bara du) men som sagt, inte under utredningen.

Min hund får ett allergi foder, ris har han också fått.
Det är benen jag vill ha svar om, och inte höra att man inte ska ge nåt.

Poängen med en eliminationsdiet som består av ett allergifoder är att proteinerna är sönderspjälkade så att de inte kan orsaka en allergisk reaktion. Det kan också finnas en poäng med att låta kroppen "vila" helt från allergener, varför det är olämpligt att ge ris under en eliminationsdiet.

Inget av de ätbara benen som du länkar till är lämpliga att ge vid en eliminationsdiet. Plastbenen brukar tyvärr vara ointressanta, men du kan ju pröva.

Eliminationsdieten är ju under en begränsad tid. Så fort du kan prova att ge något mer så kan du ju börja prova med något köttslag där du också finner lämpliga ben att gnaga på.

Jag har försökt med ALLT, okej? När allergiutredningen inkl provokationsdelen pågått i 15 månader, är den knappast så tillfälligt. Och mer tid lär det ta.
Gällande nylonbenet förstår jag inte riktigt hur det är uppbyggt, om hundar kommer ner till vegetabiliska fyllningen i mitten till slut eller ej. Är inte så orolig för att han inte tål det, men funderar mer över säkerheten över det benet. Och om de intresserar sig för det. Tål ris och fisk klådmässigt men magen tål varken hemlagad ris, fisk eller i torrfodren man provat.

Senast ändrad:

Mitt ben är samma material hela vägen igenom.
Överlag hade jag nog satsat mer på leksaker.

Blev han symtomfri på allergifodret då?

Det finns älghudsben, såna där vita fast med älg istället. Har själv en allergisk hund och hon tål bara viltkött så jag blev jätteglad när dessa dök upp. Dyrare såklart men vad gör man inte. Bromma Zoo i Bromma har dem och de har även en webbshop.

Fast har man en eliminationsdiet i färsk form, tex de som ger bara älg (+ vitamintillskott) under en tid så kan det ju omöjligt skada att ge älg i annan form under tiden.[/QUOTE

Nä det är ju sant, men jag tänkte mer ge annat än det maten innehåller:) Blir ju väldigt svårt veta annars om hunden reagerar och på vad.

Hjorthorn kanske kunde vara något? Annars typ råa ben av älg, rådjur eller häst? Var bor du? Har rätt.mycket rådjursben som jag kan avvara om du vill ha.

Ja det blev han. Som sagt jag har inte många alternativ kvar, leksaker är ej intressanta att tugga på. Då har du någon annan variant på nylonben, har läst blandade omdömen om choklad och vanilj ben. Att bitar lossnat, så det törs jag inte köpa.
Alternativet är att inte ge något att tugga på flera veckor till, vilket är jobbigt för min hund.

Senast ändrad:

Hjorthorn kanske kunde vara något? Annars typ råa ben av älg, rådjur eller häst? Var bor du? Har rätt.mycket rådjursben som jag kan avvara om du vill ha.
Rått har jag gett, kommer ej ge mer pga hälsoproblem när han fått dem. Min pojk har varit med om en del otrevligt som veterinärbesök, dropp, senast smärtor pga rått kött och ben.

Horn i affären för dyra. Stockholm bor jag i. Klövar är också dyra med tanke på hur snabbt de gnags upp. Har tagit upp det på hund i fokus och fått samma alternativ, men jag ville bara höra på det här forumet då det finns många allergihundar, ifall någon har provat de här produkterna.

Senast ändrad:

Fast har man en eliminationsdiet i färsk form, tex de som ger bara älg (+ vitamintillskott) under en tid så kan det ju omöjligt skada att ge älg i annan form under tiden.[/QUOTE

Nä det är ju sant, men jag tänkte mer ge annat än det maten innehåller:) Blir ju väldigt svårt veta annars om hunden reagerar och på vad.

Vet att det säkraste vore att vänta tills klådan försvunnit nu igen tills jag provar nåt att gnaga på (har ej provat råhudsben och sånt), bara råa ben av vilt som jag gett innan, men hjärtat blöder för honom eg. när han inte har nåt att tugga på.

Ja, horn är dyra, men håller läääänge! Man kan beställa från nätet, ex tuggmästaren. De största ligger runt 250.

jag har de plastbenen till mina frallor. Mina hundar älskar dom! Innan har jag knappt hittat några tuggsaker som funkat till dom, antingen är hundarna ointresserade eller också är grejerna för mjuka så hundarna kan svälja dom innan de är tuggade och nästan kväver sig själva :(

Dom här plastbenen har jag iaf haft i ungefär en månad och de ligger och tuggar på dom varje dag, fyllningen är som en sträng i mitten så kommer ut lite i båda ändar hela tiden. På den här månaden har väl hundarna lyckats tubba bort max 1-2 cm på benens ändar.

jag har de plastbenen till mina frallor. Mina hundar älskar dom! Innan har jag knappt hittat några tuggsaker som funkat till dom, antingen är hundarna ointresserade eller också är grejerna för mjuka så hundarna kan svälja dom innan de är tuggade och nästan kväver sig själva :(

Dom här plastbenen har jag iaf haft i ungefär en månad och de ligger och tuggar på dom varje dag, fyllningen är som en sträng i mitten så kommer ut lite i båda ändar hela tiden. På den här månaden har väl hundarna lyckats tubba bort max 1-2 cm på benens ändar.

Aha så fyllningen kommer ut hela tiden. Innehåller bland annat hydrolyserat veg. protein och vegetabilisk olja...hm vet inte. Kanske bäst avstå i dagsläget om vi har oturen att han skulle vara allergisk mot nåt där.

Men såna här horn då, hur länge håller de ungefär? Innehåller de köttprotein, säg om min hund blivit allergisk mot hjort, kan han få sånt? Och är de verkligen roliga att tugga på när de verkar vara så hårda?

Jag har försökt med ALLT, okej? När allergiutredningen inkl provokationsdelen pågått i 15 månader, är den knappast så tillfälligt. Och mer tid lär det ta.

Men vad är resultatet hittills av eliminationsdieten? Vad tål hunden och vad tål den inte? I ditt första inlägg låter det som om ni är i den första fasen och inte alls vet vad hunden tål och vad den inte tål. Jag tänker mig att du annars skulle ha gett någon ledtråd kring detta innan du frågar helt ovetande människor om din hund kan äta vissa födoämnen.

Tål hunden majs och allt som finns i majsbenen - ja, då kan den äta majsbenen.
Tål hunden ris och allt som finns i risbenen - ja, då kan den äta majsbenen.

Tål inte hunden hemlagat ris så skulle jag inte ge risben.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka