Vid foderallergi/eliminationsdiet

Sv: Vid foderallergi/eliminationsdiet

Utveckla allergi mot fisken fast den är hydroliserad?

Brukar inte tänka på pälskvalitén, men den är faktiskt och har varit matt och ful på låren och benen länge. Då har vi en lite olika syn på allergifoder, jag känner att vissa med ris och riktig protein är bättre än det jag kör på nu. Undrar om man kan byta allergifoder utan att prata med en veterinär, men det borde man väl kunna..

Min mår ju bättre (och bra) på allergifoder än på "vanliga", så det är ju avgörande för mig =)

"Torkat blå vitling protein" är inte hydrolyserad, däremot är fiskoljan det.
Sen är jag generellt lite skeptisk mot hydrolyserat, det gäller att det är tillräckligt många dalton. Så 'hydrolyserat' i vanliga foder litar jag inte alls på.

Det låter som att ni har det ungefär som vi med vår vovve. Kör också Anallergenic nu och det verkar funka. Jag köper leksaker som man kan stoppa i godis (dvs allergifodret) så att de får jobba lite.
Morötter blev jag rekommenderad av veterinären att prova, det funkar toppen för oss. Morötter ska visst kunna hjälpa lite om de får diarre av hydrolyserat foder.

Jag har fått lära mig av magexpert att man måste ha minst två olika proteiner att växla mellan om man inte kör hydrolyserat, då ger man enbart det ena proteinet 1-3 månader och sedan kör man det andra 1-3 månader för att förhindra att de utvecklar allergi mot de proteiner som de tålt från början. Det är visst inte alls ovanligt att de utökar allergin :(
Jätteviktigt att hålla sig strikt till detta, dvs växlar man mellan gris och älg så får vovve inte få NÅGON bit gris under älgperioden osv.

Just det där med utökad allergi är tydligen jättevanligt, och det är därför det är olyckligt ha hundar (spec valpar) på foder som innehåller fläsk, nöt, kyckling, ris, vete, majs.. Ja ni fattar. Många foder innehåller "lite av allt". Vilket blir olyckligt om hunden blir allergisk.

Min fick just ett sådant med "lite av varje i" hos uppfödaren. Vill inte kasta någon skugga på uppf, men hade han fått ett "renare" foder så hade han fortfarande troligen blivit allergisk - men vi hade haft mer saker kvar som han tålt.

Det där funderade jag mycket på när jag skaffade min unghund. Det är alltså inte hon som är allergisk, men just för att ha fler alternativ om "oturen" skulle vara framme.

Jag bestämde mig dock för att välja fodret jag ville ge trots flera proteinkällor. Bland de bästa jag hittade och jag orkar faktiskt inte vara kinkig med godis osv även på henne bara för att.

Det låter som att ni har det ungefär som vi med vår vovve. Kör också Anallergenic nu och det verkar funka. Jag köper leksaker som man kan stoppa i godis (dvs allergifodret) så att de får jobba lite.
Morötter blev jag rekommenderad av veterinären att prova, det funkar toppen för oss. Morötter ska visst kunna hjälpa lite om de får diarre av hydrolyserat foder.

Jag har fått lära mig av magexpert att man måste ha minst två olika proteiner att växla mellan om man inte kör hydrolyserat, då ger man enbart det ena proteinet 1-3 månader och sedan kör man det andra 1-3 månader för att förhindra att de utvecklar allergi mot de proteiner som de tålt från början. Det är visst inte alls ovanligt att de utökar allergin :(
Jätteviktigt att hålla sig strikt till detta, dvs växlar man mellan gris och älg så får vovve inte få NÅGON bit gris under älgperioden osv.

Nu får man upp många frågor också. :( Varför så strikt med en ingrediens åt gången mm.
Du sade att det fanns likheter i våra situationer, har din hund också lös mage av all annan mat ni testat? Hur länge tänker du ge anallergenic då? Morot som tugg är inte så intressant för min hund.

I videon fick inte jag intryck av att det var såå strikt som enligt skuggi. så jag förstår fortfarande inte. Men det kan nog ev hon förklara bättre än någon annan om hon nu kan.

Är det Thair Yousef du varit hos och rekommenderar? Pris för att göra gastro....undersökningen (mag-tarm undersökning)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka