Sv: Vid foderallergi/eliminationsdiet
A
Vilket allergifoder har du? Låter jobbigt att du inte hittat något annat som funkar. Vad ger du för godis och tugg? Kommer inte ihåg om du skrivit det i allergitråden. Hade det varit någon riktigt mat i allergifodret hade jag övervägt att fortsätta med dyrt allergifoder tills vidare. Men fjädrar och majs...usch. Men får vara glad för att det funkar i dagsläget iaf. Han kan ju inte leva på luft. Inte omöjligt att jag får göra en mag-tarmutredning iår.
Hills z/d. Läser man innehållsförteckningen är det skit jag aldrig skulle ge. Men, hunden är klådfri, pigg, glad etc på det. Lite för tunn, men det är en hemskt svårfödd hund. När han var yngre blandade jag i perioder med Purina VetDeRM som han verkade tåla men jag var alltid lite nojig då det är fisk i det och jag vet han inte tål viss fisk.
Jag ger som jag skrev älgben, samt märgben från nöt. Får råhudstugg av nöt ibland. Sen hittade jag ett godis på Grizzly Zoo, som mjuka pinnar, det har jag som belöningsgodis. Väldigt glad jag hittat det då belöningsgodis varit ett problem lääänge. (Jag skar små bitar z/d blötmat och torkade i ugn som nödlösning).
Det är massor min inte tål, en hel del jag inte vet. Men jag har nöjt mig med att hittat ett foder han tål (z/d), att han kan få märgben (nöt, älg) och där har jag stannat. På julafton osv får han "godismat" - kokt ris, majs, ärtor, morötter och majsolja. Hunden är i himlen
HAN fattar ju inte allt han "missar" och jag är nöjd med ett funktionellt hundliv. Han behöver inte mer än ett foder och en sak att tugga på. Resten är ju vi människor som vill.
Det jag vet ATT han tål är: Majs, ris, potatis, havre. Älg, rådjur, nöt, hare. Morötter, majs, gröna ärtor, äpplen.
Det jag vet att han INTE tål är: Vete. Ägg. Mjölk. Fläsk, fisk till största delen, kyckling, kalkon + lite mer jag glömt.
Det är dock mer han inte tål, men jag brydde mig aldrig om att ta reda på vad. Jag vill inte provocera fram allergireaktioner, utan efter elimineringen och provokationen så har jag bara testat fram så att han kan få ben, och lite "gottis" (ris/grönsaker/köttfärs). Resten får vara.
Största problemet fodermässigt för oss är kycklingen, tätt följt av ägg. Dyker upp i en helvetes massa foder, inkl allergifoder. Och det räcker med yttepyttelite kyckling så är det klippt. Kycklingfett som enda kycklingingrediens räcker.
Så jag har nöjt mig när jag hittat EN sak som funkar. Ett foder, ett tugg etc.
Hudspec trodde ganska länge han var atopisk allergiker också, men det är han inte, utan det var "bara" det att han är allergisk mot så satans mycket olika grejer. Så jag vill hellre undvika att dra igång en ny allergireaktion pga nåt konserveringsmedel eller smaktillsats (han reagerade en gång på penicillintabletter med köttsmak..) än att hitta "nåt mer, eller nåt bättre, att ge honom".
Så nej, inte jobbigt alls - utom för plånboken.