Vi vill ha reda på barnets kön

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jag finner mycket få läskiga faktiga, ärligt talat.

Uppsatsen är "en moralfilosofisk diskussion om rätten att döda ofött liv" tror jag det stod.

I den återges en riksdagsmotion av en moderat och en kristdemokrat. De påstår att det utförs flickaborter i Sverige. Det finns däremot inget som styrker deras påstående.

Och framför allt finns det inget som styrker Det har bestämts på hög nivå att föräldrar inte längre skall få veta det.
Detta beror på att det finns misstankar om att vissa grupper i samhället har valt bort barn av "fel" kön.


Ditt uttalande är så luddigt att jag måste bemöta det, eftersom jag tror att du ger ryktena om flickaborter alldeles för hög status. När du skriver "det har beslutats på hög nivå" - så låter det som ett vagt rykte för mig. Och varken regering, riksdag eller Socialstyrelsen fattar beslut på basis av "misstankar".
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Som sagt, jag läste det i en dagstidning.
Och där så vet vi ju hur det kan vara med vinklingen.
Dessutom så verkar det ju vara lokat i Uppsala Län.

Men detta är ändå något som jag tycker är värt att tänka på.
Saxat ur Ex-jobbet.

"Mot detta invänder Gustaf von Essen (m), att han inte ser svaret som
tillfredsställande, då det i Sverige förekommer könsselektiva aborter. Ett
konstaterande, av fem chefsläkare från olika större städer, visar att det bara på
deras kliniker utförs mellan en och tre flickaborter per år och klinik. Sett i ljuset
av att det finns ca 120-130 abortkliniker i Sverige gör att det går att sluta sig till
att det utförs minst 130 och eventuellt ända upp till 300-400 flickaborter per år.
Dessa siffror indikerar att det inte rör sig om ett fåtal. Problemet är dock enkelt
avhjälpt om uppgifter om barnets kön inte tillåts lämnas ut före vecka 25."

Och i ljuset av detta så tycker nog jag att man som förälder kan leva med att inte få veta könet på sitt foster.
Det kan ju inte vara sådär rysligt viktigt.
Eller är det?
Och varför i sådana fall?
Är inte det litet läskigt?
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Fast det Uppsala säger är ju då att de inte rutinmässigt ens analyserar könskromosomer.

För att de skulle vara rädda för att XXY-pojkar skulle aborteras. Vilket låter konstigt.

Könskromosomsanalysen tycker jag främst man gör för att fastställa XO - flicka med Turners syndrom. Där är det nämligen överrepresenterat med en del svåra missbildningar som tex kan göra att barnet inte kan leva utanför livmodern. Så får man ett XO-svar får man gå vidare med noggrann annan diagnostik.

Många XO är friska också, men jag skulle hellre abortera ett dödsdömt foster i vecka 17 än att föda det ovetandes i v 40 :( så jag tycker det finns klar indikation för att analysera även könskromosomerna så man kan ta reda på fakta.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jo, det håller jag också med om.
Ärligt talat så begriper jag inte hur de menar i Uppsala.
Samtidigt som jag inte kan förstå att det är så viktigt att få veta barnets kön.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Lite intressant som filosofiskt spörsmål att det inte är ok att göra abort för att bebisen har fel kön medan det är helt ok att göra abort för att man tex har för mycket på jobbet. Egentligen borde väl alla skäl, eller inget alls, vara lika godtagbara för en abort.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Men hallå! Man kan ju bara göra abort fram till v 12 i alla fall! Ska man göra det senare krävs socialstyrelsens godkännande. Och rutin-UL görs i v 18-19. NUPP görs i v 14 ungefär och FVP omkring v 15 har jag för mig. Svaret efter FVP kommer precis i gränsen till när man öht får lov att göra abort och man får bara dispens om det vid FVP visar på avvikelser.

Köns-UL görs från v 28 för att man ska kunna vara säker på resultatet, innan dess kan det vara väldigt svårt att se. Lättare att säga att det är en pojke än en flicka dessutom. Och så sent finns det väl ändå ingen som funderar på att ta bort sitt barn?

Dessutom står det i lagen att man har rätt att få veta all anatomisk etc info om sitt ofödda barn vid UL och de har faktiskt ingen juridisk rätt att neka en att få veta könet! Däremot kan de ju påstå att de inte kan se, så har de slingrat sig ur det hela. Som en läkare sa när jag frågade om könet vid UL: barnet har rätt till sina hemligheter. Men det är alltså fel!
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

mino skrev:
Lite intressant som filosofiskt spörsmål att det inte är ok att göra abort för att bebisen har fel kön medan det är helt ok att göra abort för att man tex har för mycket på jobbet. Egentligen borde väl alla skäl, eller inget alls, vara lika godtagbara för en abort.
Jo visst.
Jag har inte sagt något om det.
Jag bara återger vad jag har läst (eller tror att jag kommer ihåg att jag har läst).

Däremot så tycker jag att frågan snarare är om det allmänna skall ge information om könet på fostret för att ge underlag för detta val?

Och så undrar jag fortfarande varför?:
1. Det är så viktigt att få veta könet på fostret?
2. Varför man vill välja könet?
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Lupin skrev:
Men hallå! Man kan ju bara göra abort fram till v 12 i alla fall!

Rätt till fri abort
I Sverige har det funnits fri abort sedan 1975. Abortlagen ger kvinnor rätt att göra abort före utgången av den 18:e graviditetsveckan, om aborten inte kan antas medföra allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa.

Källa: http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=15290

Jag visste mitt 3dje barns kön i vecka 15.
För jag gjorde moderkakeprov i vecka 11.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Inte_Ung skrev:
Och så undrar jag fortfarande varför?:
1. Det är så viktigt att få veta könet på fostret?
2. Varför man vill välja könet?

1) Jag har fått det båda gångerna men tycker inte det var viktigt. Däremot skulle det kännas löjligt att det faktiskt var fastställt vid fostervattensprovet men att alla skulle anstränga sig för att inte försäga sig för oss för att vi ville ha det hemligt. Jag såg det som praktisk extrainformation helt enkelt, så vi slapp fundera på mer ett namn ;)

2) Tja, vet inte? Man får ju inte mer betalt för stoföl i dessa fall :D

Jag kan iofs tänka mig att om folk bara har barn av ett kön vill de ha av det andra också. Fast jag tycker inte så personligen.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

prinsus_ skrev:
När jag bokade tid för första besöket på mvc så frågade jag när man gör första ulj. och hur många man gör och då frågade hon varför jag undrade det - vad är det för fråga ifrån en professionell?
Det undrar ju jag också då.
Är du orolig för något särskilt?
Ja, då så vill väl Barnmorskan veta det.
Är det så konstigt?
Eller vill du bara göra många för att det är kul?
Så kanske att landstinget dels inte vill bjuda på det och kanske även att Barmorskan vill berätta att UL inte är helt utan påverkan på barnet.

prinsus_ skrev:
Sen frågade jag om man kunde få reda på kön - .
Varför vill du veta det?

Jag ville göra ALL tillgänglig och möjlig fosterdiagnostik.
Och fick vackert redovisa varför jag ville det.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jag vet I_U, jag läste precis den delen du citerar. Men som jag skrev tidigare: han påstår det. Och han belägger det inte utan pratar om "ett konstaterande från fem chefläkare".

Det räcker inte. Och det räcker framför allt inte som grund för ditt första inlägg. Det var mest det jag var ute efter.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Första inlägget hade det där jag läste i UNT som grund.
Frågan är om de skrev rätt där och om jag minns rätt?
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Ärligt talat tycker jag ofta att de som inte vill veta har mindre genomtänkta argument, typ "vill inte öppna julklappen i förväg" eller nåt annat skrockbetonat. I mitt fall hade det som sagt med anknytningen till barnet att göra, vi hade köpt samma kläder och vagn oavsett kön.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Vill och vill.
Det är skillnad på att inte vilja veta och att inte bry sig.
Och det är skillnad på att få veta och tycka att det är okej och att tycka att det är skitviktigt att få veta.

För min del så var det hugget som stucket.
Jag kunde lika gärna veta som inte veta.

Vid moderkakeprovet så blev jag tillfrågad om jag ville veta.
Så jag frågade om det blev någon extrakostnad för landstinget om jag ville veta, och när jag fick svaret att det inte blev det så tyckte jag att det väl kunde vara kul som omväxling.
De 2 första barnen hade jag ju inte vetat.
Och jag tycker att graviditet är ett riktigt skit, så allt som kunde vara kul togs tacksamt emot.

Men jag hade aldrig bett att få veta.
Jag ville ha ett friskt barn.
Annars så vägrade jag vara gravid en gång till i livet.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

>Och jag tycker att graviditet är ett riktigt skit, så allt som kunde vara kul togs tacksamt emot.

hehe, det här argumentet köper jag direkt.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Britta68 skrev:
Det skall väl vara ok att killen ringer! Men samtidigt förstår jag faktiskt att de vill prata med blivande mamman, de kan ju ha frågor som han inte kan svara direkt på, om hur man mår, blödningar, menscykler etc etc.

Dels satt jag bredvid honom och så hade jag skrivit upp datum för sista mens, ägglossningsdatum och en lista med frågor mm. Det är väl dags att de vänjer sig vid att den nya generationens killar vill vara delaktiga :idea:. Det var nästan en principsak för oss.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Silverkedjan skrev:
Prinsus, har du kollat med Carlanderska?

Jag surfade på deras hemsida förra natten men hittade ingenting. Om nu fostret sitter kvar så ska jag ringa dem.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Inte_Ung skrev:
Och så undrar jag fortfarande varför?:
1. Det är så viktigt att få veta könet på fostret?
2. Varför man vill välja könet?

Det är inte jätteviktigt och vi är glada bara barnet är friskt men det är en känsla vi har att vi gärna vill veta vilket kön barnet har. Det känns så för oss som att det är lite personligare när man pratar med fostret då och att man kan ge det ett preliminärt namn redan innan det är fött. I andra länder tex USA så är det ju mer regel än undantag att man får veta könet, det är ju bara ett paradigm här att det är konstigt att vilja veta. Vi kan även tänka oss att betala för informationen, kommer att göra nupp-test privat eftersom man inte gör det här på västkusten. Då undrar du kanske varför jag vill göra nupp test? För att jag vill kolla så barnet är friskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Det verkar vara väldigt olika det där med att få reda på könet.

Vi var på ul i fredags och bm frågade om vi ville veta. Vilket vi inte ville. Jaja, sa hon. Ni ska ju hit om 4 veckor så ångrar ni er så kan ni alltid fråga då. Dvs det var inga problem om vi velat.

Min åsikt om det hela är att det är upp till var och en om man vill veta eller inte. Jag vill bli överraskad och framförallt när det nu finns en risk/chans att det blir planerat kejsarsnitt. Vill inte veta att just den dagen, den tiden kommer mina två barn av det eller det könet.

Samtidigt så är jag vansinnigt nyfiken! :D

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 166
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 812
Senast: ako
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp