Vi vill ha reda på barnets kön

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Inte_Ung skrev:
Det undrar ju jag också då.
Är du orolig för något särskilt?
Ja, då så vill väl Barnmorskan veta det.
Är det så konstigt?
Eller vill du bara göra många för att det är kul?
Så kanske att landstinget dels inte vill bjuda på det och kanske även att Barmorskan vill berätta att UL inte är helt utan påverkan på barnet.


Varför vill du veta det?

Jag ville göra ALL tillgänglig och möjlig fosterdiagnostik.
Och fick vackert redovisa varför jag ville det.

Jag är nyfiken på hur den här tiden som gravid kommer att gå till. Jag tycker bara att det låter så oförskämt att säga: "varför undrar du det" till en patient, det hade jag aldrig själv sagt. Då är det ju som du säger bättre att fråga om man är ängslig över något särskilt och fråga om det är något annat jag undrar. Hon var liksom inte inbjudande utan kändes kort i tonen liksom. Och eftersom jag inte gillade detta bemötande har jag bestämt mig för att avboka tiden och vända mig någon annanstans där personkemin med barnmorskan stämmer lite bättre - det ska ju vara en trygg tid som ska kännas positiv och man ska inte känna sig kränkt på mvc-besöken. Jag kanske är extra nyfiken och extra kritisk mot barnmorskans attityd eftersom jag själv är sjuksköterska - hade jag haft hennes jobb så hade jag haft ett helt annat röst- och tonläge.

Jag vill inte göra många ultraljud för att det är kul, jag ville bara veta hur rutinerna är eftersom detta är första gången, hur många och när.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

prinsus_ skrev:
Då är det ju som du säger bättre att fråga om man är ängslig över något särskilt och fråga om det är något annat jag undrar. Hon var liksom inte inbjudande utan kändes kort i tonen liksom.
Och då så undrar jag om du kanske dränkte henne i frågor så att hon inte hann svara på dem?
Du verkar ganska så "på" runt det här, så det kan nog finnas en viss risk att omgivningen inte får en syl i vädret.

Just nu är jag t.ex. glad att jag skriver ett inlägg och därför inte kan bli avbruten mitt i meningen.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

För de allra flesta så är det en häftig upplevelse att upptäcka att man är gravid och sen känslan när man ÄR gravid, kanske mer första gången? Jag var också väldigt "på" i början, innan jag vande mig och graviditeten blev en del av vardagen. Tycker man kan ha förståelse för det! Det ÄR ju en helt fantastisk grej!
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

"kanske även att Barmorskan vill berätta att UL inte är helt utan påverkan på barnet"

Nu kommer du med obekräftade påståenden igen. Undersökningar visar att UL är ofarligt. Och inte blir barnen oftare vänsterhänta heller om man gör många UL....
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Lupin skrev:
Undersökningar visar att UL är ofarligt.

Så vitt man VET.

Jag är själv röntgenläkare och jobbar varje dag med ultraljud. Trots detta har jag inte tjuvtittat på mina foster.

Finns det ingen indikation, ska man inte göra någon undersökning. Historiskt sett är det så att man i efterhand har hittat samband mellan sådant man trodde var visat som ofarligt och senare uppkomna sjukdomar.

Om femtio år kanske man visat att många ultraljud lett till något på lång sikt som vi inte har en aaaaaning om idag.

Försiktighetsprincipen är en väldigt bra princip när det gäller vad man ska utsätta ofödda för :idea:
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Lupin skrev:
Tycker man kan ha förståelse för det!
Visst, men man måste ju lyckas med att få en syl i vädret också.

Att ge barnmorskan en chans att också prata kan ju vara en bra strategi om man vill ha någon information att lyssna på.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

jag sa till på ultraljudet att jag ville veta om dom såg....att detta var fjärde o sista barnet;)

fick reda på att det såg ut som en liten tös (alltid kul efter tre grabbar)
va inne på fler UL kontroller pga barnets dåliga tillväxt och fick konstanterat 3ggr av olika personer som gjorde ultra ljuden att det va en liten flicka:love: (dom hade rätt oxå:angel: :D )

mvh Arabizar
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jag tycker att det borde vara en rättighet att få välja, om man vill veta eller inte.Men dom kanske väljer att inte berätta eftersom dom faktiskt har haft fel.Vet en tjej som hyfsat nyligen fick barn, och dom hade gjort könkoll flera gånger och alla gånger fick dom veta att det var en tjej.Namnet var bestämd och ut kom en KILLE.
Min morbror fick reda på att dom väntade en pojke (efter 2 tjejer så tyckte dom att det var på tiden)...men det blev ytterligare en tjej.
Så några får veta och andra inte, tror mer att det beror på sköterskan om hon vill berätta eller inte.

Jag skulle aldrig ta reda på könet utan vill att det ska bli en överraskning.Men jag kan förstå dom som vill veta.
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

min bror fick barn förra året och han och hans tjej frågade efter könet och fick svaret pojke ut kom en flicka.....

jag har aldrig med mina tidigare barn frågat om jag kan få veta kön,men nu på sista bebben ville jag veta och kände mig ändå rätt säker med tanke på att 3 olika personer gjorde ultraljudet och sa samma sak.

jag tycker iof att könet har mindre betydelse,huvudsaken att barnet kommer ut och är välskapt och friskt:)
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Undrar hur det känns då egentligen.
Tänk om man får reda på könet och det är verkligen det man önskar sig. Typ efter två flickor......äntligen en grabb.....trodde man.
Och tvärtom. Allt som man köpt in är till en flicka/pojke.
Men jag tror att besvikelsen kan vara jäkligt svår att komma över om man blivit "lovad" en sort. Mycket svårare än om man inte visste innan.
gulan fd.gulla
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Tycker helt klart att du ska byta bm om det inte känns bra:( Det är ju så viktigt att man känner att man kan ställa alla frågor man har. En trygghet liksom för en blivande mamma.Att undra över när alt hur många ul man får göra är väl ingen konstig fråga:confused: Måste vara ganska vanligt att man undrar när man får "träffa" sin bäbis första gången.

När jag var gravid men min lilla kille så blev vi erbjudna att göra fostervattensprov pga min ålder. Vi tackade ja till det för det kändes viktigt för oss. Då fick vi möjligheten att få reda på könet på bäbisen och anledningen till att ffa jag ville veta det var att jag fick panik då jag fick reda på att jag var gravid (inte planerat:angel: ). Att få reda på könet på barnet gjorde att det blev på något sätt en individ som låg där inne i magen och jag kunde börja se fram emot den lille som var på g:love: Det hade ingen som helst betydelse ientligen om det var en kille eller tjej, men att veta kändes ändå bra på ngt sätt...
 
Sv: Vi vill ha reda på barnets kön

Jag tycker det är tvärtom. Många undrar om vi har tagit reda på vad det ska bli. Och när jag svarar nej, det enda jag önskar är ett friskt och snällt barn, och att könet får vi reda på iallafall, så blir dom alldeles konstiga. Fast jag blir inte ledsen om det visar sig under vägen. Det finns så mycket annat jag funderar på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 166
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 812
Senast: ako
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp