Vi som tränar

Singoalla

Trådstartare
En tråd för alla ni som springer 3 km i veckan till er som siktar på ultramarthon eller Tough Viking. Vilka träningsbukefalister finns det här? :)

Vad tränar ni?
Varför tränar ni?

Själv är jag uppväxt i sportfamilj som både jobbar med träning, bollsportar och springer marathon. Förra året var jag i min bästa form någonsin, sprang 2 dagar i veckan och gymmade 3. Men flytt, nytt jobb och sjukskrivning har gjort att det blev lite tuffare det här året och jag har tappat både formen och energin :( Nu sitter jag och kikar på 2017 och funderar på anmäla mig till något lopp för att få en liten knuff på vägen :p

Jag fullkomligt ÄLSKAR att träna, och det gör mig ledsen att jag inte prioriterat det på sistone. Samtidigt är jag ödmjuk inför att livet svänger och att det mesta går i banor. Tänker att ni kan få inspirera mig lite med era berättelser :heart

Jag joggar periodvis. Försöker komma ut tre gånger i veckan men inte alltid det blir så. Joggar oftast mellan 5 - 8 kilometer i makligt tempo. Har alltid hunden med mig, blir lättare att motivera mig då!

Jag springer 3-4 gånger i veckan, rider ungefär lika mycket och yogar och styrketränar ibland. Det blir oftast yogaövningar i 10-15 min som stretching efter en löprunda, medan styrketräningen blir mycket mer sporadisk.

Jag tränar för att jag tycker om och mår bra av att komma ut, helst ut i skogen, oavsett väder och årstid. Efter en knäskada behöver jag dessutom se till att jag har tillräcklig benstyrka för att inte knät skall bli instabilt. Jag tycker också att den träning jag ägnar mig åt utöver ridningen gör mig till en bättre ryttare! Och så är jag så nöjd med mig själv och livet när jag sprungit! :D

Jag har anammat gymmet som mitt andra hem. :p

Tränar 6 dagar i veckan när jag är i full gång.
Just nu håller jag och min pt på att ändra i mitt schema med vad/hur jag tränar.
Det lutar åt måndag till onsdag "egna pass" alt med honom, torsdag easyline (ska vara ett mjukare rehabpass, men jag har bara en hastighet och det är fullt ös medvetslös), fredag tabata eller spinning. Lördag vila och söndag kör jag trx.

Ultimata målet är stark och hållbar kropp. Minimera förlust av muskler under viktnedgång och köra tough viking 2018 utan skador och massor med straff :)

Sedan har jag precis lärt mig glädjen i att träna. Och känslan i kroppen efter ett tungt och hårt pass är bättre än sex :o:cool:

Jag vet knappats om det är rättvist att kalla det för träning, men jag brukar jogga ca 45 minuter i makligt tempo 5-6 gånger i veckan. Utöver det så försöker jag träna lite rumpövningar hemma i ett försök att få en fylligare bakdel, sedan rider jag två-tre gånger i veckan. Ridningen är enbart rekreation, övrig motion är mest för att "jag inte vill bli tjockare" och ganska utseendefixerad. Även om något av det bästa jag vet är långpromenader med musik i öronen, så har jag inte riktigt lyckats få det till att jag uppskattar joggingturerna på samma vis.

Men nu har mina förutsättningar ändrats. I somras blev jag dålig och var under utredning för multipel skleros som jag slutligen fick som diagnos för mindre än en månad sedan. Så sommaren gick bort för att jag var dålig, hösten har gått bort pga. ryggmärgsprov, blood patch, behandling och en förkylning som inte ger sig pga. det sistnämnda. Senaste månaden har jag i stort sett bara varit inomhus med undantag för korta promenader och en ridtur, och i förrgår sprang jag ca. 100 meter på min promenad. Tyvärr kändes det rassligt i hals och luftvägar dagen efter, så jag vågar nog inte springa riktigt än.

Det här har gjort att jag är mer taggad än någonsin på att komma igång igen, och ska försöka se träningen som en nödvändighet för att få en så stark kropp som möjligt, så den kanske kan återhämta sig från kommande skov enklare, och inte bara som en del i att bli smal. Sedan kanske jag måste hitta lite nya sätt att röra mig på, som yoga eller simning.

Jag försöker ta mig iväg på en joggingrunda lite då och då i alla fall. Målet är väl ett par ggr/vecka, minst, men det varierar mycket. Jag mår bra av träning men av olika anledningar har det hamnat på is mycket sista året. Det är perioder när jag är pigg och mår bra som jag kommer ut helt enkelt. Jag börjar för jag inser att jag försoffat mig och fått mage och fortsätter för att jag mår bra av det :p

Min standardrunda jag tar mig igenom är dryga 3 km. Det brukar inte vara något problem ens som otränad att ta mig runt den vilket känns bra. Annars hade jag aldrig orkat komma igång :D

En tråd för alla ni som springer 3 km i veckan till er som siktar på ultramarthon eller Tough Viking. Vilka träningsbukefalister finns det här? :)

Vad tränar ni?
Varför tränar ni?

Själv är jag uppväxt i sportfamilj som både jobbar med träning, bollsportar och springer marathon. Förra året var jag i min bästa form någonsin, sprang 2 dagar i veckan och gymmade 3. Men flytt, nytt jobb och sjukskrivning har gjort att det blev lite tuffare det här året och jag har tappat både formen och energin :( Nu sitter jag och kikar på 2017 och funderar på anmäla mig till något lopp för att få en liten knuff på vägen :p

Jag fullkomligt ÄLSKAR att träna, och det gör mig ledsen att jag inte prioriterat det på sistone. Samtidigt är jag ödmjuk inför att livet svänger och att det mesta går i banor. Tänker att ni kan få inspirera mig lite med era berättelser :heart

Jag tränar för att jag mår bra av det både fysiskt och psykiskt, kort och gott. Efter att ha förstört diverse ryggmuskler genom åren måste jag hålla igång för att inte bli stel och få ont. Tyvärr har jag haft en lång period nu när jag inte riktigt haft tid och ork att träna så mycket som jag egentligen vill, men försöker komma igång mer i vinter och är uppe på 2-3 gånger i veckan utöver ridningen.

För det mesta hänger jag på gymmet. För bara några år sedan förstod jag inte alls vitsen med att lyfta skrot, men nu har jag nästan kommit att älska det. Utöver det är det en del crossfit/OR/kampsportsinspirerat, dock på väldigt låg nivå, varvat med yoga och simning någon gång då och då.

Önskar att jag också kunde skriva att jag är ute och springer, men hatar det verkligen och har aldrig tagit mig längre än 5km i taget. Med åldern har jag erkänt detta för mig själv och accepterat att jag är och förblir en kortdistansare :p

Jag tänker inte att jag tränar, men är aktiv. Soffan lockar ständigt men jag vet ju att jag mår bättre när jag rör på mig. Rör på mig så att jag blir svettig 3-5 gånger i veckan. Försöker att få ett pass paddling och ett pass klättring och minst 600 höjdmeter på fjället. Men gärna det dubbla av allt! Springer gör jag någon gång per år, på ett gym har jag aldrig varit, gruppass har jag testat men det var inget för mig.

Jag styrketränar en del - sedan ungefär ett år tillbaka - och försöker få till tre pass/vecka, varav ett pass med PT.

Eftersom jag kunde i princip ingenting i början har mycket tid lagts på rörlighetsträning och teknik i olika helkroppsövningar, men just nu kör jag en liten satsning på klassisk styrkelyft. Inte satsning som för tävling, utan för att uppnå ett personligt mål vid årets slut. (Mest för att HA ett mål med träningen, för motivationens skull.)

Därutöver har jag sprungit en del de senaste åren. Sedan jag började med styrketräningen har löpningen dock fått stryka lite på foten, men jag försöker fortfarande mysjogga ett par rundor om ca 5 km varje vecka, men jag tar inte så seriöst på det. Jag älskar att springa när det flyter på, men kan likväl byta löprundan mot en promenad liksom. Så länge jag bara håller mig lite aktiv känns det ok.

Jag tränar för att jag har insett att jag mår förjäkla bra av det, helt enkelt. Det är klart att både ork och vilja tryter ibland men jag vet samtidigt att jag typ aldrig mår så bra som efter ett träningspass, jag gillar att känna mig stark och så är det ju oftast ganska kul i sig också (och så gör min trötta rygg inte ont längre :up:). Det är egentligen motivation nog, för min del.

Åh! En tråd för mig! :bump:
Jag tränar ca 11 pass av olika slag i veckan, älskar det :love:
(Bodyjam 2 ggr, , Tabata 3 ggr, Bodypump 2 ggr, Cx + Bodyattack, Grit och AfHo 1 gg/v, ungefär)
Bara gruppträning, någon gång ibland med PT för att prata teknik o.s.v. så att jag håller för Bp-passen (utfall, knäböjs, skivstång o.s.v.)
Gick på pass istället för sjukgymnastik efter skada och kan verkligen inte traggla själv i gym. Det är så jääävla segt :rofl:
De säger att man ska ha ett mål...mitt mål är väl att ha roligt och faktiskt GÖRA något om dagarna...hahah.
Och kanske hålla knät "i schack".
Är på gymmet 2-5 timmar om dagen, 1-2 pass och resten prata med folk...hahaha

Senast ändrad:
jag är tyvärr periodare med träningen och har haft en lång period då jag varken haft tid eller energi att ta tag i den. Nu är jag äntligen på väg upp igen och har börjat komma igång på riktigt. Anledningen till att jag tränar är för att min kropp mår så mycket bättre och jag känner att ryggen blir fort kass igen när jag inte sköter mig.

Började med karate för tre veckor sedan och det är det roligaste jag vet. Tränade för flera år sedan men la av pga en skada och nu håller jag tummarna för att mitt knä håller den här gången.
Förutom karaten har jag börjat styrketräna minst 1g/vecka och promenerar.

Målet är att förutom få igång kroppen och må bättre även att springa Tunnelloppet 8km i mars och sedan springa Vårruset, Tjejmilen mm nästa år. Men det får ta den tid det tar att komma igång med löpningen igen och jag har egentligen ingen brådska.

Just nu är jag inne i ett bra träningsflow. Har ju ingen hund att tävla med (tant har vintervila och lillan är för ung ännu) så får lägga tid på mig själv istället, målet är att jag ska vara toksnabb när lillan får starta i September :D
Just nu ser schemat ut så här:

Mån: Bodyattack
Tisd: Vila eller Vinyasa Yoga på lunchen på jobbet(det är inte alla veckor)
Onsd: CXWORX + bodybalance
Torsd: Vila
Fred: Yin Yoga
Lörd: CXWORX och/eller TRX
Sönd: Bodypump

Har pausat helt med löpning, men det kommer jag nog ta upp till våren.

Jag försöker träna 5 gånger i veckan. Jag går just nu bara på friskis och svettis och mest jympa men olika varianter.
Har börjat med skivstångspass för att få in mer regn styrka också.
Mina mål med träningen är viktnedgång och att må bra.
Jag springer ett lopp om året och det är Göteborgsvarvet så vissa veckor blir det nåt löppass också och det ökas på under våren.

Jag styrketränar (tungt) och kör kondition i form av spinning eller nåt annat gruppass på Friskis.

Är i mångt och mycket en lustdriven person när det gäller träning. För typ fyra-fem år sen sprang jag uppåt 40 km i veckan och yogade en himla massa, men nu springer jag mycket sporadiskt och yogar bara emellanåt.

Anledningen till att träna har också skiftat. Tränade inte alls de första 26-ish åren av mitt liv, sen bestämde jag mig för att gå ner i vikt och då blev träningen ett viktigt redskap. Nu tränar jag främst för att bli stark, för att kroppen ska hålla. Väger egentligen för mycket, men orkar inte med den styrketräning jag vill på mer än ett marginellt kaloriunderskott så vikten får göra vad den vill bara den inte går uppåt. :p

Löptränar i huvudsak. Tränar styrka för att kunna löpträna ännu mer och hösten har därför inneburit tre pass styrka och två pass löpning plus ett pass intervaller på rodd/cross/cykel. Från nyår blir det tvärtom, minst tre pass löpning och två pass styrka. Nästa års lopp är inbokade, ett maraton, en halv maraton och två millopp. Kan bli något mer som spontanbokas isåfall. Följer löpprogram, först ett halvmaraprogram framt till det loppet och direkt efter hakar maraprogrammet på. Maran sker i höst.

Jag styrketränar 2-3 dagar i veckan, rider 4-5 dagar i veckan och promenerar varje dag.

Rider gör jag för att det är min stora passion här i livet. Promenerar gör jag för att det är så himla skönt och att hunden behöver ut. Styrketränar gör jag för att jag har fått reda att jag är otroligt snedmusklad i kroppen och påverkar därmed min häst negativt som i sin tur får låsningar. Jag går hos kiropraktor som hjälpt mig och nu stretchar och tränar jag så gott jag kan och börjar känna mig starkare. Att min rygg tar stryk titt som tätt har troligen att göra med att jag är sned (ena benet kortare så jag har gått i typ 15 år och musklat kroppen snett pga det) så att bli av med ryggontet är ett mål och känna mig mer liksidig i ridningen. Att kroppen fastar till sig och hållningen blir bättre efter två graviditeter är inget minus det heller :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 841
Senast: lewellyn
·
M
Träning har två problem som ja tänker ta upp här... Det första, som alla mina tränare hittills har sagt åt mig, jag sitter snett. Mm, jag...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: flashlight
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 970
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar