Hej hej, här kommer en nybörjare i agilityvärlden, men vi tränar för att förhoppningsvis kunna tävla i framtiden
Jag har en sheltietik på 15 månader och vi är mitt uppe i en nybörjarkurs. Har jobbat mycket med att lära in slalom dom här första veckorna och jäklar vad svårt det är!
På kursen idag jobbade vi med tunnlar och det var inga problem, raka, böjda och med säck, hon bara sprang rakt igenom. Nu ska vi börja lära in kommando på det också
Just nu känns det dock som vårt största problem är det här med att ha hunden lös (Inte bara vid agility utan alltid). Så länge hon har fokus på mig så går det jättebra. Då har vi kunnat köra flera hinder på en rak linje för att sedan fånga upp henne efter sista hindret. Men så fort hon blir lite för exalterad och tappar lite fokus så slutar hon totalt att lyssna och jag får inte tag på hund
. Hon springer aldrig ifrån mig och skulle hon göra det så kommer hon tillbaka när jag ropar, men jag lyckas aldrig få tag på henne så jag kan koppla henne. Godis, leksak, ignorerar och gå åt andra hållet, inget funkar, hon springer bara runt (och skäller). Det brukar sluta med att hon springer fram till någon annan människa och jag får be dom ta henne. Vi tränar även jättemycket på inkallning där jag inte kopplar henne utan bara berömer och sen får hon springa igen. Varierar både med godis och leksak.
Är det någon som har något bra tips? Känns som detta är lite a och o för att kunna hålla på med agility. Vi tränar en del med klicker om det skulle finnas något bra sätt att använda den i det här?