Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med Diskurs - 51min efter 3-4månader är ju jättebra! :) Vet många som inte kommer ner på de tiderna ens efter år av träning :)

Jag själv kommer att vara glad om jag någonsin kommer under 50min igen. Efter att ha sprungit blott en ynka kilometer i förrgår (i kombination med promenad) - första på nästan 2 år - och det retade ischiasnerven direkt så känner jag mig inte direkt hoppfull :down:

Blir till att harva vidare på cykel större delen av året istället skulle jag tro, och Core-träning. Blev en 25km runda på landsväg igår, tur att det är relativt roligt det med, även om jag inte kan jämföra med ett bra löppass :(

@Philosophia - fy vad tråkigt med skadan!! Hoppas du kan genomföra Stockholm Maraton trots allt, även om det inte blir i det tempo du vill. Vad hade du för måltid innan skadan?

En allmän fråga - är det någon av er som barfotalöper?

Hoppar också in som ny.

Började springa i september förra året iom att jag började med militärträning, där vi transporterar oss mellan övningarna med att springa olika långa sträckor.

Sprang för världens barn på Gärdet i oktober och det var det längsta jag hade sprungit då (ca 2,5 km). Hann köra rena löppass några gånger nu under våren och sprang 5 km typ 2-3 gånger innan första loppet nu i helgen - Spring Cross (5 km). Gillar så mkt mer att springa i skogen än att bara springa på släta och fina vägar!

Nu är jag anmäld till midnattsloppet i Stockholm, så jag ska väl försöka mig på att springa milen nån gång innan. Känns iaf som det fungerar väldigt bra att springa långt om jag bara håller mig till mitt tempo. Men skulle gärna vilja snabba upp det lite. Har kört några gruppträningspass med Nike och Röhnisch/Lofsan och kör vidare på blandat intervaller och "långa" pass de gånger jag hinner med rena löppass.

Nu har jag fått hem och testat min nya leksak, en forerunner 10. :)

Första gången jag kör intervall utomhus, körde 3 st 5 minuters med 2 min gång emellan.
Pendlar mellan 5:03 och 3:40 min/km. Lyckas inte få fram något medeltempo på intervallerna *morr*. Men kändes iaf bra, blev ordentligt anfådd och trött men fick tillbaka andningen väldigt fort så fort jag saktade ner så det känns som kondisen är ganska bra :).

Idag gav jag mig ut 6.45 med en clementin i magen. Sprang 5,5km för första gången. Blandat asfalt och skogsstigar. Sprang 6,30 tempo. Det var galet jobbigt. I slutet blev det mer intervaller, gå 1 min och springa 1 min ca. Var mycket uppförsbackar sista biten då vi bor högt.

Är det någon mer än jag som blir rödare än en tomat i ansiktet när ni springer? Håller i sig nån timme efteråt.

Det blev ett ganska positivt besked från naprapaten igår. Hamstrings har en liten överbelastning, både nere vid fästet och mer mitt på baksidan av låret. Men det är inget som är trasigt och jag får springa. Dessutom hade jag en låsning i kroppen och har svårt att koppla på gluteerna. Det är som om signalerna inte riktigt går fram från huvudet till resten av kroppen, vilket gör att hamstrings får ta all stryk. Det blev neuracbehandling och så fick med mig några rehabövningar som jag ska göra varje dag. Återbesök nästa vecka! :)

Härlig @Philosophia Hur mycket kommer du våga springa nu?

Jag sprang mitt första halvmaraton idag i Skövde. Bestämde mig lite hastigt och lustigt och sprungit dåligt under veckan. Efter km 15 blev det rejält jobbigt och helst ville jag bara lägga mig och ge upp. Tur att en är envis, så det gjorde jag förstås inte. Gick ut lite för hårt med 4:00-tempo första två kilometrarna. 10 km på 41:30 och målgång på 1.31:17. Lite surt då min målsättning var under 1:30, men jag är klart nöjd! Med lite mer träning kommer jag orka hålla farten även på sluttampen, tror jag.
Plats 5 i motionsklassen, och cirka plats 24 totalt. Kan inte annat än vara nöjd med premiären! :)

Härlig @Philosophia Hur mycket kommer du våga springa nu?

Jag sprang mitt första halvmaraton idag i Skövde. Bestämde mig lite hastigt och lustigt och sprungit dåligt under veckan. Efter km 15 blev det rejält jobbigt och helst ville jag bara lägga mig och ge upp. Tur att en är envis, så det gjorde jag förstås inte. Gick ut lite för hårt med 4:00-tempo första två kilometrarna. 10 km på 41:30 och målgång på 1.31:17. Lite surt då min målsättning var under 1:30, men jag är klart nöjd! Med lite mer träning kommer jag orka hålla farten även på sluttampen, tror jag.
Plats 5 i motionsklassen, och cirka plats 24 totalt. Kan inte annat än vara nöjd med premiären! :)

Bravo! :) Men jag är övertygad om att du hade gått under 1:30 om du hade disponerat loppet bättre. På millopp kan man fläska på från start, men från halvmaran och uppåt så bör det kännas lätt under första halvan av loppet.

Jag ska känna efter lite under veckan hur mycket jag vågar springa. Det kändes lite igår när jag sprang, så något långpass eller kvalitetspass blir det nog inte före återbesöket på torsdag. Men jag har tänkt att springa på i övrigt.

Testade med klockan idag igen att ligga på det tempot jag skulle vilja ha på tävlingen på fredag och det kändes helt ok men lite flåsigt men 6 km gick bra så då hoppas jag att jag klarar 10 km också,medel idag blev 04:52.

Testade med klockan idag igen att ligga på det tempot jag skulle vilja ha på tävlingen på fredag och det kändes helt ok men lite flåsigt men 6 km gick bra så då hoppas jag att jag klarar 10 km också,medel idag blev 04:52.

Bra jobbat! Jag tycker alltid att det går bättre på loppen än på träningarna, lyckas pressa lite extra i och med tävlingsmomentet. Hoppas det känns bra på fredag :)

Just nu springer jag inget själv så läser om er istället, kul att det verkar gå bra för er överlag :) Har en tanke om att komma igång igen men känner mig lite omotiverad.

Riktigt bra tid på sin första halvmara, @Jonaz!

Jag sprang årets första "tusingar" i fredags och som vanligt i början av säsongen gick jag ut alldeles för hårt. Sprang fram och tillbaka på en väg och hade ganska rejäl motvind åt ena hållet. Tiderna blev 4:08 - 4:04 (dessa två gick nog alldels för snabbt) - 4:18 - 4:08 - 4:25 (! Har en Garminklocka som piper när det är några sekunder kvar av intervallen och den här gången var jag så trött att jag inbillade mig att den pep ca 50 meter för tidigt och saktade alltså av vid 950 meter) - 4:10. Baserat på detta tror jag att jag skulle ha legat konsekvent kring 4:15 i motvinden och strax under 4:10 i medvinden. Ska försöka springa jämnare nästa gång!

Bra jobbat! Jag tycker alltid att det går bättre på loppen än på träningarna, lyckas pressa lite extra i och med tävlingsmomentet. Hoppas det känns bra på fredag :)

Just nu springer jag inget själv så läser om er istället, kul att det verkar gå bra för er överlag :) Har en tanke om att komma igång igen men känner mig lite omotiverad.

Tack :) Ja jag tänker också att det borde gå bättre på lopp än på träning så att tiden iaf inte blir sämre än hemma :)

Hoppar in som ny :)

Började springa mer seriöst och regelbundet för två år sen och sprang förra våren min livs första mil! Blev sen gravid i juni och slutade springa i augusti. Har nu börjat springa lite igen efter förlossningen efter OK från min barnmorska :) Har börjat med 10 minuters pass bara för att låta musklerna i bäckenbotten vänja sig och stärka sig. Känns jättebra hittills så jag ska börja öka tiden försiktigt.

Ska ut på en tur ikväll :)

Idag gav jag mig ut 6.45 med en clementin i magen. Sprang 5,5km för första gången. Blandat asfalt och skogsstigar. Sprang 6,30 tempo. Det var galet jobbigt. I slutet blev det mer intervaller, gå 1 min och springa 1 min ca. Var mycket uppförsbackar sista biten då vi bor högt.

Är det någon mer än jag som blir rödare än en tomat i ansiktet när ni springer? Håller i sig nån timme efteråt.
Härligt med intervaller, det är tufft men effektivt!

Jag blir också knallröd men det håller inte i sig lika länge.

Här blev det en runda med soggiga intervaller, soggiga på grund av för mycket vin och för många festcigg i helgen. Jaja, bara att ladda om!

@GoLightly motivationen kanske komner i takt med att det blir skönare väder ute? Jag tycker personligen att det är trevligare att springa i skir grönska i skymningen än att halka fram mellan isfläckarna i beckmörkret.

Jag har förresten skaffat gymkort. Ska försöka gå tre gånger i veckan efter att barnen somnat vid 20.30. Har fått ett schema som tar 35 min att gå igenom.

@GoLightly motivationen kanske komner i takt med att det blir skönare väder ute? Jag tycker personligen att det är trevligare att springa i skir grönska i skymningen än att halka fram mellan isfläckarna i beckmörkret.

Jag har haft vår i en månad eller så, men man kan ju alltid hoppas ;) Men håller med dig om att det är så skönt och lättare att ta sig ut när våren kommer. Handlar nog mer om att jag tycker att det är rätt tråkigt innan jag har kommit igång ordentligt igen, nu har jag inte sprungit sedan i höstas. Just nu tränar jag på gym och väntar på att löpsuget ska slå till :)

Jag är en sådan som aldrig kommer att springa ett enda lopp då jag är otroligt långsam.
Jag joggar så ofta jag kan. Brukar bli i snitt 5 ggr i veckan. Förut så svarade min kropp bra och jag kunde pressa den och joggade ofta 8 km.
Under våren har jag helt tappat allt och stapplar runt 6 km och då lider jag verkligen.
Vet inte riktigt hur jag ska komma ur det här då jag verkligen har gillat att jogga men nu mest är en plåga.
Sen undrar jag om det är någon mer som får problem efter, med att händer och hälar fryser så dom vitnar?
Vill så gärna hitta tillbaka till orken och glädjen med att jogga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Godkänd ridhjälm
  • WE-tråden