Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft ett uppehåll på ca fyra år (FYRA ÅR!!) och har ju alldeles försent insett att löparglädjen tydligen försvann samtidigt som Magnesiumet i kroppen. Så snart jag började med magnesium så kom löparglädjen tillbaka. Med råge! Jag har tidigare spungit marathon och tävlat triathlon så kroppen har inte fallit sönder alldeles på fyra års uppehåll. Men nu är jag taggad!! För att inte chocka kroppen ska jag försöka hålla mig till 5 km-pass första halvåret. Har inte alls koll på hur sener och ligament skulle svara på en chock-start... :bump: Men kul är det!! Bild från dagens löp-pass. Lite tunn om rumpan, precis som min häst, men det kommer! :D

10891802_10205431814785038_9190550040316242211_n.jpg

Härligt att du är igång @Oh_really!

Här har det snart sprungits färdigt för i år. Kommer att landa på 220 mil i år, ett drygt maraton i veckan i genomsnitt. Nästa år är det tempo och rörlighet som gäller! Ska satsa mer på korta lopp än långa, tror mina höfter behöver lite variation nu. Men först och främst ska jag avrunda år 2014 med att springa ett lopp på 8 km på nyårsafton!

Nu behöver jag lite tips och hjälp och kanske lite pepp....
Jag sprang ett 8,7 km lopp den 3 november och efter det blev jag långdraget förkyld och avslutade med ryggskott. Med andra ord har jag inte sprungit sen dess och nu känner jag att bara av att promenera fort och framförallt gå i trappor så blir jag så sjuuuukt stum i benen framförallt smalben och vader. Det känns som att dom är gjorda av cement typ vilket inte peppar för igångsättning av löpning. Jag är dessutom så galet trött och seg i kroppen, den är som seg sirap och det känns som att jag lätt gör mig illa och blir superstel, som att skelettet gnisslar! Kan det vara uppehållet, kylan, nån brist i kroppen? Vad kan ha hänt? Har aldrig känt såhär innan även om jag lätt blir lite stum i just smalben och vader även när jag löptränat.
Äter ni andra några tillskott eller vitaminer hela året/under vinterhalvåret som underlättar för er? Behöver alla tips på allt som kan underlätta!
Jag vill verkligen komma igång med träningen igen men jag har aldrig känt sånt motstånd som jag gör nu, det gör mig riktigt ledsen....

Efter ett uppehåll på nästan fyra veckor har jag senaste veckan sprungit två pass; ett lugnt på 8 km och ett tröskelpass med lugna joggststräckor på 4,7 km, det gick i 5,15-tempo.

Härligt att du är igång @Oh_really!

Här har det snart sprungits färdigt för i år. Kommer att landa på 220 mil i år, ett drygt maraton i veckan i genomsnitt. Nästa år är det tempo och rörlighet som gäller! Ska satsa mer på korta lopp än långa, tror mina höfter behöver lite variation nu. Men först och främst ska jag avrunda år 2014 med att springa ett lopp på 8 km på nyårsafton!

Rörlighet! Det ska bli ett av mina mål också. Tidigare var jag väldigt smidig eftersom jag stretchade duktigt och gjorde yoga, men nu når jag knappt mina tår (ok, lite överdrivet men inte långt ifrån).

Nu behöver jag lite tips och hjälp och kanske lite pepp....
Jag sprang ett 8,7 km lopp den 3 november och efter det blev jag långdraget förkyld och avslutade med ryggskott. Med andra ord har jag inte sprungit sen dess och nu känner jag att bara av att promenera fort och framförallt gå i trappor så blir jag så sjuuuukt stum i benen framförallt smalben och vader. Det känns som att dom är gjorda av cement typ vilket inte peppar för igångsättning av löpning. Jag är dessutom så galet trött och seg i kroppen, den är som seg sirap och det känns som att jag lätt gör mig illa och blir superstel, som att skelettet gnisslar! Kan det vara uppehållet, kylan, nån brist i kroppen? Vad kan ha hänt? Har aldrig känt såhär innan även om jag lätt blir lite stum i just smalben och vader även när jag löptränat.
Äter ni andra några tillskott eller vitaminer hela året/under vinterhalvåret som underlättar för er? Behöver alla tips på allt som kan underlätta!
Jag vill verkligen komma igång med träningen igen men jag har aldrig känt sånt motstånd som jag gör nu, det gör mig riktigt ledsen....

Se till att få idrottsmassage eller liknande för vaderna. Det är nog mitt bästa tips.

Nu när mellandagsrean äntligen är igång tänkte jag försöka investera i 1 eller 2 par nya löpardojjor! Men vilka?? Jag har ju Nike Air Pegasus 31 nu som är jättesköna men jag tror att jag skulle vilja ha nåt lite nättare och smidigare men med bra dämpning och stöd gärna. Jag har ett neutralt steg och jag springer mestadels på grus men ska försöka komma ut i skogen mer, förhoppningsvis kommer det bli ca 1,5-2,5 mil/vecka ungefär. Jag gillar fina skor med färg helst :) Vill helst inte lägga galna pengar så därför tänkte jag passa på nu under rean! Gärna om ni sett några bra skor till bra pris i nån specifik butik, fysisk eller nätbutik.

Jag varierar mellan Asics Cumulus och Adidas Supernova Glide för tillfället (har precis blivit tvungen att överge mina älskade Nike Air Pegasus eftersom de "gått" 100 mil). Om du vill ha en betydligt lättare sko så tipsar jag om Saucony Kinvara (snygga färger brukar de ha också), men de använder jag själv bara om jag springer snabbt och kort på huvudsakligen asfalt. Jag köper nästan alla mina skor från England, så jag har ingen koll på pågående rean dessvärre.

I morgon är det dags för årets första löpträning! Det blir backintervaller på löpband, ska locka med en kompis till gymmet tänkte jag. Jag märker att jag känner mig vilsen utan något mängdmål. Förra året hade jag liksom 200 mil för ögonen hela tiden och nu måste jag hitta alternativ motivation. Men det ska nog funka det med, måste bara vänja mig lite först!

Nu när mellandagsrean äntligen är igång tänkte jag försöka investera i 1 eller 2 par nya löpardojjor! Men vilka?? Jag har ju Nike Air Pegasus 31 nu som är jättesköna men jag tror att jag skulle vilja ha nåt lite nättare och smidigare men med bra dämpning och stöd gärna. Jag har ett neutralt steg och jag springer mestadels på grus men ska försöka komma ut i skogen mer, förhoppningsvis kommer det bli ca 1,5-2,5 mil/vecka ungefär. Jag gillar fina skor med färg helst :) Vill helst inte lägga galna pengar så därför tänkte jag passa på nu under rean! Gärna om ni sett några bra skor till bra pris i nån specifik butik, fysisk eller nätbutik.

Vad ska du ha skorna till? Kinvara som Freddie tipsar om är lätta och väldämpade, dock ej särskilt stabila. Då skulle jag hellre föreslå kusinen Saucony Mirage. Den har ett lätt pronationsstöd som ger stabilitet men passar neutrala löpare. Personligen har jag dock svårt för Kinvaras/Mirages speciella sula (jag har haft tre par Kinvara, men nu blir det inga fler). Den ger ingen respons utan det känns som om man har tempurmadrasser på fötterna.

Mitt tips är annars Asics DS Trainer som finns både i neutral variant och med pronationsstöd, beroende på hur stabil sko du vill ha. För en ännu lättare sko kan Mizuno Wave Sayonara vara något. Eller Brooks Puré Flow. Men till syvende och sist är det en smaksak. Du måste springa i skorna och känna vad som känns bra. :)

Efter att ha slutat springa nån gång under 2011 och då i princip tappat ALL träningsmotivation när jag inte längre kunde springa, så är jag äntligen igång igen! Jag slet av korsbandet 2004, och det var pga. skadan jag fick problem och slutade springa 2011. Men pga att ingen läkare då 2004 ville hjälpa mig så kom jag mig inte för att söka hjälp. Men efter pepp från mamma så gjorde jag detta 2013 och i februari förra året opererades jag! :banana: då hade jag dessutom hunnit skada menisken i samma knä också...
Nu är jag inne på fjärde veckan med jogga/gå och det är helt fantastiskt underbart! Rehaben har gått långsamt, både pga min motivation, och sen kom det en liten valp ivägen också. Men, ja..jag ville nog mest bara häva ur mig att : fan vad fantastiskt det är att kunna springa igen!!! :bow:

Change of plans. I det underbara väder vi har idag blir det långpass i stället! Ska springa någonstans mellan 18 och 25 km med en liten grupp på fem personer. Kul! Det var ett tag sedan jag sprang över två mil, men det brukar vara mer en mental utmaning än en fysisk och idag har jag ju sällskap dessutom. Annars springer jag helst långpass i sällskap av en bra ljudbok, men omväxling förnöjer.

Apropå skor så sörjer jag mina Pegasusskor lite måste jag erkänna. Kanske ska man köpa ett par sådana också, trots allt? Får fundera på det.

@bollen__ härligt att du är igång! Det är verkligen skönt att röra på sig. Promenader är himla skönt också. Hoppas nu du slipper fler problem. Du är väl en av dem som skrev flitigt i början av den här tråden? Sitter på telefonen så kan inte gå tillbaka och kolla.

Kl

Själv har jag väl inga jättespecifika mål.

På att göra-listan den närmsta tiden står dock

- anmäla mig till och springa premiärmilen den 29 mars

- köpa nya löparskor

- träffa en löp-pt tre gånger, första gången är den 15 januari. Spännande!

Och så årets första runda; 5,6 km backar. Kändes väldigt lätt, det var kanske medvind? Eller så har min kondis blivit bättre!

Spännande med löp-pt @Diskurs! Du måste berätta sen hur det var, jag är lite sugen på att testa ngt liknande.

22 km blev långpasset idag. Soligt och klart var det och vi var fem jämna löpare, så ingen behövde springa snabbare eller långsammare än vad de ville, väldigt skönt. 5:50/km blev genomsnittet. Inte minsta lilla känning av höften, men nu är jag riktigt noga med att stretcha den och även göra stabilitets- och styrkeövningar för att stärka höfter, rumpa och bål.

2014 var året då jag kunde springa igen utan att få ont. :)

Målet för 2014 var att vara fri från skador och springa Berlin marathon utan att skämmas. Jag lyckades uppnå båda målen. Det jag gjorde var att besökte naprapat och massör så fort jag fick minsta känning, genom att inte springa för mycket, styrketräna, samt inte stressa fram med träningen.

Målet för 2015 är att fortsätta vara fri från skada och kunna skruva upp träningen ett snäpp. Planen för att nå målet:
  • Fortsätta träna funktionell styrka och plyometrisk träning (1-2 ggr/vecka)
  • Lägga till mer basstyrka (1 gg/vecka)
  • Fortsatt förhållandevis låg distansmängd men lägga till mer fart
  • Massera benen en gång i månaden
  • Springa till naprapat eller sjukgymnast så fort jag får känningar
  • Fortsatt ha en avslappnad inställning till träningen
Eventuella tidsmål som jag har är 43-44 min på 10 km och 3:20-3:25 h på maraton.

@Philosophia Var brukade du få ont. Jag springer en del, försöker minst ta två vändor/vecka ibland fler. Men nu det senaste har min höft börjat krångla, känner inget när jag springer men dagen efter kan jag ju knappt gå :( Det är bara den ena höften. Försöker vara duktig och stretcha höftböjaren men jag tror faktiskt det varit värre efter de dagar då jag stretchat ordentligt efteråt. Har försökt ändra intervaller, springer kortare och oftare. Hjälper inte heller, vet snart inte vad jag skall göra, idag tog jag cykeln och gav mig ut istället för att springa. Det enda som hjälper är värmeplåster, men det blir ju skit dyrt att hålla på med det efter varje träningsrunda. Att knöla ner en stor vetekudde i brallorna och åka till jobbet känns inte lockande.

Någon med tips? Trött på att få ont. Kan tillägga att jag varvar löpningen med styrketräning, i roddmaskin m.m känner jag inget, rider oxså de flesta dagar i veckan.

/B

@Diskurs Åh jag tänkte också springa premiärmilen :) Då kanske vi ses där! Mitt mål är att inte behöva gå mer än 10 min sammanlagt, får se hur det går har inte kunnat springa på nästan 2 månader tack vare förkylningar och ryggskott gånger 2.... Hoppas komma igång i nästa vecka så smått och kunna fynda nya löpardojjor!

Förra årets sista löppass liksom det här årets första pass blev 15 km. Det bådar ändå gott inför en halvmara nästa år. 4:36-tempo idag får anses ok då elljuspåret har en mördarbacke, och den skulle ju besegras inte mindre än fem gånger...

Jag har två mål för 2015 som jag hoppas klara med er hjälp:

- Genomföra en halvmara
- Springa milen på sub-40 minuter
För att klara av det krävs både mer distans men framför allt mer fart. Tips för mer fart tas tacksamt emot!

@Aliche hoppas du får vara frisk nu då så du kan ge järnet på premiärmilen!

@Jonaz har tyvärr inga tips (mer än tuffare intervallpass men det fattar du nog själv) men vad snabb du är!

@Philosophia och ni andra som kör styrka, hur tränar ni, på gym, med kroppen som redskap eller hur? Har försökt googla men hittar mest övningar som kräver tillgång till gym/skivstång/hantlar. ( nu googlade jag plyometrisk träning - det hade jag aldrig hört talas om förut)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka