Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag åt maxdos cortison i kombination med underhållsmedicin så enligt läkare fick jag inte träna då jag under den perioden skulle lättare få hjärtklappning samt att kroppen inte skulle känna av när den inte orkade, vilket skulle vara mycket litet, och då överanstränga mig och köra slut på det lilla kroppen hade kvar. Dethör hängde såklart ihop med min kroniska sjukdom som var ganska nyupptäckt och i ett synnerligen dåligt skede.

Svarar nån annan som nämnde skorna, i reklamen så joggar dom ju men det behöver väl iofs inte betyda att det är bra haha, får dock mindre ont i dem än Nike skorna..

*KL*
Sprang tjejmilen i helgen och tyckte det gick bra trots värmen! Valde att dricka i alla vätskekontroller för att inte bli "snurrig". Grannen svimmade under göteborgsvarvet och har haft förhållningsregler om vätskeintag efter det:D.
Hade som mål att komma under en timma men lyckades inte utan sprang på
1.02.32. Förbättrade mig i alla fall 2 min från förra året.
Kände mig klart mycket piggare efter målgång i år och hade nog kunnat springa snabbare men svårt att veta hur mycket man klarar i värmen.
Nu väntar tjurruset i oktober för första gången. Ska bli kul och se hur det är!
Jag varierar träningen med löpning, spinning, cirkelträning, gym och ridning.

Pga skada körde jag en del av mina löppass på cykel i våras. Jag upplevde att benen blev tunga och sega.

Jag har ett upptrappningsschema liknande hvalas, och instruktioner om att inte vila helt. Träna styrka (höfter, core, vader) och löpskolning i ganska stora mängder för att bygga upp en mindre slitsam teknik. När benhinnorna håller för löpning (jag är inte där pga knäskador) lägg på spänstträning för att stärka underben ytterligare innan ökad träningsbelastning.

Något som hjälpt mig en del är att kyla benen ordentligt efter varje pass. Massera det ömma området hårt. Hålla benen varma i övrigt (knästrumpor så fort det blir lite kyligare tex).

Exempel på styrkeövningar:
höftlyft
tåhäv
"tålyft" med gummisnodd
draken

Jag håller på att trappa upp efter hopparknä, och nu har jag äntligen duktig träningshjälp på området. Det som sett ganska bra ut på enklare teknikkollar är inte lika bra när man tittar på det med lite petigare ögon och det är omskolning av detaljer som gäller nu.

*kl*
Någon som ska springa Halvmaran i Stockholm på lördag? Det ska jag, dock har uppladdningen varit extremt dålig eftersom jag varit sjuk (är fortfarande rätt förkyld). Men jag hoppas på att ta mig runt i alla fall! :D

KL
Ojoj! Ska visst vara med i en multisporttävling till sommaren! Ett lokalt arrangemang som jag tror blir roligt. Ingen aning om hur stort det blir. Allt jag vet hittills är att man ska ta sig troligen cirka 40 km medelst cykel, löpning och...luftmadrass. Blir bra med något att träna inför, och jag slipper simma (tror jag). Jag raggar lagmedlemmar och funderar på lämplig träning.

Förkylningen är ur systemet och nu längtar jag efter en långtur. Ska se om jag hinner på torsdag. Sen blir det väl att ta det lite lugnt inför Lidingö 15.

Häromdagen hade jag en trevlig liten runda som började med att jag inte alls var sugen på att springa. På något vis kom jag iväg ändå i segt tempo, men vartefter jag kom ut på skogsstigarna ökade jag tills det gick undan som bara den på hemvägen! Kom hem glad och nöjd istället för stressad och grinig!

Igår var jag på ett grupp-pass med skidgångsintervaller. Lyckades låta bli att ramla, men det var inte alldeles enkelt att hålla ordning på ben och stavar samtidigt. Plockepinn!

Mitt knä har gått i strejk!
Misstänker att ett kort och spänt iliotibialband är boven i dramat.
Var ute på vad som skulle vara en kort och trevlig kvällstur när det blev gradvis värre och värre på utsidan av knäet. Den helgen funkade ingenting särskilt bra, jag haltade och svor mest och fick ta bilen för att alls komma iväg nånstans.
Nu kan jag cykla och gå hyfsat, och rida om jag sitter ned i traven, springa går inte alls. Har bokat in mig hos en idrottsinriktad massör och fått order att stretcha, så det roar jag mig med.

Lidingöloppet? Nä, det blir väl inget av med det i år.
Ska dit ändå för sambon ska springa så jag blir med och hejar och kollar på folk.

KL

Äntligen har jag sprungit igen!!!

Jag håller på att utreda mina lungor, ska iväg på röntgen och har gjort massa andningstester. Nu har jag fått astmamedicin och ska testa det ett tag och göra pef-tester alla möjliga tider och tillfällen på dagen i några veckor.

Idag var då första joggingrundan på Ventoline och vilken helt fantastisk förbättring! Så underbart att faktiskt kunna andas hela rundan. Självklart blev jag trött ändå men jag kunde ta djupa andetag istället för att flåshäsa mig fram. Nu har jag faktiskt hopp om att jag ska kunna klara av att springa "på riktigt" framöver.

Om det kan hålla i sig såhär så hoppas jag kunna ta mig igenom 5 km till våran. Idag blev det hela 3 km med bara ett litet stopp. 29 minuter tog det hela och på den tiden tog jag mig bara 2 km när jag försökte mig på att springa i våras.

kl

Sprang I-form loppet härförleden och slog min förra miltid :) 51.08 blev det nu. Snart sub50 :banana:

Och i helgen var det Lidingö MK15. Målet var att springa hela - inte gå i några backar, och tid under 1.30. Och det uppnåddes.

Nog det roligaste lopp jag sprungit hittills, kommer definitivt bli fler terränglopp nu :)

Men jisses vilken trängsel det var. Jag placerade mig längst bak i min startgrupp i starten. Det skulle jag inte gjort. Väldigt svårt att ta sig förbi folk eftersom många inte respekterar att hålla till höger.

Någon mer som sprang dessa lopp, hur gick det för er ? :)

Idag var då första joggingrundan på Ventoline och vilken helt fantastisk förbättring! Så underbart att faktiskt kunna andas hela rundan. Självklart blev jag trött ändå men jag kunde ta djupa andetag istället för att flåshäsa mig fram. Nu har jag faktiskt hopp om att jag ska kunna klara av att springa "på riktigt" framöver.

Om det kan hålla i sig såhär så hoppas jag kunna ta mig igenom 5 km till våran. Idag blev det hela 3 km med bara ett litet stopp. 29 minuter tog det hela och på den tiden tog jag mig bara 2 km när jag försökte mig på att springa i våras.

Vad skönt! :)

Jag har astma och vet vilken ENORM skillnad öppna luftvägar gör för förmågan att springa. Det låter kanske löjligt att säga det, men jag tror att det är svårt att förstå för någon som inte lider av andningsbesvär.

Min astma har varit väldigt bråkig i sommar och det är oerhört frustrerande att känna som om konditionen är så dålig att man inte kan springa mer än 200 meter utan att "dö". Lyckligtvis är min astma av den sorten att den faktiskt blir bättre av löpning. Bara jag kommer in i en "positiv spiral" igen där medicineringen fungerar och jag kan springa på så har jag ytterst få problem med löpningen.

Håller tummarna för dig!

Jag sprang iForm i Malmö 5k på 25.11. Ska se vad jag kan trycka ner det till när jag börjar träna lite mer :)

KL

Är det någon här som har koll på löparhöft? Jag har haft lite problem med smärtor i ena höften, snarare efter träning än under men även lite under. Pratade med anställd jobbar på mitt gym och hon tyckte att det lät som löparhöft och jag fick lite tips på övningar med foamroller, stretchning och lite stärkande övningar. Tänkte testa det ett par veckor och ringer min sjukgymnast om det inte går över. Min förhoppning nu är att jag får några svar där några säger "Åh, det där gick över på två veckor när jag stretchade, jag kunde träna som vanligt under tiden!", eller är det bara att ställa in sig på att det tar ett tag? Har googlat men tycker inte att jag hittar så mycket. :)

Aldrig hört talats om "löparhöft" men det kan mycket väl vara det jag lider av emellanåt.

Jag försöker pga dåliga knän och löparhöft? variera min träning med crosstrainer. Men hur i hela friden "bokför" jag den på endomondo?
Någon som vet? Jag hittar inte crosstrainer som alternativ och jag gillar att skriva ner det jag gjort.

/B

Frustration! Det blir inte värre, men inte direkt bättre heller.
Att springa finns inte på kartan. Kan gå runt och göra saker, typ fixa stallet och jobba, men en promenad för skojs skull är uteslutet.

Till fördelarna hör väl att jag har tagit mig i kragen och börjat träna styrka hemma så jag inte tappar allt vad form heter. Enda konditionsträning jag fått att funka är stakintervaller med expanderremmar. Förhoppningsvis innebär det att jag blir bättre på skidor åtminstone.
Förslag på roliga saker att träna under tiden?

Blir inte klok på vad jag har gjort! Det enda jag kommer på är att mina skor började bli ordentligt slut innan jag köpte nya (som jag knappt hunnit springa i, så de nya skorna är nog inte skyldiga).

Min förhoppning nu är att jag får några svar där några säger "Åh, det där gick över på två veckor när jag stretchade, jag kunde träna som vanligt under tiden!"

Åh, det där gick över på två veckor när jag stretchade och gjorde några sjukgymnastövningar! :D

Det är faktiskt sant. Jag fick ont i höften hösten 2009 när jag ökade distansen. Jag gick till sjukgymnast som gjorde ett funktionstest på mig från topp till tå, vilket tog nästan 1,5 h. Han konstaterade att jag hade sjukligt svaga glutei medii och dålig kontakt med de övriga stabiliserande musklerna kring höft och bål. Jag fick några stärkande övningar och tips om hur jag kunde stretcha höfterna mer effektivt. Jag fick springa hela tiden men inga sträckor över 10 km.

Själv har jag drabbats av en envis höstförkylning nu när det verkligen kliar i benen efter att få springa.

Senast ändrad:

KL

Är det någon här som har koll på löparhöft? Jag har haft lite problem med smärtor i ena höften, snarare efter träning än under men även lite under. Pratade med anställd jobbar på mitt gym och hon tyckte att det lät som löparhöft och jag fick lite tips på övningar med foamroller, stretchning och lite stärkande övningar. Tänkte testa det ett par veckor och ringer min sjukgymnast om det inte går över. Min förhoppning nu är att jag får några svar där några säger "Åh, det där gick över på två veckor när jag stretchade, jag kunde träna som vanligt under tiden!", eller är det bara att ställa in sig på att det tar ett tag? Har googlat men tycker inte att jag hittar så mycket. :)

Du skriver inte var i höften du har ont. Jag hade ont på framtill på höftbenen efter att ha sprungit och det var slemsäcksinflammationer. Fick ta voltaren och vila bort det.

Löparhöft tolkar jag som trochanterit/bursit eller it-band-syndrom. Jag hade det förra och fick springa under tiden.

Det sitter mitt på sidan av hoften, från övre kanten av höften och ungefär en till en och en halv dm ner.

Jag har inte såpass ont att jag inte kan träna, men pga förkylning har det inte blivit så mycket sådant den senaste tiden. Hoppas att det går över! :)

Philosophia: Tack, det var glädjande att höra! :D Jag kör på med de övningar jag har fått, om det inte hjälper går jag till min sjukgymnast. :) Hur som avskyr jag min foamroller, det gör helt galet ont att rulla omkring på den. Hoppas att det hjälper i lika hög grad det gör ont bara. :)

*KL*
I söndags var jag och sprang tjurruset i Stockholm. Så himla roligt! Det roligaste lopp jag har sprungit och kommer anmäla mig till nästa år också om inget händer.
Inte alls så jobbigt som vi hade trott innan. Hade målsättningen att ta oss runt i alla fall utan att ge upp.
Efter allt som man läst om loppet tog vi det lugnt för att klara de jobbiga backarna, vatttenhinder och lervällingar. Men hade vi vetat att det inte var värre hade vi bränt på mer mellan hindrena.
Sprang på 1,30 men vi hade med oss en vattentät engångskamera för att kunna ta bilder så det blev ju några stopp på vägen!
Var inte ens trötta när vi gick i mål så nästa år får vi ta i mer!
Det var väldigt kul att se på när killarna sprang och vi redan var färdiga! De såg ut som gyttje monster som gick i mål.:D Förmodligen var vi lika vackra men det förtränger vi:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka