Sv: Vi som springer!
Jag tycker tvärt om att stora skor gör att man lättare slår i tårna hårt eftersom fötterna inte ligger still i skorna.
Särskilt när man springer på lite i nedförsbackar.
Jag föredrar normalstorlek på mina skor där fötterna ligger still i skon. Jag har dock aldrig upplevt att fötterna har svullnat under en mara. Däremot så blir mina fötter generellt sett större över en viss veckomängd. Men då håller sig fötterna i den storleken tills veckomängden blir konstant lägre.
Jag tror att man får prova sig fram och hitta vad som fungerar för en själv.
Ett tips till er med blåa tånaglar! Köp skor som är ca en halv storlek större, spring lånpass i ultratunna strumpor och med lite hårdare knytning så foten ligger still i skon och tårna inte slår i framtill. Jag har haft problem med blåa tånaglar länge men har lyckats hitta en kombination med sko och strumpa som gör att jag kan springa en halvmara utan besvär. Ska snart få se om det även funkar på en hel mara. Misstänker att fötterna svullnar så pass att man får räkna med ngn blå nagel.
Jag tycker tvärt om att stora skor gör att man lättare slår i tårna hårt eftersom fötterna inte ligger still i skorna.
Jag föredrar normalstorlek på mina skor där fötterna ligger still i skon. Jag har dock aldrig upplevt att fötterna har svullnat under en mara. Däremot så blir mina fötter generellt sett större över en viss veckomängd. Men då håller sig fötterna i den storleken tills veckomängden blir konstant lägre.
Jag tror att man får prova sig fram och hitta vad som fungerar för en själv.