Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

kl

Vinter och träning? Jag har läst att man ska frysa när man kommer utomhus eftersom man sen blir varm. Igår frös jag nog för mycket, det är svårt att veta hur mycket kläder som är lagom. Jag hade vantar och en fleecetröja. Men det var kallt om halsen. Läste sen någonstans att man ska värma upp hemma och sen ge sig ut? Ja, jag lär mig nog med tiden. Just nedvarvningen känns knepig eftersom min skog ligger 5 minuters väg hemifrån och igår blev jag för kall när jag slutade att springa. Då hade jag dock 20 minuters promenad hem och det blev ite för långt. Måste planera bättre framöver.

Det är otroligt skönt att komma ut och springa/lunka! Jag är bara uppe i 30 minuter i dagsläget men jag njuter av det! Kroppen tål inte så mycket träning så jag måste ta det försiktigt. Nu har jag en liten känning igen (tyvärr) i ett knä så jag lägger in lite mer vila.

En allmän fråga till alla:

Jag skulle vilja springa ute nu men det är för kallt, när det gäller min andning finns det någon mask eller liknande som man kan ha för ansiktet?

Det diskuterades några sidor back.

Airtrim är en mask som skyddar ansiktet och värme/fuktväxlar luften. Lite klumpig och dyr, men funkar väldigt bra enligt de som använder den.

Lungplus är en liten växlare som man har i munnen. Kanske smidigare, men samtidigt känns det som att man gärna skyddar läpparna om det är såpass kallt? För mig hade det nog känts hindrande att behöva hålla kvar något i munnen när jag anstränger mig.

Jag sprang med halsduk över ansiktet förra vintern. I år blir det en airtrim om det blir lika kallt.

KL, Sprang Växjö marathon i helgen och hade som mål att bara ligga och nöta i ett jämt 6:00/km tempo. Gick som på räls och kom i mål på 4:17 :-) Skönt att avsluta säsongen utan krav och bara få njuta.

Kalasbra! Hur funkade det att springa alla varv runt den där sjön? Jag hade tänkt att anmäla mig till Växjö också men tappade bort all löpträning efter Stockholm och en envis kraftig förkylning som kom som ett brev på posten. Och sedan blev det fruktansvärt jobbigt att ta sig samman och börja om igen. Så det är först nu som jag har ryckt upp mig, med sikte på Stockholm 2013... Var lite kluven själv till att springa åtta varv på samma bana men tyckte att det kunde finnas fördelar med det också, i alla fall i teorin, så det skulle vara kul att höra hur någon som varit med ser på det. :)

Skönt! Springer du ultror annars?

Mitt största problem när jag springer lång är blåsor under fötterna. Några tips, eller är det bara att inse att jag behöver nya skor?

Värma upp hemma är nog smart, lite upphopp eller bara jogga runt lite för att i alla fall inte vara helt stelfrusen. :) ÄR svårt, men väl ute är det ofta väldigt skönt. Kör ofta pannband, vantar men sen rätt tunt på kroppen.

Från onsdagens löpträning:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151176461733434&set=oa.372788409474073&type=1&theater

Som ni ser har de flesta underställ + t-shirt, några galningar körde shorts eller kortärmat. De flesta hade en tunn jacka under uppv. som sedan åkte av. Men gäller att ej stanna för länge, då blir man snabbt kall!

KL
Vad svårt det är att klä sig lagom nu när vädret är "fel", jag tror jämt att det ska vara kallt och klär på mig för mycket. När det är plusgrader klarar jag mig bra utan långkallingar och vindjacka, men det tror jag aldrig när jag ska iväg! Så slutar det med att jag springer med jackan runt midjan och mössa och vantar i handen. Dubbskorna åkte fram när det var snö men hann bara springa en gång med dem innan snön var borta.

Jag har haft min första lyckade morgonrunda! Har haft svårt att få det att funka förut, men nu blev det frukost vid sju och iväg vid åtta, och bränslet räckte till en knapp mil i bra tempo. Nöjd! Benen var möra men kände mig ändå stark och orkade trycka på hela vägen. Det är tjällossning på skogsvägarna så det var ganska lerigt och äckligt vissa sträckor. Skönt att springa i dagsljus, alla dessa asfaltsrundor i mörker kan man ju bli tokig på! Min gamle nemesis ridklubbsbacken tog jag för första gången helt utan paus även om det var tungt mot slutet.

Jag har skaffat mig ett mål... ett tokprojekt i vår som går ut på att cykla mellan tre berg här i närheten och springa upp på samtliga. Det var några från skidklubben som gjorde det nu under hösten men det var inte riktigt läge för mig då. Så nu blir vi några som kör i vår om allt går som det ska! Backträning i stora lass kommer behövas! I vinter ska jag komplettera löpningen med lite mer skidåkning än vanligt (misstänker att jag kommer bli varvad av små runda damer i anorak, men tröstar mig med att det är bra motion även om det går sakta). Cyklandet har jag lite ågren över, men sätter mig på en motionscykel gör jag bara inte så det får jag ta tag i till våren.

Vad har ni för teknik för att ta er igenom riktigt jobbiga partier? Några tanketricks? Läste ett gammalt nr av Runner's world där Martina haag frågat några löpare om detta...

Jag lyssnar på musik när jag springer så jag brukar försöka förlora mig helt i den, och när det inte längre går (och när jag är rejält trött) skriker jag på mig själv i huvudet... typ "Kom igen, du grejar detta, lite till..." osv.

Jag är fullständigt övertygad om att ordentlig benträning har betydligt större inverkan på skaderisken än vilken dag i månaden det är. Med rätt knä- och fotstyrka reducerar man skaderisken enormt, problemet är att många struntar helt i skadeförebyggande träning.

Nu är jag både sent ute och man och jag tror på att styrketräning är bra för att förebygga skador i allmänhet. Något annat jag märkt under åren i löpspåren är att jag tidigare kunde ha känningar i mina knän, benhinnor och fötter när jag bara lunkade runt samma runda i ungefär samma tempo. Sedan jag började följa olika träningsprogram och delade upp löpträningen i intervall-, distans- och tröskelpass så har jag inte haft några känningar i mina tidigare problemområden. Så förutom styrketräning så är kanske en varierad löpträning minst lika viktig för att förebygga skador? Bara en tanke.

Fasen, den var vågad!!

Det är faktiskt inte ett så jättevågat, åtminstone inte på kortare sträckor. För när man springer fortare så förändrar man även löpsteget vilket leder till att man kan använda muskelgrupper som inte har varit lika involverade i löpningen tidigare. Det kan vara ett bra sätt att bromsa begynnande mjölksyra. :)

Under marathon när det känns jobbigt så vågar jag så klart inte höja farten om jag vill bli av med ett jobbigt parti eller om jag känner mig trött. Är det en timme kvar till mål och man redan då är helt slut så är det så klart ingen bra idé att höja farten :p. Då försöker jag istället att ändra löpsteget något men utan att höja intensiteten och kanske även jobba lite mer med armarna för att hålla uppe stegfrekvensen.

Vad har ni för teknik för att ta er igenom riktigt jobbiga partier? Några tanketricks? Läste ett gammalt nr av Runner's world där Martina haag frågat några löpare om detta...

Jag tänker tvärtom och såklart fel, INGA partier blir jobbiga bara man tar det tillräckligt lugnt.;)

Det går alltid att tassa långsamt om det är mördarbackar, långa och med kraftigt uppför.

*kl*

Jag vet att Icebugs har varit uppe i tråden tidigare men jag undrar över en specifik modell, Heros-L Bugrip? Stämmer beskrivningen verkar den vara tillverkad för mig :D men hur känns den? och hur är den i storlekarna?

Har varit dålig med träningen på sistone och behöver verkligen komma ut men jag är så satans rädd för att ramla...

Jag gör som ginnies, saktar ner när det går tungt. Jag brukar ta det lugnt några gånger och öka farten när jag vet att jag klarar det. Är nog konstruerad så att jag behöver lyckas innan jag vågar ordentligt.

Igår kändes det oförskämt bra i både ben och lungor. Rundan blev lite kortare än planerat men det var skönt att komma ut ändå. I helgen blir det inte så mycket av med löpning men om jag hinner ska jag ut på söndag.

Angående icebugs så har jag inte provat den modellen men mina Anima är lite små i storlekarna så jag fick gå upp ett nummer.
Det är hemskt kul att kunna trycka på ordentligt fast det är isväg!

Surfar vidare lite på skofrågan.

*kl*

Jag vet att Icebugs har varit uppe i tråden tidigare men jag undrar över en specifik modell, Heros-L Bugrip? Stämmer beskrivningen verkar den vara tillverkad för mig :D men hur känns den? och hur är den i storlekarna?

Har varit dålig med träningen på sistone och behöver verkligen komma ut men jag är så satans rädd för att ramla...

Hur gör ni? Köper ni alla nya skor för vintern eller har ni era vanliga? Byta strumpor till ullsockor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka