Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag fick två stretchövningar varav den ena påminde lite om bild två. Jag kan förklara övningarna så snart jag hinner. :)

Men gå absolut till sjukgymnast tycker jag!

+ Brisa och Jozze

Tack för alla tips! Du får gärna beskriva övningarna mer när du har tid Philosophia Har ringt till sjukgymnasten, och även fått lite tips av instruktören på gymmet, även om det var en övning som det behövdes boll till så kan jag använda mig av den på gymmet.

Sedan måste jag bara säga att jag verkligen älskar den här tråden, ni är så otroligt hjälpsamma och vänliga. :)

Ha - jag kom ut idag och sprang, i regn och rusk och mörker! Och gud så skönt det var... :D
Gjorde en anpassning av passet för att jag skulle orka hela vägen. Sprang 9, gick 2. Snittpacen med promenaderna inräknade hamnade på 7, så jag borde ta mig runt milen på 70 minuter med samma upplägg. Men det förutsätter förstås att fötterna pallar att repetera detta 7 gånger, och inte bara 4 som jag gjorde idag.
Uppföljning!!
Jag har nu klarat av Hässelbyloppet på 66 minuter och ett par sekunder. Siktade på 70, pace 7 alltså, och varje gång Runkeepertanten sa nåt i lurarna så svor jag stilla och konstaterade att jag sprang för fort. Pace hamnade till slut på 6.30. Sprang långsamt första halvan och gick vid tre-fyra tillfällen, mycket kort. Andra halvan sprang jag mycket snabbare, men gick längre och oftare, så det slutade med att jag fixade de sista 5km lite snabbare än de första 5km. Typ fyra sekunder snabbare... :p

Så, nu är jag glaaaad - och behöver ett nytt milmål för att fortsätta träna och inte bara lägga ner. Några tips på lätta milar i maj-juni?

*kl*

Verkar vara en kul tråd så jag skriver ett inlägg för att inte tappa bort den.
Nöjd med bästa löpveckan på länge- hela fyra pass, längsta idag på 10.5 km. Var dock fruktansvärt tung plus regn men men tog mig runt iaf! :p

*kl

Här är en som förfallit helt. När jag tränade som bäst var jag ute 3 ggr/vecka och gjorde 5km på 23 min i Vårruset 2011. Den sommaren gick jag in i löparväggen efter att ha sprungit ett lopp i 28 plusgrader efter två nattskift med i snitt 4 tim sömn per dag. Säger ju sig självt att det gick tungt, och jag ville dö hela vägen. Efter detta tappade jag sugen helt.

Jag försökte hålla ångan uppe men det blev aldrig roligt igen, så jag beslutade mig i augusti att skippa tidsjagandet och började jogga istället utan krav på tid utan bara för motionens skull. Det funkade rätt bra men sedan kom vintern, jag köpte häst och där försvann all träningskondition.

Jag har helt enkelt inte haft tid att träna regelbundet sedan januari. Jättetrist. Jag har gått på gymmet ibland och joggat ibland bara för att hålla förfallet borta, men jag har så svårt med motivationen när det blir oregelbundet. Och förfallet har ju kommit some tt brev på posten. Jag upplever inte att jag är svagare rent styrkemässigt, men jag ser otränad ut och jag tycker det går jättetungt att springa.

Nu har jag äntligen hittat en medryttare så jag kommer loss 1-2 ggr/vecka och jag tänkte tvinga mig att återuppta träning igen. Med tiden blir det väl en rutin och då blir det ju kul.
Så hur gör man för att komma igång igen? Hur har ni gjort som tränat mkt innan, för att inte känna er sänkta av den dåliga formen man har till en början?

Det är alltid lika tungt och demotiverande när man verkligen känner hur mycket långsammare och hur mycket tyngre det går än det har gjort innan. Men tror ändå sättet är att bita ihop, släppa kraven som du sa och försöka hitta njutningen i löpningen igen.
Om du springer med klocka så lämna den hemma och spring på känsla- så behöver man inte se svart på vitt hur mycket långsammare man har blivit!! :angel: Innerst inne vet man ju att om man bara ger sig FAN på det så kommer ju den lätta känslan tillbaka förr eller senare!

Senast ändrad:

Hur går det för alla? Vad har ni för mål nu i höst?

Här har det varit träningsuppehåll hela september och oktober... och nu när jag har planerat att dra igång igen så har jag blivit jätteförkyld!

Men bara den här attans förkylningen släpper lite så blir det nya tag.
Tänkte försöka dra igång med ett eller två joggingpass, ett kort pump-pass på lunchen och ett crossfit-pass i veckan.

Får känna av lite hur jag ligger till med joggingen först innan jag sätter mer specifika mål känner jag. :)

Jamen det är väl en bra start!

KL

Jag har precis börjat komma igång med löpningen igen, har börjat springa med hunden, och det är ju så himlans roligt att ha sällskap av henne! Jag har en rätt stor och tung ras (40 kg Rottweiler) så vi bygger upp oss tillsammans nu. FÖrvisso har hon ju 100 ggr bättre kondis än vad jag har, men hon är ju inte van att springa i ett monotont tempo i koppel.

Någon mer som springer med sin/sina vovve/ar?

Målet för hösten var från början att hålla mig stabil efter min vadskada. Planen var att springa 40 km/vecka årsskiftet fördelat på tre pass - två kvalitetspass och ett långpass - för att efter årsskiftet börja öka distansen lite mer.

Nu har jag helt oväntat fått problem med ena knät, så nu rehabtränar jag för fulla muggar. Det reviderade målet får väl bli att bli av med det knäonda, stärka musklerna omkring knät, höfter och bålparti, samt upprätthålla konditionen med rodd (som fungerar för knät).

Jag har inte joggat något med Dafne sedan valpen kom, men nu är Gaia snart tio månader så det är dax att börja lite med det igen. Dafne tycket att det är väldigt kul att jogga med mig, men hon är inte så värst uthållig.

Ska försöka springa en gång i veckan innan snösäsongen drar igång! Mest för att hålla igång mina vader som inte riktigt var glada efter LL. Nu ska jag springa ett traillopp på söndag också, ska bli skoj!

Ullo: Blodomloppet i sthlm är trevligt millopp i vår men rätt tuff andra del med mycket småbackar (Djurgården), dock mjukt underlag (ridstigar :D ) så jag gillade det!

Vad har ni för utrustning till jyckarna? Har en Y-sele från hurtta nu, men hon låter som att jag strype rhenne så jag antar att den inte sitter optimalt. Hmm, kanske inte passar in här förresten? Får väl skapa en tråd på hund.

KL

Har ni tips på några bra löpartights att ha på vintern? Har ett par från Nike nu som är supersköna, men jag hittade ett par från Newline, är det någon som har koll på om det är okej kvalitet och om de är sköna? Modellen heter WB winter tights WMN.

Japp jag springer med min dvärgpinscher, har dock drabbats av en influensa tidigare och nu har jag ont i halsen så det går inte så bra just nu. Hade annars tänkt springa två cani-cross tävlingar nu i höst men det får jag hoppa över.

Backar... hatar backar. :p

Nån som har sprungit milspåret? Också på Djurgården, men annorlunda dragning med dubbla varv runt viken. Ser behagligt ut. Mindre jippo än blodomloppet (jag är ingen jippo-tjomme direkt).

Jag har dragit på mig hälseneproblem, så för mig är upptrappning med löpträning gen målet :(. Har ett millopp att springa i början av november, men det får bli att jogga runt som träningspass för fötterna håller inte för tempo.

Jag har dragit på mig hälseneproblem, så för mig är upptrappning med löpträning gen målet :(. Har ett millopp att springa i början av november, men det får bli att jogga runt som träningspass för fötterna håller inte för tempo.

*KL*

Vad tror ni om det här med att inte springa veckan innan mens?

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2218520/Why-jogging-week-period-damage-knees.html

Jag som hänger i damfotbollsvärlden med sina knäskador och har hört om hormonteorin tidigare följer det med spänning.

*KL*

Vad tror ni om det här med att inte springa veckan innan mens?

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2218520/Why-jogging-week-period-damage-knees.html

Jag som hänger i damfotbollsvärlden med sina knäskador och har hört om hormonteorin tidigare följer det med spänning.

Jag är fullständigt övertygad om att ordentlig benträning har betydligt större inverkan på skaderisken än vilken dag i månaden det är. Med rätt knä- och fotstyrka reducerar man skaderisken enormt, problemet är att många struntar helt i skadeförebyggande träning.

Mitt mål är att kunna springa ett helt pass sammanhängande utan gåvila, samt att komma upp i 1 mil på ett pass. Jag rehabtränar enligt min naprapats ordination. Just nu springer jag som mest 10-minutersintervaller (*4) och kommer som mest upp i knappa 8 km i mina längsta pass. Jag kan säkert springa längre men törs inte dra på för hårt så att benhinnesmärtorna (som tagit extremt lång tid att bli av med) kommer tillbaka. Några lopp tänker jag i alla fall inte anmäla mig till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka