Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Tack så mycket för input. Ska så prova detta idag när jag ställer mig på löpbandet :laugh:

Blir tyvärr löpband 2 av 3 gånger då det är fasligt mörkt när jag väl är klar med hästen, hunden och sambon efter jobbet på vardagarna och moi ör oerhört nästan lite löjligt mörkrädd :crazy:

åh jag tror att ngt sådant blir perfekt sen när våren börjar visa sig igen och man kan träna ute även på vardagarna. :)

Just nu är det Tjejvasan som hägrar så det är mycket därför som jag vill ha tiden i kroppen (har aldrig stått på ett par längdskidor nämligen så tippar påatt det kommer bli jobbigt). Kan jag jogga 2 timmar i sträck så borde jag rent konditionsmässigt vara klar för den lilla utmaningen :D

När jag körde tjejvasan hade jag aldrig åkt mer än en mil skidor på samma dag :D

DET känns skönt att höra! Råkade nämligen ge min far halvvasan i födelsedagspresent med löfte om att själv haka på... :D

Ska väl bege mig ut o springa en del här i vinter men senaste veckan har jag känt mig allmänt krasslig så nu är det soffläge på kvällarna :/

Du kanske ska byta ut lite löpband mot ex roddmaskinen när du är på gymmet om målet är tjejvasan :) Skidåkning är ju till en stor del överkropp.

åh jag tror att ngt sådant blir perfekt sen när våren börjar visa sig igen och man kan träna ute även på vardagarna. :)

Just nu är det Tjejvasan som hägrar så det är mycket därför som jag vill ha tiden i kroppen (har aldrig stått på ett par längdskidor nämligen så tippar påatt det kommer bli jobbigt). Kan jag jogga 2 timmar i sträck så borde jag rent konditionsmässigt vara klar för den lilla utmaningen :D

Att träna lite mer specifik skidträning är nog viktigare för dig än att träna löpning. Här nere i Skåne är det ju oftast rullskidor som gäller även om vi ju haft snö de senaste två vintrarna.

Eller köpa en Staffanexpander! Kostar ca. en femhundring. :)

image10051.jpg
image10031.jpg

Du kanske ska byta ut lite löpband mot ex roddmaskinen när du är på gymmet om målet är tjejvasan :) Skidåkning är ju till en stor del överkropp.

Jag kör redan en del roddmaskin på gymmet :laugh:
Året ut ser mitt träningsupplägg ut enligt följande:

Mån: Löpband med mål att klara 2h på 10km/h i snitt
Tis: Cykling + Styrketräning rygg + biceps
Ons: Roddmaskin + Styrketräning ben
Tors: Löpband 30min, fokus på att öka hastigheten, styrketräning bröst
Fre: Cykling + Axlar och triceps
Lör: Terränglöpning

Blir enbart roddmaskin 1 gång/ vecka just nu dels pga att jag tröttnat på den övningen och dels pga att jag inte vill köra den de dagar jag dessutom tränar överkroppen då jag känner att det blir kaka på kaka :D

Att träna lite mer specifik skidträning är nog viktigare för dig än att träna löpning. Här nere i Skåne är det ju oftast rullskidor som gäller även om vi ju haft snö de senaste två vintrarna.

Jag har faktiskt blivit avrådd från det där med rullskidor just för att jag är helt grön. Dock ska vi upp till sälen en tur för att lära oss av instruktör samt att vi hoppas på lite snö, åtminstone på Bulltofta :p Men det är ju bara för teknikens skull så de slipper hitta mig fastklamrad i ett träd efteråt ;)

Styrkan och kondisen måste upp iaf.

Fast här ska du verkligen staka på som om du åker skidor. Antingen i intervaller (t.ex. enminutsintervaller om 30-40 tag) med den hårdaste gummisnodden, eller långdistansstakning (upp till någon timme) med en rätt lös gummisnodd.

Det är ju bra att du kör rodd, vet inte hur länge du kör men var inte rädd för att ockupera masinen lääänge.

Annars är det även bra att ta stavarna med på löpturen, googla på "elghufs" vet att jag sett någon bra instruktionsvideo av Mathias Fredriksson.

Jag har inte testat dem själv (jag har vägrat skidor sedan jag flyttade från Dalarna som 8-åring :D), men jag har flera vänner som åker mycket längd som använder Staffanexpandern och är mycket nöjda med den. De använder den framförallt som en ersättning till stakningsträning när det är dåligt före för såväl skidor som rullskidor.

Hur de är jämfört med vanliga gummisnoddar vet jag inte. Men jag gissar att handtagen gör det hela både mer ergonomiskt och bekvämt så att man orkar nöta.

knapplån...
Bakgrund
Springer en del och har gjort ganska länge, blir oftast rundor runt 30-40 min. tempo runt 6min/km (ibland intervaller)
Kör även f&S skivstångkondition två gånger i veckan..
Varierar lite ibland core, yoga, lagsportträning, strid ridning, gång osv efter vart jag befinner mig osv.

Nu är jag bor jag i en storstad utomlands och den ligger på ca 1500möh och förutom att jag pga säkerhetsrisker inte kan träna utomhus och att löpband är mental förstörelse så blir jag även mkt tröttare, får snabbt mjölksyra och orkar inte alls mina vanliga tempon. Här är ganska varmt men inte värre än en svensk sommar.
Känner mig nästan panikslagen då jag tränar mot specika tester som ska göras ca 1 månad efter jag kommer tillbaka.
Snälla säg att det är höjdskillnaden som gör det?? ;)
Staden där jag bor i vanliga fall ligger typ under havsytan. Är det tillräkligt stor skillnad för att jag ska märka det så tydligt?
Kan jag hoppas på en epodopingeffekt när jag kommer tillbaka? :) :)
Berätta gärna ni som har erfarenhet av höghöjdsträning på riktigt.

Jag tror absolut att du får effekt av den höga höjden och att du kan ha fördel av den när du kommer hem, men jag är tveksam till om det sitter i så länge som en månad (googlade och hittade uppgiften två veckor). Men ganska troligt att den psykologiska effekten kan sitta i längre, så att du känner dig starkare för att du minns hur tungt det var att träna på hög höjd.

ok, det låter ändå bra... är här i ca 2 mån om det nu spelar ngn roll.
Har du några siffror på hur mkt försämring det blir eller ngn uppfattning om det?
Kan jag ex tänka för mig själv åtminstånde att 6min tempo här motsvarar 5.30 tempo hemma ? :)
Har ett ganska lågt Hb typ 100-110 blir skillnaden större då?

Funderar också på hur stor effekt ett löpband har jämfört med slät löpning utomhus. Förutom motivationen då som nämnts tidigare i tråden.

Tack för svaret!

KL. Jag har joggat/sprungit ute 2-3 dgr/i veckan hela hösten. Det har känts bra men nu är det isgata. Jag har svårt att springa på löpband. Har dålig balans och känner ett obehag så nu blir det mest crosstrainer och rask gång på löpband.
Jag hoppas att crosstrainern gör nytta också men jag saknar redan löpningen utomhus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka