Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*kl*

Hur går det för er nu när hösten närmar sig?

För mig går det både bra och dåligt!

Jag har varit lite krasslig och inte löptränat på tre veckor. Begav mig dock ut i lördags, målet var milen för första gången men visade sig väl hemma att slingan "bara" var 9,2 (på 58 minuter). Kändes hur som helst pigg o fräsch i benen och ska inte vara några problem att klara milen nästa helg. :) Fick däremot i efterhand enormt ont i baksidan på vaden (träningsvärk?). var en del backar och så, kan bero på det kanske...

Jag har passat på att tävla i Cani-Cross och jag lägger upp en bild från tävlingen. Det var sjukt kul så nu måste jag hålla formen över vintern så jag springer snabbare till våren :D Som extra motivation kör jobbet igång en stegtävling 3 månader november-januari.
310245_271353606236753_100000863470880_812847_922684321_n.jpg

knapp

Skriver för att komma ihåg den här tråden, jag håller fortfarande på och lär mig hur jag ska lägga upp löpträningen :)

Åh vad kul! Måste jag börja med när jag får hem vovven!

KL
Har varit lite stel efter sommaruppehållet så jag har kört gruppträningar och styrka ist för att springa (sen sist), fram till igår :) Igår blev det en 45 min-runda utan krämpor :banana:

*kl*

Har varit förkyld i flera veckor, men idag kunde jag äntligen snöra på mig skorna igen, och det är inte klokt vad härligt det var att få komma ut och springa efter det här långa uppehållet. Har styrketränat en del och det verkar som om det har räddat min form, för jag hade inte tappat alls så mycket som jag befarade. Pulsen var lite hög och tempot ganska lågt, men jag hade räknat med att det skulle kännas blytungt och det gjorde det verkligen inte. Benen var dessutom förvånansvärt pigga med tanke på att jag körde ett tungt benpass på gymet igår. Härligt att inte behöva börja från scratch igen!

Nu ska jag verkligen börja lägga in lite kvalitetspass också. Jag är ganska bekväm av mig och gillar mest att springa lagom långa distanspass i behagligt tempo, så jag får tvinga mig själv att lägga in intervaller och snabbare pass i schemat om det ska bli nåt. Jag vet ju att även distanspassen blir skönare om jag tränar kvalitet regelbundet, men intervaller är ju bara så jäkla plågsamma, och löpskolning så förbaskat tråkigt... :p

Nu har jag vilat ut efter Budapest (21 km i 36 graders värme= fy tusan) Mina benhinnor har slutat värka och jag har nya naglar på tårna- får alltid blodblåsor under naglarna som gör att de trillar av – någon som har något tips?

Den här månaden tänker jag bara ägna mig mys-springa, lagom långa rundor, lagom långsamt och bara 2 ggr vecka. Det är numera becksvart när jag kommer hem efter jobbet men det är å andra sidan rätt meditativt

Jag funderar på halvmaran i Lissabon i mars. Vill någon följa med?

För mig går det dåligt, går på smärtstillande i 3 veckor för min fot, doktorn trodde ev. det kunde vara Mortons :crazy: så jag har löpförbud nu, tränar dock annat, men saknar löpningen en massa.

Japp det är terränglöpning med hund. Det är en gren inom draghundsportens barmarksdrag.

Jag har passat på att tävla i Cani-Cross och jag lägger upp en bild från tävlingen. Det var sjukt kul så nu måste jag hålla formen över vintern så jag springer snabbare till våren :D Som extra motivation kör jobbet igång en stegtävling 3 månader november-januari.

Åh, det ser ju jättekul ut! Skriver upp "hund" på listan även önskvärd träningsutrustning :D (Kanske funkar med liten ponny annars?)

Jag har slitit av ett korsband (och ev. lite mer) i knät, så här blir det bara tråååkig rehab ett bra tag framöver :crazy:. Jag som normal sett älskar att träna dör av leda av inomhuscykling och enkla gymövningar... Dessutom är jag lite rädd att jag inte kommer klara av att hålla "vilan" tillräckligt länge :angel:

*kl*

Jag har likt flera andra här varit sjuk under stora delar av september, fick problem med ena knäet som fortfarande rehabiliteras plus att jag har fått tillbaka mina gallbesvär (plus en massa annan skit som uppdagades vid akutbesöket) som senaste tio dagarna gjort mig till ett orkeslöst ök.

Men jag biter ihop, rehabbar någorlunda duktigt och nu är uppe i 4 km långa rundor i alla fall. När det var som värst, innan jag tvingades till löparvila, kunde jag inte springa 500 meter utan att vara tvungen att stanna, så det går framåt.

Försöker gå mycket också då magen mår bättre, men det är inte kul när jag större delen av min vakna tid har ont och är spänd i hela kroppen (trots att det bara är magen jag har ont i egentligen). Det är mycket självdisciplin nu för att inte braka ihop, må ni tro...

Åh, det ser ju jättekul ut! Skriver upp "hund" på listan även önskvärd träningsutrustning :D (Kanske funkar med liten ponny annars?)

Jag gör som du och skriver upp hund på önskelistan. Det där vet jag att jag skulle älska att göra.
______

Efter ett par sega månader är jag frisk och kry och är igång och tränar. Planen är att springa lite mindre än jag gjorde under våren och istället fylla ut med alternativ träning på gym (spinning, piloxing, funktionell styrketräning etc). Jag har fyra nyckellöppass jag vill få in i veckoschemat; lugnt långpass, långdistans i maratempo, tröskelintervaller och backintervaller. Jag avvaktar dock lite med tröskelträningen tills jag återfunnit min tröskel (den ligger inte på samma ställe nu som innan jag blev krasslig). Jag har också anmält mig till Team Stockholm Marathon som börjar på söndag men kommer inte kunna delta ordentligt förrän i februari.

KL

Hej alla skåningar (och andra). I morgon är det Yddingeloppet, ett av de trevligaste lopp jag vet. Vilka skall springa? Jag tänker vara med och jag tänkte gå ut ganska hårt.

Lycka till du och alla andra löpare!

Jag ser redan fram emot nästa säsong efter att ÄNTLIGEN ha klarat en mil på riktigt! =) (10.52 km på 67 min). Idag var dock benen sega och hade vaga känningar i vaden. Kan träningsvärk sitta i i en vecka eller ska jag snarare misstänka att det är någon slags överansträngning efter förra veckans långtur? Konditionsmässigt blir jag knappt trött i detta tempo och backarna de 3 sista km (springer längs med södra sidan på årstaviken i Stockholm) bekommer mig inte direkt utan kan snarare öka på lite då, men vaderna var irriterande...

Funderade på att springa men så krockade det med en hundkurs jag ville gå så det blev hundkursen. Lycka till imorgon!

Det blev tyvärr fiasko för mig på Yddingeloppet :(. Benen var sega från start och pulsen hög och hela jag kände mig trött. Jag gav nästan upp men besluta mig för att i varje fall genomföra hela loppet. Tiden ca 58:20 är minst 3 minuter för dålig.

Åhh det är det där som sambonska göra med Loppan sen när hon blir tillräckligt gammal. Ser så oerhört kul ut :D

KL

Nu behöver jag lite input från er.

Jag har som mål att klara av och springa 2 timmar i sträck med en genomsnittshastighet på 10km/timme. Frågan är bar hur jag ska göra för att uppnå detta?

Tanken är att springa 3 ggr/v. enligt följande:

1 * 30min (löpband)
1 * 10km Terräng
1 * ??

Det är alltså ?? jag behöver hjälp med :p

I dagsläget kan jag springa i 8.5km/h på löpband (eller ja krypjogga :angel:) men absolut inte i två timmar.

Jag funderar mellan följande alternativ. Vet ni ngt bättre så bara säg till.

Alt. 1
Börja med att klara av 1 timme i 8.5km/h därefter höja med 5 min tills jag klarar 2 timmar i 8.5km/h. Slutligen höja upp hastigheten lite i taget tills jag är uppe i 2 timmar på 10km/h.

Alt.2
Börja med att klara av 1 timme i 8.5km/h därefter höja hastigheten tills jag klarar 1 timme på 10km/h. Slutligen öka tiden med 5 min i taget tills jag når 2 timmar.

Alt.3
Köra på i 2 timmar även om det innebär gångpauser och så småningom minska gången, öka längden jogg och sen sist öka hastigheten på jogg.

Och hur bör jag lägga upp mitt terrängpass resp. 30 min på löpband??

I övrigt blir det styrketräning med cykling/ rodd som uppvärmning under veckan.

Jag røstar før en modifierad version av alternativ 3. Børja med 90 minuter (2 timmar ær mycket). Jogga 30 min, gå 30 min, jogga 30 min. Gången efter kan du jogga 20 min, gå 10 min, jogga 20 min, gå 10 min, osv. Så småningom økar du tiden du springer och minskar tiden du går. Nær du klarar att springa hela eller størsta delen av tiden kan du børja tænka på tempot. Och du ska givetvis springa ute nær du gør detta, inte på løpband. Min erfarenhet ær att man orkar mer om man springer ute eftersom det inte blir lika enformigt och prøvande før psyket.

Terrængpasset skulle jag gøra till fartlek eller "lætta" backintervaller (lætta som i mjølksyraframkallande men utan att få spykænslor). Passet på løpband skulle jag førsøka førlænga i tid. Kanske førsøka gøra nån slags trappintervaller (ex øka farten med 0,5 km/h varannan minut) før att få variation och inte bli fast i ett allt før monotont løpsteg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka