Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*KL*
Hej!
Jag började jogga i somras i samband med att jag börjat göra mig av med en gigantisk övervikt. Jag har joggat av och till i perioder förr men senaste gången (för två år sen) hade problem med att jag aldrig fick kondition även om jag sprang tills jag stupade. Det problemet är dock borta nu, misstänker att den påtagliga järnbrist jag då led av spelade in.

Hur som haver jag har en vända på 4 km som jag joggar/springer 3 ggr/vecka. Nu skall jag skärpa upp det lite och öka men funderar på om jag skall börja med att öka distansen eller öka tempot. Målet är att ta mig runt 10 km i Augusti nästa år (midnattsloppet).

Nu har jag mitt pucko anmält mig (tillsammans med en kompis) till Göteborgsvarvet!
Jag räknar inte med att kunna springa hela vägen men ta mig runt ska jag banne mig göra!

Variera mellan att springa en kortare runda i högre tempo, en längre runda i lägre tempo och din gamla runda i "mellantempo" :)

Ja jag är rätt imponerad av mig själv också :D

Gillar ditt tankesätt, både 1 och 2 stämmer för mig också med undantag att det är vasan jag ska köra.
Bra gjort i alla fall att ta dig runt trots att det inte kändes bra!
Den där abborrbacken är inte nådig, var några hundra meter där efter min kramp startade.

Funderar på att också starta i Yddingeloppet, försöker flörta med lite vänner men det är inte så framgångsrikt.
Har du sprungit det förr? Trevligt lopp?

Känns fortfarande som om jag har en golfboll nerkörd i halsen och igår hade jag en hel smedja innanför pannbenet så funderar lite på om det kan vara en förkylning som gjorde att pulsen spikade så extremt?

Vad roligt att du också ger dig på en Klassiker :) Sjäälv har jag fått blodad tand och funderar starkt på att göra den riktiga jag med någon gång.

Har inte sprungit Yddingeloppet förut dock brukar jag springa i Boksogen (om jag inte är i Skrylle) och det är ju trevligt.

KL

Jag har förresten gjort om mitt träningsupplägg något nu inför Yddingeloppet. Vad tror ni om detta?

Tis: 5km terräng. Intervall Light dvs exempelvis 5 min löp 1 min gång. Fokus på att lära mig springa fortare.
Ons: Gymmet genomkörare för hela kroppen

Tors: Backträning

Lör: 10km terräng. Fokus på att ta mig runt joggandes utan att spika pulsen.

Sön: Gymmet genomkörare för hela kroppen

Yddinge är alltså något slags terränglopp? :)

*kl*

Sprang 5 på topploppet idag och trots min bristfälliga löpträning under hösten (max 1 gång/veckan och ingenting i somras) så fick jag en personbästa tid på 26.58! Har cyklat tor till jobbet varje dag i 6 veckor så det är antagligen det som gjorde att det ändå kändes hyfsat lätt. Fick mjölksyra och stumma ben i en lång uppförsbacke men direkt efter den kunde jag gasa på igen och sprang och log större delen av rundan!

Nu ska jag bara lyckas komma upp i längre distanser till nästa år, så ska väl jag också kunna springa tjejlidingö-loppet i alla fall =)

Nu blire fullt fokus på Yddingeloppet 12km den 30:e oktober. Ska bli skitkul :banana:

Jag skall också springa Yddingeloppet. Det är ett av mina verkliga favoritlopp. En fin bana i fin natur. Kuperat och jobbigt förvisso men så skall det ju vara! Nu när jag missade Lidingöloppet pga rejäl förkylning och halsont så är jag bara ännnu mer taggad.

Så alla skåningar som springer (gärna ni andra också förresten), anmäl er till Yddingeloppet!

Yddinge är alltså något slags terränglopp? :)

Det beror ju på vad man menar med terräng. Det är ett ganska kuperat lopp på stigar i bokskogen i Torup utanför Bara. Det är inte terräng så att det är svårsprunget på något sätt. Det funkar med vanliga löparskor tex.

Låter roligt! Tycker det är betydligt trevligare att springa på skogsstigar och gräs än på en rak asfaltsväg :) Lite långt att åka känns det dock som... Men men, om jag kompisen kommer igång ordentligt inför nästa säsong så vet man aldrig... :)

KL

Jag har för första gången i mitt liv klarat en mil, och tiden blev en timme så jag är väldigt glad:banana:. Igår köptes nya löparkläder a'la höstväder så nu ska det bli ännu roligare att fortsätta!

Enligt Ove Rytters träningsbok ska man inte träna alla muskler under samma träningspass. Framför allt inte de stora muskelgrupperna. Antingen tränar man överdel eller underdel. Jag har för mig att det hade med blodets genomströmning att göra. Utan man kör ena gången överkropp hårt och nästa underkropp.

Enligt Ove Rytters träningsbok ska man inte träna alla muskler under samma träningspass. Framför allt inte de stora muskelgrupperna. Antingen tränar man överdel eller underdel. Jag har för mig att det hade med blodets genomströmning att göra. Utan man kör ena gången överkropp hårt och nästa underkropp.

Jag tror det beror på vad som är målet med träningen. Ove Rytter verkar skriva om träning ur ett bodybuildarperspektiv och då har han kanske rätt. Tränar man varje dag tex så funkar det inte att alltid köra alla muskegrupperna för då får musklerna aldrig vila.

Om man har styrketräning som ett komplement till löpningen och tränar på gym max 2 gånger per vecka måste man tänka annorlunda. Jag har börjat träna på Actic (fd Nautilus) och de har ett upplägg som skall passa oss som inte har jättemycket tid att lägga gymet. Det kallas Nautilusmetoden och går ut på att man kör intensivt och hårt så att man i ett pass tränar hela kroppen på 30-40 minuter. Jag återkommer om ett havår så vet jag hur det fungerat på mig. ;)

KL

Jag har för första gången i mitt liv klarat en mil, och tiden blev en timme så jag är väldigt glad:banana:. Igår köptes nya löparkläder a'la höstväder så nu ska det bli ännu roligare att fortsätta!

Att första gången du springer en mil klara det på 60 minuter är riktigt riktigt bra!

Jag tror det beror på vad som är målet med träningen. Ove Rytter verkar skriva om träning ur ett bodybuildarperspektiv och då har han kanske rätt. Tränar man varje dag tex så funkar det inte att alltid köra alla muskegrupperna för då får musklerna aldrig vila.

Om man har styrketräning som ett komplement till löpningen och tränar på gym max 2 gånger per vecka måste man tänka annorlunda. Jag har börjat träna på Actic (fd Nautilus) och de har ett upplägg som skall passa oss som inte har jättemycket tid att lägga gymet. Det kallas Nautilusmetoden och går ut på att man kör intensivt och hårt så att man i ett pass tränar hela kroppen på 30-40 minuter. Jag återkommer om ett havår så vet jag hur det fungerat på mig. ;)

Jag tror det är ngt liknande mitt upplägg.

Jag värmer upp med 10min rodd därefter kör jag mkt bröst, axlar, rygg och mage. Endast två benövningar. Jag kör dessutom två moment växelvis så det blir ingen vila mellan seten.

Att första gången du springer en mil klara det på 60 minuter är riktigt riktigt bra!

Jag vill också kunna springa milen på under timmen :cry:

Nytt PB på 10km i Skrylle (sista 2 km uppför :devil:) blev 1.17.04 i lördags. Låångt ifrån mitt mål men ändå en yttepyttebit närmare. Nytt mål blir att gå under 1.16.00 Ska ju inte vara omöjligt att klara i oktober väl?

Läste förresten ledaren i en Runners World från i somras. Han tyckte att alla de som höll sig i det bekväma 6min/km tempot borde stoppa i en växel till. Men vi som drömmer om att kunna springa i det tempot då??? :confused:

Haha! Jag älskar att läsa krönikörerna i RW - trots att jag aldrig har varit i närheten av vad någon av dem presterar :D Vill du bli ytterligare lite knäckt så ska du leta upp senaste numret och läsa Mårten Klingbergs fantastiska krönika. Den refereras till här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka