Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag ska springa Lidingøloppet. Fast ær inte så mycket laddning som altenativtræning då jag har lite smærta i vænster underben tyværr, men springa det ska jag.

Låt inte lite dåligt väder knäcka er! Det finns kläder även för dåligt väder! :laugh:

Citerar Johan Hakelius: "Det finns inget dåligt väder, bara fula kläder!"

Jag ska springa Lidingö Tjejlopp, men sitter nu med en dunderförkyling :cry:

Genomförde Tjejmilen i lördags på 54 min, väldigt nöjd. Banan var mycket mer lättlöpt än jag tänkt mig och inte alls trångt. Toppenväder var det också :)

*kl

Igår tog jag bricanyl innan jag testade och då orkade ja 2km utan att avlida, så det fortsätter jag med!

KL

Hur tusan får man upp lite fart?! Jag har numer inga större problem att springa längre sträckor (långa för mig då :D) men det går så sakta så jag blir frustrerad! Om jag ökar takten orkar jag inte alls långt, även om jag bara ökar minimalt. Är det intervaller som gäller då? Hur ska jag lämpligast lägga upp dem?
Testade att springa 3 km för nån vecka sen, målet är 18 min. Efter första kilometern i 6min-tempo kände jag mig rätt slut, så jag joggade sakta en bit för att sedan öka så långt jag orkade - sakta - öka osv. 18.34 blev sluttiden, men det känns som att det vore trevligare att orka med ett högre grundtempo, än att växelspringa! Känns knäckande att behöva sakta ner farten för att konditionen tryter... :mad:
Hjääälp, hur ska jag göra?!

Testa fartlek. Enkelt förklarat: när du är ute och joggar så bestämmer du dig för att du ska springa allt du orkar fram till trädet 40 meter längre bort. Sen joggar du en stund, tills det känns bra, och sen tar du en till intervall. Att rusha mellan lyktstolpar t.ex. är bra. Korta snabba intervaller är bra för att få upp farten. Backintervaller är också bra. Leta upp en lämplig backe, jogga så snabbt du orkar uppför och gå ner. Upprepa 4-8 gånger. Det kommer att göra kroppen starkare och få slätlöpningen att kännas lättare.

Jag har borjat trana infor ett 5K lopp i dec!

Gar i hyfsad snabb takt ( lopband) i 10 min som uppvarming och joggar sen 20 min pa 4.7/miles. Alltsa en sakta jogg. Med uppvarmingen inraknad sa tar det ca 14 min per mile. Uh sakta.

Det enda som stor mig ar att jag har fatt ont i en muskel i vaden. Ska testa att kopa nya skor och se vad som hander. Ska aven forsoka oka takten och se om jag springer konstigt nar det gar sakta?

Nagon annan som har samma sak?

Hur får du ont? Jag har haft problem med vaderna förut, men det var mer känslan av att dom skulle sprängas, inte samma kanske?

Jag har konstant ont i hmm tror det ar soleus muskeln? Det sitter mer pa framsidan( sidan) pa smalbenet, ungefar pa mitten av smalbenet. Om jag trycker pa muskeln sa gor det ont och det ar nastan som att ha konstant traningsvark dar. Lite stelt osv. Ursakta dalig forklaring haha

Det handlar om en ett omrade pa ca 3-4 cm som gor ont...

Nar jag sprang igar sa kunde jag kanna av det hela tiden, inte att det gor ont ont utan mer stelt och lite omt.

Ar det kanske en overbelastninge av nagot slag? For nar jag ror mig sa mjukas det upp och jag tanker inte ens pa det, men nar jag har suttit stilla / over natten sa kanns det mkt mer.

Åh, det där med fartlek måste jag bli bli bättre på. Lånade pappas pulsklocka en dag och kändes lättare att göra sånt med en sån...

Vad ligger ni på för puls när ni springer förresten?

Jag ska försöka ge mig ut imorgon förmiddag på ett lite längre pass (6 el 8 km) och är anmäld till topploppet (5 km) 1 oktober så då gäller det att hålla igång.

Jag ligger rätt olika i puls
5 km: Genomsnittliga pulsen 164 och maximala 188, ett väldigt tungt o jobbigt pass då jag inte sprungit på en vecka och var på väg att bli sjuk.
13 km: Genomsnittliga 150 och maximala 184!
2 mil: Genomsnittliga 159 och maximala 172.
Ska bli intressant att se vars folk ligger! Skriv gärna längden på rundorna också!

Tack för tipset! :bow: Testade igår med en kompis och det var riktigt kul, alltid ett plus ;) Ska ge mig på lite backintervaller någon dag också, har en himla jobbig backe hemma... :p

Thunder_rose - jag har också ont på (vad det låter som) samma ställe. Enligt en vän som tränar massvis och är utbildad gyminstruktör + massa annat inom träning, så beror det på att jag överpronerar. Det gör jag också, har skor anpassade för det men tydligen måste man "träna på sitt steg" också... :devil: Ett tag hade jag konstant ont, speciellt nerför trappor var det besvärligt. Försöker tänka på det när jag går (och springer) och nu gör det faktiskt inte lika ont längre!

Jag ligger rätt olika i puls
5 km: Genomsnittliga pulsen 164 och maximala 188, ett väldigt tungt o jobbigt pass då jag inte sprungit på en vecka och var på väg att bli sjuk.
13 km: Genomsnittliga 150 och maximala 184!
2 mil: Genomsnittliga 159 och maximala 172.
Ska bli intressant att se vars folk ligger! Skriv gärna längden på rundorna också!

Pulsen varierar ju ganska mycket.

På en tävling över 5000m för några veckor sedan hade jag snittpuls på 182 och maxpuls på 188.

När det gäller tex långpass och lugna distanspass ligger jag på 150-160 i puls.

Ah spännande, snittade på 174 på en 4,6 km runda, dock med två sega backar där den jag lyckades maxa pulsen till 192. Som LÄGST låg jag på 164.

Är som sagt enda gången jag testat, men vill köpa en egen =)

Eftersom alla har olika maxpuls så ær det ointressant att jæmføra exakta siffror. Det ær mer intressant att prata % av max. Jag har maxpuls på ca 195. Jag har aldrig gjort ett maxpulstest men jag har gjort en matematisk skattning som verkar stæmma ganska bra. Nær jag springer lugna pass brukar jag snitta ca 145 vilket ær ca 75% av max. Jag har sænkt den hær siffran en hel del det senaste året och siktar på att få ner den ænnu mer. Nær jag sprang 5 km på tævling før ett tag sen hade jag 180 i snitt (toppnotering 188) vilket ær 92% (96%) av max. Nær jag springer trøskel ligger jag typiskt på runt 170 i puls (87%). Ett vanligt distanspass ("ut och springa") ligger jag på ca 160-165 (82-84%).

knapp
så typiskt, var jättepepp på att springa och lyckades vakna tidigt också. Nämen då ska jag ha ont i halsen och huvudvärk, jippie! Så jag har tillbringat hela dagen i sängen...suck :(

KL

Vem kunde tro att JAG skulle visa min nuna i en sådan här tråd, men här är jag. :p

Jag försöker komma igång lite, har inga mål om att tävla utan vill bara ha lite bättre kondis som hjälper mig i ridningen och bli lite mer fit.

Jag har dock ett bekymmer och det är vad och när man ska äta innan man ger sig ut. Jag får i princip alltid någon form av smärta i magregionen, exakt var varierar. Typ håll men kan sitta under/strax nedanför revbenen men även "vanlig" håll eller mer runt där magsäcken sitter. Idag blev det så illa att jag var tvungen att stanna och promenera en bit vilket var surt då benen kändes jättefina och jag låg långt under min tidigare rekordtid. :mad: Jag springer inte särskilt långt, har en runda på 3.6km och en på 4.4km som jag varierar mellan och smärtan brukar komma efter ca 1.5km.

Ni som är mer erfarna, hur lägger ni upp det här med mat?

Försöker iaf att undvika att äta nåt precis innan. Inte en full måltid i alla fall utan isåfall bara yoghurt eller liknande. :)

Hur ofta tvättar ni era träningskläder? Ska jag tvätta min sport-BH efter varje pass lär den gå sönder rätt snabbt känns det som...

Jag har i princip aldrig ätit något precis innan. Möjligtvis en halv knäckemacka. Springer jag på kvällen så gör jag det efter stallet, då har jag bara tagit någon knäckemacka och en frukt mellan jobbet och stallet, dvs ca 2 tim innan. Alternativt springer jag på fm, äter då lite på väg till stallet och springer sen när jag kommer hem. Så snarare att jag har för lite i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Godkänd ridhjälm
  • WE-tråden