Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Utmaningen är egentligen mest för sig själv så alla sätter egna mål, men det är denna blogg som inspirerade mig: http://healthyprawn.blogspot.com/, tydligen körde fitnessguru nåt liknande i våras.

Betsy: Tack för pepp o länk. Har sett den innan, problemet är att jag är så negativ till intervaller och sånt... haha, får nog bara se till att öka distansen succesivt, känns ju som ett inte helt omöjligt mål!

Fem km klarar du utan problem, speciellt när det är i oktober :D

Aha! Ska kika på den vid tillfälle :)

*kl*

Här trodde jag att jag skulle få komma igång med träningen den här veckan. Men tji fick jag! Fästingbett på foten som blivit ordentligt inflammerat så nu står jag på antibiotikakur och kan knappt stödja på foten. Det går så :devil: bra för mig jämt med min löpning!

Knapplån.

Jag springer 2-4 gånger i veckan och det brukar bli 4-8 km, beroende på vilken runda jag känner för helt enkelt. Jag springer i samma tempo alltid ungefär oavsett hur långt men jag funderar på att byta taktik. De gånger jag springer långt håller jag mitt gamla tempo an så länge men så ska jag lägga till kortare rundor på bara 2-3 km då jag försöker hålla ett betydligt högre tempo. Nu springer jag i ca 10-11 km i timmen i snitt och hade väl tänkt försöka klara 12-14 km/h under de kortare rundorna.

Hmm, lite luddigt kanske.
Hur gör/tänker ni angående tempo?

Jag tänker att det är viktigt att variera tempo, men framför allt pulsen, om man vill utvecklas. Jag springer 4-6 pass per vecka. Försöker få till 2 intervallpass per vecka där det ena är tröskel (dvs jag springer så fort jag kan utan att ackumulera mjölksyra, ca 10-15 s långsammare per km än mitt tävlingstempo på milen - förutsatt att underlaget är slätt) och det andra är antingen backintervaller (springa upp och jogga eller gå ner, 4-10 repetitioner beroende på längd på backen) eller snabba intervaller (allt från 30 s fullt ös till 2000 m i tävlingstempo, 3-10 repetitioner). Sen springer jag ett längre pass i veckan där tempot är så lågt att jag inte drar på mig mjölksyra alls utan bara vänjer kroppen vid att vara igång länge. För mig är de passen 2+ timmar. Övriga pass är "vanliga" distanspass i varierande längd och tempo (någonstans mellan tröskeltempo och långpasstempo).

Och angående tempot så kan jag rekommendera att du räknar om det till min/km istället, för det är det löpare generellt pratar om när de jämför tempon.

*kl*

Nu behöver jag råd. Jag har fått för mig saker igen..

Började ju springa i mars någon gång, sprang Lundaloppet 5 km på 30 minuter i maj. Sen har det varit lite si och så med springandet, sprungit 5-6 km ett par gånger, promenerat med hunden och så.
Är det helt korkat att springa iForm-loppet den 30:e augusti?... Kommer jag orka, klara, eller är det bara dumt?
Jag vill inte springa FORT. Klarar jag det på en halvtimme är jag ju jätteglad! Vill bara ha något att sträva efter, så jag kommer ut lite mer- och 5k är ju inte sååå hemskt?...

Eller ska jag tvinga mig själv att springa ändå, och ha ett mål längre fram, typ i vår?

Lite inputs från de som kan? :)

Det är väl klart att du kan! Jag tror att alla kan ta sig runt ett 5km lopp, i värsta fall får man väl gå! Och du har ju klarat det en gång redan!

IFORM-loppet är ett springa, jogga, lunka, gå lopp. Du kommer mao se alltifrån dem som i maklig takt promenerar runt 5km som dem som "sprintar" 10km. Alla startar samtidigt och förra året var det t om så att när du gick in för varvning om du sprang 10km (2 varv på femman) så kunde du välja att springa genom målet istället om du bara orkade 5km.

Du klarar det galant. Ska jag som legat däckad sedan Vansbrosimmet ta mig runt 10km (med siktet på förbättrad tid dessutom) så fixar du femman. :laugh:

Klart du orkar, som sagt är det ju ett gå-lunka löp-lopp. Jag har inte heller tränat så överdrivet mycket men jag ska springa 5km.

Någon mer som ska springa i iForm i Malmö 30/8?

jag ska ju det :banana:

elelr krypjogga mig runt 10km i alla fall. Hade som mål att ta mig runt under 60min men det var innan jag blev sjuk det. Nu känns det mer som att ta sig runt räcker gott och väl.

Ja, men, vad sjutton- då kör jag! Det komemr ju bli dökul, och jag vet att jag har sjukt svårt för att lunka när det väl gäller :angel:
Hur sätter man ihop lag? :D

Jag antog att du skulle vara med :o ;) Man behöver vara 4 för att bilda ett lag. Egentligen ska man anmäla alla tillsammans men det borde ju funka att maila och säga till att man bildar ett lag med redan anmälda personer.

Allright, så man betalar in för sig, och sen mailar vi och säger "HALLÅ! Vi vill vara lag!"? :D

Ja precis :D Men vi behöver ju en till isf. Ingen mer som vill springa/lunka/gå 5 eller 10 km i Malmö den 30/8. Anmälan kostar 290 och då ingår tröja och goodiebag.

Jag är galet sugen på goodiebagen! :D

Hrm, jag har ingen i min närhet heller som vill. Mamma har kassa knän och maken har kass... inställning :angel:

Kom igen, ingen annan? Bukepicnic inklusive lite motion?

Jag är galet sugen på goodiebagen! :D

Hrm, jag har ingen i min närhet heller som vill. Mamma har kassa knän och maken har kass... inställning :angel:

Kom igen, ingen annan? Bukepicnic inklusive lite motion?

Hehe maken blir nog inte så bra ändå eftersom det är ett tjejlopp ;)

Nejmen, t.o.m det hade jag missat! :o Men, vad kul! Ännu bättre, då slipper man verkligen de här supertrimmade vesslorna som springer milen på en halvtimme och har skumma små åttio-talsshorts på sig :angel:
Om det inte är en massa kvinnliga vesslor med såklart ;)

*kl*

Jag kanske har lyckats bläddra förbi det tidigare i tråden, men vad har ni för favoritstrumpor?

Jag brukar använda vanliga bambusockar, men har blivit tipsad om Cocogo som tydligen ska vara jättesköna. Någon som provat? Jag använder antingen lågstrumpor eller höga kompressionsstrumpor beroende på vad jag ska göra, och vanlig bomull gör mina fötter till ett under av svett :eek:

jag har två par kompressionsstrumpor och ett par låga strumpor från dem. Positivt överraskad då jag får skavsår av alla strumpor jag provat men dessa fungerar helt okej! :)

*kl

Jag ska göra ett nytt försök att komma igång. Jag avskyr dock att flåsa och känna fettet skumpa men jag får leta reda på gamla "upptempo"-låtar och peta in i mp3n. Eller lyssna på hundens flåsande istället :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Godkänd ridhjälm
  • WE-tråden