Vi som rider AR på islandshäst

O

OlleAtlas

Det skulle vara så roligt att veta vilka av er som rider AR på islandshäst, hur ni upplever det, specifika problem ni stött på i och med gångarterna och om ni rider tölt eller ej. Ja, vad som helst egentligen...

Sv: Vi som rider AR på islandshäst

Min är ju bara 50% Islänning. Får jag vara med iaf?:p

Jag upplever ju viss gångartsproblematik iom att han har deras rörelsemönster och är 4-gångare.

Min gamle gubbe har en förmåga att frikoppla benen individuellt från ryggen. Nu för tiden går han för det mesta i ok balans och takt. Men ibland skjuter han till lite mer med ett ben och/eller jag sätter mig ur balans. Då hackar takten till på ett annat sätt än den gör på halvbloden jag rider. Och än på PREn och araben.
Jag har fått jobba med att sitta och sätta takten i varje steg och trycka till om det kommer en sån där taktmiss. Det behövs verkligen inte på samma sätt på halvbloden.

Visst ska man rida i varje steg. Men på min islandsgubbe är det en annan sorts ridning. Och jag upplever att han är fladdrigare i lederna åt andra håll än halvbloden är. Att sätta in ett halvblod i lådan/på linjen är betydligt enklare. Det rör sig bara åt vissa givna håll. Både araben, PREn och Islandsgubben fladdrar det åt fler håll på. Speciellt Islandsgubben och PREn!

Islandsgubben jag har är dessutom dåligt byggd för dressyr. Han har en väldigt bred och lågt ansatt hals i komb med överbyggnad. Han kan stumna till ngt så extremt att varken jag eller tränare sett något liknande om man inte ser till att halsen är korrekt böjd och rörlig. Det i kombination med extrem hethet, psykproblem(konstaterade av vet och utdömd för det för massooor av år sedan) och gångarterna gör honom till en av de absolut svåraste jag suttit på. Om inte den svåraste..

Han har också en galopphandikapp. Han har inte kunnat galoppera i båda galopper förrän han var runt 20 år gammal. Och galoppfattning har förra ägare gjort genom att kasta sig fram och skrika jeeeehaaa. Så iom att han är byggd så att han ramlar framåt då har galoppen blivit lite traumatisk även på det. Nu galopperar han helt ok i ena galoppen och gör tom början till pirouetter(inte fullt centrerade än). Andra galoppen är jag mest bara glad om han fattar korrekt bakifrån.:crazy: Fattar han den kan den gå helt ok. Men är man 27 år är det svårt att lära in nytt.

Sv: Vi som rider AR på islandshäst

Jag tränar alla gångarterna utom passen dådå. Efter mer AR ridning har han fått en mkt. bättre trav, bra takt och form. skritten ser oxå bra ut, ibland blir den passtaktig dock. Tölten har han riktigt fin, men han orkar inte riktigt några längre sträckor. Just nu är det inte mkt. ridning utan sommarvila varvat med NH-träning från marken och uppsuttet. I höst är min plan att sätta igång honom igen och då även börja fokusera mer på tölten och galoppen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 539
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar