Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror ni allt skolarbete försvinner om jag stoppar huvudet i sanden och fortsätter leva i förnekelse? :cautious:

Nä... Typiskt. Ett steg i taget så kanske NÅNTING av alla tusen miljarder saker blir klara i tid... Omtentor finns har jag hört :meh:

Tyvärr inte.. Har försökt med samma approach i en vecka nu och ingenting händer annat än att ångesten bygger på.

Måste ta tag i det här. Nu.
 
Tyvärr inte.. Har försökt med samma approach i en vecka nu och ingenting händer annat än att ångesten bygger på.

Måste ta tag i det här. Nu.

Känner igen det där :down: Lyckades ta mig i kragen och i alla fall nästan sammanställa version 1 av uppsatsen (utan att vara helt på det klara om vad den ska innefatta) som ska vara klar måndag.

Nu är det bara en projektrapport, projektredovisning, ett faktablad, mer uppsatsskrivande och två tentor kvar innan mars är slut :wtf::banghead:
 
@zassoo Nackdelen med att dubbelläsa... :( (för visst gjorde du det nu i vår?)
Har också gjort det tidigare men så sjukt nöjd över att jag bara haft distanskurser vid sidan av och är helt utan nu sista året med exjobb och allt :grin:
 
@tolksele Japp jag läser dubbelt. Mycket dumt beslut inser jag nu :meh: Men man lär sig av sina misstag antar jag ;)

Ser så sjukt mycket fram emot att den här månaden tar slut för då kommer jag "bara" ha kandidatarbetet och växtkursen :p
 
Bara man lär sig :)

Nackdelen är ju att det finns så mycket roligt att läsa! Jag vill läsa allt! Men det går ju inte......
 
Jag har en liten fråga till er som läser dubbelt, läser ni då på 200%? Mer? Mindre? Jag börjar få lite små-ångest över mina CSN-veckor och funderar på om jag ska försöka läsa på 200% och då läsa konstvetenskap på distans samtidigt som jag läser mina ordinarie kurser på campus. Eller tycker ni att jag ska vänta och hålla tummarna för att jag kan läsa konstvetenskapen på distans senare?
Har även en kanske lite underlig fråga, men finns det någon "gräns" på hur många kandidater man kan ta och kan en kurs användas två gånger i två olika examina?
 
@Masqueradee Utslaget på hela terminen blir det väl typ 133 % men just den här perioden blir det 200 %. Läser alltså 40 hp den här terminen. Hur bra det funkar beror helt på arbetsbelastningen samt din egen drivkraft. Jag trodde det skulle funka bra att göra så som jag gör efter att pratat med studenter i högre årskurser samt studievägledare men tydligen har de gjort om i kandidatarbeteskursen så att det är mycket högre krav såhär i början och således har jag mycket mer att göra nu än väntat... Jag kommer inte rekommendera någon annan att göra såhär och jag kommer definitivt tänka till en extra gång innan jag funderar på att läsa dubbelt igen.

Hur viktigt är det för dig att få läsa konstvetenskap och hur stor är arbetsbördan på kursen? Det måste kännas värt det och det måste vara rimligt att genomföra med vettet i behåll ;)
 
@Masqueradee Man får väl inte läsa mer än 150%? Tror det finns en gräns på det. Undantag kan medges i vissa speciella fall.

Olika kandidatexamen får du nog ta hur många som helst, tror jag. Samma kurs kan användas flera gånger i olika examen, i alla fall för oss. Kan ju variera mellan skolor/institutioner :)
 
@Masqueradee De terminer jag läst dubbelt har jag försökt läsa kurser som sträcker sig över hela terminen för att inte hamna i samma problem som @zassoo . Dock dubbelläst schemamässigt till en kurs och det gick ju det med, den hade ganska få föreläsningar och ingen tenta.

Går extrakursen över hela terminen är det lättare att hinna med när det är lugnare i "ordinarie" kurserna. Läst mest på distans också av samma orsak, jag behöver gå på föreläsningar och inte behöva sålla bland dem.
En distanskurs som går över hela terminen är alltså "lättast" att dubbelläsa med, ur mina ögon sett.
 
I fredags ringde min handledare, mest för att diskutera när jag ska tillbaka till Skara och även hur arbetet går. Summan av det samtalet är att jag bör bli klar med litteraturdelen och material och metod denna vecka, så nu får jag sålla bort gruppmöten etc för att verkligen hinna. Jag känner mig rätt så impopulär i min grupp nu, men sa när vi börja att exjobbet går före och att jag inte åker till Universitetet i onödan (alltså besök under 3 h)
 
Jahopp, idag sitter vi och öser på med projektrapporten. Mitt största problem just nu är att jag inte förstår hur utgödslingen funkar i vårt stall :meh: Den här rapporten är prio ett i veckan eftersom den ska in på fredag.

På onsdag är det möte med skrivgruppen för kandidatarbetet och jag ska få feedback på version 1. Enligt planeringen ska största delen av huvudtexten vara färdigskriven 27 mars och jag har ingen som helst aning om hur det ska gå till :crazy: Hade ju varit stressigt även utan dubbelläsning...
 
Hej jag heter Molle__ och jag kan inte alfabetet fast jag är inne på mitt femte år på universitet :angel: (rensat referenslistan, menar du inte att S ligger efter O? :laugh:)

@zassoo Kan säga att jag aldrig var i fas under kandidaten, för svårt ämne och svårt att hitta bra litteratur. Skriv så mycket du kan, utnyttja litteraturen du hittar, sen ser du var du behöver mer. Och glöm inte att andas!
 
@Molle__ De har gjort om skrivgrupperna så att nu är det tydliga deadlines till varje möte, vi har handledning i grupp om 4-5 studenter istället för enskilda handledare. Så det går tyvärr inte att hamna efter så värst mycket :down: Men det går ju alltid att skriva mer efter hand såklart.
 
@zassoo Jobbigt, tycker inte om när det är så styrt eftersom man kan ha sån bredd på arbetena . Jag hade en i min skrivargrupp som blev klar med sitt arbete på några veckor, hon hade ett lätt ämne, till skillnad från några andra som fick kämpa bara för att hitta litteratur som var relevant.
 
@zassoo Jävlar, inga egna handledare?! Den som var i sämst fas i min grupp är inte klar än... :angel:

Själv har jag pluggat typ ingenting. Mest pratat med försäkringsbolaget, försökt skriva i skadelanmälan till livförsäkringen och försökt att inte hosta ihjäl. Verkar ha fått lite astma också, hoppas inte mina smådjur måste flytta :( jaja, domen kommer väl snart på vc..
 
@Molle__ Jag tror mitt ämne ändå är hyfsat lätt, även om det ändå känns som mycket jobb. De har ju försökt sätta ihop grupperna så att vi har liknande ämnen och inom samma institution, men jag antar att det ändå kan skilja sig mycket.

@tolksele Nope, ryktet stämde :p Tydligen hade tidigare studenter klagat på att det var så ojämnt hur mycket handledning man fick beroende på handledare så då gjorde dom såhär. Det kan säkert bli bra, men en annan hade ju räknat med att kunna skriva lite i min egen takt medan jag gjorde klart byggkursen...

Håller tummarna för att det inte är astma eller nåt annat dumt :/
 
Behöver veta hur ni burkar göra i grupparbeten (grupp med 3-5 personer), eftersom jag har upptäckt att många lägger upp det olika.
Hur lägger ni upp grupparbeten, enligt er, på bästa sätt?
Hur håller ni kontakten med gruppmedlemmar? (facebook, sms, mail etc.)
Hur gör ni när man i gruppen har olika schema? ( ex. att någon kan jobba en vecka men de andra kan veckan efter)

@tolksele Usch, håller verkligen tummarna att det inte är astma.
 
@Molle__ Vi brukar försöka hitta en dag där så många som möjligt kan, om någon inte har möjlighet kan den typ korrläsa eller leta fakta på något eller en annan lagom stor uppgift.

I min grupp nu finns tex några med hund och då anpassar vi tiderna efter det (måste hem och rasta/inte vara borta massa timmar). Anpassning är ledordet!!

Vi håller kontakten via sms, tycker det är bäst men dokument och sånt skickas med mail. Ibland på större arbeten har vi skrivit i Google docs.

Det är en konst att arbeta tillsammans :)
 
Hur lägger ni upp grupparbeten, enligt er, på bästa sätt?
- Gruppkontrakt! Jag vet att det kanske låter lite löjligt, men att redan i arbetets början sitta ned och skriva lite regler och förhållningssätt är guld värt för då har man någonting konkret att luta sig mot. Två gånger har detta hjälpt, sist jag skrev grupparbete kunde vi få en medlem att göra vad hon faktiskt skulle göra och en gång strök vi en medlems namn ur arbetet.
- Jag gillade hur vi inledde arbetet jag skrev sist. Vi satte oss ned i ett rum med en whiteboard-tavla och sedan brainstormade vi ALLT vi kunde komma på som hade med arbetet att göra, stort som smått. Sedan grupperade vi dessa, strök saker som liknande varandra och till slut hade vi "grupper" med teman/ord som vi sedan delade upp mellan oss.

Hur håller ni kontakten med gruppmedlemmar? (facebook, sms, mail etc.)
- Facebookgrupper och Google-docs.

Hur gör ni när man i gruppen har olika schema? ( ex. att någon kan jobba en vecka men de andra kan veckan efter)
- Har aldrig skrivit arbeten där inte alla varit på plats på campus, men har alltid varit i grupper där vi delat upp arbetet så pass att vi kan arbeta individuellt och inte behöver sitta tillsammans hela tiden. Sen kan det vara guld värt att boka in möten där man går igenom vad alla har skrivit så att man inte upptäcker två dagar innan att en i gruppen inte gjort sin del och sen ett möte, minst, där man sätter sig ned allihopa och korr-läser, fixar hänvisningar etc innan arbetet lämnas in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 682
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp