Vi som lagar egen barnmat!!

M

Magini

Jag antar att det inte bara är jag som lagar egen barnmat och ibland tryter ju fantasin så jag tänkte att här kan vi dela med oss av våra smaskiga recept till dom små.. :laugh:

Jag börjar!

Köttgryta (ges till min 5 1/2 månads kille)

3-4 potatisar
3 morötter
1 palsternacka
ca 500gr kött
1/2 lök
2 lagerblad
4-5 vitpepparkorn
färsk timjan (ca en halv kruka)
vitlök
olja

Skär köttet i tärningar ca 2x2 cm, låt koka tillsammans med lök, lagerblad och vitpeppar (kan med fördel läggas i en tesil så det är lätt att plocka bort sen). När detta kokat ca 40 min, häll i potatis, morötter, palsternacka som allt är skuret i ungefär samma storlek som köttet. Låt koka tills allt är genomkokt.
Ta bort lagerblad och vitpepparkorn och mixa allt tillsammans med färsk timjan och vitlök, häll i olja eller smör. Späd med kokvattnet till önskad konsistens.
Frys in i istärningsformar..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som lagar egen barnmat!!

Vilken bra tråd!!! Återkommer med recept!

Jag måste beundra er som HINNER laga särskild barnmat!

Själv har jag gjort det enkelt för mig så barnen har fått samma mat som vi själva. En mixerstav och litet grädde eller mjölk har varit räddningen.

//Waern

Jag måste beundra er som HINNER laga särskild barnmat!

Själv har jag gjort det enkelt för mig så barnen har fått samma mat som vi själva. En mixerstav och litet grädde eller mjölk har varit räddningen.

//Waern

Jag tror det kallas att vi inte har något liv.. hehe.. Men det går så snabbt att göra en stor sats och så tycker jag det är kul! :D

----------------

Snoffsan: Ja kom med recept!!

De böckerna köpte jag när vi fick D, och använde dem en del då. Vi gick ganska snart över till att han fick äta våran mat istället, vi slutade salta maten och kryddade lite mindre bara.

L kommer också få äta det vi äter, mamman här är fär lat för att laga bebismat :p

Jo jag vet att det finns receptböcker. Har sånna själv men av egna recept kan man få lite tips o idéer utöver böckerna..

Ingen som vill dela med sig av sina recept?

kycklinggryta m curry
1-2 kycklingfileer
4 cm purjolök
2 morötter (små)
1 palsternacka
grädde
creme fraishe
curry
dragon
Koka 1-2 kycklingfiléer. När det är ca 5-7 min kvar lägg i purjolök och grovrivna rotsaker (morot och palsternacka). fiska upp kycklingen och riv grovt. häll bort endel av kokvattnet, tillsätt lite gräädde och creme fraishe. krydda med lite curry och dragon. red om det behövs och lägg i den rivna kycklingen.
serveras m ris, potatis, bulgur, couscous el pasta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka