Vi som inte tänkte på exteriören när vi ...

Sputnick

Trådstartare
köpte häst. Skämt åsido, men det skulle vara kul att se lite bilder på hästar som kanske inte har exteriören för sig men trots det presterar bra som rid/tävlinghäst.

Släng gärna in både en exteriör och en ridbild!:laugh:

Sv: Vi som inte tänkte på exteriören när vi ...

Jag har ett bra exempel, VM-trean 1999, Hruni frá Snartarstödum.
Han ser inte så hemsk ut på bilden, men den är tagen i ett väldigt smickrande ögonblick ;) Han är j*kligt överbyggd, lång i ryggen och lite damcykel-lik. Sticker upp huvudet som en liten giraff... och det är inget LITET huvud :eek:

fb92a067.jpg

Men gången är det ju inget fel på!:

05fc03e0.jpg

Sen har vi ju Múninn. Han är ingen fotomodell heller, speciellt inte nu för tiden...

Nu:

I toppform ser det bättre ut:
dbd9c421.jpg

Den lille jag har nu är rätt ihopsatt. Det blir faktiskt roligare att rida då, allting sitter liksom på plats från början, man behöver inte modellera om dem :D

Tja jag hör väl hit då da=)
Jag köpte inte jorunn för hennes skönhets skull.Uatn för det var någe form av telepati mellan oss det bara ekade i mitt huvud KÖP MIG när jag fick syn på henne i annonsen.

Och jag har inte ångrat mitt köp en endaste dag:love:

Jorunn är väl inge skräckexempel på extriörfel men hon är inte heller en 10:a hon har lite kortare framben lång kropp och kort grov hals samt överbyggd för dagen
Hon har växlat 3 ggr från att vara de till att inte vara de så hur hon blir när hon väst klart törs jag inte säga de får helt enkelt visa sig=)

Här är hon när jag köpte henne.. inge skönhet direkt:D

24877794.jpg
[/url][/IMG]

ca 1½ år senare inrden och tränad
24877898.jpg
[/url][/IMG]

Och som sagt stegen är det ju inge fel på :d

24821567.jpg
[/url][/IMG]

*Knapp*

Snudda har väl ingen direkt dålig exteriör, men enligt avelsdomarna på Strömsholmsbedömningen var hon inte något ideal. Jag vet inte vad hon fick för exteriörbedömning, men Ulla har berättat att det inte var speciellt bra poäng i alla fall.

21259722.jpg

Men gången är det inget fel på ;)

23201370.jpg

Foto: Caroline Dahlen

18344706.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/23200000-23209999/640x480/23201169.jpg?0
Foto: Caroline Dahlen

Det finns säkert bättre exempel på tex hästar med ännu mer gång eller sämre exteriör, men jag tyckte Snudda stämde in lite på beskrivningen ändå.

/Anna

Hon fick 7.49 med 8 på benkvalité, hovar och man & svans och 8.5 för benställning. Ridegenskaper på 6.69 och totalt 7.01.

Du är en hästbibel Kiickan! Bara att slå upp liksom ;) Hur får du reda på allt?

/Anna

Ör har ju inte precis de bästa förutsättningarna extriört, men är hur trevlig som helst i ridning!

23208506.jpg

23603513.jpg

Jag tror jag hör hemma här jag också:crazy:
Kaela är överbyggd,lång i kroppen och har kort hals:D
Men konstigt nog tycker jag hon är snygg ändå...

Kaela första dagen hos mig, Mars 2007
10836565.jpg

10836566.jpg

September -08
23464892.jpg

Ojj, Snudda som är så fin. Konstigt att hon fick så dåliga poäng! Kanske en dålig dag helt enkelt ;)

Och till alla:

Kul att se att det finns mycket hästar som kanske inte har exteriören för sig men går bra ändå! Även fast dem värsta fallen kanske inte visats sig ännu ;)

Såklart :angel:

KL.

Dagur var den första häst vi köpte och då hade vi ju tur för han har faktiskt trevlig exteriör, men man kan ju inte säga att han har så mycket gång ..
17614719.jpg

19278389.jpg

Faktiskt så är han det :) tack så mycket. Men man får inte luras av hans charm, han är en liten :devil: egentligen.

jag har ingen ridbild men den här exteriören

PICT0319-1.jpg

Han är jätterolig att rida, pigg på allt och går bättre än nånsin. Han har ett vackert inre i alla fall.

Fuxen alltså.

Smart.. ;)
Man kanske skulle ta och skaffa sig en användare..

Sputnick: Nej, jag förstår inte heller hur hon kunde få en så låg ridegenskapsbedömning, men det har hänt väldigt mycket med henne sedan jag fick henne. I början stundsade hon mest på stället när vi skulle tölta. Visserligen kunde jag inte så mkt då, och hon gick ju mycket bättre med Linda (hon som visade henne) och Ulla (ägare), men hon har utvecklats väldigt mkt, så jag tror hon skulle få en bättre bedömning om vi visade henne nu.
Sen så berättade Ulla att Snudda var brunstig, tjurig och inte alls på humör :angel:, så det kan väl också förklara lite varför det gick som det gick. När damen är brunstig är det inte nådigt alltså ;)
Skulle vara kul att visa om henne, men det känns lite onödigt att visa en häst som ändå inte ska ha några föl. Hon blir ju elva nu till våren och har aldrig haft föl, och jag har hört att det kan vara en risk att ta första fölet efter 10 års ålder. Sedan så har hon ju inte världens bästa mamma, och det kan hända att hennes gener slår igenom i avkomman, och då får vi en häst som mest går i grisepass. :grin:
Men som sagt, skulle vara roligt att visa om henne, bara för att se hur mkt hon har utvecklats :)

/Anna

Här har vi en ledbuss, alltså inte den vanliga sorten utan den med extra led ibak.
Har inga ridbilder på denna kuse, men han har tävlat upp i öppen klass med goda resultat.

1b8693b7.jpg

När jag köpte Filipus vägde han 520 kg (ungefär), var rejält överbyggd med världens underhals.

Första vintern hos oss:

Idag väger han drygt 400 kg, men är fortfarande överbyggd och med underhals:

Men ridmässigt är han jättefin att rida, har en helt okej tölt (dock varit grisepassare i flera år) och traven börjar komma fram, visar en jättefin trav i hagen! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka