Vi som har ett sovrum för lite

SaraXX

Trådstartare
Jag blev så glad av ett inlägg i en grupp på fb där en person visade hur hon hade fixat sin soffa så att den lätt gick att göra om till säng, eftersom hon sov i vardagsrummet. Många i kommentarsfältet hade också sådana lösningar och jag insåg vad udda jag känner mig när det gäller det. Typ 95 % av min omgivning bor i villa, och de som bor i lägenhet har oftast lagom många sovrum åtminstone. Men jag tänker att här är vi säkert fler som sover i något som inte är ett sovrum, för att få ihop det. Mina barn har varsitt sovrum och jag sover i vardagsrummet. Så här ser det ut.

Jag har min säng bakom bokhyllor, vars baksida jag har klätt in med draperier. Där har jag en del av mina klänningar hängande.
 

Bifogade filer

  • 20230313_145121.jpg
    20230313_145121.jpg
    275,1 KB · Visningar: 532
Jag och 4 barn bor i en 4a. Äldsta barnet har eget rum, mellanpojkarna delar och mitt sovrum är allt möjligt. Spjälsängen står bredvid sängen varann vecka och vid fotändan varann vecka.
 

Bifogade filer

  • 16787200609032672269388192395764.jpg
    16787200609032672269388192395764.jpg
    194,5 KB · Visningar: 354
Jag och 4 barn bor i en 4a. Äldsta barnet har eget rum, mellanpojkarna delar och mitt sovrum är allt möjligt. Spjälsängen står bredvid sängen varann vecka och vid fotändan varann vecka.
Mina delade rum länge och jag hade det minsta sovrummet, men nu känns det som att det skulle vara svårt. En kille på 11 år och en tjej på 8, och de vill ju ha kompisarna ifred osv. Fint du har!
 
Mina delade rum länge och jag hade det minsta sovrummet, men nu känns det som att det skulle vara svårt. En kille på 11 år och en tjej på 8, och de vill ju ha kompisarna ifred osv. Fint du har!

Tack!
Mina mellanpojkar är 9 och 7 år men det finns inget annat alternativ än att jag delar med lillasyster. Hinner tonåringen flytta innan vi flyttar härifrån så får lillasysters säng stå med i en brödernas rum.
 
Jag är utan familj och bor i en liten 1a med kokvrå. Har inte skärmat av där sängen står för det skulle bara kännas ännu mindre då.
Möblera om för att få mer plats går inte, möblerna kan inte placeras på nåt annat sätt.
 
Jag är utan familj och bor i en liten 1a med kokvrå. Har inte skärmat av där sängen står för det skulle bara kännas ännu mindre då.
Möblera om för att få mer plats går inte, möblerna kan inte placeras på nåt annat sätt.
Jag såg ett sängskåp en gång. Verkar rätt smart, om man har plats för det.

Visst är det någon bukefalist som har ett sovloft i en liten lgh. Är det @tornblomma?
 
Väldigt dålig bild, ska se om jag hittar en annan.
Förra lägenheten, tre barn och så jag, en trea. Sedan två barn och jag. Jag i vardagsrummet hela tiden.
Dottern sitter i min 90säng, bredvid hunden står tre billybokhyllor på rad, ett mellanrum så att det blir som ett dörrhål sedan två billybokhyllor till på rad. Jag som tagit bilden sitter vid mitt skrivbord som är vid väggen mitt emot sängen och nattduksbordet. Fönster ovanför sängen. Vid sängens slut är en balkongdörr. På andra sidan är också fönster så jag har fönster på två väggar där. Bakom bokhyllorna har jag vardagsrum. Klädde bokhyllorna med tapet och satte upp tavlor.
DSC_0080.JPG
 
Väldigt dålig bild, ska se om jag hittar en annan.
Förra lägenheten, tre barn och så jag, en trea. Sedan två barn och jag. Jag i vardagsrummet hela tiden.
Dottern sitter i min 90säng, bredvid hunden står tre billybokhyllor på rad, ett mellanrum så att det blir som ett dörrhål sedan två billybokhyllor till på rad. Jag som tagit bilden sitter vid mitt skrivbord som är vid väggen mitt emot sängen och nattduksbordet. Fönster ovanför sängen. Vid sängens slut är en balkongdörr. På andra sidan är också fönster så jag har fönster på två väggar där. Bakom bokhyllorna har jag vardagsrum. Klädde bokhyllorna med tapet och satte upp tavlor.
Visa bifogad fil 114387
Men vad smart med tapet!! Det måste jag fundera på. Snyggare än mitt draperityg, även om tyget kanske dämpar ljud lite.
 
Jag såg ett sängskåp en gång. Verkar rätt smart, om man har plats för det.

Visst är det någon bukefalist som har ett sovloft i en liten lgh. Är det @tornblomma?
Sängskåp är väl bra om man inte behöver sängen dagtid men det skulle nog bara ge typ 60 cm extra plats i uppfällt läge och där kan man ju ändå inte ha något.

Sovloft vågar jag inte ha.
 
Andra sidan av bokhyllorna, som ju blev en vägg i och med tapeten (ja, det är en kombinationsspelare DVD/VHS från 2001 ;) Fungerar ännu :) ).
Bor inte kvar i lägenheten nu, bor ensam i en tvåa och sover i klädkammaren som är 5 kvm stor, så min tvåa är för mig en trea...
336376270_235618845551011_7995252251974867934_n.jpg
 
Men vad smart med tapet!! Det måste jag fundera på. Snyggare än mitt draperityg, även om tyget kanske dämpar ljud lite.
Jag ville det skulle se ut mer som ett rum än "sova i vardagsrummet" liksom så tänkte att tapet vore ju ett sätt att piffa upp känslan. Tänkte ha en träskiva på bokhyllorna från golv till tak och tapetsera den (det blir snyggare), men kom inte så långt innan jag flyttade. Tänkte faktiskt också sätta dit en dörr. med hjälp av dörrkarm i bokhyllorna och liksom klämma/skruva fast så att det går att ha en liten tunn dörr. Kom inte så långt heller. Hade en person som hjälpte med planering och skulle hjälpa bygga allt åt mig. Allt med i stort sett ingen åverkan på lägenheten.
 
Jag har iofs sovrum men dels tycker jag inte om att sova i det och dels vill jag hellre ha ett eget pysselrum än ett eget sovrum. Mitt vardagsrum är jättestort så det var inga problem att fixa en sovalkov. Nu är vardagsrummet väldigt litet istället eftersom jag fått stänga av till hundarna så det har blivit som en ”korridor” in till sovrummet men eftersom jag nästan aldrig använder det så spelar det ingen roll. Det är mest där för att vara fint att titta på 😂
Här är ”korridoren” och in till sovrummet
3917874B-ED40-4A2D-B098-E1864F03FFDF.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 714
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 448
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp