Vi som födde Mars-April 09!

Lamborghini

Trådstartare
Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första tiden. Eller rättare sagt hur det känns efter den allra första tiden. Har ni blivit varma i kläderna? :) Jag kopierar mitt inlägg rakt av så väntar jag på era långa berättelser om hur det är att vara mamma åt bebisar i våran ålder :D

Alla små "tips" i inlägget är inte riktat åt er utan har som sagt kopierat blogginlägget där folk utan barn läser :D

____________________________________________________

Två av mina bästa tips till föräldrar: En bok "Växa och upptäcka världen" samt en bärsjal. HUR kan man vara utan?

Allt det man fick höra innan han föddes - sömnlöshet, skrik skrik skrik, aldrig få vara för sig själv osv. Det har jag inte upplevt alls, Elias sover riktigt bra alla tider på dygnet, skriket har verkligen avtagit och var inte mycket i början heller - däremot mer än nu. Det har vuxit bort och han kommunicerar på andra sätt än med bara skrik.

Det jag tror att jag gjorde bra var att jag verkligen såg till att vila, sova tidigt och sånt i början så man hann vila ikapp sig efter förlossningen. Så jag har aldrig känt mig riktigt sliten, D hjälpte till mycket i början också, när han var hemma 10 dagar, så jag fick sova ut flera mornar. Hann verkligen ikapp det jag förlorat i sömn med jättemage och förlossning. Sover bra mycket bättre nu än som gravid också. Men då har vi ju turen att Elias sover bra på nätterna.

Sen störs jag i och för sig inte av att vakna ett par gånger på natten. D till exempel blir helt förstörd om han inte får "sova i sträck". Är man sån blir det ju genast jättejobbigt att behöva vakna på natten. Då tar jag gärna alla nätter, dels för att han jobbar då men även helger. Det stör ju inte mig så varför ska jag envisas med att dela på det jobbet bara för att få sova. Jag är ju hur pigg som helst på dagarna i vilket fall o vill gärna att D ska vara pigg han med. Så ett tips är att inte dela allt 50/50 för att "man ska" o inte vara den där tjurskallen som bara en tjej kan vara ;) För oss funkar det jättebra och det är viktigare att man hjälper åt vid rätt tillfällen. Alltså det viktiga är inte vad man gör utan när man gör det.

Från o med 3 månader har jag inte heller gått upp och bytt blöja på natten utan byter i sängen om det behövs, på det viset blir man inte lika vaken som när man måste gå upp, tända och fixa. Elias blir inte heller lika vaken utan somnar oftast om direkt istället. Sen har jag alltid vatten och pulver brevid sängen så jag behöver inte gå upp för att göra iordning mat till honom. Vattnet håller rätt temperatur i termosen = supersmidigt.

Märker redan att jag börjar glömma månad 1 och 2 men jag har ju bloggen att kika tillbaka i som tur är ;)

Man blir mycket mer bortskämd med en "snäll" bebis och lessnar på skrik redan efter 5 minuter. Tänk på dom som har kolikbarn..! Fast eftersom man inte är van vid det så är det svårt att tänka sig in i den situationen. Elias skriker ju aldrig 5 minuter i sträck så det är väl klart att man blir lite irriterad när han väl gör det. Bortskämd var ordet.

Efter 4 månader har rädslan att ge sig ut bland folk avtagit. Kan även ha att göra med att man inte ammar längre? Lättare o mata med flaska på offentliga platser. Sen är han så mycket större och mer mogen, blir aldrig sånna där panikskrik som små bebisar kan ge ifrån sig. Givetvis kan han bli förbannad (VILL INTE SITTA HÄR!!) eller övertrött men det händer oftast bara på kvällstid och då är vi hemma.. Ute bland folk är han så intresserad av allt och alla.
Men på ett sätt känns det skönt att inte ha gett sig iväg och ut för att göra en massa saker "bara för att". Har nog bidragit till att jag aldrig känner mig speciellt trött. Inte heller känt nån press att passa på att göra saker när han sover, det blir ju bara jobbigt när han väl vaknar "shit har han redan vaknat?!". När man kan ta det lugnt istället och bara låta tiden gå långsamt.

Summan av det hela är att det är toppen att vara förälder åt Elias! Vår lilla prins :heart
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Kan inget mer än att hålla med......

Alla som sa att man var trött, fick inte sova, kunde inte hitta på saker mm mm när man fick barn, Herregud, tänkte jag, vad har vi gett oss in på???

Men Melwin är ju ett underbarn....sjukt snäll, sovit bra på nätterna från början, endat uppe 2 ggn/natt den första tiden, men eftersom jag ej kunde amma så hjälptes jag och mannen åt (tur i oturen att han blev arbetslös ngn månad innan förlossningen :grin: ) Men ganska snart sov Melwin hela nätterna och gör i nu :bow: möjligtvis han vaknar vid 6-7 ibland, då får han mat och sen somnar igen, om inte jag är för pigg för då går vi upp.....
Nu jobbar mannen igen (just nu nattetid) men eftersom han jobbar så mkt anser jag det som en självklarhet att jag tar Melwin mest.....men visst tar J oxå Melwin när han har tid...(jobbar massa nu när han fått nytt jobb)

Det är mer så att jag blir rastlös av att gå hemma med Melwin, iom man får sova så mkt på natten e man aldrig trött dagtid. Han e en toppen kille och ha med sig överallt, speciellet nu när han i stället får va i sittvagnen, han gillar inte alls o ligga i liggvagnen länge...ser inget då tycker han...så vi byta till sittvagn, visst lite i minsta laget men han e nöjd så....Sen har jag ej så mkt vänner här i heller så man blir dock lite isolerad av att gå hemma så mkt ensam och bara prata med mannen, Melwin & hundarna......men nu har vi börjat på babysim och ska gå på föräldra grupper nu o det e kul.....

Melwin e så glad och skriker i princip bara lite när det e mat (om det ej tar för lång tid) och om han är jätte övertrött......men det e helt ok...
Så summar av summarum..
Underbart att va mamma och nu händer det så mkt skoj i utvecklingen och med smakportioner o så......Melwin blir 4 mdr den 20/8.....

Kan bara hålla med i ditt inlägg Lambo.....fy fasiken om man fått kolikbarn, jag hade nog hängt mig då...:crazy:

Men nästa barn blir nog ett busbarn eftersom man har det så lyxigt nu.....Sån tur att jag inte vill ha merän ett barn.......Inte för jag e förlossnings rädd eller så, för min förlossning var så sjukt underbar och kanon trevlig så......:love:

Ja, jag älskar min/vår son, han e toppen kille!!:love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Jag skulle nog säga att Emilia är ett typiskt "mittemellanbarn", hon har inte haft promlem med magen och kolik men har humör så det räcker och blir över. Jag har försökt lära henne vad tålamod är men det går inte så bra.
Innan vi åkte till Sverige sov hon bra på nätterna, nu är det sämre. Men då somnade hon vid 21 och vaknade och åt lite tidig morgon och somnade sen om och sov till 8-9. Sambon och jag hjälps åt med nattmatningen, han ska oftast upp tidigt men vill själv ta hand om Emilia på natten också.
Tyvärr fungerade amningen inte, vi kämpade på en månad men sen fick hon lite tillägg och vi gick över mer och mer på det. Då tyckte jag att det var skönt men nu känner jag ofta att jag saknar den.

Som jag skrev så är nätterna helt ok, jag vaknar oftast pigg. Men på dagarna sover hon inte mer än kanske 1,5h (uppdelat i 3 pass) och i vakenperioderna är det full fart som gäller. Hon vill ha uppmärksamhet hela tiden och krälar omkring och ska undersöka allt. Sitta med henne lugnt i knät är omöjligt. Därför börjar det också bli lite jobbigt att ha med henne när man träffar folk.

Just nu är det ganska jobbigt att vara mamma, jag är på besök i Sverige och jag saknar att dela henne med pappan. Jag är imponerad över hur ensamstående orkar. Emilia är just nu i en väldigt intensiv period, hon har precis lärt sig sitta, krava och står i "krypposition". Det händer nog mkt för henne, hon är väldigt skrikig och gnällig också, vaknar ofta på natten och äter lite dåligt (förutom smakisar som hon glatt stoppar i sig). Men trots att det är lite tufft just nu är hon en underbar liten tjej. Jag har väldigt svårt att tänka mig hur det var utan Emilia och skulle verkligen inte vilja ha tillbaka det.
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Sover dåligt, äter dåligt - typiska tecken på utvecklingsfas, hur många veckor är hon nu?
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Det tror jag också, det händer otroligt mkt med henne nu samtidigt som vi är på besök i Sverige och vanliga rutinerna ändras. Hon borde vara 22 veckor om jag räknat rätt.
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Vid vilka åldrar säger man att utvecklingsfaserna brukar komma???

Jag mäker ju på Melwin att han utvecklas för fullt, men inte just speciella perioder.Kan dock va lite grinig innan läggdags vissa kvällar, när han inte riktigt kommer till ro......Men inget som känns hysteriskt......
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Elias kom den 11april och han är världens underbaraste, 4nätter hade vi med konstant skrik, men nu sover han 12 timmar i sträck, får nappflaska (frukost) och somnar om igen 2-3 timmar. jag klagar då verkligen inte, jag får sova, kan göra vad jag vill m.m Elias bara följer med och bara ler och skrattar :)
amningen funka inte alls, ja försökte en månad men han blev bara arg, sen pga sjukdom och medicin så la ja av helt!

något som är underbart är att se hur han utvecklas, från en liten bäbis, till ett barn med personlighet :)

nog kan han skrika och vara tjurig, men det beror oftast på att maten är försen eller trött.
jag var på bvc häromdagen han är 65.4 lång och 7.7 kg tung :) min lille rackare :)

de va lite från oss :) sköt om er! Kram
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Vid vilka åldrar säger man att utvecklingsfaserna brukar komma???

Jag mäker ju på Melwin att han utvecklas för fullt, men inte just speciella perioder.Kan dock va lite grinig innan läggdags vissa kvällar, när han inte riktigt kommer till ro......Men inget som känns hysteriskt......

4-5 veckor
2 månader
2½-3 månader
4 månader
6 månader
9 månader11 månader

Förstår inte att alla inte läser "växa och upptäcka världen" man får ju ett tålamod som jag vet inte vad efter man har läst den! :D
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

4-5 veckor
2 månader
2½-3 månader
4 månader
6 månader
9 månader11 månader

Förstår inte att alla inte läser "växa och upptäcka världen" man får ju ett tålamod som jag vet inte vad efter man har läst den! :D

Tack så mkt. Jag e så kass på att hitt abr aböker om småbarn o så....men då kanske man ska läsa denna bok då??

Då ska Melwin va inne i en utvecklingsfas snart då...som sagt blir ju 4 mdr på torsdag. Men vad innebär dessa utveklingsfaserna....alltså om det står ngt generellt vad som sker just då?? Tycker detta är fantastikst med deras utveckling, nu e dem ju verkligen en personlighet......

HAr märkt lite på M att han e mer reserverad just nu för nya ansikten.....kan ju va en utvecklingsfas.....:confused:
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Det känns underbart, jätte coolt & ibland lite frustrerande att vara mamma åt Ella :D

Ella är en dam med mycket egen vilja och ett rätt hett humör, detta till trots är hon en riktig gladskit rent ut sagt.
Enda gångerna hon blir arg är när hon är hungrig och jäklar i min låda vad hon kan skrika då.

Ella har under senaste veckorna blivit mer vaken och sover mindre, men hon sover fortfarande jättebra på nätterna och det har hon gjort sedan hon föddes i princip.

Jag tänkte innan som Lambo ang nätterna: att jag inte störs så mycket av att vakna och ge mat, men nu har Ellas pappa varit hemma i 7 veckor och då har vi tagit varannan natt och då märker man den lilla skillnaden i att faktiskt få sova ostörd genom hela natten.

Vi hittar på saker nästan varje dag och har faktiskt gjort så sedan hon var en liten plutta, jag har inte ro att bara sitta hemma och det har inte Ella heller nu förtiden. Det är aldrig några problem att ha henne med någonstans :)

Igår kollade jag i hennes mun och jaha vad hittade vi där om inte en liten tand som är påväg upp :D
Tiden går så fort, från liten liten spagetti till härligt rund med tand.

Det är helt klart fantastiskt, underbart och roligt att vara mamma till Ella!
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Jag har fått en guldbebis! Han är glad och go och klagar inte mycket. Kan somna själv i säng eller vagn om man petar i nappen några gånger och ger honom snutten Bo. Äter bra, växer som han ska, går att ta med överallt. Han har t o m varit på bröllop och jollrade tyst och snällt i kyrkan. Vaknar några gånger på natten, men det gör ju storasyskonet fortfarande så vi är vana. Gillar både att åka vagn och sele, jätteskönt för då kan jag ta mig runt enkelt med två barn. Kan sitta i babysittern och kolla på när jag fixar mat och hjälper storasyskonet. Jag tror t o m att jag skulle kunna ha med honom i stallet och rida på dagtid, det hade bara inte gått med ettan. Dags att leta ny medryttarhäst alltså :D

Det är en enorm skillnad mot första barnet (nu låter det ju som jag inte gillar min förstföding, men det är inte så jag menar. Hen är ju min lilla vilding :love:). Jag minns inte mycket av sommaren -07 när hen var bebis sorgligt nog. Bara att jag var så trött att jag grät när det var morgon och jag inte fattade hur jag skulle orka ta mig igenom en dag till.
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Vi har haft både intensiva perioder och väldigt enkla perioder med båda barnen.

Alex var vääldigt enkel första fem veckorna, åt, sov, åt, sov...Vid två veckors ålder började han somna mellan 18-20 på kvällen och sov fram till 06 på morgonen (med många amningar). Efter fem veckor vände det och han skrek i bilen, sov knappt nåt, skrek i vagnen...var allmänt missnöjd. Vid 4 månader började allt lätta igen. Åka bil blev rätt okej, åka vagn sittandes var också helt okej. Ligga är inget för honom. Nu är han 5 månader och har faktiskt blivit enklare och enklare. Helt underbart! Har börjat ge honom en del smakportioner och han älskar allt! Ammar fortfarande mkt och jag hoppas att det snart kan lugna sig iaf om nätterna då han fortfarande ammar varannan timme.

Vi är båda helt överens om att få andra barnet var mycket enklare än första. Mycket mycket enklare på många sätt och vis.

Vi har haft stor användning av bärsjal och sele. Numera åker han gärna vagn och är inte så skrikig längre. Han har en storebror som älskar honom över allt annat. Har inte märkt av någon svartsjuka alls hittills.

Önskar att första barnet var lika enkelt som nu. Jag kände mig ofta nedstämd och allt var skitjobbigt. Denna gången åkte jag omkring på små fluffiga moln första veckorna. Visst har det varit tufft periodvis men tack och lov har sambon tagitut mkt föräldraledighet så han har varit hemma 4 av 7 dagar hela våren. I juni jobbade han bara 1.5dag/vecka och var helt ledig fram till denna veckan.

Vi är så oerhört nöjda med första tiden med ny familjemedlem. Alla har tjatat om hur jobbigt det var att få sitt andra barn så vi var väl beredda på det värsta.
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Jag måste bara få smita in i den här tråden och tacka för allt ditt snack om utvecklingsfaser! Ingen annan har gjort mig uppmärksam på detta förrutom du. Jag beställde boken när Milton var 4-5 veckor så jag missade första fasen men de andra två har jag varit mer med på.

Märkligt nog har man inte märkt något alls när en fas närmat sig, förrutom den han nu är inne i (12-veckors). Utan boken hade jag nog trott att något var fel nu när han inte alls sover som han gjorde för bara en vecka sen, och så är han mer snuttig också. Så hade vi en kväll när Milton var otröstlig i typ 10 minuter... (här är ännu en bortskämd mamma till en "tyst" son:D) Ja, tack för att du öppnade mina ögon. :bow:
 
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Jag måste bara få smita in i den här tråden och tacka för allt ditt snack om utvecklingsfaser! Ingen annan har gjort mig uppmärksam på detta förrutom du. Jag beställde boken när Milton var 4-5 veckor så jag missade första fasen men de andra två har jag varit mer med på.

Märkligt nog har man inte märkt något alls när en fas närmat sig, förrutom den han nu är inne i (12-veckors). Utan boken hade jag nog trott att något var fel nu när han inte alls sover som han gjorde för bara en vecka sen, och så är han mer snuttig också. Så hade vi en kväll när Milton var otröstlig i typ 10 minuter... (här är ännu en bortskämd mamma till en "tyst" son:D) Ja, tack för att du öppnade mina ögon. :bow:

Å vad roligt att kunna hjälpt till! *glad*

Har inte märkt mycket alls av denna fas (nr 4) så det är ju väldigt olika längd från bebis till bebis och gång till gång! Nummer 3 märkte jag mycket av, nr 2 sådär och 1 inte alls.

Kul att du har boken, den är suverän!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som födde Mars-April 09!

Melker 4 månader är även han en lugn och nöjd bebis för det mesta.

Vaknar mellan 6 och 7, vill då ibland äta och ibland inte, beror på när han ätit på natten. Dagarna går åt till att hitta på saker och underhålla lilleman. Han sover inte så mycket på dagarna, ca 4g/dag 20min/gång, så det är en hel del vakentid att göra saker på. Brukar försöka ta en promenad på förmiddagen om vi inte är ute på något. Eftermiddagarna blir det fix hemma ute och inne. Melker är oftast bara nöjd korta stunder med att roa sig själv i babygyn och liknande, vill gärna vara i knäet och leka/mysa/sova så tiderna han är nöjd försöker jag fixa här hemma.

Lägger honom vid 18.30-19-tiden efter bad och mat, numera även smakisar innan badet. Han sover sen hela natten förutom matning, oftast bara en gång per natt men i vissa nätter många gånger:grin: Då jag ammar tar jag nätterna, går på 5 minuter då han bara får mat sen somnar om i sin säng, om han ens vakar vid matningen:D Byta blöja gör vi aldrig på natten då han inte bajsar på natten. Sambon sover gott hela nätterna och går gärna upp med Melker på morgonen så jag får sovmorgon :love:

Försöker ta mig ut på saker så ofta det går, Melker gillar att vara ute bland folk och är rätt social. Ser framemot hösten när öppnaförskolan och liknande drar igång. Jag har aldrig känt att det varit jobbigt att ha med Melker ute då han oftast är nöjd. Han var 2 v när vi var iväg på dop, sov sig igenom dagen... Ammar fortfarande på heltid och tycker det är toksmidigt, maten med överallt och slipper tänka på det.

Gråt har vi varit väldigt förskonade ifrån, tror Melker gråtit/skrikit max 1 timme sammanlagt under dessa fyra månader. De gången det skett har varit när han varit hungrig och maten inte kommit snabbt nog eller när han blivit rädd för något. I perioder(ex runt utvecklingsfaserna) kan han dock vara rätt gnällig och låta som en trasig symaskin, sötnosen :love:

Håller med om ditt boktips. Fick boken innan Melker föddes och den är guld värd!
 

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 500
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 122
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 080
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp