Vi som är agilitynybörjare

Sv: Vi som är agilitynybörjare

kl.

Ska åka iväg till bhk med mina hundar nu och tänkte passa på att träna lite agility med gammelgubben.

Hur gör ni när ni tränar kontaktfält?

Min gamla hund visar jag ner men det är jag inte nöjd med. Hund nummer två tränar 2+2 och jag kör med target och hög belöningsfrekvens. Än så länge är jag mycket nöjd med hans prestationer. Målet är att få ett helt självständigt beteende.

Jag har har mest tränat lite på skoj i rastgården där det finns lite agilityhinder, men det var en prova på agility-dag på parkeringen till en djuraffär här för ett tag sen så då var vi där och provade och han verkar tycka att det är jättekul så ag hoppas det blir någon nybörjarkurs snart.

Hund: Flatcoated retriever, snart 2 år (om några veckor).
Erfarenhet: Gröna. Bara tränat lite på skoj, så har mest tränat balanshindre, tunnel oh lite hinder.
Mål: Att ha kul! Och förhoopningsvis bli bra! :) Men har än så länge inga höga planer.
Säkrast: Balanshinder och tunnel.
Osäkast: A-hinder och däckhinder

Från början tyckte han att balanshindret var läskigt men nu tycker han det är jättekul. Han kan till och med vända.
A-hindret var väldigt läskigt först, men efter att ha provat några gånger så tog han sig över och såg både glad och lättad ut :) Sist vi var i rastgården tog han A-hindret helt själv och det är jättebra tycker jag för då vågar han ju. Dock blev det väl lite mer att klättra upp för han hade ingen fart.
Tror att agility är jättebra för min hunds självförtroende. Inte så att han är jätteosäker, men nya saker kan vara lite spännande.

hallå hallå! ny här! :)

jag tränar & tävlar lite med min ena hund, en dansksvenskgårdshunds pojke, ska snart dra igång med min Faraohundstik!
men det blir till våren/sommaren! ;)

Är även agility instruktör på Brukshundsklubben, för ungdomar (hundungdom) :)

;D

Kl

Jag är också ny här så får försöka mig på att skriva ett meddelande nu för första gången.

Hund: Sally, blandras, 4 år
Erfarenhet: Nybörjarkurs, fortsättningskurs
Mål: Att starta en officiell tävling
Säkrast på: Hopphindren
Osäkrast på: Slalom

Både jag och hunden är helt sålda på agility och tycker det är otroligt roligt. Håller för tillfället på att träna på säkrare kontaktfält på balansbommen och A-hindret, vippan fungerar för det mesta bra. Startade vår första tävling igår, inofficiell, så nervöst men så roligt det var, all nervositet släppte när man väl startade och vi satsar nu på att starta vår första officiella tävling till våren eller när det nu blir.

Tränar även lite grann med familjens Foxterrier men eftersom han inte klarar av störningar utan blir okoncentrerad så fort det händer något runtomkring har vi inga högre ambitioner utan endast för skojs skull och som aktivering.

kl

Nu är väl inte jag någon nybörjare, iom att vi tävlar kl 3 och jag är utbildad instruktör, men vill ju såklart ändå vara med i agilitytråden ;).

Hund: Lovis, sheltie, 4 år
Erfarenhet: Min första egna hund. Har tränat sedan hon var valp och började tävla när hon var 2. Gör sin andra säsong i kl 3, tävlade SM i år, är SM klar till 2012 och blev i helgen dubbelchampion :).
Mål: Att komma topp 5 på SM nästa år. Lite halvt orealistiskt men vafan, mål måste man ju ha ;). Funderar på att åka på landslagsuttagningarna nästa år men tycker eg inte att vi har på ett VM att göra så vi får se.
Säkrast på: Egentligen är hon grymt hindersäker över lag, men kontaktfälten är hennes största styrka. Har aldrig fått fel där.
Osäkrast på: Släpp framåt... Tränar och tränar och visst blir det lite bättre, men hon vill helst vara vid mig och har svårt för att dra iväg själv. Dessutom är hon usel på bakombyten, mest iom att jag tränar det så sällan.

Slänger in en film från årets SM, där hon faktiskt gjorde ett av sina livs lopp, men vad hjälper det när man springer bakom ryggen på matte :p. Och ifall någon skulle tro det - jag korrigerar henne på intet sätt innan starten även om det kan se så ut, det är bara "taggning".

http://www.youtube.com/watch?v=YUBBF1nLQMk

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka