Vi som är agilitynybörjare

Sv: Vi som är agilitynybörjare

Haha kul att du tränar med mops :) Har nog inte sett en sån köra agility!

Vi är nog inte så många, men det finns fler :) Förutom hannen som nu går på kursen har vi en liten tik på foder som är mycket snabb med mopsmått mätt, så hon har potential. Killen är som sagt inte snabbast i världen, men han satsar järnet och är väldigt okomplicerad :love: Det är nog inte rätt ras om man har VM-ambitioner, men det är ett toppensätt att ha kul tillsammans.

Igentligen är jag ju inte nybörjare har tränat och tävlat liiite innan, dock med annan hund, hade en kh-collie som jag fick startat på iaf några klubbtävlingar och sedan avled hon hastigt (troligen förgiftad eller något) sen hade jag en cattledog tik som jag tränade med också fäste alla hinder sedan var vi tvugna att ta bort henne då hennes sjukdom som hon hade sen hon va 6 månader tärde på hennes lilla kropp :cry:
Trots att hon va ynka tre såg hennes organ ut som att hon va 15 typ....
Tappade lite gnistan att börja om men nu blir jag medtvingad till klubben :D

Hund: Piffen 6 årig chihuahua, Apan 4 årig Petit brabancon, och så blir det lite blandade ålder beroende på vem mer som får följa med mamma föder upp chi's (& kh-collie) så finns ett par st att välja på men Piffen o Apan är "standard" valet.

Erfarenhet: Dogsen har aldrig varit på BK förrut.
Mål: Att ha kul och befästa alla hinder för att ev kunna tävla lite
Säkrast på: Balansen är Piffen & Apan bäst på, men ockå tunnlar är kul och A-hindret är väldigt roligt tycker Piffen :D
Osäkrast på: Vippbrädan, Apan tycker inte om när den slår i backen riktigt, övar just nu bara med ljudet när den dunkar i backen typ.

Ibland kör jag lite med någon Kh-collie också de älskar att fara runt där de med :D

Vi har inte den relationen än att jag tror att vi som team klarar av att genomföra ett lopp i okänd miljö, dessutom har jag i princip bara tränat slalom och kontaktfält och basic handling än så länge. Jag vill det ska fungera på hemmaplan med störning innan jag beger mig ut. För tävla kan jag ju göra ändå med min egen hund, så då väntar jag hellre med den andra. Nu har stackaren dessutom fått lunginflammation så jag vet inte än när han blir frisk nog att träffa andra hundar och när han får anstränga sig. Jag får se när det känns bra helt enkelt.:laugh:

Jaha...så du ska springa öppenklasserna med en annan hund? :)

Ja precis, det gör jag med min egen vovva. Den nya har jag bara tränat sedan i somras och nu med lunginflammationen så får vi skynda långsamt, huvudsaken är att hunden mår bra :laugh:

kl

Hund: Norrbottenspetsen Tiro, 9 månader

Erfarenhet: Matte har tävlat agility tidigare och vovve är såklart helt grön.

Mål: Få alla hinder att sitta säkert och kunna tävla första gången till sommaren. Långsiktigt mål: Championat

Säkrast på: Tunnlar och A-hindret

Osäkrast på: Slalom, har inte ens börjar eftersom matte tycker att det är det absolut tråkigaste hindret att lära in.

Än har vi bara skuttat hinder på ca 30 cm, men kan alla hinder utom slalomen skapligt och kan köra en enklare och kortare bana. Just nu är vi inne i någon jobbig period så kraven är ordentligt sänkta för stunden. Men vi har all tid i världen.

*KL*

Idag tränade jag med mina damer!
Har väl insett att jag nog får skrota planerna på att få Zala till agilityhund.. Hon förstår helt enkelt inte alls varför hon ska hoppa genom däcket istället för att springa förbi det, är skeptisk till tunnlarna och gillar INTE om slalompinnarna råkar nudda henne. Jag får helt enkelt fortsätta träna lite för skojs skull, men tja... :p

Wahidah däremot, hon är en liten stjärna! Var läänge sen vi tränade sist, några månader(!) och vi har aldrig kört slalom eller flera moment i rad när hon varit lös. Det gjorde vi nu, och jag tyckte det gick bra. Provade även platta tunneln, vilket gick bra när jag höll upp den. Andra gången lät jag den ligga på hennes rygg när hon stod med halva kroppen kvar i den och det brydde hon sig inte alls om.

Filmade gjorde jag också! http://www.youtube.com/watch?v=do4XhgX2jko

Ja precis, det gör jag med min egen vovva. Den nya har jag bara tränat sedan i somras och nu med lunginflammationen så får vi skynda långsamt, huvudsaken är att hunden mår bra :laugh:

Säg till om du vill testa den Grå, han står alltid till förfogande ;)

*KL*

Hund: Joey Weimaraner, 3år

Erfarenhet: Första hunden som jag kör agility med. Har gjort Nybörjarkurs och fortsättningskurserna, var uppflyttad till tävlingsgrupp men jag har flyttat ner oss till träningsgrupp.

Säkrast på: Tunnlar och balanshindren

Osäkrast på: Hålla sig kvar på banan och slalom, hoppar gärna över första paret pinnar och fullföljer inte gärna.

Mål: Göra agilityn så rolig att man förblir på banan och bara kör sådär superbra som han egentligen kan.

Jag har en nybörjar(ung)hund! Dock blir det inte jättemycket agilityträning, då prioriteringarna ligger:

Tävlingslydnad
Sök
Spår
Agility

:angel:

Nåväl..

Hund: Grimm, Kelpie 15 månader

Erfarenhet: Matte tävlar ho2/ag1 med äldre hunden (inte heller där är ag högprioriterat). Hunden: tränat ett par gånger, kanske 5-6 riktiga pass, och så lite träning efter "riktiga träningen" :o

Mål Närstående: få alla hinder att fungera i bana, lära mig handla snabb signalkänslig largehund:devil: Långsiktigt: tävla efter tid och intresse - kan bli allt från nån gång om året till championat, beroende på hur kul jag tycker det är när vi kommit igång ordentligt:angel:

Säkrast på: Däcket, tunnlar

Osäkrast på: Vanliga hopphinder! För det första är han otroligt signalkänslig så det räcker med att jag vrider mig en millimeter för lite eller för mkt så springar han förbi (i en handlingssituation, inte enstaka hinder). Samt att hinder över 45 cm kan man lika gärna krypa under :cool: Gungan är heller knappt påbörjad..

Wahidah är bara så söööööt! :love: Hon verkar vara en riktigt go tjej.

Visst är hon :D Hon är en helt underbar tok, har gått från att vara en asjobbig unghund till tja, min drömhund. Är helt sjukt hur fantastisk hon är egentligen. Alltid glad, alltid påhittig, vill alltid vara med på allt man gör och dessutom börjar hon bli riktigt vacker nu :love:

Hund: Grisen, Tervueren på 8 år.
Erfarenhet: Hunden har gått nybörjarkurs med tidigare ägare för ett antal år sedan så han har lite koll, matte är total nybörjare.
Mål:Att morsan ska hänga med och att vi ska få såpass koll att vi kan använda agilityn som komplement till annan träning :). Tränar nästan bara själva då vovven kan vara skeptisk mot endel andra hundar. (eller rättare sagt morsan tycker att det kan vara jobbigt och lite pinsamt att hantera om det är för många runt om.. )
Säkrast på: Tunnlarna kanske, eller hopphindrerna. Han är ganska följsam men drar sig gärna till mig så vi kan krocka litegrann ;)
Osäkrast på: Kontaktfält, slalom, vippen. Men det ligger nog mest hos morsan..
Har även svårt att ha honom på höger sida då både jag och vovven blir lite förvirrade då.

Har varit och tränat lite idag.

Satte hinder i en åtta med en tunnel i ena änden och ett långhopp i den andra och tränade bakombyten.
Tycker faktiskt att vi fick till några byten ganska bra :).
Tränade även lite kontaktfält vilket gick bra bara jag var lugn och tydlig men så fort jag slarvade lite så hoppade han dem.
Slalomen sitter inte riktigt men vi har även tränat på det. Ena gången kan jag tro att 'nu har han fattat!' medan han nästa gång kan göra lite hursom.

Det här är ju riktigt kul, men jag har inte kondition till att hänga med killen ;)

Hund borzoi 3år

ErfarenhetHelt gröna, fast lekt lite på egen hand i vintras i ett ridhus. Går nu nybörjarkurs.

Mål Att ha kul!

Säkrast tunnel och A-hinder

Osäkrast långhindret springer han förbi om inte jag är bredvid, balanshindret är för litet....

Hund: Marcel, Miniature American Shepherd, 7 månader
Erfarenhet: Ska imorgon börja på en förberedande agilitykurs för valpar från 6 månader.
Mål: Lära oss konceptet och senare gå en "riktig" kurs med hinder osv, när han får börja hoppa. Långsiktigt att kanske börja tävla.
Säkrast: Har provat tunnel några gånger på valpkursen och valplekis, och det går finfint.
Osäkrast: Vet inte eftersom vi inte provat ännu.

Ja, imorn ska vi alltså gå en förberedande kurs på fem tillfällen. Är lite pirrigt då jag inte vet vad vi har att vänta oss, utom en hel del teori antar jag.
Tycker att agility i sig verkar vara skitkul och ser verkligen fram emot detta. Bara att hoppas att hund uppskattar det lika mycket som matte. :D

kl.

Ska åka iväg till bhk med mina hundar nu och tänkte passa på att träna lite agility med gammelgubben.

Hur gör ni när ni tränar kontaktfält?

Har hela tiden kört med metoden 2 av 2 på. Dvs började med att lära in tasstarget för sig, sen la plattan precis nedanför kontaktfältet och hunden ska stå med framtassarna på den (=baktassarna på kontaktfältet). Sen tagit bort targetplattan (i vissa fall kan man behöva minska storleken på den innan den kan tas bort helt).
Däremot har jag börjat tveka nu och ska läsa in mig på running contacts istället för han tappar så mkt fart när han stannar. Så just nu lägger jag inte så mycket fokus på kontaktfälten, mindre bra! Han är såpass liten så han missar de inte iaf men jag vill ju ändå ha nån slags regel.

Kör du 2+2 tränar man kontkaktfältsbeteendet så roligt att det ska vara det bästa stället på hela banan belöningfrekvensen måste vara hög och med stort värde. Hunden ska inte tappa fart på vägen dit utan gasa hela vägen till kanten. Sen kommer man ju ge släppkommandot tidigare och tidigare och då förlorar man ingen fart.

Personligen tycker jag running är mycket svårare att lära in än 2+2 då running är så mycket mer än att bara få hunden att springa ner. Vilken metod funderar du på?

Sen är jag nyfiken på vilken sorts hund du har om du tror att den inte kommer kunna missa kontaktfälten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka