Vi som är agilitynybörjare

Hellas

Trådstartare
Inspirerad av den trevliga lydnadsettantråden tänkte jag börja den här tråden för dem som nyligen har börjat träna agility. Jag och ena mopsen är totala rookies och går för närvarande en nybörjarkurs.

Hund: Mopsen Winston, 1 år 4 mån
Erfarenhet: Vare sig matte eller hund har provat agility tidigare
Mål: Just nu, att någorlunda få grepp om alla hinder. Så småningom, att kunna starta en klubbtävling utan att skämma ut oss :D
Säkrast på: Winston är en jäkel på tunnlar, även när de är böjda (mattes duktiga kille :love:)
Osäkrast på: Slalom. Han har inte riktigt fattat vad det går ut på ännu och mattes anvisningar är förmodligen inte kristallklara :angel:

Finns det några andra här som precis har fastnat för agility? Berätta :bump:

Sv: Vi som är agilitynybörjare

Vi har fastnat för agility!
Ligger lite lågt just nu men vill dra igång igen så fort allt annat i livet lugnar ner sig.

Hund: Staffen Charlie 1,5 år
Erfarenhet: Nada
Mål: Närmsta delmål är att få grepp om hur handlingen funkar. Långsiktigt mål är att tävla.
Säkrast: Tunnel och släp går som ett huj.
Osäkrast: Definitivt vip-brädan. Den är läskig.

Hund: Camaro, 2årig RR tik
Erfarenhet: Har gått nybörjarkurs och är mitt uppe i fortsättningskurs
Mål: På kort sikt - bli säkrare på alla hinder samt förbättra min handling. På lång sikt - tävling.
Säkrast: Hopphinder. Bra dagar är vi också jävligt bra på tunnlar.
Osäkrast: Vippbrädan, den är läskig. Dock har vi nyligen gjort stora framsteg på den fronten.

En bra dag så är Camaro grym! Hon är sjukt snabb och trots sin storlek väldigt smidig. Dock har jag ibland svårt att få igång henne (har varit typ omöjligt att träna hela sommaren pga löp och skendräktighet). Men hon ska kastreras nu i höst och jag hoppas det hjälper. Sen är det bara att träna vidare.

Just nu har hon dock ett sår som eventuellt kommer stoppa kursen, måste prata med veterinären och höra lite mer. Vill verkligen fortsätta.

Kul att vi är flera som håller på! Det vore jättekul att se bilder eller filmer framöver. Jag ska försöka förmå maken att fota någon dag. Vi har nog ingen vidare stil, men mopsen ser rätt gullig ut när han hoppar.

Vippbrädan har vi inte ens kommit till men jag känner mig redan en smula orolig. Winston är duktig på att klättra eftersom det är något vi har lekt mycket i skogen, men han har inte den bästa balansen. Det vore väldigt typiskt honom att ramla ner och slå sig fördärvad :crazy:

Det viktigaste när man lär in vippbrädan är ju just att de till att ingenting obehagligt händer. Vi ha problem nu för att hon självmant sprang upp på den (trodde det var balansbommen) och sen blev jätterädd när den plötsligt slog i backen.
Om man däremot lär hunden steg för steg på rätt sätt så går det nog mycket bättre.

Lärdom - alltid lägga vippen ned när man inte använder den. Aldrig låta hunden springa upp på den själv. Alltid vara där och hålla i både hund och bräda så träningen sker kontrollerat.

Det viktigaste när man lär in vippbrädan är ju just att de till att ingenting obehagligt händer. Vi ha problem nu för att hon självmant sprang upp på den (trodde det var balansbommen) och sen blev jätterädd när den plötsligt slog i backen.
Om man däremot lär hunden steg för steg på rätt sätt så går det nog mycket bättre.

Lärdom - alltid lägga vippen ned när man inte använder den. Aldrig låta hunden springa upp på den själv. Alltid vara där och hålla i både hund och bräda så träningen sker kontrollerat.

Det ska jag verkligen tänka på. Tack! Min hund älskar att klättra upp på saker eftersom han vet att det ofta genererar godis. Därför är risken överhängande att han får för sig att springa upp på vippbrädan om jag inte passar honom noga.

Jag har inte precis fastnat för agility, utan det gjorde jag för fyra år sedan :D Men jag har en ny hund jag lånar som jag precis börjat träna.

Hund: dvärgpinscherhane 3 år

Erfarenhet: Matte tävlar i klass 3 med sin dp-tik, har tävlat ett SM i lag.

Mål: Få säkra självständiga beteenden på alla hinder. Långsiktigt: Individuellt SM-kval

Säkrast på: Kontaktfältsbeteendet börjar sitta som det ska :)

Osäkrast på: De flesta hinderna eftersom jag inte börjat med dem än, jag tränar bara kontaktfält, slalom samt miljö- och kontroll på gungan än så länge.

Jag har tränat agility innan men har ny hund nu.

Hund: Lancashire heeler som är 17 månader.

Erfarenhet: Tränat innan men inte tävlat. Gått nybörjarkursen och ska börja fortsättningskursen om en vecka.

Mål: Att få till vippen och att ta oss så högt i klasserna som vi kan. Börjar med hoppklasser så länge inte vippen sitter ordentligt. Har startat en klass i hoppning på klubbtävling och den vann vi. Ska starta inofficiell hoppklass 15 oktober.

Säkrast på hinder och tunnlar.

Osäkrast på vippen.

Vår nya vinthundskorsning som vi haft i 3½ vecka och som är räddad från Irland och garanterat aldrig sett ett agilityhinder innan var på sin första kurs idag! Husse tog pudelkorsningen som tränat i 3 terminer redan och kan allt men behöver öva på fokus och slalom. Idag var det en ny erfarenhet för honom att fokusera på och träna med husse men ack så bra för deras kontakt! Hursomhelst så var William jvår nya hund jätteduktig! Han kan ju inte ligga och sitta på kommando än och sitter aldrig. Men när vi värmde upp så var han följsam och lugn som alltid, satte sig faktiskt en kortis och såg förvånad ut och att ligga på bordet förstod han. Agilitypinnarna var läskiga men det släppte fort och eftersom han har tid att tänka och inte stressar som vår andra hund tycktes han förstå slalomprincipen mycket fort! Tunneln var han livrädd för så vi tog det i etapper och kom så långt som till att han vågade stoppa in huvudet i den och äta ur min hand. Han började sedan ta jättebra kontakt med mig och ta godis och busa och de andra hundarna var aldrig ngt problem. Idag hade vi alltså bara dessa 3 hinder. För mig är detta en helt ny erfarenhet att träna med en hund som är lugn i sig själv och kring andra hundar, som klarar av att fokusera och egentligen bara måste lära sig att kontakt med föraren är önskvärt och ngt bra. Sitt och ligg har vi inte bråttom med. Inkallning och kontakt och hans namn har vi istället träna på och han kan gå lös och är jätteföljsam. Det här är hundträffar via studiefrämjandet på en djurgård där jag bor som har skaffat sig fina hinder. Det härliga är att vi är alla där för att få bättre kontakt med våra hundar och ha roligt. Det är väl knappt ngn som tränar för att tävla. SÅ det finns ingen inbördes konkurrans eller prestationskrav på sig själv. Vår pudelmix var en riktigt stressad gaphals första terminen och ingen fick en att skämmas över det. Barnen har fått vara med jämt och första terminen var dottern bara 10 månader gammal.

Trivs verkligen jättebra!

Mål: Att få till vippen och att ta oss så högt i klasserna som vi kan. Börjar med hoppklasser så länge inte vippen sitter ordentligt. Har startat en klass i hoppning på klubbtävling och den vann vi. Ska starta inofficiell hoppklass 15 oktober.

Då kanske vi ses om du ska dit jag tror, tänkte springa öppenklasserna för lilleman är tyvärr inte startklar i hoppklass än till dess.

Kl

Jag har gått en fortsättningskurs med min förra hund, har nu en ny och vi har tränat på allvar sen i Maj i år.

Hund: En Australien Kelpie tik, 18 månader om ca 1 vecka :) Så snart får vi ge oss ut på banorna.
Mål: Kortsiktiga: Ha bra hindersäkerhet och få flyt i banorna. Långsiktiga: Om hon hamnar i medium klassen, hon ligger på gränsen, så tänker jag satsa högt (Landslag, VM) Blir hon large så är målet SM
Säkrast: Hon är väldigt signalkänslig och reagerar på minsta kroppsrörelse från mig. Är rätt så hindersäker har börjat få förståelse för kontaktfält och har ett bra (snabbt) slalom.
Osäkrast: Vi har inte börjat med gungbrädan än.

Här är en film på en kortare bana för 2 månader sen
http://www.youtube.com/watch?v=zBQYKN7SfAA

Och lite slalom inlärning
http://www.youtube.com/watch?v=rZb9rVBlP3Y

Kl

Jag har gått en fortsättningskurs med min förra hund, har nu en ny och vi har tränat på allvar sen i Maj i år.

Hund: En Australien Kelpie tik, 18 månader om ca 1 vecka :) Så snart får vi ge oss ut på banorna.
Mål: Kortsiktiga: Ha bra hindersäkerhet och få flyt i banorna. Långsiktiga: Om hon hamnar i medium klassen, hon ligger på gränsen, så tänker jag satsa högt (Landslag, VM) Blir hon large så är målet SM
Säkrast: Hon är väldigt signalkänslig och reagerar på minsta kroppsrörelse från mig. Är rätt så hindersäker har börjat få förståelse för kontaktfält och har ett bra (snabbt) slalom.

Vad kul att se filmer! Ni är jätteduktiga. Din hund är som en blixt jämfört med min lilla plutt. Mopsar är inte byggda för fart :D

Jag är extremt sugen på att börja med agility, med båda damerna. Tränade någon gång för instruktör förut, men det var med annan hund och med nuvarande hundarna har jag bara provat lite smått för att se vad de tycker :p

Unga dåren äääälskar A-hindret. Det är det bästa hon vet. Tanten tycker enbart att hopphindren är okay :p

Har dock fått för mig att lära tanten tillräckligt mycket för att kunna starta tanten i hoppklass. (Tänker inte ge mig på att få henne att klara andra hinder, hon tycker det är läskigt med "konstiga underlag" och har ramlat ner från balansbrädan en gång..)

Funderar på att gå till klubben imorgon och börja träna in slalomen och prova vanliga tunneln med henne. Sedan borde jag nog läsa igenom alla agilityregler igen för att se vad jag behöver lära mig om vi skulle tävla någon gång :D

Här passar vi nog också in :)
Vi började med agility för 1½ år sen, nybörjare båda två. Har gjort 2 starter i både hopp- och agilityklass. Alla hinder sitter, men farten och viljan saknas ibland... I dagsläget ligger huvudfokus på att få till bättre hindersug, mer rutin på hela banor och ett säkrare slalom. Säkrast är han nog på hopphindren och balansbommen, även om matte för tillfället är kluven kring hur kontaktfälten ska tas.

Nja, inte särskilt seriöst direkt. Det blir nån gång ibland bara, han är rätt svårmotiverad till att träna längre än 5minuter åt gången.. ;)

Kl

:love::love::love::love:Kelipie:love:

Här passar vi också in!

Hund: Whippeten Lingon, 2 år
Erfarenhet: Vi har nu gått nybörjar- och fortsättningskurs
Mål: Just nu ligger fokus på slalom och kontaktfält. Målet är att göra första officiella starten i januari i båda klasserna.
Säkrast på: Hopphinder och tunnlar, kortare kombinationer.
Osäkrast på: Kontaktfält. Han tar glatt alla balanshinder men vi har inget som helst inlärt beteende på kontaktfälten.

Lingon tycker agility är väldigt roligt och är för att vara vinthund väldigt förig. Största svårigheten är att få till bra slalom och kontaktfält eftersom det kräver en del tragglande och tragglar vi för mycket lägger han av helt.
En annan svårighet är att planera handlingen då hans hastighet varierar väldigt mycket beroende på humör. Är han taggad är han blixtsnabb, blir han trött eller uttråkad går det superlångsamt.
Det som stjälper oss mest är dock mattes tid, hästarna tar det mesta av tiden så det är svårt att hinna träna tillräckligt regelbundet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka