Vi satsar på väggarna i ridhuset.

S

Shiney

Nån mer som har samma problem ?. Vår welsh cob dam som jag rider försöker mosa mig mot väggarna och när hon fattar att det inte går att få av mig så ställer hon sig rätt upp i luften och går nästan över, ungefär som "haha blir du rädd nu ? nehe men vafaan nu då?" Det börjar bli bättre nu men det är bara i ridhus hon gör så. Hon har vart på lite extraträning och då har hon gjort så att hon försöker mosa den som sitter på och försöker att skrämma den som sitter på, men när ingen blir rädd så blir hon skitförbannad. Hon är en import och förmodligen så har dom som har haft henne innan låtit henne göra som hon vill, vi vet ju inte vad som har hänt med henne innan hon kom till Sverige heller. Jag behöver inga tips utan jag har bra "knappar" att trycka på när hon gör så och dom funkar hon orkar inte att tjafsa emot lika mycket längre, så vi är på rätt väg:bump:

Sv: Vi satsar på väggarna i ridhuset.

Pjeu, jag trodde det handlade om något helt annat när jag läste rubriken.. Jag har kanske lite snuskig fantasi :angel:

En ponny jag skulle hjälpa till med försökte kasta sig i den stora vedklyven, innan hon sedemera jagade mamman till dottern som hade henne (ska tilläggas över stolar och diverse som var i vägen). Det kvittade i hur hårt jag tog i henne. Men eftersom att jag inte blev rädd och fick sätta henne på plats har hon aldrig försökt något mot mig igen.

En mycket bestämd och dominant dam som förmodligen blivit lite dåligt behandlad och sen hamnat hos en barnfamilj som låtit henne göra som hon vill.

Samma dam knäckte revbenen på mig precis när hon kommit till stallet. Vi skulle flytta över hästarna till en intillliggande hage (man öppnade bara mellan hagarna). Alla andra sprang över och hon var kvar. Sen skulle jag visa vägen och stog för en öppning på ca2.5 meter. Stod intill ena kanten och vinkade. Hon skulle svänga av innan för att komma till kompisarna. När jag börjar inse att hon inte saktar av eller svänger ska jag hoppa undan men fastnar i leran med stövlarna. Hon bara laddade och sprang rakt in i brösten på mig och sen rakt över mig. Trampade dessutom på mig. Hon hade över 1.5 meter brevid mig som hon hade kunnat springa på.

En ponny jag skulle hjälpa till med försökte kasta sig i den stora vedklyven, innan hon sedemera jagade mamman till dottern som hade henne (ska tilläggas över stolar och diverse som var i vägen). Det kvittade i hur hårt jag tog i henne. Men eftersom att jag inte blev rädd och fick sätta henne på plats har hon aldrig försökt något mot mig igen.

En mycket bestämd och dominant dam som förmodligen blivit lite dåligt behandlad och sen hamnat hos en barnfamilj som låtit henne göra som hon vill.

Samma dam knäckte revbenen på mig precis när hon kommit till stallet. Vi skulle flytta över hästarna till en intillliggande hage (man öppnade bara mellan hagarna). Alla andra sprang över och hon var kvar. Sen skulle jag visa vägen och stog för en öppning på ca2.5 meter. Stod intill ena kanten och vinkade. Hon skulle svänga av innan för att komma till kompisarna. När jag börjar inse att hon inte saktar av eller svänger ska jag hoppa undan men fastnar i leran med stövlarna. Hon bara laddade och sprang rakt in i brösten på mig och sen rakt över mig. Trampade dessutom på mig. Hon hade över 1.5 meter brevid mig som hon hade kunnat springa på.

Ursäkta mig gott folk, jag brukar inte uttrycka mig så här men min spontana reaktion är: Vilken jäkla idiot till häst, bryr sig inte om folk.
Tack :bow:

Låter som en ganska typisk welsh cob. Har varit med om flera som gjort allt detta och lite till. Typ sparkat efter en vid hämtning i hagen och försökt döda en vid lastning...

Låter lite farligt! Trots framgångar skulle jag använda mig av någon som har god hand med problem som dessa så att det blir en säkrare och trevligare miljö för dig som ryttare.:)

Tror inte det beror på att det är en welsh, snarare beror det på att ponnier ofta har barn och ungdomar som ägare och kanske föräldrar som inte är på haj på detta med häst, det får då konsekvensen att barnen och föräldrarna som inte kan tillräckligt mycket och oftas inte är starka nog att säga emot eller inte kan diciplinera sina hästar som då istället tar överhanden och blir "ledaren" i "flocken", när hästen väl har insett detta blir den ohanterlig för många och också väldigt farlig. Att hästen blir farlig beror inte på att den är elak, det beror på brist på diciplin!

Senast ändrad av en moderator:

Låter lite farligt! Trots framgångar skulle jag använda mig av någon som har god hand med problem som dessa så att det blir en säkrare och trevligare miljö för dig som ryttare.:)

Vi får hjälp med henne och hon börjar bli bättre.

Tror inte det beror på att det är en welsh, snarare beror det på att ponnier ofta har barn och ungdomar som ägare och kanske föräldrar som inte är på haj på detta med häst, det får då konsekvensen att barnen och föräldrarna som inte kan tillräckligt mycket och oftas inte är starka nog att säga emot eller inte kan diciplinera sina hästar som då istället tar överhanden och blir "ledaren" i "flocken", när hästen väl har insett detta blir den ohanterlig för många och också väldigt farlig. Att hästen blir farlig beror inte på att den är elak, det beror på brist på diciplin!

Hon är import från wales (inte helt säker) och hon har haft ganska många ägare där på ganska kort tid. Så förmodligen så har ingen vågat att säga till henne där och då när vi jobbar henne blir det jobbigt ingen annan har ju bett henne göra så innan. Hon börjar fatta att det inte är så stor idé att göra så längre.

Det låter bra att det börjar gå bättre för er! En häst utan regler mår inte heller bra psykiskt, vet inte hur hon är i övrigt i stallet och mot de andra hästarna eller om hon är stressad och så, men många hästar som har dåliga beteenden mår också ofta dåligt. Så ju mer strukturerad hennes tillvaro blir, ju bättre kommer hon att må själv! Antagligen har hon haft så många ägare därför att hon varit ohanterbar och precis som du säger har ingen orkat eller vågat ta i tu med henne.

Det låter bra att det börjar gå bättre för er! En häst utan regler mår inte heller bra psykiskt, vet inte hur hon är i övrigt i stallet och mot de andra hästarna eller om hon är stressad och så, men många hästar som har dåliga beteenden mår också ofta dåligt. Så ju mer strukturerad hennes tillvaro blir, ju bättre kommer hon att må själv! Antagligen har hon haft så många ägare därför att hon varit ohanterbar och precis som du säger har ingen orkat eller vågat ta i tu med henne.

Hon är jätte snäll och hålla på med och så. Lung som en filbunke annars och jätte bra pshyke men det är när kraven kommer då blir hon förbannad.

Vad skönt att hon är så lugn i övrigt, då blir det nog en bra häst av henne också tillslut, särskilt nu när hon har hamnat hos någon som bryr sig om henne. :)

Vad skönt att hon är så lugn i övrigt, då blir det nog en bra häst av henne också tillslut, särskilt nu när hon har hamnat hos någon som bryr sig om henne. :)

Japp vi får hoppas på det :') Här kommer en bild på henne också.:D
15739034.jpg

Hon är jätte snäll och hålla på med och så. Lung som en filbunke annars och jätte bra pshyke men det är när kraven kommer då blir hon förbannad.

Beklagar att jag fortsätter på gammal tråd men sådan var min lillkille i början med, han var hur snäll som helst tills det kom krav, då slog han bakut eller stannade. Westernridningen (som jag lärt mig den) löste dock problemen med tiden och nu har jag inga problem med honomi vare sig, western, dressyr eller hoppning. Förra fodervärden fick problem i ridhuset, då kunde han bli riktigt arg, hemma på ridbanan och skogsvägarna kunde de göra vad som helst, öppnor, slutor, byten.. Men i ridhuset skrittade han endast rakt fram. Kan ju tillägga att det tog en par år innan vi funkade helt tillsammans överallt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar