Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Både-och-dag idag, men mest :( Hon var jättefin verkligen, vi fick riktigt fina ryggningar, mer än bara enstaka steg också. Framme för skänkeln och eftergiven i munnen. Skötte sig jättebra trots 4 andra hästar. Då fick jag den urbota dumma idéen att galoppera, då gick det bara utför. Hon blev springig, skulle klia sig på benet för allt i världen ( fick verkligen dra upp huvudet på henne, ändå körde hon ner det igen och bara skulle ). Vid utgången gjorde hon halt och där stod hon sedan, oavsett vad jag gjorde. Fick be chauffören att komma och gå bredvid sista varvet. Lite pinsamt dårå. Men jaja, får rycka på axlarna, lära av det och ge mig i tid nästa gång.

bl2.jpg

bl7.jpg

Kära blåfirre, jag gjorde samma miss igår. Resulterade i att Ubbe började bocka. Varför, varför kan man inte nöja sig när det går bra?

( :rofl: )

Jadu Kassen, jag vet inte. Ett kok stryk borde vi ha. Men jag tror jag är förlåten, dudå? Blev välkomnad i hagen nu ikväll, trots missödet. Tur hästar har liten minnesbank. Den här minen bjöds det på.

btr.jpg

Lätt att bli förlåten av Ubbe, man behöver bara munprutta lite på hans mule så blir han så lycklig så :rofl: (du vet, när man lägger käften mot huden och blåser ut så det vibrerar i både hud och läppar!)

Idag fick han inget ridpass utan fick lite motorcross-miljöträning. Lite spänd när crossen hördes men inte syntes men sen när crossförarn körde runt och tränade svängar (körde i en 8a)... ja... han bara åt och åt. Kollade upp lite då och då men ptja, han hade ju sett första varvet!

På hemvägen däremot, då skulle han då fanimej ikapp! Men han har blivit så lydig och joggade bara på vid sidan av... Mötte dem sen på den smala vägen, VIPS! Hade Ubbe vänt och jagade efter IGEN. Guuuud. Knäpp är ordet.

Imorrn blir det kanske ett lugnt skrittpass på grabben. Elmer ska vila. Vi provade syrrans dressyrsadel och jag ska försöka komma till start den 9 juni, lokal dressyrtävling. Nått måste vi göra i väntan på klubbtävlingarna i september! Casper är även inhoppad på hela 20 cm idag! Han va så duktig så!

BTW BTW! Hur kändes de nya tyglarna?

Senast ändrad:

Tänk om man hade en sån häst ändå. Istället för den där nerviga som blir rädd för sin egen fis. Jamen dressyrtävling kan väl va nåt! Tillfälle att visa upp Elmer också ( eller är det Ubbe du ska tävla? ). Hur går det med spekulanterna?

Dyra :crazy: Men ptja, lite stabilare än bomullstyglarna. La mina andra, hansbotyglar i olja inatt. De blev svinmjuka. Och riktigt bra tyngd. Typiskt. Nåja, då slipper man byta i oändlighet!

Det är Elmer som ska tävlas. Haha. Så jag måste till ridskolan och träna på dressyrstaket :-P tänker träna och tävla tills han säljs. Har jag tur i oturen kanske jag vågar mig på en SM-start eller nått (höhö).

Ubbe ska starta wh 1 september, som förra året. Sen är det nått igen typ den 14 sept. Casper och Elmer är tanken då. Kanske kan ta Ubbe +Elmer den 1a. Vet bara inte hur jag ska lägga upp det.... Ilandsproblem!

Gråter nästan när jag läser era inlägg, vill med rida!!!

När hästen drar ner huvudet har jag fått lära mig att det är bara att dra upp det igen. Fortsätter den så ska man göra en bestämd backning.
Så säger min tränare iaf. :-D

kl

Verkar som jag kommer överge er ännu mer, var och provred en häst i måndags som jag ska testa igen i helgen och känns det bra så blir jag medryttare :) En stor brun långbent sak som tränar hoppning, dressyr och terräng med en väldigt trevlig ägare. Visst kan det tyckas lite onödigt att åka iväg 1,5 mil istället för att rida hästen som står i stallet 30 m från huset, men det ska bli så skönt att få känna mig hemma i sadeln igen (för OJ vad självförtroendet steg i en engelsk sadel!) och att ha någonting att åka iväg till som är BARA MITT. Som ingen behöver lägga sig i, jag talar nu om min svärmor och hon är världens gulligaste och jättebra med hästar men jag känner inte riktigt att jag kan hänge mig åt hennes sätt och bara strunta i mitt eget. Jag vill att hästarna ska vara mitt andningshål, och det har inte varit det på den senaste tiden. Ser fram emot att hitta glädjen igen!

Ber om ursäkt att ni får höra allt mitt svammel men det är skönt att skriva av sig! Och så kanske ni förstår mig lite, även om jag överger er :p Jag kommer däremot fortsätta läsa tråden och kanske komma med en kommentar då och då ;)

Livet är inte fullständigt utan ryttarglädje så du är ursäktad! Men häng gärna kvar!

KL.
Vet ni. Jag ska imorgon skicka iväg ett mail och höra om när jag kan åka ner med Ubbe och TRÄNA PÅ KOSSOR! :banana: För samma pris som mina andra träningar (den kommande clinicen är dessutom inställd pga för få anmälda :cry: sommartider :cry:)

LYCKAN!

Jag tog ett stadigt tag om knoppen med ytterhanden och drev satan ur bockningarna! Haha. Fick till och med en schysst volt av att smacka på när han tappade spåret. Kära syster Hippolog ger bra råd, bockar eller krånglar hästen är det framåtbjudning som saknas. Sen efter galoppen så tog jag in honom på mindre volter som fick agera hastighetsreglerande tills han lugnat sig. Funkade perfekt! Tjohej! Det blir nog ordning på herr Fladderben!

Så Blåfirre, testa att ta tag i knoppen och driv fram henne om hon har idéer i galoppen på banan.

Tack ska du ha! :) Och vet du cahs, jag tycker du låter så himla glad och full av självförtroende nu om man jämför med ett par månader sedan! Det är i alla fall känslan jag får! :)

Va vi inte alla lite deppiga där ett tag? ;-)

Jodå, jag mår bättre. En psykolog, framsteg med Ubbe, nytt liv i försäljningen av Elmer, lite in-och-ut i sänghalmen och sommar på det. Vem kan inte va glad? ;-) haha!

Hehe jo jag erkänner mig skyldig :D

Härligt att du mår bättre! Verkar som att du har kul med din Ubbe, jätteroligt att höra!

Jag tog ett stadigt tag om knoppen med ytterhanden och drev satan ur bockningarna! Haha. Fick till och med en schysst volt av att smacka på när han tappade spåret. Kära syster Hippolog ger bra råd, bockar eller krånglar hästen är det framåtbjudning som saknas. Sen efter galoppen så tog jag in honom på mindre volter som fick agera hastighetsreglerande tills han lugnat sig. Funkade perfekt! Tjohej! Det blir nog ordning på herr Fladderben!

Så Blåfirre, testa att ta tag i knoppen och driv fram henne om hon har idéer i galoppen på banan.

Men att det saknas frammåtbjudning? Jag har 2st väldigt energiska hästar (ena en hopphäst med fullblod i) och när de bockat är för att man suttit och tjuvhållit tills de blivit irriterade.
Halvblodet stog gärna på bakbenen, bocka mm redan i skritt om hon inte aktiverades. Dock med mycket träning så blev hon lugn som få...
Att rida ut stormen är bra men träna i lägre hastigheter först.

Klart du ska göra som känns bäst! Många gånger har jag varit inne på samma spår, det är tufft att gå från duktig till nybörjare och sämst på träningarna. Vore skönt att lägga på en hoppsadel och bara ägna sig åt det man kan. Lycka till och hoppas du får må bättre i det nya stallet! Du behöver ju inte sluta skriva här för det, någon liten uppdatering då och då bara.. ;)

Ja mät nu ditt odjur! Har du fått mailsvar ännu?

Själv är jag i Stockholm över helgen. Ensam, uttråkad och övergiven i 6 timmar till :( Vad ska man då hitta på? Tänkte först baka något eller åka till någon hästaffär. Men jag skulle bara gå vilse, och här finns ingen som äter mina bakverk. Försöker koda min j*vla css-hemsida utan framgång och har pluggat religion så det räcker och blir över.

Jo, lite har det ju att göra med mitt självförtroende också, jag tycker inte om att vara dålig. Men mycket också att jag passar inte riktigt in i det sättet att träna hästar och att "mitt" sätt att hålla på med hästar kritiseras en del, om än inte medvetet. Som sagt, man ska göra det som känns bäst och jag får stöttning av min pojkvän som tycker jag gör rätt så det känns bra. :)

Vad gör du i stockholm?

Zasso: förstår verkligen hur du tänker.
Har själv alltid haft problemet att hästarna blivit en betyngande hobby.
Det är inte roligt när det blir för jobbigt. Att behöva granskas jämt. En del i allt är ju att få komma ut och ha kul! Att slippa familjen!
Har stått i stall där jag blivit mobbad, de har gett sig på min häst etc. Varje gång det börjar gå bra för mig händer det något. Hästen blir sjuk , jag gör illa mig osv.
Just nu bor jag och har hästarna hemma hos mamma. Känns som att jag aldrig får vara ifred. Rider jag så går jag förbi stall som för mig nästan enbart är förknippat med dåliga minnen osv.
Nu när jag ridit så många år så borde jag ju kommit längre, men tänker jag efter hur lite lektion jag ridit så... det är oftast en timma i månaden.. i flera år red jag utan tränare osv...
Jag tror du gör rätt. Du kan alltid ångra dig.

Det låter inte som att du har haft det så kul :( Men jag håller med dig om att det ska vara kul, man ska trivas i stallet och det ska inte kännas som en börda att åka dit. Och din sista mening stämmer verkligen, funkar det så kan jag alltid ångra mig!
Just nu ser jag mest fram emot att få ha kul och förhoppningsvis bli bättre i min ridning men framför allt att få ha stallet som en frizon. Det längtar jag mest efter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 709
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025