Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Men fan vad tråkigt! Och han på Milsta hjälper väl bara till vid köp av helt ny sadel/beställning va? Kan du reklamera eller nått?

Undra vad jag ska göra när Ubbe växer ur min... Kan närma sig... :'(

Ja han gör ju bara det. Men han kan ju tala om vad för typ av sadel man ska leta efter och ge exempel på märken =)
Samt att han man en häst som jag hade idag som vägrade gå in i transporten så gör han en uppvisning och longerar in den, även om det tar en timme ^^
Han är så himla trevlig! Åker du dit med häst och sadel för att han ska kolla om det ligger bra eller inte kostar det inget heller.

Jag ringde damen som provade ut sadeln. Hon förstod inte ALLS vad jag pratade om, sadeln låg ju jättebra! Men jag skulle ju ha en tjock pad.
Jag sa det att sadeln studsar fruktansvärt mkt vid longering (vi pratar att det lyfter 20-30 cm från ryggen och slår ner i varje travsteg) men enligt henne gör alla sadlar det som inte har bukgjord.

Förklarade även att jag fått ett andra utlåtande och han rådde mig att inte rida i sadeln. "Men så säger han ju bara för att han vill sälja en sadel till dig förstår du väl!" Så jävla otrevlig rent ut sagt!

Hon frågade hur hästen reagerar, jag svarade att han fortfarande är lite okoncentrerad men har blivit tjurig(där avbröt hon mig) "Ja men sån var han ju innan också!"

Vem fan är hon att tala om hur min häst är? Okoncentrerad, JA det blir han ibland, det berättade jag för henne när jag var där, han är unghäst!, men hade jag fått avsluta meningen då jag sagt att han har blivit tjurig vid sadling, vilket han aldrig varit innan..

Satans förbannad jag är.. Iaf så får jag komma dit och prova ut en annan sadel. "Kyss mig" tänkte jag och förklarade att jag INTE tänker åka 2 h enkel resa en gång till.

Hon kunde ju inte packa in sadlar i bilen och åka hon heller, nej det gick ju inte.
Vill inte ha en sadel utprovad av henne en gång till så jag ska jaga rätt på en konsumentsombudsman snarast och höra med denne.

Hon skulle vara på tävling och komma hem måndag så jag skulle höra av mig på tisdag igen och se när jag har vägarna förbi. AAAHHHHH!!!!

Sååå arg så jag vet inte vad jag gör.....:devil:

Men sicken människa.. Nä, du gör klokt i att inte använda dig utav henne mer. Sadeln borde du få reklamera, sa hon inte något om det? Istället för att " byta "?

kl
Jag har hittat mina drömtyglar nu. Schutz, 600:-/paret. Till helgen, till helgen...

Göööttt =) Hoppas de kommer bli alldeles underbara då ;)

Nja hon svarade ju bara att jag får komma och prova en annan sadel.
Men jag tycker att jag borde kunna häva köpet.. Får se vad ombudsmannen säger =)

Nu hänger jag ut mig och mitt Fyra Fladderben :rofl: Ubbe, 22 Maj

Har kommit på en viktig sak. Fatta galopp, låt honom springa och sitt så still som möjligt (stör honom minimalt), korrigera lutning efter förmåga, sakta inte ner honom, stillsittandet är signalen när han är pigg, lägg volt när slängtraven kommer och därefter samlad avsaktning, halt och rygga! Som i högervarvet. Inte vänstervarvet där han blir SUR som SATAN, kickar och sätter sig på arslet och glider 1 meter i ren jävla protest.

Och ja, ni ser ju. Han har sjuuuukt långa ben. Inte konstigt att jag uppfattar så mycket rörelser.

Ja han ser jättejättestor ut :D Men fin ridning! Särskilt ryggningarna, ser inte alls stressad och dragen ut. Hur gör du för att få till dem?

Hahaa ja. Fast du får tänka på att jag är hela 175!

Jag har jobbat hårt med det jag sagt innan, röra på bettet lugnt, spänna arslet och hålla om med benen... Minsta tecken på bakåt klapp å beröm, fram ett par steg, påt igen mjukt och lugnt. Vips har du ett steg, två steg, osv. Kan ta det över telefon om du är sugen, lättare att förklara!

Drillae mamma och Casper på samma sak. Hon har alltid ridit mycket med hand, mindre kropp så idag fick hon träna in känslan av ingen kontakt i tygeln, kontakt (tex innan skänkeln på bettet rör sig) och inverkan när man tar i tygeln (skänkeln rör sig). Det är ju en fingerkänsla! Casper lägger sig direkt i bettet om man tror inverkan=kontakt och kraftigt tygeltag =inverkan. Ubbe och Elmer däremot slänger upp huvudet. Men A och O är finkänslighet och babysteps. Är man försiktig och höjer ribban efter hästen så kommer det se sådär snällt ut som Ubbe.

Går hästen emot är du som ryttare inte tillräckligt pedagogisk. Eller så har hästen vargtänder som man missat :-/

Btw. Rider Casper på stång pga att mamma ska respektera hur hon använder händerna.Hon är väldigt nöjd med bettvalet och jag varierar med tränsbett.

Btw. Red en morgontur med mamma. Skulle inte ridit alls egentligen. Jag är rastlös, brukar ha två träningspass per dag!

Jag hann knappt andas igår, så berättar idag istället. Vi har börjat nosa på att rida ut ensamma. Det är i mitt tycke vansinnigt grundläggande för hästen att kunna, så vi red en sväng runt ängarna här hemma utan sällskap för ett par veckor sedan. Igår var det riddags igen, ledde henne längs bilvägen och satt upp uppe i skogen. Hon var lite fjösig i skritten, ville stanna, se sig om och dubbelkolla så det var safe för min del att vara där. Men sedan la hon på ett kol. Blev en del trav och två urfina galoppfattningar. Den sista var verkligen helt underbar :love: Då passade vi på att fräsa på framåt lite, hehe. Sedan ner till vägen och leda hem igen. Hon var svår att skritta på lång tygel, energiknippet. Men allt tittande avtog efter lite trav. Mycket nöjd! Hon är inte trygg ute ensam, absolut inte i trafik. Men vi är på god väg åtminstone.

Psst.. Ryggade några steg också, genom att hålla om med benen och ge efter med tygeln direkt. Hon ryggade utan problem och dragkamp 3-4 steg. Åååh så stolt!

Glöm inte spänna arslet i halten och ryggningen. Hon får ju inte misstolka skänkeln som back utan som drivande även om man driver bakåt så att säga. Jag smackar om det är så att jag behöver mer aktion. Tygel + arsle stänger vägen framåt ;)
Helst ska du upptäcka en mjuk bungyjumpkänsla i magen från skritt - ryggning och en glädje från hästen som säger "ja jävlar mamma, du ska få se hur bra jag är på att backa :love:" Och även en höjning av ryggen, bakbenen in under magen och hästen ska GE för bettet. Viktigt, viktigt! Så när du backar och Fipplan ger för bettet, stopp och beröm! Ju duktigare hon är ju längre står ni still. Och tjata inte med det under passet utan utvecklas hon och gör en himla bra ryggning... hoppa av och skritta av för hand, det är bra beröm det!

Vänta med att plocka upp det i traven tills du är riktigt nöjd i skritten och fått in känslan och mjukheten. Man tjänar på att ta det chill :) Och som du märker kommer jag ihåg mer detaljer ju mer jag skriver... :angel:

Psst.
Kan du inte promenera bort från stallet och rida hem? Då får du ju mer framåtbjudning och glädje i turerna. Ubbe fick jag ju rida bort från stallet och hoppa av och gå hem för han skulle då absolut inte hem igen :rofl:

Eller rid samma väg varje gång? Ta en runda på typ 30 minuter och så rider du bara den när du är ute själv. Så har jag gjort när jag ridit in Casper och Ubbe, först med ledarhäst eller ledarhund (haha) och sen bara fortsatt samma runda utan sällskap.

Tack så mycket för råd och film! :bow: Jag ska kika på den nu! Det här med ryggning ( och sits, inverkan överlag ) ska jag ta upp till nästa träning. När jag nu har möjlighet och plats att träna. :( Funderar på att åka till Hudik för att träna, gärna innan "tävlingen" så jag åtminstone vet att jag sitter korrekt. Men det känns inte sjysst att åka 2 h med henne, sedan hem igen och rida på det. Hon är ju så liten än.

Något jag däremot tänkt göra, är att åka ner till Stockholm relativt snart för att prova ut en sadel. Men efter att ha pratat lite med en amerikansk vän är jag nyfiken på att ta hem en sadel därifrån först, och sedan få den kollad vid träningstillfälle. Sälja om den inte passar, ebaypriserna är det ju inget fel på. Tror inte jag kommer behöva ha en ev. sadel såld innan jag kan köpa en annan, så det skulle inte fördröja något. Men vet inte alls vad jag ska söka efter. Ryggen är ju helt spikrak nu, bara en liten manke längst fram. Vid arbete är det ju såpass att den buktar svagt uppåt. Ska jag ha en uppochned bom kanske? :angel: Såhär rak blir hon. Nuvarande sadel har blivit för svängd nu när hon vuxit ikapp röva.

lnp21.jpg

Psst.
Kan du inte promenera bort från stallet och rida hem? Då får du ju mer framåtbjudning och glädje i turerna. Ubbe fick jag ju rida bort från stallet och hoppa av och gå hem för han skulle då absolut inte hem igen :rofl:

Eller rid samma väg varje gång? Ta en runda på typ 30 minuter och så rider du bara den när du är ute själv. Så har jag gjort när jag ridit in Casper och Ubbe, först med ledarhäst eller ledarhund (haha) och sen bara fortsatt samma runda utan sällskap.

Jo det kan jag nog, men hon blir inte piggare när vi ska hem, hon förstår liksom inte att vi är hemma förrän vi står där på stallplan. Pigg är hon så det räcker och blir över ;) Det är bara när vi är ensamma hon blir lite disträ, men det är ju helt nytt så låt gå. Däremot tänkte jag göra som de föreslår, att rida samma runda tills hon blir trygg där. Men i traven och galoppen har hon inga som helst problem att våga ta ut steget, tvärtom..

Jag tycker att du ska köra dit och träna. Du behöver ju inte köra dig varje vecka eller månad men någon gång ibland så ni få hjälp att ta er framåt på rätt sätt. Jag åker 8-9 mil till min träning och det är inga problem alls. Rätt ridning bygger, fel ridning förstör somsagt (I know you know ;)) och vad är 2h resa för att få till rätt ridning direkt på en liten 3åring?

Elmer blir också väldigt rak när han jobbar på ordentligt men sadeln skulle ju sitta dåligt om jag lät honom jobba ur form eller gå och spejja efter faror. Den skulle brygga lite och ge tryckpunkter. Så man får fundera...

Jag verkligen älskar min Rocking R så har du möjlighet att hitta en sån att testa så gör det! Men kör på en 15,5" om du kan. 16" är lite väl stort i arslet för mig (byxa 36-38).

Jaja, här kommer en dagsfärsk bild på Elmer!
555341_4102352719940_1316618163_33661902_1078765207_n.jpg

Fining :D
Gillar dina ordval i tidigare inlägg =) "spänna arslet" ^^

Bra råd med backningen där =) Som min ridlärare brukar säga "bumpe med bene" ;)

Ska måla mitt änsålänge trädfärgade stall.. I boxarna blir det svart, över vitt.. Men på boxväggarna då?!
Behöver tips!! :D

Vi har en ljusare grön i stallet. Ganska praktisk färg faktiskt! Smuts och damm blir inte jättesynligt, inte skit heller. Men kanske inte så himla fin färg?

cahs: Jag söker med ljus och lykta efter en träning här i närheten ( bara en timme bort ) men blir inte det av får jag nog lasta och fara neröver.

kl
Fick hem regelboken idag, samt köpte tyglar. Murphys, inte Schutz. Nu tar de sig ett dopp i läderolja, imorgon ska jag fiska upp dem och lägga ner de dåliga för att se om de kan bli lite bättre. Riktigt breda och tjocka var dem, rätt tunga. De kändes bra. Jag gjorde en sthu och provred dem i affären på killen. :angel:

En bettfråga bara ang regelboken. " Mundelen skall vara av slät, olindad metall. Den får ha släta inläggningar eller vara gummiklädd " Innebär det att man får rida med sötmalmsbett eller ej?

Har funderat lite på det faktiskt :-) eller beige :-P

"provred killen" HAHA!! :-D
Jag och min sjuka humor!

Vad det gäller bett så borde det inte vara några bekymmer. Antar att de bett med ringar runt mittdelen inte är tillåtna. Men har du ett tredelat eller 2 delat slätt bett så går det bra. På tolkar jag det.

Jag har svart på insidan av boxväggarna, allt annat är vitt. Det är himla skönt med ljuset.

36619_3941433737066_928506779_n.jpg

Fasen hörrni, jag ser att jag behöver köpa in ljusa benlindor. Cremefärgade eller sandfärgade kanske?

Jag har ett set jättefina i taupé ( snobbigt :p ). De är typ cremebeigea. Såhär ser de ut. Rider iof inte med fleecelindor själv, men du kanske gör?

paket1.jpg

Själv får jag kliva upp i ottan imorgon. Vi lastar och far på "träning" 08.00. Tränaren är inte där tyvärr, men väl andra ekipage. Bra träning inför horsemanshipen ( och i övrigt ) tänkte jag och hängde på. Spännande! Ska göra ett par ryggningar på rätt sätt :d

Schyssta! Jag föredrar också elastiska eller akryl/ull. Men fleece fyller sin funktion det med, lite jobbigare att linda så det blir snyggt bara.

KUUUUUUL! Fota, filma, iiiih!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 709
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 712
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 680
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar