Sv: Vi med utlånade hästar
En av mina hästar är utlånad på foder och en annan har tidigare varit det.
Den som tidigare varit utlånad på foder är en ponny som lånades ut efter att jag fallit för åldersstrecket och dessutom flyttat hemifrån. Ponnyn fick föl 2005 och det var i samband med det som hon lånades ut på foder. Hon stod kvar i samma stall och fodervärden var en tjej vars mamma tidigare haft häst i samma stall. Denna tjej, som numera är en av mina bästa vänner, tävlade ponnyn i hoppning, dressyr och fälttävlan tills hon 2009 föll för åldersstrecket. Januari 2009 till september 2010 var sedan ponnyn utlånad till en familj där de två döttrarna tävlade henne i samma grenar som föregående fodervärd. Döttrarna är två före detta elever till min mamma så hon hade sedan tidigare bra koll på familjen. När döttrarna skulle börja satsa på häst så fick ponnyn en ny fodervärd. Planen var att jag skulle ta hem ponnyn hösten 2011, förhoppningsvis i dräktigt tillstånd.
Det fungerade dock inte med fodervärden, troligen lite för "mesig"/försiktig ryttare och då tog ponnyn över. Ponnyn är världens snällaste och coolaste men inte på något vis mesig. Hos fodervärden hann hon på mindre än sex månader med att slänga av ryttaren, sticka med ryttaren, stegra, bitas och vara allmänt odräglig. Ingen av de som haft kontakt med ponnyn tidigare trodde på det. I månadsskiftet februari-mars 2011 ringde mamma mig och frågade om jag, gravid i sjunde månaden och med två ponnyer, heltidsstudier och extrajobb, kunde ta hem henne. Mitt hjärtas stora kärlek kunde jag inte säga nej till och ett par veckor senare kom ponnyn hem till mig. Jag började rida direkt och ponnyn var som vanligt, lite stelare kanske men precis lika fantastisk.
Henne har jag saknat, mer eller mindre hela tiden. Nu lämnar hon mig inte förrän det är dags för henne att vandra vidare. Min familj köpte henne i maj 1999 och hon har varit en del av min tillvaro i mer än halva mitt liv. Jag hoppas innerligt att hon lever så länge att min dotter, född i maj 2011, kan lära sig rida på henne. Hon har redan hunnit sitta på henne
(För övrigt så delar min dotter födelsedag med den här ponnyn samt ponnyns dotter
)
Den som är utlånad nu är en häst som är för gammal för att sälja men för pigg för att avliva. Det är en kompis och kollega till mamma som har hästen på foder. Den fodervärden är superbra, vi har haft häst i samma stall tidigare och vet att det är en bra hästmänniska. Hon rider dressyr och ut i skogen. Hoppar gör hon inte så ska det hoppas lånar hon in en ryttare eller löshoppar.
Den här fodervärden har haft hästen vid det här laget ett par år. Innan dess hade ponnyns första fodervärd henne på foder, sedan 2009 om jag minns rätt.
Visst kan jag ibland sakna den hästens energi och arbetsvilja men jag längtar inte varje dag.