Vi med utlånade hästar

Martina_m

Trådstartare
Förmodligen är det fler här som lånat/lånar ut sin häst på foder just nu.
I mitt fall fungerar det, men jag längtar verkligen att få tillbaka min häst.
Känner att jag behöver höra om andra i samma situation.

Varför har ni lämnat ut hästen på foder?
Under hur lång tid?
Fungerar det bra?
Längtar ni efter hästen?

Berätta gärna hur ni upplever det helt enkelt. :)

Sv: Vi med utlånade hästar

Skulle vara kul att läsa då jag funderar på att låna ut mina p.ga graviditet.
Men jag vågar inte annonsera för jag hatar när folk ringer och vill veta hur min häst är och bara tanken om att de ska skapa band med honom gör mig sårad.. :(
Vi har byggt upp såååå mycket!

Skulle vara kul att läsa då jag funderar på att låna ut mina p.ga graviditet.
Men jag vågar inte annonsera för jag hatar när folk ringer och vill veta hur min häst är och bara tanken om att de ska skapa band med honom gör mig sårad.. :(
Vi har byggt upp såååå mycket!

Har du fött upp den själv?

Jag har en av mina hästar utlånad sedan 1,5 år tillbaka. Jag tvekade länge innan han lånades ut, men jag kunde själv inte rida/hantera pga egen skada och ville hålla honom igång. Avtal skrev på ett år till att börja med.

Var tveksam till att annonsera, men gjorde det iallafall. Några som var här passade inte alls (trots att de var mycket duktiga ryttare), men hittade en yngre tjej som direkt klickade med min häst.

Jag hälsade på en hel del i början, var orolig att han inte skulle trivas osv osv men har nu inte varit där på flera månader. Vi har kontakt per sms ibland. Allt har fungerat jättebra, och min häst mår bra och är mycket välskött och rids ordentligt :laugh:

Ja, jag längtar efter honom mycket! Men är samtidigt så tacksam att jag har fått hämta mig i lugn och ro, och att han har varit igång. Han ska få flytta hem innan sommaren och iallafall vara hemma över sommaren. Vill fodervärden ha kvar honom till hösten kommer jag att överväga det eftersom jag fortfarande har vissa fysiska problem, och dessutom har en unghäst hemma som ska ridas in... Jag har också möjlighet att rida honom hos fodervärden om jag vill.

Jag har min lilla prinsessa ute på foder sen ett par månader tillbaka pga av tidsbrist. Det kändes inte ok att bara rida 1 eller 2 ggr i veckan och medryttaren kanske 1 gång. Hon står nu hos en hästtokig tonårstjej ca 25 mil härifrån. Kvar hemma är dotterns häst och shettisen. Det konstiga är att det inte alls är så jobbigt som jag trodde. Jag har inte längre dåligt samvete för att jag aldrig hinner med alla ordentligt. Fodervärden och hennes familj kändes helt rätt. Jag har sett på bilderna att min häst ser glad och nöjd ut och vi ska snart hälsa på och få det bekräftat. Sen hjälper det upp att jag har ett bra kontrakt som i första hand skyddar hästen. Minsta misstanke om att nåt är fel och jag kan hämta henne. De kan också lämna tillbaka henne direkt, vilket gör att de inte blir stående med en häst de inte vill ha om det inte skulle funka. Men som sagt, allt känns bra och tanken är att hon ska stanna där ett par år:)
Jag har haft shettisen ute på foder tidigare med liknande upplägg och hon har inte funkat lika bra, men då har jag fått hem henne och sluppit oroa mig.
Så ska man ha häst utlånad är det jätteviktigt att man har förtroende för fodervärden och ganska lika idéer om hur hästar ska skötas. Ett bra kontrakt är också ett absolut måste

Jag har sedan sep i år, haft min häst utlånad till en superhärlig fodervärd som verkligen har tyckt om min häst för den han är. Och allt har fungerat jättebra.
Men fick innan jul reda på att hon inte kan behålla honom. Vilket så klart känns jättetråkigt.
Jag har kontakt med en ny fodervärd som förhoppningsvis ska ta över som fodervärd, men först provridning och besiktning. Känns som att allt tar jättelång tid...
Jag har flyttat iväg för att plugga, och jag kan tyvärr inte ta tillbaka honom förens till sommaren.
Och förmodligen är det därför som jag saknar honom så himla mycket, det känns jättejobbigt att vara 20 mil ifrån och att man har känslan om att ingen vill ha min stjärna. Även att den gamla fodervärden har kvar hästen tills det löser sig, så känns det som att hon bara gör det mest nödvändigaste med honom. Men det är väl förhoppningsvis bara en känsla...
Hade så himla gärna bara gett upp plugget för att flytta hem och ta tillbaka hästen, men det går ju inte heller...

En av mina hästar är utlånad på foder och en annan har tidigare varit det.

Den som tidigare varit utlånad på foder är en ponny som lånades ut efter att jag fallit för åldersstrecket och dessutom flyttat hemifrån. Ponnyn fick föl 2005 och det var i samband med det som hon lånades ut på foder. Hon stod kvar i samma stall och fodervärden var en tjej vars mamma tidigare haft häst i samma stall. Denna tjej, som numera är en av mina bästa vänner, tävlade ponnyn i hoppning, dressyr och fälttävlan tills hon 2009 föll för åldersstrecket. Januari 2009 till september 2010 var sedan ponnyn utlånad till en familj där de två döttrarna tävlade henne i samma grenar som föregående fodervärd. Döttrarna är två före detta elever till min mamma så hon hade sedan tidigare bra koll på familjen. När döttrarna skulle börja satsa på häst så fick ponnyn en ny fodervärd. Planen var att jag skulle ta hem ponnyn hösten 2011, förhoppningsvis i dräktigt tillstånd.

Det fungerade dock inte med fodervärden, troligen lite för "mesig"/försiktig ryttare och då tog ponnyn över. Ponnyn är världens snällaste och coolaste men inte på något vis mesig. Hos fodervärden hann hon på mindre än sex månader med att slänga av ryttaren, sticka med ryttaren, stegra, bitas och vara allmänt odräglig. Ingen av de som haft kontakt med ponnyn tidigare trodde på det. I månadsskiftet februari-mars 2011 ringde mamma mig och frågade om jag, gravid i sjunde månaden och med två ponnyer, heltidsstudier och extrajobb, kunde ta hem henne. Mitt hjärtas stora kärlek kunde jag inte säga nej till och ett par veckor senare kom ponnyn hem till mig. Jag började rida direkt och ponnyn var som vanligt, lite stelare kanske men precis lika fantastisk.
Henne har jag saknat, mer eller mindre hela tiden. Nu lämnar hon mig inte förrän det är dags för henne att vandra vidare. Min familj köpte henne i maj 1999 och hon har varit en del av min tillvaro i mer än halva mitt liv. Jag hoppas innerligt att hon lever så länge att min dotter, född i maj 2011, kan lära sig rida på henne. Hon har redan hunnit sitta på henne :love: (För övrigt så delar min dotter födelsedag med den här ponnyn samt ponnyns dotter :D )

Den som är utlånad nu är en häst som är för gammal för att sälja men för pigg för att avliva. Det är en kompis och kollega till mamma som har hästen på foder. Den fodervärden är superbra, vi har haft häst i samma stall tidigare och vet att det är en bra hästmänniska. Hon rider dressyr och ut i skogen. Hoppar gör hon inte så ska det hoppas lånar hon in en ryttare eller löshoppar.
Den här fodervärden har haft hästen vid det här laget ett par år. Innan dess hade ponnyns första fodervärd henne på foder, sedan 2009 om jag minns rätt.
Visst kan jag ibland sakna den hästens energi och arbetsvilja men jag längtar inte varje dag.

Jag har min häst ute på foder sen i mitten av augusti. Flyttade 25 mil för att börja plugga. Har haft tur då han står kvar med samma hästkompisar där min stallkompis som känner honom väl också finns. Litar fullt ut på både fodervärd och henne. Sen är jag evigt tacksam för att jag får ha honom som min och rida så mycket jag vill när jag är hemma och hälsar på :love:

Trodde jag skulle tycka det var lite skönt med ett uppehåll från hästlivet. Men det har blivit det motsatta. Saknar min älskade kuse så det nästan gör ont ibland. Han är ju min stora lurviga kärlek :) Kommer söka extrajobb så snart som möjligt och sedan låta honom flytta hit efter sommaren om allt går som det ska. Har 2,5 år kvar att plugga och så länge kan jag omöjligt vara ifrån honom!

Jag har min ponny utlånad sedan 1,5 år, medans jag går gymnasiet. Han står i min svägerskas stall, på samma ort där jag går gymnasium. Det är en jätte gullig tjej som har honom på obestämd tid. Troligtvis ska jag ta tillbaka honom efter gymnasiet, nån gång, beror lite på;)

Det funkar jätte bra och jag får rida och honom precis när jag vill:love:
Men jag längtar otroligt mycket efter honom och att ha han hela tiden. Mest längtar jag efter honom när jag träffar han.

*kl*
Verkar ju som att det är en hästtokig tjej som man ska hitta till sin häst.
Även om de inte har tränings/tävlingsambitioner så vill de tillbringa tid med hästen, med allt vad det innebär. Vilket i min värld är ganska viktig för att få bra kontakt med hästen.

Tror att de som är lite äldre (läs börjat jobba) helt enkelt inte har viljan att lägga ner den tiden som det tar, att de inte känner att de vill lägga all den tiden på någon annans häst. Att det finns annat att göra än att vara i stallet hela dagarna ;)

Tror ni det kan vara så?

Har min häst utlånad sedan 4 mån tbx. Lånade ut honom pga. husköp och nytt jobb.. hade inte råd eller tid med honom. Var en kompis till en tjej som var i samma stall som jag stod i som ville låna honom och det verkade bra så hon fick ta honom. Verkade bra i början, var där ungefär varannan vecka och hälsade på och han var till equiterapeut som har kollat honom efter 2 mån hos fodervärden och han var fräsch och fin. Fodervärden hör dock aldrig av sig utan jag får ringa hela tiden om jag vill veta något. Nu har jag låtit dom vara över jul och nyår.. var väl ca. en månad sen jag var och hälsade på. Hästen står i närheten av där jag bor så här om dagen gjorde jag ett oanmält besök i stallet. Min häst var ute i hagen när jag kom och inga människor var där. Klappade honom och gick igenom benen. Upptäckte dock att han har magrat av lite.. han har gjort det förr om vintarna men då har jag gett olja.. vilket framgår av foderstaten dom fick med.. som jag inte tror att dom följer
Sen upptäckte jag 2 st gamla sår på h. fram som inte var omhädertagna. Skulle gissa att dom har galopperat på honom utan skydd på frambenen.. det är liksom av den anledningen han har senskydd.. Upptäckte också att han har rasp på v.f hela skenbenet :(
Kändes inte så kul att åka därifrån..
Så antar att jag måste ringa och prata med dom..
Tycker sånt här är jättejobbigt och känner mig paranoid och att jag kanske bara ska låta dom sköta hästen och inte lägga mig i så mycket. Men samtidigt älskar jag ju hästen och vill att han ska tas om hand på bästa tänkbara sätt.
Fler som har det jobbigt med sånt här?
Hur ofta brukar ni ringa era fodervärdar? Besöka hästen m.m? Hör era fodervärdar av sig och berättar hur det går?

Lånade ut min nordis p g a tidsbrist och av ekonomiska skäl, det blev för dyrt med så många hästar i stallet:( Jag fick av henne som föl, av min sambo, när min andra häst var väldigt sjuk och som vi trodde, inte skulle klara sig.

Vi har haft några härliga år med henne ändå, en supergo häst som vi har utbildat och hanterat själva, tömkört och lastat, promenerat i skogen och farit på premieringar med:) Jag skickade henne på inridning / inkörning, och lagom till det att hon var färdigutbildad så blev jag ofrivilligt arbetslös och åter studerande=kraftigt försämrad ekonomi:(

Jag valde till sist att placera ut henne på foder till någon som verkligen ville aktivera henne eftersom hon älskar att arbeta och få vara med - och fick svar från Danmark:eek: Jag var VÄLDIGT tveksam och nervös kan jag säga men efter lite frågande hit och dit, lite undersökande "journalistik" om vem fodervärden var, så åkte vi ner med henne i somras. Nu körs hon i par och verkar ha det fint:) Vi ska åka ner om någon månad och hälsa på henne, fodervärden vill gärna köpa henne och om hon mår bra som förut, och allt är ok så får vi skiljas från henne permanent.

Tycker att vi har gjort allt för att se till att hon verkligen kommer till ett bra hem men det känns ändå tungt.

*kl*

Imorgon är det provridning på min häst! Hoppas det blir en ny fodervärd!:)
Håll tummarna!

Varför har ni lämnat ut hästen på foder?
Därför jag är ensam mycket med ett barn och mitt andra på väg. Sambon jobbar på annan ort. Jag har inte jordens bästa ekonomi då jag pluggar, har hus, bil och renoverar hemma mm.

Jag har dock möjlighet att ta hem min fina tjej om det strular. Bara att lägga ner renovering mm. Men tror nog mina fodervärdar är nöjda med henne..

Under hur lång tid?
Jag och fodervärdarna valde att inte ha det tidsbegränsat. Vi kom överens med att ha en månads uppsägningstid enbart. Det för att jag vill kunna ta hem henne snabbt om jag anser att det inte funkar. Samt att om livet strular för dem och de inte kan ha henne så får dom iväg henne snabbt. Jag vill bara ha tid att lägga in spån/halm, snygga till tråden på hagarna eller sätta upp om jag tar ner dem till sommaren. Sen fixa hö går fort. Bonden kan komma i princip samma dag som jag ringer då vi bor grannar.
Jag skulle kunna ta hem min häst akut på mindre än en vecka om det behövs.

Fungerar det bra?
Jag tror det. Dom gillar min häst då hon är snällaste på hela jorden. Är perfekt i all hantering. Dock har det visat sej att det strular lite på uteritterna för dom. Hästen tycks vara väldigt osäker. Men snart ska dom ha två hästar och då kanske det går bättre :)

Längtar ni efter hästen?
Så det gör ont i hjärtat. Jag har haft hästen länge. Har ridit in henne själv och hästen är en stor del i mott liv. Jag vägrar sälja henne men kommer nog låta henne stanna hos familjen så länge det funkar. På livstid om dom vill det. Trivs hästen och mår bra ser jag ingen anledning att slita upp henne från sin trygghet där för att ha henne själv.. Vill jag börja med hästar igen sen så satsar jag nog på en annan ras. Är en nordistjej och inte en ridtravartjej även om jag uppskattar den rasen enormt mycket.

Tycker oxå att det är skönt att inte ha någon häst i dagens läge. Med mina bekymmer i graviditeten hade det varit omöjligt för mej att sköta hästen. Hade säkerligen varit risk för vanvård då hovar inte hade sköts om alls. Rykt och annat hade varit lite si och så.
Det är tungt att ha häst och jag kan inte med något tungt nu. Så jag är väldigt glad att stallet nu är fyllt med sambons hobby ist.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 930
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel