Vi med konstant sjuka hästar (spinoff på veterinärens" hjärtefrågor).

Rumpnissen

Trådstartare
Tänkte att vi kanske kunde samlas - alla vi med olyckskorpor till hästar. För visst är vi ganska många som lyckas ha skadade hästar hela tiden och kan behöva lite pepping.
Om det nu inte är så enkelt att vi; rider för dåligt, har illa anpassad utrusning, steniga hagar, hästarna rids för ovarierat, är ute för lite, är ute för mycket, har dålig hovslagare, tränas för mycket, tränas för lite, är för tjocka, är för smala... ja, för det är ju alltid det som är svaret.

Tänk om det hade varit så enkelt:angel:.

Jag hade kunnat offra nästan vad som helst om hästarna hade haft samma skador hela tiden - då hade jag ju vetat vad jag skulle ändra på.

Ett urplock av det mina hästar varit med sedan 2007:

Frakurer på bröstkotornas tornutskott
Benbrott vilket ledde till akut avlivning
Hovledsinflammation pga låsningar som inte ficks bort i tid (samt för långa tår fram)
Diffust inflammationstillstånd i alla fyra hovar
Kraftig hålvägg
Foderstrupsförstoppning med magsår till följd
Kotledsvrickning
Akut lymfangit
Knäledsinflammation
Spiktramp
Ett antal hovbölder med lång konvalecens.
En fläkskada
En djup sårskada

Jag brukar tänka så här när jag blir trött: anledningen till att andra människors hästar är friska är att de inte är tillräckligt kompetenta för att fatta att något är fel :angel:. Jag har ju definitivt blivit hypokondrier efter allt detta och åker till veterinär för minsta lilla.

Hur håller ni andra motivationen uppe? Har ni någon förklaring till att era hästar är skadade för jämnan? Hur fasen ska man bära sig åt för att hålla hästarna friska?

Sv: Vi med konstant sjuka hästar (spinoff på veterinärens" hjärtefrågor).

Hejsan.

Har lite samma problem som du med "olyckshäst"'!

Han är fem år men har redan hunnit med en hel del

Sparkad i hagen med en spricka och inflamation på nosryggen som följd
Hovbölder ett ex antal gånger
Lyckades ta sig över bommen i transporten,skar sig då under magen (självklart precis där en sadelgjord ska sitta). Detta gjorde att inridningen blev försenad och han har fortfarande ett ärr som tack och lov inte påverkar.
Han blev skadad i ett öga (av en gren eller dylikt i hagen). Fick ögonsalvor utskrivet.
Han fick även en hemsk infektion i ena ballen på ett framben. jodopaxomslag
Hålväggar har oxå förekommit,

Där emellan har han haft diverse sår och småproblem. Dessa problem är ju inte de värsta i världen, men som sagt är han bara 5 år. Kommer ju bli ruinerad av alla veterinärbesök!

Det är inte kul att ha massa bekymmer och att tänka på vad det ska va för fel varje dag på väg till stallet.

Men skam den som ger sig! De är ju värda attkämpas för, de underbara djuren!

Dessa vandaler :mad:. Jag hade blivit så glad om det fanns en quickfix. Något som löste det. Men det hjälper ju inte eftersom de hittar på nya saker hela tiden...

Här har du en till!

Eller nja, har bara haft min häst drygt 1,5 år men hon har hunnit med:

*Skada på hornhinnan
*hosta (som visade sig vara lite "kli" i halsen som försvann såfort vet. undersökt med slang och matte blivit 2 laxar fattigare)
*slagsmåls skada på benen. Inget allvarligt, men fick bandage och stå inne nån dag. Dock fick den andre slagskämpen penicillinkur i en vecka..
*Förra hösten när vi gick på dressyrträningar hade hon i princip varje vecka lyckas tappa en sko samma dag vi skulle träna (det är iaf så jag minns det:grin:)
*Diffus hälta/rörelsestörning som försvann förra gången vi åkte in till Ultuna men som nu kommit tillbaka. Ny tid är bokad om en vecka. Man kan ju hoppas att hon är frisk denna gång också när vi väl kommer dit.

Dessutom är det lögn att hitta en sadel som passar denna häst.
Nu har jag beställt en bomlös, men med min vanliga tur så är den såklart försenad flera veckor.

Fast iofs...vad har jag för glädje av sadeln när hästen inte är fräsch?:grin:

När ska allt sluta vara allmänt jä**ligt??:mad:

/Annso

Glömde nämna den envisa muggen hon drogs med flera månader. Hon hade den när jag köpte henne, men lyckades tillslut få bort det.

Åh, jag har också otur nu för tiden... Förr hade jag alltid friska hästar och visste knappt hur man ringde veterinären. Sen fick min förra häst en strålbensfraktur i hagen, avlivades någon månad senare. Detta var augusti 2008.

Sen köpte jag en riktig olyckskorp! Det började första veckan och har inte slutat än...
Kraftig ögoninflammation
Spark på rumpan, öppet sår, ej halt men lång läketid
Sår på bakbenet, rejäl svullnad, behandling med metacam
Spark på bogbladet, stort öppet sår, rejäl hälta
Under vilan för bogbladet vrickade han en bakfot pga överskottsenergi = full, galen galopp så snart han inte var blockhalt längre
3 hovbölder sedan juli/augusti

Och här är vi nu :p Han är rejält karvad i hoven men friskförklarad, haltar inte längre på hårt underlag. Men så gick jag och blev sjuk! Red i söndags morse, allt kändes kanon. På kvällen kom febern och jag är ännu inte frisk.
Så vi har hunnit med en hel del på bara ett år. Har även haft ute ET som hittade lite spänning i bogen. Dessutom får han mugg lätt, börjar redan på sommaren när det inte finns någon lera i sikte. Har den under kontroll nu men denna vecka har jag inte ens tittat åt hästarna...

Varför min är sån här? Klantigt fullblod som svullnar för minsta lilla, vill jag säga. Jag orkar inte bry mig om små blessyrer och svullnader längre, han får nya varje vecka. Går med boots runt om pga tappskor och med hans hovkvalité är det en fördel om skorna sitter kvar... Första hovbölden berodde nog på stentramp, andra berodde på slag mot utsidan av hoven. Så, absolut klantig ;)

Jag bryr mig inte heller om småsår och liknanade så länge hästen inte har ont. Då skulle hästen inte ridas överhuvudtaget. Samma sak med lödningar i hovarna, hon får dem med jämna mellanrum men då är det bara att vänta en dag så är det bra igen.

Hmpf.

Tror min pålle passar bra här, han är 6 år och jag köpte honom som 2,5åring och under denna tid har vi genomgått:

*Lös benbit som opererades av Gunnar N på solvalla, som ville göra det fortast möjligt om hästen skulle kunna gå allround. (ATG klinik i närheten här ansåg att det inte va nödvändigt....?)

*Fick JÄTTE skavsår mellan bakbenen efter att ha rullat sig i massa sand i en ny hage, temp 40,2 och jätte ont! Smärtis och antibiotika, plus socatylsalva på såret. Sparkade hej vilt till en början, men vi överlevde! =)

*Han trampade av mig mitt lång finger på hö hand, givetvis är jag högerhänt och för säkerhetsskull läser jag på universitet, gick inte sååå bra att skriva. (Jag va konvalicent)

*Slutet av 2007; Hade näsblod, som visade sig bero på en tumör i bihålan, ett sk ethmoidalt hematom. Började med att ge inj. med Formalin i tumören, ca 7 behandling på ATG klinik, därefter blev det konsultation med ulltuna och operation. Konvalicent länge...

*Under uppvakstiden efter op ådrog han sig ett sår på hornhinnan i ena ögat. Behnadlades hemma med salva en längre tid.
Samt fick ett kolik anfall.---->

*kolikanfallen har förföljt oss efter op i ulltuna. haft kolik x flera.

*Lyckades ådra sig ett skärsår på vä bak kota ca 6 cm långt och in till senorna.Men tack o lov hamnade snittet mitt emellan två senor så de klarade sig! Konvalicent igen.

*Har som känt dåliga hovar, hovis spikade lite "vågat" och det blev hovböld på båda fram samtidigt. Smärtis för att ens kunna få ut han ur boxen vid mockning. Omslag båda fram och boxvila i ca 1,5 veckor.

... ja det va lite info om min oturs fågel, sen har han ju lyckats vurvpa i hagen x flera så att kiropraktorn nästan gråtit vid behandling... han e lite vild ibland...

Jag och min pålle passar bra in här med, Han är bara 1,7 år men har hunnit med massor med skador på senaste tiden.
När han var 7 månader så skadade han sig i ögat så en hudflik stack ut men det läkte fint och han fick inga problem efteråt. I sommras drog han på sig mugg på alla fyra under hela juni,juli augusti. I september sträckte han sig så illa så han blev halt blev bra i slutet på oktober och två veckor senare upptäckte jag en sparkskada i ganacshen och 39,6 i feber. nu har han varit bra i två veckor tills igår då var ögat irriterat och vit gegga rinner ut ur ögat, troligtvis ögoninflammation så nu väntar vi på veterinären. Sen så får han ju små sår nästan varje dag så jag blir ju inte förvånad över någonting.

*KL*

Det är väl eg inte konstigare än med människor. Vissa ungar är fenomenala på att slå sig och göra illa sig, på allt möjligt och omöjligt. Medan ett annat barn under exakt samma förutsättningar knappt får en skråma.

Vissa barn är sjuka stup i kvarten, andra barn är kärnfriska.

Livliga barn skadar sig mer/lättare osv. Min bror och jag har ju växt upp under identiska förutsättningar. Han skadade sig MYCKET mer än mig. Inte för mina föräldrar tog sämre hand om honom, utan för att han hade en förkärlek för att klättra upp på taket, klättra upp i träd och ramla ned, klänga i gardinerna, prova elda upp gardinerna, gunga så högt som möjligt etc (och ramla av, eller slå runt gungan).

Både min bror och jag var öronbarn, men i övrigt var han rätt frisk och jag hade mkt lättare bli sjuk. Han är inte allergisk mot något, jag är allergisk mot ett par saker. Osv osv osv.

Här passa typ alla mina hästar in men speciellt min stora kärlek:love:
Dagen efter ja köpt min älskling så var han halt någon form av vrickning behandades xantal gånger får igång hästen lånar ut honom till en ja känner något händer när hon sitter upp hästen trillar in till vet sadlen tog mycket av fallet men även hans rygg 6 månaders vila sätter igång och hästen känns inte ok men alla säger att ja inbillar mig går 4 veckor börjar trava hästen känns skum men alla säger även nu att han ser ok ut men tar ut vet även hon sa allt var ok. Rider ytterligare 2 veckor och de känns inte bra. Åker då till klinik spatt och pålaggrinar:cry: som tävlingshäst var han körd men han är helt underbar och om ja bara kunde promenadrida så var de ok så länge han inte har ont. Vilket dem sa han inte verka ha blev massa promenader i några veckor under den tiden fick han kolik mm. Så kan de ha gått 6 månader ja fick börja skritta honom och han känndes så mycke bättre då får han ett sår och pencillin mm av veterinären som han inte fixa så njurarna ville inte mer veterinären sa åt mig att de kanske var över nu han fick natten på sig. Men kämpe som han är så blev han bättre :O får hem hästen efte 1 månad på djursjukhuset.Tar de lungt några veckor med promenader mm så ivår var vi på g i gen då kom nästa, han fick en hjärnblödning :eek: en lättare form av de men de var de värsta ja sett i hela mitt liv :cry: inne på sjukan igen gav dem mig noll hopp om de hela ja var nu redo att ta förväl men fråga mig inte hur men han repar sig IGEN :love: lite problem av de har han fått muskel som gick sönder när han trilla och lite seg i reaktionerna mm men allt blir bättre och bättre oh nu har de gått 7 månader sedan de hände och han är fräschare än någonsin. Visst han är och förbli min promenad kille men även lekmorfar vilket han älskar. Har verkligen lärt mig att inte ge upp denna killen har verkligen visat mig vad kämparglädje är:love: Nu skall han förbli "frisk" så vi kan ut och njuta

*Diffus hälta/rörelsestörning som försvann förra gången vi åkte in till Ultuna men som nu kommit tillbaka. Ny tid är bokad om en vecka. Man kan ju hoppas att hon är frisk denna gång också när vi väl kommer dit.

Det där pysslade min gamla häst med när hon var 5-6 år.. Var tydligt halt men ohalt så fort man var hos veterinären och det fanns inget att hitta. Vid ett tillfälle skulle vi åka på dressyrträning: satt hemma i köket och tittade ner i hagen som passerar nedanför huset, ser hästen komma travande förbi -tydligt halt. Ringer och avbokar träningen. När vi sedan tar in hästarna är hon ohalt.
Sedan hade hon även 15 hovbölder på mindre än ett år. 1-2 i månaden :crazy:

Jadu. Här har också varit en del skador och sjukdomar sista åren. Hösten 2006 skadade min welsh mountain ögat, vilket ledde till att han fick operera bort höger öga i Helsingborg.

Hösten 2007 började samma ponny magra av. Veterinär tillkallades som konstaterade att han hade fel på tänderna. Tog också prov på levern och njurarna tror jag, för att se att det inte var något värre.
Fortsatte med tandbehandlingen hela vintern/våren, och han blev långsamt bättre. I början av augusti 2008 såg han nästan frisk ut igen.
Det tog två veckor, sen magrade han av i en farlig fart. Ringde veterinären igen, som tyckte vi kunde vänta (:eek:) till den veterinär som behandlat honom sist kom från semestern. Gick några dagar, han såg läskigt sjuk ut så vi ringde igen. Då kom en annan ut och kollade, 28 augusti dog han i galopperande cancer. Även om det upptäckts redan hösten innan att han hade cancer hade vi inte kunnat rädda honom, han fick en sista sommar där han mådde relativt bra utom sista veckorna, men det kändes ju tragiskt att han inte blev tagen på allvar. Han blev bara 17 år.

Köpte en annan häst så småningom, som efter bara några dagar blev djävulen själv. Efter ett x antal turer med veterinär, equiterapeut och säljaren fick hon sluta sina dagar på ATG i Kalmar, där det konstaterarades att hon utöver ett väldigt dåligt psyke var helt utsliten i både rygg och ben. Samma häst som ett halvår tidigare gick igenom veterinärbesiktningen hemma utan en enda anmärkning.

Hade nu bara gamlan kvar, då halkar hon i stallgången och sträcker ett bakben riktigt ordentligt. Hela bakdelen svullnade upp, men som tur var hjälpte det med antiinflamatoriskt och kallt vatten.

I somras får samma ponny en mystisk hälta som ingen förstår. Kan knappt gå, men reagerar inte alls när hovslagaren klämmer på jakt efter hovbölder, benet ser helt normalt ut. Efter mycket om och men konstaterar hovis att hon har stengalla, hon får sula och blir bra.

Nästa häst kommer hem till oss i augusti, och efter bara två månader står hon inne på boxvila med en sensträckning efter att ha busat i hagen med kompisen.

Just nu känns det som om det är svårt att hålla motivationen uppe. Av fyra hästar de senaste tre åren har alla fyra varit skadade och två blivit avlivade.

*KL*

Det är väl eg inte konstigare än med människor. Vissa ungar är fenomenala på att slå sig och göra illa sig, på allt möjligt och omöjligt. Medan ett annat barn under exakt samma förutsättningar knappt får en skråma.

Vissa barn är sjuka stup i kvarten, andra barn är kärnfriska.

Livliga barn skadar sig mer/lättare osv. Min bror och jag har ju växt upp under identiska förutsättningar. Han skadade sig MYCKET mer än mig. Inte för mina föräldrar tog sämre hand om honom, utan för att han hade en förkärlek för att klättra upp på taket, klättra upp i träd och ramla ned, klänga i gardinerna, prova elda upp gardinerna, gunga så högt som möjligt etc (och ramla av, eller slå runt gungan).

Både min bror och jag var öronbarn, men i övrigt var han rätt frisk och jag hade mkt lättare bli sjuk. Han är inte allergisk mot något, jag är allergisk mot ett par saker. Osv osv osv.

Till viss del är det ju sant, absolut. Att den ena av mina är helt stollig och brallig gör ju att hon är mer disponabel för skador. Men den andra, som jag själv inte äger hade aldrig varit skadad innan jag började rida den. Den har exakt samma rutiner och ägaren tar hand om den som vanligt. Men ändå börjar hon bli skadad när jag kommer i kontakt med henne (ej skador relaterade till ridning eller till mig). Den tredje var ett föl till föregående häst.

Lagen om allts jävlighet :devil:.

Kastar mig in igen med ny hälta :devil: Nåt verkar ha kommit in mellan sula och hov, han har sula på sin hovböldshov eftersom den är karvad. Har jag TUR är det endast detta, men med min "tur" har det nog redan blivit en böld också. Yay!

Fick inte ut skiten igår men ikväll blir det fotbad, vill helst slippa ta av skon igen :cool:

Till viss del är det ju sant, absolut. Att den ena av mina är helt stollig och brallig gör ju att hon är mer disponabel för skador. Men den andra, som jag själv inte äger hade aldrig varit skadad innan jag började rida den. Den har exakt samma rutiner och ägaren tar hand om den som vanligt. Men ändå börjar hon bli skadad när jag kommer i kontakt med henne (ej skador relaterade till ridning eller till mig). Den tredje var ett föl till föregående häst.

Lagen om allts jävlighet :devil:.

Ja, ibland är det nog verkligen lagen om alltings jävlighet och inget annat. Jag har ju haft foderhästar. Som skötts EXAKT lika som mina egna. Fast de har aldrig råkat ut för något. Det är samma person (jag) som sköter, exakt samma rutiner, samma hagar, samma stall, samma hovslagare, samma ryttare (jag) - samma ALLT. Men hitills har ingen foderhäst råkat ut för något mer än nåt enstaka lindrigt sår. Och jag har ju haft andras hästar här allt från en månad till ett år.

Men jag ger mig själva fan på att om jag KÖPT samma häst - DÅ..

Grattis :angel:.

Vi ska försöka ha igång den som har varit lite krasslig nu. Se om det är över. Annars blir det ny "skojig" utredning.

Jag har tänkt på dig och din olyckskorp, hur går det för honom? Är han på bättringsvägen?

Jag har tänkt på dig och din olyckskorp, hur går det för honom? Är han på bättringsvägen?

Det går ju upp och ner, vet inte hur mkt du hängde med innan tråden låstes (morr), men nu så flaxar hematokriten hejvilt och de kan inte förklara varför. De tog benmärgsprov idag, svaret kommer imorgon.

Men det ser väl inte direkt ljust ut tyvärr. Inte så att hoppet är ute än, men det är inte direkt lysande läge vad än benmärgsprovet visar. Om jag inte helt missförstått så är det ffa 3 saker de ska kika efter på benmärgsprovet. 2 av dem är det svart prognos på.. Den tredje är en 'kanske'-prognos på, beror helt på OM..

Och försäkringspengarna är slut.

Så, inte direkt uppåt här idag. Men, det är inte över förrän det är över, och jag hoppas på ett mirakel..

Usch, vad tråkigt att höra att miraklet inte kommit riktigt än. Men, man får leva på hoppet! Här hålls tummarna för er. Jag läste tråden tills den låstes, och det var bra att den gjorde det då det dök upp ett otrevligt inlägg som jag tycker gjorde att det hela spårade ur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka