Vi med konstant sjuka hästar (spinoff på veterinärens" hjärtefrågor).

Sv: Vi med konstant sjuka hästar (spinoff på veterinärens" hjärtefrågor).

Grattis :angel:.

Vi ska försöka ha igång den som har varit lite krasslig nu. Se om det är över. Annars blir det ny "skojig" utredning.

Som sagt. Igår skulle jag rida den hästensom varit lite "krasslig" för första gången på två veckor. Hovslagare hade varit där och skott om hästarna innan på dagen. Tror ni inte att hovslagare har lyckats skära hästen i strålen så det fortfarande blöder, typ sex timmar efter? Hästen hade ont. Hästen är verkligen inte snäll att sko så jag förstår att det är lätt att slinta, men SÅ illa :crazy:.

Det var en a-r-g Rumpnisse som bandagerde hästen...

Klia sig i huvud och fråger:
Borda ni inte skaffa en annan interest :angel:

Min ponny blir skadad varje halvår :)

Jo. Man borde nog skaffa sig ett annat intresse. Knyppla spetsar eller så. Fullblod är ju definitivt inga billiga barn.. (Mer än i inköp då).
Mitt första fullblod var skadad (egna och andras sparkar) i princip hela första året. Hade ingen annan petat på honom så var det en gammal fistelgång som blommade upp och sprack. Och så hovarna... Suck. Sista vintern/våren blev han plötsligt kanonbra. Gick som en klocka. Bara för att få frambenet avsparkat under påskhelgen.
Köpte nytt fullblod (är ju lite enkelspårig). Förutom att han tappade skorna i princip varenda vecka första hösten så var han faktiskt hel. I januari kom han in från hagen med en lätt hälta, som utvecklade sig till en 4-gradig på 24 timmar. Efter en vecka på Ultuna (hm, billigt nöje) på jakt efter en hovböld visade det sig att det inte var hovböld utan en ligamentskada, som under de nästkommande månaderna även resulterade i bandagebränning och kolik.

Peppar, peppar, i boxen bredvid står vår andra häst och tuggar. Alltid lika frisk och kry..

Jag fattade just inte "en annan interest". Interest är ju inte ett ord så jag fattar ingenting.

Drar upp en gammal tråd då detta faktiskt är rätt intressant..
Jag är en såndär som haft absurt mycket otur med mina hästar. Allt ifrån sticksår rakt in i kotled, sparkskador med lång konvalecens, flera svåra hovbölder med 1 vecka på ultuna, KS häst som efter "friskförklaring" fick en senskada och blev tvungen att tas bort pga sviterna av konvalecensen, min senaste häst fick 2 snabba konstiga kolikanfall och visade sig helt osannolikt ha en gigantisk tumör i hela bukhålan vid 8 års ålder, efter honom har jag ridit en häst som förra veckan i skritt på snöigt fält lyckades trampa in en pinne i strålen och nu står gipsad med dränage på Ultuna. Även om det ser ut som om allt kommer att gå bra så börjar man fundera.

Själv har jag också råkat ut för skador in absurdum, seante 5 åren har bjudit på x antal lunginflammationer, körtelfeber, diskbråck, 2 korsbandsoperationer och ovanpå det en släng av hjärtmuskelinflammation. Jag lever visserligen lite på gränsen och får skylla mi själv, men det gör ju många andra också, utan att hamna i min sits.

Kan det helt enkelt vara så att vissa människor har absurt mycket otur, eller är det något man omedvetet gör?

Iaf hästarnas skador har ju nästan alltid varit traumatiska eller sånt man inte kan styra över. Men nog är det märkligt att en häst som aldrig varit på djursjukhus i hela sitt liv hamnar där 2 månader efter att jag tagit över...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka