Nu ska jag vara tråkig, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det här är den viktigaste frågan gällande hästvälfärd? Jag tror inte det är bra för hästar att åka land och rike runt för att tävla, men det är i mitt tycke fel ände att börja. Jag är inte särskilt orolig för toppryttarnas hästar eftersom de är värda väldigt mycket pengar och toppryttarna har ofta ett eget team med exempelvis veterinärer, hovslagare, hästskötare och andra yrkesverksamma som ser till att hästarna kan prestera på topp.
Jag tycker man istället borde lägga tid, energi och pengar på att utföra slumpmässiga stickprov för att kontrollera hästarnas välfärd i stallet där de bor. Det gäller både de som tävlar aktivt och de som inte gör det. Då hade man förhoppningsvis kunnat upptäcka brister i hästarnas välfärd och säkerställa att hästarna har det bra. Exempelvis genom att kontrollera hagar, hagtider och foder.
När man har säkerställt att hästar i allmänhet har det bra, då kan man ta tag i eliten och deras hästars välfärd.