Vi har tagit det tunga beslutet..

G

Goldpilz

Vi har tagit det tunga beslutat om att omplacera våran hund, Emil.

Emil är en blandning utav Border Collie och Labrador. Vi har haft honom sedan han var 8 veckor gammal och nu är han lite mer än 4,5 månad. Han är en pigg kille som kräver mycket motion och stimulans!

Det finns dock stunder då Emil byter identitet. Han blir extremt aggressiv!

Exempel 1) Vi sitter framför teven och kollar på något program. Emil börjar tugga på bordet och vi säger "Emil! Fy! Inte bita på bordet!" Han blir då vansinnig och hugger mot oss, mot ansiktet. Vi får honom inte lugn, om vi inte håller fast honom tills han är lugn, vilket kan variera mellan 5-20 min.

Exempel 2) Emil attackerar utan anledning. Oftast mot ansiktet eller mot halsen.

Det är det som vi inte får ur honom. Jag har pratat med flera experter inom området som noggrant granskat oss för att se vad felet ligger och de tillsammans med oss har kommit fram till att vi ska försöka hitta ett nytt hem till honom. Vi har nämligen inte kunskapen som krävs!

Jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite och kanske är det någon mer här som stött på en liknande hund eller fått omplacera sin hund av samma eller annan anledning?

Goldpilz

Sv: Vi har tagit det tunga beslutet..

Hade min hund attackerat mot hals/ansikte utan anledning så hade jag tagit det svåra beslutet, och avlivat hunden.

1) Vem vill ha en aggressiv hund?
2) Tänk om hunden hos den nya ägaren biter ett barn:eek:

Gud va läsigt! :crazy:
Jag tycker det verkar som att hunden inte är frisk så jag hade nog avlivat, men jag är inte så jätteduktig heller.

Jag tror den har tagit över erat hem, och att han är den som bestämmer. Är ju två väldigt aktiva raser också i blandningen som säkert gör sitt.
Jag tycker ju sånna hundar är kul, och hade gärna tagit honom ett tag för sen placerat om honom. Men just nu har jag väldigt fullt här hemma så jag får avstå.
Tycker det är bra gjort av er att erkänna att ni inte fixar det med denna hunden.

KL

Oj, det lät verkligen inte bra där. En valp som redan vid den åldern visar sig så pass aggressiv som du beskriver.

Ja, tyvärr så hade jag nog tagit bort den.

Fast jag skulle knappast kalla en 4,5 månaders valp aggressiv. Attityd- och ledarskapsproblem skulle jag kalla det, men det är ju inget man behöver avliva en valp för.

Till TS: Det är nog bra med en omplacering när ni nu känner att ni inte klarar av hunden. Det är bra att erkänna en sådan sak i tid, både för eran skull och för valpen.

KL

Oj, det lät verkligen inte bra där. En valp som redan vid den åldern visar sig så pass aggressiv som du beskriver.

Ja, tyvärr så hade jag nog tagit bort den.

OJ, jag läste 4.5 ÅR.:crazy: (har bara sovit 2timmar inatt)
Vid 4.5 månader är det en helt annan femma. Då borde den få en chans till.

Oj det låter ju väldigt tråkigt.
Jag blir lite orolig då min första rottishane var sådan ända sen 8 veckor tills jag avlivade honom när han var 11 månader när
han nästan bitit alla i familjen.
Jag skulle nog tycka att det vart bäst att avliva hunden eller placera den hos en väldigt kunnign person med MKT hundvana.

Det hade även jag men det hjälpte inte, en valp är generellt inte aggressiv, min rottis var den första och sista jag än så länge träffat på som var så aggressiv.

.
Men det skulle ju vara hemskt om det hände ngt hos de andra hemmet.

Min personliga åsikt är att du ska låta honom somna in.
Nu har ju jag i och för sig bara en dålig erfarenhet av aggressiva valpar/unghundar.

Jag får erkänna att jag blev lite förvånad att du tyckte den skulle avlivas ;)

Jag får skylla på insomnia, och när jag väl somnat efter 3 så väckte den magsjuka hunden mig vid 4. Sen var det kört igen, dåsade bara periodvis fram till det var dags att gå ut med odjuret och till jobbet.:angel:

Tror jag blev lurad av "kräver mkt motion och mental stimulans" då jag inte kopplar det till vad en 4.5månaders valps behov.

Hade min hund attackerat mot hals/ansikte utan anledning så hade jag tagit det svåra beslutet, och avlivat hunden.

1) Vem vill ha en aggressiv hund?
2) Tänk om hunden hos den nya ägaren biter ett barn:eek:

Det är inte en aggressiv hund, det är en VALP med ledarskapsproblem och med en taskig attityd. Stor skillnad!

Ja, det är som du säger. Såg att även jag skrivit aggressiv, lite fel ordval av mig.

Jag har som sagt pratat med flera duktiga hundpsykologer och de har alla bett mig att finna ett hem där det finns kunniga personer, som tidigare varit i kontakt med liknande problem.

Emil kommer bli en jättefin hund, bara detta beteende som dyker upp ibland tas bort. Han är jättetrevlig annars!

Ja, det är både för min och våran skull jag väljer att lämna bort han. Varken han eller vi mår speciellt bra av detta problemet.

Avlivning har aldrig kommit på tanke! Det är inte för sent att ta ur han detta. Jag ger inte bort honom till vem som helst, utan endast till rätt hem.

Tack för alla svar! Fortsätt gärna skriva! :)

Tror jag blev lurad av "kräver mkt motion och mental stimulans" då jag inte kopplar det till vad en 4.5månaders valps behov.

Han är van att springa fritt hos hästarna, så han har en god grundkondition. Han är även med min bror ute och fiskar och går i skogen tillsammans med brorsans andra kompisars hundar. De är ute i flera timmar och fiskar, grillar och har kul. Han blir tokig om inte han får följa med! Border Collie är ju arbetshundar och behöver arbetas. Hans behov bara ökar och ökar. Det märker man mer och mer.

Därför är det än viktigare att han kommer till någon som har tiden han behöver, för han är ingen hund som ska stängas in i en 1:a och vandra runt där hela dagarna. Då blir han tokig, liksom. :smirk:

Okej, ber om ursäkt att jag bara vräkte ur mig, utan att tänka igenom vad jag skrev. Nu när jag tänkt lite, så måste jag hålla med Krasux och Escodobe om att placera om.!

Lycka till!

Oj:o jag läste 4,5 år:o

Fick det intrycket också av TS inlägg. Slarvigt av mig:o

Är det bara en liten valp så är det ju en annan femma:)

TS: Du har en liten valp som ni inte klarar av. Att ni inte skulle klara av den då den är större och kräver en massa kan jag förstå...men en valp:crazy: Det är sällan det är på hunden felet sitter på:angel:

Såg att du vill ha en papillon istället. Bara för att det är en mindre hund betyder det inte mindre problem;)

Du är inte ensam om det:angel:

Han är van att springa fritt hos hästarna, så han har en god grundkondition. Han är även med min bror ute och fiskar och går i skogen tillsammans med brorsans andra kompisars hundar. De är ute i flera timmar och fiskar, grillar och har kul. Han blir tokig om inte han får följa med! Border Collie är ju arbetshundar och behöver arbetas. Hans behov bara ökar och ökar. Det märker man mer och mer.

Därför är det än viktigare att han kommer till någon som har tiden han behöver, för han är ingen hund som ska stängas in i en 1:a och vandra runt där hela dagarna. Då blir han tokig, liksom. :smirk:

En valp ska inte ha så mkt motion. Han kan vara överstimulerad:idea:

Tänk också på att labrador är en ras med höftledsfel.

TS: Du har en liten valp som ni inte klarar av. Att ni inte skulle klara av den då den är större och kräver en massa kan jag förstå...men en valp:crazy: Det är sällan det är på hunden felet sitter på:angel:

Visst klarar vi av problemet nu! Det är inga problem att hålla fast och lugna en liten valp, men när han väger si sådär 25 pannor så orkar man knappast hålla ner honom. Problemet kan ju utvecklas till att bli värre också.

Det vi menar är att vi lämnar iväg honom nu innan han blir för gammal. Det är inte schyst varken för honom eller oss att behålla honom!

Vi har inte kunskapen om sådana hundar helt enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka