vi fritidsryttare.

Sv: vi fritidsryttare.

Oss bägge kanske :D

Med detta menar jag: Lite för mig. varför ska jag ha häst och betala dyra pengar för något som inte används mer än hälften av tiden.

för hästen: påfrestande att bes om arbete så sporadiskt och aldrig få chansen att riktigt komma i kondition och muskel nivå för att prestera de månader man ber den att prestera innan det är dax för vila igen.

obs: helt ok om man aldrig aspirerar på att köra mer än på halvfart. men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen.

Senast ändrad:

mackan skrev:
Oss bägge kanske :D

Med detta menar jag: Lite för mig. varför ska jag ha häst och betala dyra pengar för något som inte används mer än hälften av tiden.

för hästen: påfrestande att bes om arbete så sporadiskt och aldrig få chansen att riktigt komma i kondition och muskel nivå för att prestera de månader man ber den att prestera innan det är dax för vila igen.

obs: helt ok om man aldrig aspirerar på att köra mer än på halvfart. men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen.

Definition på detta forums innehåll:
Fritidsridning Om att ha ridning som fritidsintresse, för sitt höga nöjes skull, utan större tävlingsambitioner. :banana:

Det säger väl allt om det mesta eller? Vi har liksom inte samma mål verkar det som ;)

// M

Julle skrev:
Till Miniternet:
Men Louise menade säker detta som sarkasm mot att Minimi var så övertygad om att nån annas häst var ledsen för att den inte reds fullt ut på vintern!! Inte att du är en dålig ryttare som inte vill rida i ur och skur!!
Tack Julle!!!
:bow:

mackan skrev:
...men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen.
Hur vet du att det inte skulle fungera?
Har du provat?
Jag vet många som rider på VM nivå inom min gren som alltid är nogranna med att ge hästen minst 3 mån vila om året.
Detta för att hästarna skall hålla för den hårda träningen.
Det har gått bra för dem.
De vann......

Alazan skrev:
Jag rider varje dag på vintern också. Har en super bra pannlampa och häst med fyra broddar i varje hov, så det går alldeles utmärkt! :)

Precis ! Så gör jag också ,folk undra ibland vad det är för ett guppande ljuse som kommer i mörkret Broddar är fantastiska i samband med gummisulor så att snön inte fastnar.

Det är lite skillnad på 3 månader och 6 månader.

jag har inte sagt att det inte är bra för hästen att vila. självklart, och det har jag även sagt tidigare i tråden, ska hästen ha en vilo period.

jag kommenterade bara att det finns många vars hästar ständigt är endera i vila eller under "igångsättning". dvs aldrig riktigt igång. och då frågar jag mig varför man har hästen.

Minternet: jag är fritidsryttare. som tränar och tävlar lite då och då. så vi är nog inte så olika som du tror. dock vill jag mer än du om det du menar är att jag har ett mål och att vill ha igång hästen större delen av året, om du inte tänker så dvs.

mackan skrev:
jag kommenterade bara att det finns många vars hästar ständigt är endera i vila eller under "igångsättning". dvs aldrig riktigt igång. och då frågar jag mig varför man har hästen.
För att det är roligt förstås.
Det är kul att ha häst även om man inte rider på den.
Faktiskt.
De är trevliga sällskapsdjur.
Jag har 14 st, 5 st är unghästar, en är shettis, en är kör och barnhäst och 7 är ridhästar.
Inte hinner jag med att rida på alla dessa.
Men det är trevligt ändå.

Vill du rida förresten - jag har en massa hästar......

Inte_Ung skrev:
Faktiskt.
Jag har 14 st, 5 st är unghästar, en är shettis, en är kör och barnhäst och 7 är ridhästar.

:rofl: Nä då förstår jag att du har det lite körigt! :p

tack... men jag har fullt upp med min ENDA häst att hålla den igång :rofl:

Inte_Ung skrev:
Faktiskt.

Full av beundran är jag :bow: :bow: Kan du inte berätta hur du hinner med.

mackan skrev:
obs: helt ok om man aldrig aspirerar på att köra mer än på halvfart. men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen..

mackan skrev:
Minternet: jag är fritidsryttare. som tränar och tävlar lite då och då. så vi är nog inte så olika som du tror. dock vill jag mer än du om det du menar är att jag har ett mål och att vill ha igång hästen större delen av året, om du inte tänker så dvs.

De här två argumenten gick inte riktigt ihop för mig det var därför skrev om fritidsridning ;)

Mina ambitioner är att pållen och jag ska ha kul, vi ska få bra motion båda två och pållen ska genom allsidig träning (ibland för dressyrinstruktör) bli välriden, mjuk och följsam. Jag passar då också på med att få hjälp med att hålla efter sitsen och hållningen. Vi skulle säkert kunna starta en lätt dressyr under sommaren/hösten, om det var så att jag vore intresserad men det är jag inte. :o Jag vill bara att det vi ska vara tajmade så att det blir kul att rida.

Nåja, det här har varit ett lyckat koncept än så länge så vintervilan kommer att få återkomma under den period som värsta vädret råder, de andra dagarna skrittar vi :banana:

// M (Som tycker att långa skrittpass i omväxlande terräng är en underskattad träningsform idag ;) )

Nä du har rätt: vi skiljer oss åt i det att jag vill tävla litegrann och tränar regelbundet.

fast jag kallar mig ändå fritidsryttare. det är nog en fråga om definitioner av det ordet som går isär.

Mackan/som skrittar mycket som träning ;)

Inte_Ung skrev:
Nej, för det gör jag inte.
Men det är kul ändå.

Ja det kan jag förstå att det är , jag skulle ha gillat det att ha så många hästar runt omkring mig. Kan Du inte berätta om hur en dag kan se ut.

Jag har ju haft turen att kunna ridit på dagen.Och när det är isgata blir de skritt skritt och åter skritt.Oftast på syubben är de isfritt och där kör man rakt på trav och galopp, vågar mig inte på några volter eller dyligt.

Men peppa peppa ta i trä så har faktsikt vägarna blivit isfria rätt fort efter någon dag bara och där kan man då rida:)

todde skrev:
Kan Du inte berätta om hur en dag kan se ut.
8.00 skjutsa ungarna till bussen.
Fodra hästarna, 13 i 3 lösdrifter och en i stall.
8.30 frukost för mig
10.00 ta ut stallhästen i hage och ge stona och fölen pellets. 15min.
14.00 fodra lunch, 20min
14.30 hämta barn vid bussen.
16.00 fodra ston och föl linfrömäsk, mocka boxen i stallet, ta in stallhästen och ge den hö. 30min.
16.30 hämta barn vid bussen
17.00-18.00 rida
18.30 äta middag själv.

22.00 min sambo fodrar nattmålet till hästarna.

Jag skulle hinna rida massor.
Men jag har just gått från ett stillasittande kontorsjobb till detta, så kroppen orkar inte riktigt med ännu.
Men det kommer.

Förut så fick hästarna fri tillgång på ensilage, och då så såg dagarna ut så här:
Morgon, fylla på ensilage till hingstarna och fylla vatten i hagarna.
Ge ston och föl kraftfoder.

Kväll, fylla på ensilage till hingstarna och fylla vatten i hagarna.

Men då så åkte jag iväg och jobbade därimellan.
Sambon ställde med traktorn in 2 ensilagebalar i veckan i de andra hagarna.

Inte_Ung skrev:
8.00 skjutsa ungarna till bussen.
Fodra hästarna, 13 i 3 lösdrifter och en i stall.
8.30 frukost för mig
10.00 ta ut stallhästen i hage och ge stona och fölen pellets. 15min.
14.00 fodra lunch, 20min
14.30 hämta barn vid bussen.
16.00 fodra ston och föl linfrömäsk, mocka boxen i stallet, ta in stallhästen och ge den hö. 30min.
16.30 hämta barn vid bussen
17.00-18.00 rida
18.30 äta middag själv.

22.00 min sambo fodrar nattmålet till hästarna.

Jag skulle hinna rida massor.
Men jag har just gått från ett stillasittande kontorsjobb till detta, så kroppen orkar inte riktigt med ännu.
Men det kommer.

Förut så fick hästarna fri tillgång på ensilage, och då så såg dagarna ut så här:
Morgon, fylla på ensilage till hingstarna och fylla vatten i hagarna.

Kväll, fylla på ensilage till hingstarna och fylla vatten i hagarna.

Men då så åkte jag iväg och jobbade därimellan.
Sambon ställde med traktorn in 2 ensilagebalar i veckan i de andra hagarna.

Här är sannerligen en som lever för sina hästar . Har du alldrig någon hjälp uteifrån? Jag har bara två stycken i de står i box, men jag tycker jag har fullt upp med dessa o ibland hinner jag inte med. Jag får ju dåligt samvete på riktigt när jag läser detta:confused:

Min häst går 120 hoppning för tillfället och hon hålls igång nästan hela vintern. I 2-3 veckor i november/december då det är som hårdast så har hon sin vintervila. Därefter så rids hon som vanligt. Det blir mycket galopp träning i snön vintertid. För mig är det bara udner november/december månad som jag har problem med halka och hård i marken, annars så fungerar det jätte bra att hålla igång hästen i full tävlingskondition. Jag har varken ridhus eller ridbana att rida på, utan jag rider i skogen och efter vägarna. 1-2 gånger i veckan så drar jag henne till ridhuset för hopp/dressyr träning.

Jag har haft ett effektivt system med "arbetande" medryttare.
Men just nu så håller jag på att lägga om inriktning, så jag har bara kvar 3 st och de behöver inte göra så mycket.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 698
Senast: Badger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar