Sv: vi fritidsryttare.
Dig eller hästen?
Lite för vem?mackan skrev:6 månaders ridning per år är lite lite tycker jag.
Dig eller hästen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite för vem?mackan skrev:6 månaders ridning per år är lite lite tycker jag.
mackan skrev:Oss bägge kanske
Med detta menar jag: Lite för mig. varför ska jag ha häst och betala dyra pengar för något som inte används mer än hälften av tiden.
för hästen: påfrestande att bes om arbete så sporadiskt och aldrig få chansen att riktigt komma i kondition och muskel nivå för att prestera de månader man ber den att prestera innan det är dax för vila igen.
obs: helt ok om man aldrig aspirerar på att köra mer än på halvfart. men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen.
Tack Julle!!!Julle skrev:Till Miniternet:
Men Louise menade säker detta som sarkasm mot att Minimi var så övertygad om att nån annas häst var ledsen för att den inte reds fullt ut på vintern!! Inte att du är en dålig ryttare som inte vill rida i ur och skur!!
Louise skrev:Tack Julle!!!
Hur vet du att det inte skulle fungera?mackan skrev:...men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen.
Alazan skrev:Jag rider varje dag på vintern också. Har en super bra pannlampa och häst med fyra broddar i varje hov, så det går alldeles utmärkt!
För att det är roligt förstås.mackan skrev:jag kommenterade bara att det finns många vars hästar ständigt är endera i vila eller under "igångsättning". dvs aldrig riktigt igång. och då frågar jag mig varför man har hästen.
Inte_Ung skrev:För att det är roligt förstås.
Det är kul att ha häst även om man inte rider på den.
Faktiskt.
De är trevliga sällskapsdjur.
Jag har 14 st, 5 st är unghästar, en är shettis, en är kör och barnhäst och 7 är ridhästar.
Inte hinner jag med att rida på alla dessa.
Men det är trevligt ändå.
Vill du rida förresten - jag har en massa hästar......
Inte_Ung skrev:För att det är roligt förstås.
Det är kul att ha häst även om man inte rider på den.
Faktiskt.
De är trevliga sällskapsdjur.
Jag har 14 st, 5 st är unghästar, en är shettis, en är kör och barnhäst och 7 är ridhästar.
Inte hinner jag med att rida på alla dessa.
Men det är trevligt ändå.
Vill du rida förresten - jag har en massa hästar......
Nej, för det gör jag inte.todde skrev:Kan du inte berätta hur du hinner med.
mackan skrev:obs: helt ok om man aldrig aspirerar på att köra mer än på halvfart. men jag ber mina hästar om träning och tävlings prestationer, och då skulle detta schema aldrig funka, varesig för mig eller hästen..
mackan skrev:Minternet: jag är fritidsryttare. som tränar och tävlar lite då och då. så vi är nog inte så olika som du tror. dock vill jag mer än du om det du menar är att jag har ett mål och att vill ha igång hästen större delen av året, om du inte tänker så dvs.
Inte_Ung skrev:Nej, för det gör jag inte.
Men det är kul ändå.
8.00 skjutsa ungarna till bussen.todde skrev:Kan Du inte berätta om hur en dag kan se ut.
Inte_Ung skrev:8.00 skjutsa ungarna till bussen.
Fodra hästarna, 13 i 3 lösdrifter och en i stall.
8.30 frukost för mig
10.00 ta ut stallhästen i hage och ge stona och fölen pellets. 15min.
14.00 fodra lunch, 20min
14.30 hämta barn vid bussen.
16.00 fodra ston och föl linfrömäsk, mocka boxen i stallet, ta in stallhästen och ge den hö. 30min.
16.30 hämta barn vid bussen
17.00-18.00 rida
18.30 äta middag själv.
22.00 min sambo fodrar nattmålet till hästarna.
Jag skulle hinna rida massor.
Men jag har just gått från ett stillasittande kontorsjobb till detta, så kroppen orkar inte riktigt med ännu.
Men det kommer.
Förut så fick hästarna fri tillgång på ensilage, och då så såg dagarna ut så här:
Morgon, fylla på ensilage till hingstarna och fylla vatten i hagarna.
Ge ston och föl kraftfoder.
Kväll, fylla på ensilage till hingstarna och fylla vatten i hagarna.
Ge ston och föl kraftfoder.
Men då så åkte jag iväg och jobbade därimellan.
Sambon ställde med traktorn in 2 ensilagebalar i veckan i de andra hagarna.