vi fritidsryttare.

Sv: vi fritidsryttare.

Lazio skrev:
Jag förstår inte att folk bara bladdrar om att buhu det är så mörkt, buhu det är så halt, hästen får styltor, jag kan inte rida, min häst vilar 3 månader nu det går inte att rida alls, ingenstans!

Isgata - Det finns broddar
Snöstyltor - Snösulor
Mörker - Pannlampa
Stenhårt - Skritta

Vad är problemet?

:bow:
Jag tror problemet är LÄTTJA. Det är bekvämare att skylla på allt det här och slippa rida i kyla och mörker. Har inte gjort någon studie av det men undrar om det kan vara samma personer som med hetta hävdar i vissa trådar att man ska rida bara när man känner för det.

Jag har aldrig varit med om någon vinter då det inte funnits någonstans att rida. Det är inte is i skogen. Fullt med snö i hela landet, eller?
Vad är problemet`Sista tiden har det varit månsken också, rid i snön på gärdena då, det är jag uppväxt med att göra.

Här rids det som vanligt om det nu inte är under -20(sällan den här vintern:))Jag gillar faktiskt vintern! Här finns det gott om plogade ridvägar.Finns ett ridhus en bit bort också.Och om det är månsken går det bra på kvällarna också då det blir ljust:)
Och på veckorna om jag bara ska rida ett tag brukar jag rida i vinterhagen(skottad med traktor)
Har snösulor och fyra brodd på varje sko.Funkar utmärkt!

Vi har en padock som faktiskt har gått att rida på nästan hela vintern! Här är det eg. mest mörkret som hindrar mig från att rida eftersom jag inte kommer till stallet förrän vid 6, 7. Skogen rider vi mest i på helgerna och där har det varit hemskt! Isgata under snön. Jättelurigt! Dom dagarna då det inte går att rida riktigt brukar vi ta en skrittur runt området så hon kommer ut åtminstone. Hon är så tacksam för det! Alltid så himla glad vad man än gör med henne!

cerrox skrev:
oftast har vi ju kanske bara skogen & dess natur att använda oss av när vi ska rida & träna. nu på vintern är det ju ofta halt & ibland mörkt när man har tänkt ge sej ut på en tur, så då har man kanske inte möjlighet till att rida. för oss som har paddock så är ju oftast denna också oanvändbar över vintern & det är inte många som kanske har den turen att alltid ha ett ridhus tillhands.

det jag undrar med denna tråden är hur ofta ni ger er ut & rider nu på vintern? är det varje dag? för oss är det lite omöjligt att ge sej ut dom perioderna när det är som halast osv. hur är det för er? händer det ibland att eran häst får stå några dagar, kanske veckor? innan ni kan ge er ut & rida igen. hur gör ni då? alltså sätter ni igång dom lite lugnt då? hur isåfall? eller kör ni på som vanligt? träna, ut & galopperar osv. det beror ju säkert på hur länge dom har stått osv, men berätta. vore intressant att höra hur just ni gör. häromkring verkar ju inte alla göra på samma sätt iallafall. :smirk:

Har precis börjat rida igen efter en viloperiod på ca 6 veckor. Det brukar bli så på vintern. Snorhalka, isvindar, spösnö och annat trevligt som kan kopplas till nordpoliska förhållanden passar inte mig! :eek:
Jag ser till att rida resten av året istället, mitt mål är varje år att jag också ska kunna rida hela sommaren men diverse broms och myggattacker brukar sätta stopp för det ett par veckor i alla fall :mad:
Jag vet inte om hästen tycker det är så roligt att bli "uttvingad" i alla lägen heller:confused: han ser ut att må fint när han får gå och skrota och vara "vildhäst" med de andra :love:
Nu väntar en period med nån veckas skritt och sedan klättring m.m för muskelbygge innan det blir lite lätta travjobb inplockat i lagom takt.
// M

minternet skrev:
Har precis börjat rida igen efter en viloperiod på ca 6 veckor. Det brukar bli så på vintern. Snorhalka, isvindar, spösnö och annat trevligt som kan kopplas till nordpoliska förhållanden passar inte mig! :eek:
Jag ser till att rida resten av året istället, mitt mål är varje år att jag också ska kunna rida hela sommaren men diverse broms och myggattacker brukar sätta stopp för det ett par veckor i alla fall :mad:
Jag vet inte om hästen tycker det är så roligt att bli "uttvingad" i alla lägen heller:confused: han ser ut att må fint när han får gå och skrota och vara "vildhäst" med de andra :love:
Nu väntar en period med nån veckas skritt och sedan klättring m.m för muskelbygge innan det blir lite lätta travjobb inplockat i lagom takt.
// M

Hästar är väl olika men alla våra har alltid älskat vinterridningen. Inga insekter, inte varmt, härlig snö att galoppera i. Tror din häst är ledsen jag.

minimi skrev:
Hästar är väl olika men alla våra har alltid älskat vinterridningen. Inga insekter, inte varmt, härlig snö att galoppera i. Tror din häst är ledsen jag.

Ja det får du väl tro om du vill jag vet ju att han är en glad pålle!
Fy fan va folk kan va klumpiga på detta forum! :mad:
Vad skulle du säga om jag tror att din häst är ledsen? Jag tror att den tycker det är skit att gå ut i 1m djupsnö eller i storm och kyla.

Hur många här är det som släpper sina hästar på bete hela sommaren?

// M

Min häst har haft vintervila från mitten nov till mitten av jan. Jag rider hela sommaren i princip så vintervilan är hennes semester.
När vi "går igång" är vi ute och promenixar första 1-2 veckorna sen skrittar jag ca 1-2 veckor och börjar i slutet lägga in lite trav.
Ökar därefter succesivt på traven. Tar det lugnt länge och kollar av dagsformen tycker det här funkar för oss.....

Rosenlund skrev:
Min häst har haft vintervila från mitten nov till mitten av jan. Jag rider hela sommaren i princip så vintervilan är hennes semester.
När vi "går igång" är vi ute och promenixar första 1-2 veckorna sen skrittar jag ca 1-2 veckor och börjar i slutet lägga in lite trav.
Ökar därefter succesivt på traven. Tar det lugnt länge och kollar av dagsformen tycker det här funkar för oss.....

Skönt att höra att det är fler som kan "erkänna" att de gör som jag och mina stallkompisar... :bow:
Fast du förstår väl nu att enligt "minimi" så är nog din pålle också ledsen då ;)

// M

Lite frågvisa funderingar som uppkommit i samband med det svar jag fick från minimi samt i trevliga diskussioner med vänner och stallkamrater...

Tror "vi" ryttare verkligen att hästars lycka och väl och ve hänger på att de "får" kånka runt/bli jobbad av en ryttare/kusk?
Tror "vi" att hästar som ibland får leva sitt normala vildhästliv tillsammans med kompisar mår dåligt?
Ingen kan väl på allvar mena att de tror att hästens enda uppgift här på jorden är att finnas till för människan?
Det normala är väl hästen i "frihet"?
Det är väl när vi tar in hästen och "använder" den som det blir onormalt?
Är det bara jag som tror att hästar faktiskt kan vara nöjd så länge det finns mat, vatten och kompisar? Annars torde det väl vara djurplågeri att låta det finnas kvar vildhästar då?

// M (På sitt allra mest filosofiska humör ;) )

fast det där att hästen inte är skapad för oss ryttare osv, spelar knappast ngn roll i och med att vi håller den i fångenskap och hästen är ett djur som otroligt lätt anpassar sig, till rutiner, behandling - ja allt. inklusive motion och stimulans i fångenskap.

att rida regelbundet i ett halvår och sen ställa av hästen i ett halvår för att vädret är kasst - det påverkar hästen även om den vänjer sig. så det resonemanget håller inte HELT att det är enbart för hästens bästa och att den är lika glad ändå. även om de vänjer sig och inte direkt far illa självklart!!!!

Min häst står och väntar vid boxdörren och buffar efter tränset för att få ta bettet och gå ut, även fast han har mat, när han är van vid att komma ut på kvällstid för ridning. han blir INTE glad av att stå i en vecka eller två. men självklart skulle han vänja sig och anpassa sig om det gick en längre tid.

Nä jag säger inte heller att hästar far illa av att vara i fångenskap, om jag tyckte det skulle jag ju inte ha en själv.... ;)
Inte var det tal om att hästar skulle stå i ett halvår heller utan några veckor.... :angel:
Det är ju naturligtvis inte så att man kan påstå att det är för hästens skull man ställer av den, det vore ju löjligt. Men om man ändå gör det, ställer av den alltså, så måste man ju kunna få göra det utan att någon påstår att det inte är bra för hästen...
Att någon ställer av hästen en period innebär ju inte heller att det inte sker under ordnade former dvs. ner och upptrappning, det förutsätter jag att det är självklart att man gör.

Till alla:
Är det skillnad på de hästägare som ställer av till sommarbete (som ju många faktiskt gör, pga. semester och annat...) och de som ställer av på vintern? Är det alltid lika "dumt" att överhuvudtaget ställa av? Jag är nyfiken...

// M

Senast ändrad av en moderator:

Bra förklaring och jag köper ditt resonemang.
det var flera i tråden som nämde månandsvis av vila så det var det jag mest kommenterade isåfall, förlåt otydligheten.

svar på senaste frågan: nej, det ska inte vara någon skillnad på vinter eller sommarvila planerings mässigt. man bör trappa ned likväl som trappa upp succesivt, upptrappning beroende på tidsperioden av vila vi pratar om osv.

Hmmm, jag ändrade lite på mitt inlägg ovan därför att det jag menade var om man "aldrig" borde ge hästen så kallad "vila", varken sommar eller vinter...?

// M

Hade jag vart häst hade jag mått hur dj*la bra som helst av att få ha semester och bara äta gott gräs, sola sig, bli fet och bara gå och njuta i hagen.

Och bli stekt i solen, uppäten av knott, jagad av bromsar och hela tiden ha flugor i ögonen.
Visst, en riktig höjdare!

Min upplysta ridbana fungerar bra alla veckor utom i höstslasket och vårslasket.
Men då fungerar ju grusvägarna prima i stället.
På vintern så välter min sambo snön på ridbanan med traktor och ringvält, det blir ett jättebra underlag.

Trots detta så orkar jag inte rida när det kallare än -10.
Det är liksom inte värt mödan.
Träningseffekten uppväger inte den stora arbetsinsatsen.

Alla hästar utom en går på lösdrift med kompisar och roar sig bra på egen hand.
Och stallhästen springer i en flera ha stor hage om dagarna.
De har det bra ändå liksom.

Jag börjar nog bli gammal......

Inte_Ung skrev:
Och bli stekt i solen, uppäten av knott, jagad av bromsar och hela tiden ha flugor i ögonen.
Visst, en riktig höjdare!
Det är inte lätt att va häst!
Glömde sommarplågorna mitt i min egna vårlängtan! :crazy:

Louise skrev:
Hade jag vart häst hade jag mått hur dj*la bra som helst av att få ha semester och bara äta gott gräs, sola sig, bli fet och bara gå och njuta i hagen.

Jag med :smirk:
Men jag gillar semester på vintern också...:angel:

// M

Inte_Ung skrev:
Min upplysta ridbana fungerar bra alla veckor utom i höstslasket och vårslasket.
Men då fungerar ju grusvägarna prima i stället.
På vintern så välter min sambo snön på ridbanan med traktor och ringvält, det blir ett jättebra underlag.

Trots detta så orkar jag inte rida när det kallare än -10.
Det är liksom inte värt mödan.
Träningseffekten uppväger inte den stora arbetsinsatsen.

Alla hästar utom en går på lösdrift med kompisar och roar sig bra på egen hand.
Och stallhästen springer i en flera ha stor hage om dagarna.
De har det bra ändå liksom.

Jag börjar nog bli gammal......

Då är vi fler om den saken... ;)

// M

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 698
Senast: Badger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar