Sv: vi fritidsryttare.
Ett ord: Brodd.
Ett ord: Brodd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lazio skrev:Jag förstår inte att folk bara bladdrar om att buhu det är så mörkt, buhu det är så halt, hästen får styltor, jag kan inte rida, min häst vilar 3 månader nu det går inte att rida alls, ingenstans!
Isgata - Det finns broddar
Snöstyltor - Snösulor
Mörker - Pannlampa
Stenhårt - Skritta
Vad är problemet?
cerrox skrev:oftast har vi ju kanske bara skogen & dess natur att använda oss av när vi ska rida & träna. nu på vintern är det ju ofta halt & ibland mörkt när man har tänkt ge sej ut på en tur, så då har man kanske inte möjlighet till att rida. för oss som har paddock så är ju oftast denna också oanvändbar över vintern & det är inte många som kanske har den turen att alltid ha ett ridhus tillhands.
det jag undrar med denna tråden är hur ofta ni ger er ut & rider nu på vintern? är det varje dag? för oss är det lite omöjligt att ge sej ut dom perioderna när det är som halast osv. hur är det för er? händer det ibland att eran häst får stå några dagar, kanske veckor? innan ni kan ge er ut & rida igen. hur gör ni då? alltså sätter ni igång dom lite lugnt då? hur isåfall? eller kör ni på som vanligt? träna, ut & galopperar osv. det beror ju säkert på hur länge dom har stått osv, men berätta. vore intressant att höra hur just ni gör. häromkring verkar ju inte alla göra på samma sätt iallafall. :smirk:
minternet skrev:Har precis börjat rida igen efter en viloperiod på ca 6 veckor. Det brukar bli så på vintern. Snorhalka, isvindar, spösnö och annat trevligt som kan kopplas till nordpoliska förhållanden passar inte mig!
Jag ser till att rida resten av året istället, mitt mål är varje år att jag också ska kunna rida hela sommaren men diverse broms och myggattacker brukar sätta stopp för det ett par veckor i alla fall
Jag vet inte om hästen tycker det är så roligt att bli "uttvingad" i alla lägen heller han ser ut att må fint när han får gå och skrota och vara "vildhäst" med de andra
Nu väntar en period med nån veckas skritt och sedan klättring m.m för muskelbygge innan det blir lite lätta travjobb inplockat i lagom takt.
// M
minimi skrev:Hästar är väl olika men alla våra har alltid älskat vinterridningen. Inga insekter, inte varmt, härlig snö att galoppera i. Tror din häst är ledsen jag.
Rosenlund skrev:Min häst har haft vintervila från mitten nov till mitten av jan. Jag rider hela sommaren i princip så vintervilan är hennes semester.
När vi "går igång" är vi ute och promenixar första 1-2 veckorna sen skrittar jag ca 1-2 veckor och börjar i slutet lägga in lite trav.
Ökar därefter succesivt på traven. Tar det lugnt länge och kollar av dagsformen tycker det här funkar för oss.....
Det är inte lätt att va häst!Inte_Ung skrev:Och bli stekt i solen, uppäten av knott, jagad av bromsar och hela tiden ha flugor i ögonen.
Visst, en riktig höjdare!
Louise skrev:Hade jag vart häst hade jag mått hur dj*la bra som helst av att få ha semester och bara äta gott gräs, sola sig, bli fet och bara gå och njuta i hagen.
Inte_Ung skrev:Min upplysta ridbana fungerar bra alla veckor utom i höstslasket och vårslasket.
Men då fungerar ju grusvägarna prima i stället.
På vintern så välter min sambo snön på ridbanan med traktor och ringvält, det blir ett jättebra underlag.
Trots detta så orkar jag inte rida när det kallare än -10.
Det är liksom inte värt mödan.
Träningseffekten uppväger inte den stora arbetsinsatsen.
Alla hästar utom en går på lösdrift med kompisar och roar sig bra på egen hand.
Och stallhästen springer i en flera ha stor hage om dagarna.
De har det bra ändå liksom.
Jag börjar nog bli gammal......