vi fritidsryttare.

Sv: vi fritidsryttare.

Jag rider oavsätt om det är mörkt, isgata m.m och jag har 4 broddar på varje hov och snösulor...jag kan tycka att det är mysigt att rida ut när det är schyst vinterunderlag att kunna jobba hästen...annars får man bara ta det lite lugnare när man rider ut...allt kan hända oavsätt om det är isgata eller inte...

Åh, det gjorde jag och Glossy igår! Bara skrittade i en timme i skogen. Mörkt var det också! Bara månen lyste på oss. Glossy var så himla glad, och det var en av de mysigaste studerna jag har haft! Då hade jag kunnat rida i flera timmar! :love:

Jag rider inte när det är halt.. Min ponny vill inte ens gå då.. så det finns ingen vitts när ingen av oss har lust.. Hon får fli tjock och ullig över vintern..

Alexandra_W skrev:
Lathet/bekvämlighet är problemet ;)

Ja jag har insett det... bara jag i stallet som rider/kör om jag har tänkt göra det oavsett väder.. alla andra är verkligen latmaskar :devil:

Diba skrev:
Jag rider oavsätt om det är mörkt, isgata m.m och jag har 4 broddar på varje hov och snösulor...jag kan tycka att det är mysigt att rida ut när det är schyst vinterunderlag att kunna jobba hästen...annars får man bara ta det lite lugnare när man rider ut...allt kan hända oavsätt om det är isgata eller inte...

Ja men vad duktig du är! :)
Men smaken är som baken...
P.S Jag har aldrig sagt nåt om "saker som kan hända" när det är halt det var någon annan i tråden D.S

// M

Jag rider på vintern iaf 2-3 ggr i veckan, broddat (och snösulor) givetvis men ibland hjälper knappt det. Håller oss till skritt bara när det är halt och i värsta fall rider vi i paddocken. Det är magnesiumklorid i den så den fryser inte så lätt och är oftast mjuk..
Har det töat, frusit, töat och frusit är jag tvungen att hålla mig i paddocken.
Men det har hänt att jag låtit hästen stått några dagar i rad, även mer än en vecka när det varit jättemkt snö och av diverse andra saker. Men generellt brukar jag endast skrittarbete hästen när det är vinter, speciellt när det är halt och dant.
När snön börjar försvinna, sätta igång hästen ordentligt men långsamt varvat med vila och tömkörning. Om inte hästen stått en längre tid då ägnar jag en månad åt skritturer och mkt tömkörning.

Även när sommarn är som värst brukar hästen få vila då han är så slö då så han går nästan i dvala och likaså jag :rofl:, synd att man inte får rida på stranden bär värmen är som värst både hästen och jag hade nog uppskattat ett dopp då.:cry:

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider mina hästar så ofta jag kan, oavsett om det är sommar eller vinter...

Ställer in när det är -20, eller kallare... när det är för varmt på sommaren... när det är för isigt/ halkigt (trots fyra broddar/hov och snösulor) och hästen bara går och spänner sig... när tjälen har kommit och marken är stenhård, utan snö, och det bara går att skritta... när det blåser stormvindar, särskilt i kombination med nederbörd... när jag har haft en jävlig dag på jobbet, eller helt enkelt är för trött...

Jag rider för att det är kul! Det är min favoritsysselsättning! Jag vill må bra när jag rider, inte plåga mig bara för sakens skull! Hästarna ska också tycka att det är kul! Jag älskar att rida ut en vinterkväll, med några minusgrader, i månskenet, i skogen och höra snön knarra under hovarna...

det är väl klart att man ska ge hästen en viloperiod nån gång under året! sommar eller vinter spelar ju ingen roll.

jag tycker bara det är konstigt att så mycket folk i princip alltid har sin häst mer eller mindre endera i vila eller igång sättning typ....jag menar: ett år är 12 månader, om man då låter hästen stå 2 vintermånader, så tar det en månad innan den är igång igen iallafall, sen rider man 2 månader, och sen blir det vila igen för då är det sommar och människan ska ha semester.... hästen går och slår dank hela sommaren, sen tar det återigen en dryg månad minst innan den är igång, man hinner rida typ 2 månader max, och sen kommer vintern :confused:

jag rider i ur och skur, precis som minimi har jag aldrig råkat ut för en vinter när det inte går att rida, man anpassar sig efter förhållandena, men att rida går - det går tillochmed att hålla igång BRA om man vill.
jag lägger sällan in medveten vila under majoriteten av året, för det händer alltid nåt ändå, hästen får nån blessyr och måste stå en vecka nån gång över vintern eller två, det blir vilan under den perioden. under sommaren lägger jag in vilan några veckor i samband med semestern, men ser till att det klaffar så man inte behöver spendera en månad att sätta igång igen, och att man är igång när allt annat sätter igång, träningar, tävlingar osv.

mackan skrev:
..jag menar: ett år är 12 månader, om man då låter hästen stå 2 vintermånader, så tar det en månad innan den är igång igen iallafall, sen rider man 2 månader, och sen blir det vila igen för då är det sommar och människan ska ha semester.... hästen går och slår dank hela sommaren, sen tar det återigen en dryg månad minst innan den är igång, man hinner rida typ 2 månader max, och sen kommer vintern :confused:
Och hur räknar du?
12 månader är ett år, så långt är vi överens.
Om sedan hästen vilar 2 vintermånader och 1 semestermånad samt tas igång 2 månader totalt, så blir det ju 7 effektiva ridmånader kvar per år.
Det räcker ju gott och väl för hästen i alla fall.

Dessutom så brukar inte en fulltränad häst behöva en hel månad för att komma tillbaka efter 8v vila i hage med möjlighet till obegränsad rörelse.

Någon nämnde lathet och bekvämlighet, och jag håller med om det.
Det går att rida i alla väder/underlag (nästan iallafall) om man bara vill.
Jag har svårt att inte rida varje dag! Älskar det för mycket och får nästan abstinens! Dom gångerna jag låter min häst få vila eller ha semester gör jag det för hennes skull och inte för min!

*kl*
roas fortfarande av att en häst i denna tråden är ledsen! :rofl:

Louise skrev:

Och det betyder vad då?

// M (Som faktiskt på allvar borde sluta med hästar och ridning om det är så illa att hästen faktiskt mår dåligt av några veckors vila på vintern! Det är inte ett dugg roligt tycker jag, som tror att han mår prima! Måste nog ringa och anmäla mig själv, och därmed många andra, för djurplågeri tror jag!)

Inte_Ung skrev:
Och hur räknar du?
12 månader är ett år, så långt är vi överens.
Om sedan hästen vilar 2 vintermånader och 1 semestermånad samt tas igång 2 månader totalt, så blir det ju 7 effektiva ridmånader kvar per år.
Det räcker ju gott och väl för hästen i alla fall.

Dessutom så brukar inte en fulltränad häst behöva en hel månad för att komma tillbaka efter 8v vila i hage med möjlighet till obegränsad rörelse.

Jag räknar som jag skrev: vinter vila ett par månader =2
igångsättning = 1
rida 2 månader =2
sommarvila hela sommaren som jag skrev = 3 (juni, juli, aug)
sätta igång =1
resterande tid innan vintervila = 2
total ridning inklusive igångsättning: 6 månader.

jag är väl medveten om att en häst i kondition inte behöver en månads igång sättning om den stått i upp till 4 veckor. efter 6 veckor brukar man börja tala om att det tar ung.hälften av de veckor hästen stått att sätta igång hästen ingen , för att komma tillbaks till dit man var. blir inte mycket tid då kvar, om nästa vila kommer igen om några månader....

6 månaders ridning per år är lite lite tycker jag. Men det är JAG.

minternet skrev:
Och det betyder vad då?

// M (Som faktiskt på allvar borde sluta med hästar och ridning om det är så illa att hästen faktiskt mår dåligt av några veckors vila på vintern! Det är inte ett dugg roligt tycker jag, som tror att han mår prima! Måste nog ringa och anmäla mig själv, och därmed många andra, för djurplågeri tror jag!)
Iom att jag inte känner dig vet jag inte hur jag ska tolka ditt svar på mitt inlägg. I mina öron är det sarkasm, vilket jag hoppas, eller??

Louise skrev:
Iom att jag inte känner dig vet jag inte hur jag ska tolka ditt svar på mitt inlägg. I mina öron är det sarkasm, vilket jag hoppas, eller??

Nä det är ren och skär ledsenhet! :(

Jag brukar på daglig basis ifrågasätta mig själv och det jag gör av den enkla anledningen att jag inte vill fastna i gamla vanor som inte längre kanske är bra. När det då är så att någon påstår att min häst antagligen är ledsen på grund av mitt beteende så borde jag ju alltså sluta upp med det och gå nya vägar eller hur? Det var det jag menade i alla fall.

Det kanske är jag som har missförstått dig istället och det var därför jag frågade vad det du skrev betydde? :idea:

Det du skrev tolkade jag som att du också höll med om att min häst (och därmed uppenbarligen många andras) är ledsen på grund av mitt sätt att handskas med den. :(

// M

Senast ändrad av en moderator:

Louise skrev:
*kl*

Till Miniternet:
Men Louise menade säker detta som sarkasm mot att Minimi var så övertygad om att nån annas häst var ledsen för att den inte reds fullt ut på vintern!! Inte att du är en dålig ryttare som inte vill rida i ur och skur!!

Julle skrev:
Till Miniternet:
Men Louise menade säker detta som sarkasm mot att Minimi var så övertygad om att nån annas häst var ledsen för att den inte reds fullt ut på vintern!! Inte att du är en dålig ryttare som inte vill rida i ur och skur!!

hmmmm, jo jag hoppas ju på det, :(
kanske var lite föhastade slutsatser... blev ju ledsen liksom...
Och det blev jag fast jag inte är en oriden häst ;)

// M

Som jag tolkade det var det endast ironi mot Minmis kommentar. Men visst är det lätt att ta åt sig... Det gör jag med alltför ofta.... Men som sagt tror jag inte alls det var så Lousie menade!!

Julle skrev:
Som jag tolkade det var det endast ironi mot Minmis kommentar. Men visst är det lätt att ta åt sig... Det gör jag med alltför ofta.... Men som sagt tror jag inte alls det var så Lousie menade!!

Ja nu börjar jag också tro det, efter att ha läst tidigare svar PUH!

Jo man tar åt sig alltför lätt ibland.... Men det är klart som vi hästmänniskor kämpar på och gör ALLT för våra fyrfota älsklingar :love: blir man ju ledsen eller galen om man får höra att detta inte räcker :crazy:

// M

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 698
Senast: Badger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår