vi fritidsryttare.

C

cerrox

oftast har vi ju kanske bara skogen & dess natur att använda oss av när vi ska rida & träna. nu på vintern är det ju ofta halt & ibland mörkt när man har tänkt ge sej ut på en tur, så då har man kanske inte möjlighet till att rida. för oss som har paddock så är ju oftast denna också oanvändbar över vintern & det är inte många som kanske har den turen att alltid ha ett ridhus tillhands.

det jag undrar med denna tråden är hur ofta ni ger er ut & rider nu på vintern? är det varje dag? för oss är det lite omöjligt att ge sej ut dom perioderna när det är som halast osv. hur är det för er? händer det ibland att eran häst får stå några dagar, kanske veckor? innan ni kan ge er ut & rida igen. hur gör ni då? alltså sätter ni igång dom lite lugnt då? hur isåfall? eller kör ni på som vanligt? träna, ut & galopperar osv. det beror ju säkert på hur länge dom har stått osv, men berätta. vore intressant att höra hur just ni gör. häromkring verkar ju inte alla göra på samma sätt iallafall. :smirk:

Sv: vi fritidsryttare.

Just nu, med isgata och massor av snö rider jag inte alls. Tycker inte att det är värd en muskelbristning eller sträckning. Annars när det är mindre snö och inte is så rider jag som vanligt. Ofta rider jag upp ett voltspår som jag håller mig till. Harvar man io paddocken går det att rida,..

Just nu, med isgata och massor av snö rider jag inte alls. Tycker inte att det är värd en muskelbristning eller sträckning. Annars när det är mindre snö och inte is så rider jag som vanligt. Ofta rider jag upp ett voltspår som jag håller mig till. Harvar man io paddocken går det att rida,..
hur länge står din häst då ungefär innan du rider som vanligt igen? snackar vi om dagar, veckor?

Bara en tanke
Kan man inte ploga paddocken och sen lägga ut hästskit över hela så att snön smälter? Det borde väl funka? I o f blir det väl lite otrevligt att kratsa hovarna sen, men det får man väl ta.

cerrox skrev:
oftast har vi ju kanske bara skogen & dess natur att använda oss av när vi ska rida & träna. nu på vintern är det ju ofta halt & ibland mörkt när man har tänkt ge sej ut på en tur, så då har man kanske inte möjlighet till att rida. för oss som har paddock så är ju oftast denna också oanvändbar över vintern & det är inte många som kanske har den turen att alltid ha ett ridhus tillhands.

det jag undrar med denna tråden är hur ofta ni ger er ut & rider nu på vintern? är det varje dag? för oss är det lite omöjligt att ge sej ut dom perioderna när det är som halast osv. hur är det för er? händer det ibland att eran häst får stå några dagar, kanske veckor? innan ni kan ge er ut & rida igen. hur gör ni då? alltså sätter ni igång dom lite lugnt då? hur isåfall? eller kör ni på som vanligt? träna, ut & galopperar osv. det beror ju säkert på hur länge dom har stått osv, men berätta. vore intressant att höra hur just ni gör. häromkring verkar ju inte alla göra på samma sätt iallafall. :smirk:

Jag rider varje dag på vintern också. Har en super bra pannlampa och häst med fyra broddar i varje hov, så det går alldeles utmärkt! :)

har tillgång till ridhus men den skiter jag i... runt oktober/november har hästen vila eftersom det bara är asfalt, mörkt och tråkigt men så fort det har kommit bra underlag så är det bara ut och rida

förstår inte vad folk har för problem med halkan igentligen? Jag har 4 broddar i varje sko + snösulor och sen ger vi oss ut, aldrig några problem med att hästarna halkar

på vintern blir det mycket konditionsträning eftersom vi joggar längst vägarna med bra underlag, både is och hårdpackad snö

är det mörkt är det bara att ta på sig rejält med reflexer och vara glad, no problems

Bara en tanke
Kan man inte ploga paddocken och sen lägga ut hästskit över hela så att snön smälter? Det borde väl funka? I o f blir det väl lite otrevligt att kratsa hovarna sen, men det får man väl ta.
det kanske man kan!? har faktiskt inte tänkt på det. :p

Jag rider varje dag på vintern också. Har en super bra pannlampa och häst med fyra broddar i varje hov, så det går alldeles utmärkt!
så ni har aldrig super hemskt isgata där du bor?
även jag har 4 isbrodd per hov, men vågar inte ge mej ut för det om det är såndär isgata. :crazy:

förstår inte vad folk har för problem med halkan igentligen? Jag har 4 broddar i varje sko + snösulor och sen ger vi oss ut, aldrig några problem med att hästarna halkar
det har jag också. men är nog lite feg. har gått omkull ändå, skritt på en väg, hästen halkar, tappar balansen & går omkull, landar på foten, som bryts på 4 ställen. inte trodde man att det skulle hända, men det gjorde det. kanske därför man har problem med halkan!!?

cerrox skrev:
det har jag också. men är nog lite feg. har gått omkull ändå, skritt på en väg, hästen halkar, tappar balansen & går omkull, landar på foten, som bryts på 4 ställen. inte trodde man att det skulle hända, men det gjorde det. kanske därför man har problem med halkan!!?

Vi rider på is och snö. 4 eller 6 brodd i skorna, och ut och rid.

Olyckor kan alltid hända... Hästar går ner sig i diken, går omkull, halkar på gräsunderlag och fläker sig m.m. på sommarlunderlag. Ska man kalkylera varenda risk - är det lika bra att stalla in för gott! :)

Norrland

har nog samma inställning som Norrland jag

skritt på is är halkigare än vad trav/galopp är så jag joggar hellre hela tiden på is så ofta det går men har aldrig upplevt skritt halkigt ändå och då har jag världens klantigaste häst :angel:

nått underlag jag inte gillar är asfalten åt det nyare hållet, snuskigt halt och livsfarligt för skodda hästar :crazy:

Jag tycker att den här vintern har varit fantastisk hitintills med tanke på ridmöjligheter. Fantastiska snöiga småvägar, snötäckta åkrar och ängar, sen rejält med is på sjön(om man törs). Har ridit snudd på varje dag, inga problem med halka, 4 brodd/sko. En liten snutt av en hövall är plogad och får tjänstgöra som ridbana. Har bättre möjligheter att rida nu på vintern, så snön får gärna ligga ett litet tag till.

slädtur på åkrarna:
th_PICT0027.jpg

på "ridbanan":
th_PICT0039.jpg

th_PICT0033.jpg

Jag har aldrig någonsin varit hindrad av vädret när jag ska ut och rida. Förstår inte heller grejen med halkan, det kan ju omöjligen vara is precis överallt? Har ni ingen skog? Visst, stigarna kan ju vara isiga men vad säger att man måste hålla sig till dom jämt?

En broddad häst med sulor och skyddade ben anser jag går att rida oavsett is/djupsnö/skare.

Jag förstår inte att folk bara bladdrar om att buhu det är så mörkt, buhu det är så halt, hästen får styltor, jag kan inte rida, min häst vilar 3 månader nu det går inte att rida alls, ingenstans!

Isgata - Det finns broddar
Snöstyltor - Snösulor
Mörker - Pannlampa
Stenhårt - Skritta

Vad är problemet?

Håller med Lazio. Man har häst hela året runt vare sig det regnar/snöar/25+/20-.... Det finns alltid lösningar och tydligen ursäkter me.

*KL*

När jag var ung och (över)entusiastisk red jag utan minsta knot 2 -3 ponnyer/dag efter skolan. i ur och skur, och sol som storm. Var det mörkt hade man pannlampa eller så fick man hoppas hästen såg vägen (fungerar förträffligt), var det skitväder så drog man på thermoridbyxor, trefingervantar, rumpvärmare och rånarluvan. ösregnade det drog man på regnstället och stekte solen red man i ridbyxor och bikiniöverdel (så fick man snygg bränna på kuppen). jag minns mer än en ridtur när både håren i näsborrarna och ögonfransarna frös ihop och det blev isklumpar av skummet vid bettet. Fast vi hade lika kul ändå. Men brukade - för HÄSTENS skull - ställa in galopperna vid under minus 25 grader.

Det var då..

IDAG har jag blivit äldre och en bekväm jäkel :devil: Jag har en överenskommelse med valacken att vi 'skiter i det' om det är nederbörd. Mest för hans skull då han HATAR nedbörd i ansiktet och inte är kul att rida då. Men jag brukar övertala unghästen att vi ska strunta i det om det regnar med, och HON har inget emot regn.. (fast jag har..).

Dessutom har jag haft förmånen att jobbat/inte jobbat så att jag kan rida i dagsljus.

Således, jag rider inte i mörker, jag rider inte i regn och jag drar mig för kraftigt snöfall (fast det händer att man ser mig ute och lalla).

DÄREMOT så finns det bara ETT underlag som jag inte tycker om - barmark när tjälen gått i. Det är helt jävla hopplöst och går bara att kräkskritta på.

Men djupsnö = inga problem (snösulor)
Isgata = inga problem (4 brodd/sko), jag både travar och galopperar på blankis och har så gjort i alla år utan problem.
Packad snö = det BÄSTA underlag som existerar! (brodd & sulor).

Jag har inte tillgång till varken ridbana eller ridhus vintertid (sommartid kan jag traila till dylikt om jag vill åka 30 - 45 minuter enkel väg).

Så ja, herrn står både dagar och en vecka ibland pga väder (läs: pga mattes bevämlighet och hans nederbördshat). Unghästen lider inte av vilor än, det blir bara bra me dlite oplanerade. Men det kommer hända att hon står också. Och de kan stå för att jag jobbar och inte kan rida när det är ljust.

Fast det är (förutom valackens nederbördshat) pga MIN BEKVÄMLIGHET (LATHET) de står. Inget annat. Det finns inga andra ursäkter egentligen.. :angel:

cerrox skrev:

Fast det där är en olycka som kan hända 'närsomhelst' tyvärr. En gammal stallkamrat krossade bäckenet på sama sätt, fast det var mitt i sommaren och hästen snubblade oförklarligt och gick omkull, och hon hamnade under.

Men vad hade du för brodd när den halkade? Två brodd/sko anser jag mer eller mindre livsfarligt att ge sig ut på is med, så jag har alltid 4 brodd/sko.

Lazio skrev:
Jag förstår inte att folk bara bladdrar om att buhu det är så mörkt, buhu det är så halt, hästen får styltor, jag kan inte rida, min häst vilar 3 månader nu det går inte att rida alls, ingenstans!

Isgata - Det finns broddar
Snöstyltor - Snösulor
Mörker - Pannlampa
Stenhårt - Skritta

Vad är problemet?

Lathet/bekvämlighet är problemet ;)

Fast det där är en olycka som kan hända 'närsomhelst' tyvärr. En gammal stallkamrat krossade bäckenet på sama sätt, fast det var mitt i sommaren och hästen snubblade oförklarligt och gick omkull, och hon hamnade under.
jo, det vet jag. men jag är iallafall sån att har det hänt en sak en gång så tar det låååång tid för mej att komma över rädslan för det. den sitter verkligen i.

Men vad hade du för brodd när den halkade? Två brodd/sko anser jag mer eller mindre livsfarligt att ge sig ut på is med, så jag har alltid 4 brodd/sko.
4 isbrodd/sko + snösulor

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 698
Senast: Badger
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30