Vi är en glömd sport

Sv: Vi är en glömd sport

Näää. Bara pleasure och ngn där de red typ en väldigt enkel dressyrbana, med galopp åt ena hållet, galopp åt andra. Halt, backa, o så typ sliding stop i ngt program.

Hur tufft hade det inte varit med alla grenar i typ en rid special på trean kl 21?? Jag tror jag hade dött av chock!

Då får någon gärna berätta för mig var nånstans ni hittar action och spänning i poker och biljard...

Mer häst på TV! Jag kan väl köpa att det kanske inte är lika många som sitter fastnaglade framför TV:n när ryttare efter ryttare hoppar samma hinder timme efter timme eller gör sin rörelser hit och dit inne på dressyrbanan, men det hindrar väl inte från ett par timmars sändning/vecka med normala tider där man kanske kan göra ett sammandrag. Lite glimtar från olika tävlingar i olika rid/körgrenar och välja ut det bästa från dessa.
Då blir det varierat, många olika ridstilar kommer med och det tar inte upp hela lördagkvällen. Sen tycker jag ändå att det kunde visas mer ridsport på TV, och oftare, men det är nog för mycket begärt...

Att visa sammandrag ur olika tävlingar/evenemang med olika inriktningar är precis vad som skulle behövas med jämnare svängar. Det finns ju en svensk sportkanal och där kan man ju knöla in mer hästsport så kan ju den som vill titta när det passar. Men där finns det timtal med Poker bl.a....när blev det en sport kan man ju undra. :confused:

Kicki :)

Men, det är ju många fler killar i hoppeliten än vad det är tjejer. Ridning är en tjejsport tills man kommer upp i klasserna (dvs, de tv-sända tävlingarna :p ) och hur det går till vet jag inte, men så är det ju!

Vad gäller övriga tjejsporter så är det ju så att hästsporten ändå är så pass stor i Sverige och ändå får så lite mediautrymme som stör de flesta...Hur stora övriga tjejdominerade sporter är vågar jag inte uttala mig om.

Visst är det så, men vilka är det som tittar på ridsport, i huvudsak? Det är fortfarande en tjejsport, eftersom det i Sverige är flest tjejer som utövar och tittar.

Det finns tjejer som spelar hockey också, men det är ändå en killsport. Tyvärr.

Så länge vi inte lever i ett jämställt samhälle kommer det fortsätta se ut såhär, tror jag. :devil:

Kan vi inte tvinga in några toppryttare i riksdagen? Eller som chefer över SVT, TV4 och alla de andra kanalerna :D :devil: :angel: Tror att många tv-chefer är fotbullsgubbar på 50+...åtminstone om man ska gå efter tv-programmen :p

Eller "Ridkväll" i still med Hockeykväll o Fotbollskväll

:rofl::rofl::rofl:

Skrattar åt blotta tanken på att det skulle vara möjligt :crazy:

Jag håller med! Detta har jag irriterat mig på länge!
Jag ser gärna fotboll och ishockey på TV, tänker se matchen ikväll. Men jag förstår inte varför det ibland måste börja en timme innan matchen börjar. Sedan kan de möjligtvis sända någon ridtävling på sämsta sändningstid och då ett sammandrag. Det är klart att jag fattar varför. Ridsporten är mkt en tjejsport och det är inte vi som bestämmer. Jag tycker inte att det är tråkigt att se vare sig hoppning eller dressyr på TV.

kl

Det sämsta är att motivationen till att ridsporten har så lite sändningstid och att den är så dålig är att "Det är ändå så dåliga tittarsiffror, det är ändå inte så många som kollar." Ne, kanske för att de tiderna det är hästar på tv så sover hästfolket! :devil: Jag menar, tänk typ tolvåriga hästtjejer, helt fanatiska, men skulle de få vara uppe o kolla på hoppning kl 23 på en tisdag? Helt sjukt!

Jag vill verkligen inte låta nedlåtande på ngn annan sport men ursäkta....hur många utövar tex biljard, curling skridskoåkning?
Vi är för h*lvete den näst största sporten!
Vi måste börja kräva mer av medierna. Skriva och klaga, ringa och vara besvärliga.
Så många som vi är borde dom utan problem kunna ha en "hästsportkväll" precis som det finns hockey och fotbollskvällar 100 ggr/veckan.
Jag väntar på svar från aftonbladet...har redan klagat men det verkar som om dom skiter i mig. Därför måste vi vara fler som klagar och det måste komma som en storm! Revolution!!!!!!!!!!!!

Håller också med om att det borde vara mer ridsport på TV!:mad::eek:

Är det ingen som vill göra något åt saken kommer det att fortsätta. Jag tycker att vi borde lära oss att klaga även utanför bukefalos. Det är klart att dom inte ger oss mer hästar på TV om det inte efterfrågas. Kan ingen REAGERA!

Håller med vi borde inte bara klaga här på buke, utan fortsätta men vart ska man klaga isf? :confused: Till Tv-bolagen?

Eller hur! Jag har börjat skriva lite...har bla skrivit till Aftonbladets sportdel. Det är inte så svårt. Deta står alltid mailadresser på hemsidorna. Det gör ingen skillnad om jag själv sitter och skriver, vi måste vara fler, annars skiter dom i det. :mad:
Vi blir diskriminerade. Så har det varit hela mitt liv. Jag har vuxit upp i en familj med 4 bröder (bilfanatiker) och 2 föräldrar som jobbar dygnet runt. Det fanns ingen tid över för mig att komma och kolla på träningar och jag fick ibland lifta med kompisar för att komma till ridhus.
När man hade idrott och ville stanna hemma för att träna på idrottsdagarna fick man höra "Välj nu en riktig sport den här dagen så kan du åka hem och galoppera runt i skogen när du är klar" :eek:
Den inställningen är säkert inte min dåv idrottslärare ensam om. I deras ögon är vi ett gäng skogsmullar som åker runt i skogen på våra ponnisar. Vi måste öppna deras ögon. Mer ridsport i medierna= mer prestige åt sporten.
Sverige är en stark hästnation, trots att vi är ett så litet land. Ändå är det bara vi hästtokar som vet om det.
Malin Baryard har gett oss ett ansikte utåt men vi måste se till att fler får uppmärksamhet.

Då får någon gärna berätta för mig var nånstans ni hittar action och spänning i poker och biljard...
QUOTE]

Ingenstans, men det måste ju uppenbarligen finnas ett intresse eftersom de sänder det. Likadant med olika dokusåpor och annat blafs. Om folk tittar, kommer med förslag och vill ha mer, ja vad satsat TV på? Om man letar igenom alla kanalerna finns det säkert nån som visar hästar. Hur ofta visar SVT2 biljard? :smirk:
Tror inte hästarna skuffas åt sidan för att det är en tjejsport (missat att de flesta duktiga ryttarna är män?), utan mest för att det inte ger rubriker som alla förstår. Hästsport har en hel del specialord, inte minst för hästarnas kroppar! En "vanlig grå medelsvensson" kan inte de orden, men fotbollsskvaller är lättare att ta till sig.

Jag håller med. Hur revolterar vi?? Kommentaren jag alltid får när jag tar upp detta är att ridning inte är en publiksport, men jag tror inte det är så. Jag är övertygad om att många skulle tilla om det fanns fler tillfällen. De visar ju inte ens world cup dressyr. :devil: men än när det är final och inte 17 går det i repris om man missar det. Det finns ju faktiskt rena sportkanaler och där borde ridsporten kunna få plats tycker jag. De visar golf och biljard hur ofta som helst. Hur stor publiksport är biljard??
Jag är gärna med och gör revolt. Fram för mer ridsport på TV:bow:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka