VGWBälte Extension/ VGW sele?

SunDown

Trådstartare
Såg denna sele i en djurbutik idag och jag blev väldigt nyfiken. Är det någon som har erfarenhet gällande denna sele?

Sv: VGWBälte Extension/ VGW sele?

Jag köpte en nyligen begagnat och ångrar att jag inte köpte för flera år sedan, vad mycket problem vi hade sluppit då! Hunden drar inte för det första men han väger bara 16 kg, stora hundar kan dra ändå. Han blir dessutom lugnare då det inte finns något som triggar honom. Men jag är inte helt 100 % säker på om det är bekvämt ha ryggfästet mitt över skulderbladen mitt på manken liksom....Sedan sitter den ju i armhålan på hunden. Han går som vanligt och den är bra vadderad men ändå...

Väldigt många öser lovord över den selen. Jag har funderat på att skaffa en till Ila men kan inte bestämma mig för om jag tycker den ser bekväm ut eller ej..

De är bara så bra! Fundera inte utan köp en om du har en hund som drar. Min slutade direkt att dra och skulle hon ens försöka så gör selen att hon vrids runt och hamnar öga mot öga med föraren. Dags att förbjuda nosgrimmorna när det nu finns bättre grejer.

Jag kallar selen för mirakel-selen!! :D

Ångrar verkligen att jag väntade så länge med att skaffa en! Redan på första promenaden i selen så slutade han dra. Nu har det gått några veckor sen jag skaffade den och inte en enda gång har han dragit i den - en HELT annan hund på promenaderna! :)
Däremot, så fort jag sätter på halsbandet igen så drar han! Så i vårt fall handlar det alltså om att just halsbandet triggar honom att dra, så jag är inte helt säker på att det just är denna seles funktion som gör att han inte drar, utan tror att han helt enkelt inte känner "behov" av att dra i sele. Men samtidigt..jag har haft annan "vinthundssele" till honom innan och då drog han lika mycket som i halsband.. Så jag vet inte..kanske det är en "mirakel-sele" trots allt hehe ;)

Jag har selen "Beginner" (billigare) till honom, eftersom jag först ville testa ifall den funkar innan jag lägger massa pengar på en dyr sele. Dessutom tänkte jag ändå ha den över täcket och då spelar det ingen roll att remmarna inte är vadderade. Jag har dock en storlek större till honom. Företaget jag mejlade med och frågade angående storlekar rekommenderade att ta en större ifall dom låg på gränsen mellan två storlekar. Så på min hund sitter den jättebra, den sitter ganska löst och skaver inte nånstans.

Såhär sitter den på Cashmir:

20121021101223732516258_sbig.jpg

Mitt råd: KÖP SELEN! :D

Jag sydde en egen igår, min lilla kan ha tendens att dra ibland men med selen drar hon noll! Väldigt skönt med tanke på att matte har värk i händer och handleder:laugh: oftast är hon lös men ibland måste man ha koppel.

Det jag inte gillar är att koppelhaken "slår" mot bogen, ska sätta nått fluff på den för vovva tyckte det va obehagligt. (Sydde i en separat D ring till kopplet och antar att det är därför)

/LL

Vill bara påpeka att på hundar med väl indragen buklinje så som på vinthundar kan man ha selen så löst som du har då bandet stannar under buken men på min pudel fungerade inte beginnern bättre än vilken vanlig h-sele som helst, tvärtom så var bandet under beginners mage för lång på honom och en hund som drar hårt som min behöver den äkta selen som stannar på plats. H-selar och beginnerns flänger runt alldelles förfärligt åt sidorna tyvärr. Men ska fundera på att testa min beginner utanför täcket dock om nu inte min väninna som provar en massa gamla selar från mig, bestämmer sig för att köpa just den ;)

... Men jag är inte helt 100 % säker på om det är bekvämt ha ryggfästet mitt över skulderbladen mitt på manken liksom....Sedan sitter den ju i armhålan på hunden. Han går som vanligt och den är bra vadderad men ändå...
Detta kan jag verkligen hålla med dig om. Köpte en till min jaktgolden förra veckan. Den fungerar ju verkligen då han inte alls drar i kopplet längre, däremot upplever jag att spännet liksom trycker neråt på manken, samt att banden sitter väl nära armhålorna. så jag är fortfarande kluven. Men den funkar säkert kanon om den sitter bra på hunden!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
692
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka