Vettig träning eller inte?

Mabuse

Trådstartare
Sag nagot häromdagen som gjorde mig lite illa berörd, och jag undrar vad ni tror om det hela?

Sahär är det:

Pa ridskolan där jag rider har de haft ett äldre fullblod som lektionshäst. Egentligen inte lastgammal, 17 ar är han, men rätt sliten efter ett langt liv som först löphäst, sen fälttävlanshäst och nu lektionshäst. Fräsch och fin i benen, men med rejält sänkt rygg, och efter aren som lektionshäst (gar bara med ovana ryttare eftersom han är sa snäll) väldigt omusklad över rygg och rumpa.

Na, vilket fall, nu är han/ska han säljas, och beridaren som jobbar pa stallet haller pa att rida till honom. Häromdagen gick jag förbi ridhuset, och hörde da nan som skrek "Din jävla idiot!!!" till sin häst, och vad det lät piskade pa hästen. En stund efterat sa stod beridaren och klädde av hästen utanför stallet, och jag insag att det var henne jag hört. Hästen var helt genomblöt av svett, och hon berättade att hon ridit den en halvtimme ungefär, men att den har ju ingen kondition. Och att hon hade ridit den fyra dagar i sträck nu, och den blev lika genomsvettig varje gang. Men det var ingen pardon, nu var den tvungen att arbeta!

Nu är jag bara en enkel hobbyryttare, och vet inget om hur man rider hästar professionellt, men det var tva saker jag reagerade pa:

1) I mina ögon är det väldigt olämpligt att skrika och svära at hästen man rider, men det kanske mer är en vanesak?

2) Om man har en väldigt otränad äldre häst, är det da lämpligt att rivstarta uppbyggnadsträningen sa att det första man gör är att rida hästen genomsvettig fyra dagar i rad? Man kan ju tänka sig att hästen nu, dag fyra, hade grym träningsvärk (ska säga att hästarna star uppstallade, och inte har ordentliga hagar att vara i) och därför inte var sa arbetsvillig. Men jag kanske är onödigt försiktig?

Vad tycker ni?
 
Sv: Vettig träning eller inte?

En lektionshäst ska INTE bli svettig av att gå en halvtimme.
Däremot kan hästen ha stressats och därför vara svettig.
Vråla till på hästar har det hänt att jag gjort:o Men då hqar det varit befogat. Inte sparka arbetskamrater dvs andra lektionshästar under lektion eller liknande saker. Fast ordvalet brukar då vara ett rejält NEJ eller liknande.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Kan säga att beridaren inte förtjänar titeln beridare.

Man ska ta det lugnt med återuppbyggandet.
Min häst är 10 år och hon har haft lite dåligt med muskler över rygg/bakdel men alltid varit i god kondition.
Att bygga muskler på ett stort djur tar lång tid!!! Underhalsen har först nu efter 4 månader börjat förtvina bort samtidigt som halsen får muskler i den övre delen.

Så jag tycker det är långtifrån vettig träning det du beskriver. En äldre häst behöver mer tid än 10 åring så jag tycker det är jättefel att rivstarta på det sättet.

Stackars häst :(
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Vråla till har alla väl nån gång gjort men jag har då aldrig kallat min häst eller nån annan häst för "jävla idiot" :crazy:
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Det är klart en lektionshäst som är van att ga med snudd pa nybörjare, som är helt omusklad i överlinjen, kan bli svettig efter att bli riden en halvtimme av en professionell beridare. Inte konstigt alls. Hon krävde förmodligen att han skulle kliva pa ordentligt och jobba genom hela kroppen samt använda sin bakdel, och i vanliga fall gör han inget av detta. Jagkanske ocksa ska tillägga att detta är en mycket liten ridskola med svenska matt, sa i vanliga fall gar han max en timme om dagen, fem dagar i veckan kanske. Ingen hoppning, mest skritt och trav.

Sen kan jag halla med om att han förmodligen var stressad ocksa, vad det lät var de ju rejält osams där inne i ridhuset.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Jag kan vid något tillfälle ha kallt någon häst saker. Men som sagt, då befogat..
INTE på en anläggning som är offentligt iaf.
Pucko hade jag en häst som kallades så det har jag ropat ånga gåner..:p;)
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Det är klart en lektionshäst som är van att ga med snudd pa nybörjare, som är helt omusklad i överlinjen, kan bli svettig efter att bli riden en halvtimme av en professionell beridare. Inte konstigt alls. Hon krävde förmodligen att han skulle kliva pa ordentligt och jobba genom hela kroppen samt använda sin bakdel, och i vanliga fall gör han inget av detta. Jagkanske ocksa ska tillägga att detta är en mycket liten ridskola med svenska matt, sa i vanliga fall gar han max en timme om dagen, fem dagar i veckan kanske. Ingen hoppning, mest skritt och trav.

Sen kan jag halla med om att han förmodligen var stressad ocksa, vad det lät var de ju rejält osams där inne i ridhuset.

Visst kan de bli svettiga, ändrar ordvalet till bör istället, så menar vi nog samma sak.
Mao så ska man soim beridare vara så pass kunnig att man känner en hästs begränsningar.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

O ja, jag har svurit åt min häst, helt klart. Men som sagt inte på en offentlig anläggning. Jävla häst brukar det bli om hon gör nåt dumt fast det är väldigt sällan :p

Mabuse-Att kräva en häst gå i den formen den inte gjort på länge är stressande, hästen försöker men förmodligen har ryttaren pressat mer och mer och hästen blivit mer o mer frustrerad över att inte kunna tillfredställa ryttaren. Och den onda cirkeln fortsätter ju sen eftersom hästen inte lyckas tillgodose ryttarens önskemål och ryttaren blir arg för hästen inte "lyssnar". Jag anser att man ska rida så att hästen känner att den kan tillgodose önskemålen och ge vila varannan dag så att musklerna hinner återhämta sig. Det ska ju vara positivt och roligt för hästen att bli riden...

EDIT: Med vila menar jag då lugnare skrittpass eller lugnare joggingpass där inte större krav ställs på hästen utan den får röra på sig och sträcka ut sig lite. En äldre häst ska ju helst inte stå.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Visst kan de bli svettiga, ändrar ordvalet till bör istället, så menar vi nog samma sak.
Mao så ska man soim beridare vara så pass kunnig att man känner en hästs begränsningar.

Precis, nu har jag inte ridit hästen själv, men vad jag har sett när andra ridit den sa är den genomsnäll och lite lat, har aldrig sett tendenser till att den skulle vara tjurig eller sla ifran när man kräver ngt av den. Dock med lite nerv, det är ju ända ett fullblod, sa den kan stressa upp sig lite efter en galopp. För mig verkar det rimligare att den inte kan/orkar genomföra det ryttaren ber den om.

I mina ögon skriker man inte jävla häst när man rider, óch framförallt bör man i det läget, när man är förbannad, inte ge sig till att sla hästen. Bestraffar man hästen ska man vara lugn och sansad, och intepuckla pa den i affekt, för det blir sällan bra. Eftersom hon dessutom är ridlärare och beridare sa finns ju ocksa risken att de yngre stalltjejerna (som redan har lite väl hard jargong med sina hästar) tar efter, vilket vore olyckligt.

Men sen tänkte jag att jag är ju en mesig hobbyryttare, man kanske maste vara hardare mot hästarna om man jobbar professionellt med dem?
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Om jag ser till mina erfarenheter av ridskolan så är det där fullt normalt beteende bland ridlärare... :crazy:

Tycker det är helt fel. Beridaren kunde gott ha tagit en lite lugnare start med träningen, det är ju helt nya muskler som ska jobbas som länge legat i träda. Undra hur det går att sälja hästen.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Svar nej, man måste inte vara hårdare mot hästarna om man ska jobba professionellt med dem! Det är ödmjukheten som gäller, att se efter hästens dagform och se hur den mår samt ha förståelse för hur hästen fungerar som individ.

Och jag tycker inte heller man ska sitta och skrika åt hästen när man rider den, arg röst stressar bara. Det gör jag inte iallafall. Vissa ryttare har humör, jag är en av dem fast jag har lärt mig att det inte hjälper att bli arg (lärde jag mig för längesen). Fast jag kan bli sur o säga saker när hästen t.ex dummar sig och ska springa iväg när jag ska byta träns-grimma vilket hon gjort några ggr. Men aggressivitet vid ridning tror jag inte på så länge hästen inte verkligen gör nåt med avsikt (t.ex slänger av ryttare). Fast det är ju sällan så att hästar dummar sig, oftare har den ont nånstans eller så är det fel på oss ryttare.

Att hon som är ridlärare beter sig så inför sina elever. Vad fan är det för förebild? :crazy:
 
Sv: Vettig träning eller inte?

i vissa fall kan man kanske anses som lite hårdare när man har hästar som yrke.
Man har inte tid att småtjafsa med dem om småsaker.

Jag red ofta själv lektionshästarna, en eller två gånger i veckan för att de skulle bli ordentligt genomridna och lösjorda.

ex en lektionshäst som med tiden blir lite avtrubbad för ryttarens hjälper. Jag lägger till skänkeln och får ingen reaktion från hästen. Ger den då ETT ordentligt rapp med spöt i framåtdrivande syfte. Sedan har vi "pratat" klart om den saken.:p

Att däremot sitta och piska runt en häst bara för att man är förbannad har inge som helst syfte.
Skrik och svordommar likaså, även om jag erkänner att jag vid enstaka tillfällen kallat hästar både det ena och andra:angel:
Som i all hästhantering är det konsekvens, konsekvens och återigen konsekvens som gäller.
En ridlärare som tappar besinningen hade jag tagit under armen och handgripligen kastat på gödselstacken.

Nu tillhör jag lite av det gamla gardet sas och tycker mig märka att många av de nyutbildade har stora luckor i sitt kunnande. SÅ bara för att man gått Hippologen eller vad det nu kan vara är det ingen garanti för kunnandet. Tyvär.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Nu tillhör jag lite av det gamla gardet sas och tycker mig märka att många av de nyutbildade har stora luckor i sitt kunnande. SÅ bara för att man gått Hippologen eller vad det nu kan vara är det ingen garanti för kunnandet. Tyvär.

:bow:

Många tycks idag tro att det räcker med att man kan saker i teorin. Sen är man bra på det praktiska för man kan teorin!

Men många verkar glömma att det krävs att man har känsla för hästen, förmågan att läsa av situationen. Jag kan säga att jag inte har känslan medfödd utan jag har lärt mig den. Har sett flera hippologer som gått sista året på Strömsholm rida som en kratta :eek: Det finns alltid nån oavsett nivå som helt saknar känsla för ridning och hästar.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

All träning, vare sej det handlar om kondition eller muskler. Eller båda delarna bör ske gradvis och utgå ifrån individens status.

Jag är 23 och otränad. Hade jag stuckig iväg på en springtur fyra dagar i rad, här och nu hade det antagligen gjort mer skada än nytta för min del. (slutat i hjärtinfarkt och utsletna knäleder) ;)

Träna ska alla människor och djur. Men med måtta. härregud man ska ju leva och ha roligt oxå ;)
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Vilken dåre!!! Säg åt henne!!! Eller i varje fall ifrågasätt, varför gå så hårt fram med en gammal häst? osv...

Om hästen är 17 år och blivit klent riden en längre tid, så kan man inte bara kräva massa jobb på studs! Det är skillnad på att bygga upp och bryta ner och vill man att den gamla hästen ska hålla för försäljning lär man nog vara varsam! Muskler bygger den inte bara pang bom ialf!!! :eek:
 
Sv: Vettig träning eller inte?

:bow:

Många tycks idag tro att det räcker med att man kan saker i teorin. Sen är man bra på det praktiska för man kan teorin!

Men många verkar glömma att det krävs att man har känsla för hästen, förmågan att läsa av situationen. Jag kan säga att jag inte har känslan medfödd utan jag har lärt mig den. Har sett flera hippologer som gått sista året på Strömsholm rida som en kratta :eek: Det finns alltid nån oavsett nivå som helt saknar känsla för ridning och hästar.

Jag bor i Tyskland, sa hon är inte hippolog, hon är utbildad i Warendorf i Tyskland till beridare. Tidigare har hon jobbat heltid som beridare och ridit hela dagarna, nu pa ridskolan har hon lite undervisning ocksa. Sa rida kan hon definitivt, inte bara i teorin.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Om jag ser till mina erfarenheter av ridskolan så är det där fullt normalt beteende bland ridlärare... :crazy:

Tycker det är helt fel. Beridaren kunde gott ha tagit en lite lugnare start med träningen, det är ju helt nya muskler som ska jobbas som länge legat i träda. Undra hur det går att sälja hästen.

Jag är inte helt säker, men jag tror att hästen redan är sald, bara det att den star kvar i samma stall. Ridning hör till de tjänster man kan köpa till om man har sin häst uppstallad pa ridskolan, sa jag tror hon rider hästen för den nya ägarens räkning.

Det verkar vara ett rätt vanligt upplägg här, hon berättade att i det förra stallet där hon jobbade red ägarna sina hästar kanske 2-3 ganger i manaden (da oftast pa tävling), resten av tiden var det beridarna som tränade hästen.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Är oxå hobbyryttare, och tkr inte man ska sätta igång/träna upp en häst på det sättet, nu är inte jag den som skriker, lr använder spöt speciellt mycket. Har det mer för att peta på rumpan om jag vill att hästen ska flytta rumpan mer, annars mer vifta lr peta till lite hårdare än om den ska flytta rumpan.
Man tkr ju inte att om hästen är så snäll att den går nybörjarlektioner, borde bli så vild eller svår riden att beridaren måste använda spöt...
 
Sv: Vettig träning eller inte?

För övrigt, väst "Hästdjävel" mellan tänderna har väl jag ocksa gjort nan gang när jag ridit en häst jag absolut inte kommit överens med, eller i värsta fall fatt lägga in en liten skrittpaus medan jag räknar till tio för att avhalla mig fran att knacka in pannbenet pa den eländes hästen (japp, jag har lite mer temperament än vad som är bra ibland:o). Men jag skulle aldrig ge mig till att skrika pa hästen medan jag rider, förmodligen är jag hämmad efter en uppväxt pa ridskola där man hade fatt en utskällning sa man inte vagade visa sig i stallet sen om man betett sig sa.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp