Vett och etikett!

M

marybary90

är det ingen ridskola/lärare som lär ut sånt!?

på gården/stallet där jag rider går det förbi en grusväg, och på den vägen verkar folks vett försvinna totalt. ryttarna drar förbi i 180 på hästarna även om de har kontoll över dem, vi har flera gånger fått stanna ryttare och berättat för dem att det finns barn, djur och framför allt hästarna som går i hagarna/paddocken som finns längs vägen.

det är inte bara ryttare som drar förbi utan vi har nu anmält ett flertal fartdårar på moppar.

det jag menar är nu att jag fattar inte att folk inte har bättre vett i skallen! tänk den dagen då det händer en olycka.. usch
det ska sättas upp en bom förhoppningsvis ska minska på trafiken..

Sv: Vett och etikett!

Fy vad hemskt! Kommer ihåg när jag var på väg ut, en liten grusväg som mynnade ut i en asfaltsväg. Då hör jag galopperande hovar runt kröken och stallets fjortisar kommer farandes i full galopp - minst 4 st. Min medryttarhäst får såklart frispel och vill följa efter, det blev många vändor i diket innan han lugnade ned sig.

De saktade inte ens in! Den här vägen var dessutom ingången till stallet - :eek: vad tänker folk med?

Jag saktar alltid ned om jag möter någon. En gång mötte jag dock en gubbe med hund som promenerade mitt i en galoppbacke där jag kom. Då blev det tvärnit och utskällning. Men hallå - alla galopperar där, han kan ju inte promenera sin hund på en uppenbar ridväg (han bor där).

Poetry_princess skrev:
En gång mötte jag dock en gubbe med hund som promenerade mitt i en galoppbacke där jag kom. Då blev det tvärnit och utskällning. Men hallå - alla galopperar där, han kan ju inte promenera sin hund på en uppenbar ridväg (han bor där).

Påminner om när jag mötte en hel kennel ute i skogen. Hade ett 10-tal lösa hundar på grusvägen och där kommer jag i full galopp! Lyckligvis han jag stanna, men möttes utav alla hundar som sprang runt benen på min häst! Tur att jag hade en hundvan häst! :) å den här gången bad hundägaren om ursäkt till mig att hon inte hade bättre koll på hundarna! :) ibland har man tur!

En vägbom eller ett par ordentligt stora stenar på vägen brukar få de flesta att sakta ner!
Vår grusväg går mellan vårat stall och huset, vägen är mycket smal och krokig. Stalldörren är ca 2m från vägen och staketet till trädgården går längs med vägen. Det var några idioter som envisades med att galoppera full fart längs med vägen. Satt upp varningsskyltar och stängde för en vägbom. Snacka om att få tvärnit och flyga över huvudet på hästen! Nu skrittar samtliga ryttare i trakten så lugnt och fint förbi!

Ursprungligen postat av Poetry_princess
En gång mötte jag dock en gubbe med hund som promenerade mitt i en galoppbacke där jag kom. Då blev det tvärnit och utskällning. Men hallå - alla galopperar där, han kan ju inte promenera sin hund på en uppenbar ridväg (han bor där).

Hmmm, :mad: är det väl verkligen "Vett och etikett"?
Har man inte fri sikt, så ska man väl för fasen inte galoppera!
Även om "alla" galopperar där, så kan det ju komma någon gående eller någon fullfarts-ryttare från andra hållet som INTE vet om att det är en galoppbacke.
Du är inte ett dugg bättre än stallets "fjortisar"!

ja precis. en gång var jag ute på en häst som praktiskt taget har nerverna på utsidan och gärna följer efter vem/vad som helst som hon kan tävla med :P men så var jag då på en grusväg så kommer det 2 på häst och travar förbi oss. men så hade jag en sån himla tur att nervvraket jag satt på närmade sig brunst och var lugn som en filbunke! så det hände inga olyckor som tur var. :D

hallå hallå glöm inte bort allemansrätten :bump: bara för att alla galopperar upp för backen så betyder väl inte det att inga andra får vara där? och speciellt de som bor där får väl rasta hundarna där om de vill, eller har jag fel?

hmm, mm.. såklart att man ska ta hänsyn.. men eftersom d finns dom som inte gör det borde du för din egna säkerhet lära din häst ta d lungt även fast d kommer dårar i full fart..

eller så kan man ha så pass bra kontroll på hästen så man vet att den stannar varje gång man ber dom, då menar jag inte efter några meter. om man ber den stanna direkt..ska den göra d... men som sagt, d kräver en del arbete för att lära dom d, jag menar inte att man ska slita tag i dom.. om hästen kan stanna omedelbart, då bör man, som du sa, ta d lungt vid skymd sikt,..

jo det klart, men nu är det ju så att det inte är min häst.

Jag tycker att det är självklart att man som ridlärare lär ut vanligt vet om vad man bör och inte bör göra när man är ute och rider.

Jag jobbade som ridlärare ett par år och var alltid väldigt noga med hur man ska uppföra sig när man ät ute och rider, tyvärr så verkar det som om det är många ryttare som inte har fått denna del på sin ridskola eller av sin rid lärare.

Normalt folkvett säger "sakta in!"
Jag saktar in när jag möter andra djur, människor och fordon. Även för att min egen häst ska hinna reagera på vad som händer.
En gång har jag varit tvungen att galoppera förbi en människa.
Jag var ute och red och kom i galopp på en härlig grusväg på andra sidan kröken sprang en joggare framför. Jag saktar ner till trav och tänker trava ikapp och sen skritta förbi och sen fortsätta. Men nej, jag kom inte förbi och jag ville verkligen om och galoppera och inte ha honom framför mig hela tiden. Så i kort galopp rider jag förbi så långt åt sidan som möjligt. Och sen efter några meter racear jag iväg och när jag haft en rejäl fart i kanske 200 m eller nått så saktar jag av och tänker låta min flicka skritta lite inom ett par minuter var joggaren i fatt mig och om. Sen såg jag inte honom mer även fast jag galopperade mycket.

det är så irreterande, blir själv nästintill överriden varje gång jag rider ut och skrittar på grusvägen intill terrängbanan, kommer alltid en massa snorungar från grannstallet i full kareta och drar om mig, Dusten blir helt hysterisk och taktar resten av ritten, jättekul :mad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 537
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar