Vett och etikett med grannhundar

Madick

Trådstartare
Idag skulle vi ut på skogspromenad för att träna lite "se var du sätter tassarna", dvs inte bara på stigar. På vägen kommer vi ikapp en i grannskapet med två mindre hundar. Min går lös men stannar när jag säger till så jag kan koppla när vi går förvi. Vi pratar lite och grannen ska gå en annan väg. När vi kommit in i skogen kommer plötsligt de två småttingarna farande i full rulle, jag tror att de rymt eftersom hon inte skulle gå här, men nej då, hon hade ändrat sig och kom samma väg som jag. Den ena småttingen juckar på min hela tiden, alltså utan paus, lyckas han ta sig bort så juckar den andra i luften, den andra småttingen som bara brukar skälla blir vansinnig och tar strypgrepp på min som då ligger still och ser fundersam ut. Det är ingen fara för skador (förutom psykiska möjligtvis) men vi kommer ingenstans och den här interaktionen med andra hundar ger inte oss nånting. Efter att ha tragglat 50 m kommer grannen på att hon ska nog gå en annan stig ändå och får till slut med sig sina små monster. Jag är helt slut, stackars Ozzy är helt slut och upphetsad samtidigt.

Hur i bängen värjer man sig i en sån här situation? Jag vill inte att min hund behöver umgås med dessa små illbattingar alls.

Vrålar "stanna! Gå till matte!" när de kommer, om möjligt kopplar dem när de kommer fram och tar sedan och går med dem till ägaren som får se till att hålla hundarna i koppel. Går det så långt att någon hund börjar jucka eller vara otrevlig mot mina, då ser jag till att ta bort den.

Det är mycket möjligt att jag uppfattas som en otrevlig surkärring, men folk får faktiskt se till att hålla koll på sina lösa hundar eller hålla dem i koppel samt respektera andra människor och hundar. Kan de inte det så ska de inte ha hund.

Säger som det är till husse/matte direkt jag ser att det är lite sisådär med kontrollen på hunden. Min hund gillar inte hundar så hon kommer bita om din hund inte respekterar hennes stoppsignaler. Dessutom bedriver vi avel och vill inte riskera parasiter/smittor från okända hundar.

Nu har det bara hänt en gång att mötande tog illa vid sig av mitt nekande till kontakt mellan hundarna och då fick jag en redig utskällning tillbaka. Det är sällan vi får frågan om att hälsa och folk brukar acceptera "Tack, men det är ingen bra idé".
Folk har mycket fördommar mot schäfer och brukar hålla ordning på sina hundar när de möter oss. Är jag ute med bara Dvärgschnauzern är det annorlunda.

Vid ett tillfälle sprang lös hund fram till mina kopplade hundar. Nu bet den iofs vår tik 2 ggr direkt den kom fram, men sen blev tyvärr rollerna obytta och det var verkligen inte kul :(

Senast ändrad av en moderator:
De här har lekt tidigare, eller rättare sagt den ena har skällt på avstånd (den som nu tog stryptag) och den andra har inte bara juckat utan de har liksom stått på bakbenen och sprungit runt och sett ut att ha rätt kul.

Blir till att se till att hålla oss borta och gå åt andra hållet utan kontakt nästan... hon är ju gullig tanten fast hon inte har nån koll på sina hundar. Nån bra ursäkt till varför jag inte vill ha Ozzy lös med hennes som jag kan skylla på "oss" och inte hennes hundar?

De här har lekt tidigare, eller rättare sagt den ena har skällt på avstånd (den som nu tog stryptag) och den andra har inte bara juckat utan de har liksom stått på bakbenen och sprungit runt och sett ut att ha rätt kul.

Blir till att se till att hålla oss borta och gå åt andra hållet utan kontakt nästan... hon är ju gullig tanten fast hon inte har nån koll på sina hundar. Nån bra ursäkt till varför jag inte vill ha Ozzy lös med hennes som jag kan skylla på "oss" och inte hennes hundar?

"Han vill döda dem", brukar jag köra med. :angel:
Alternativet är att han inte får vara lös eftersom han försvinner, vilket är lite mer sant.

Kan du inte bara säga att du tränar dina hundar på att nonchalera hundar vid hundmöten och att när dina hundar är kopplade vill du inte att de ska hälsa på andra hundar. Föreslå i stället att ni kan träffas och släppa lös hundarna för lek "nån dag" men idag har du inte tid. Idag tränar ni :angel:

Måste man alltid försöka hitta på ursäkter, är min spontana tanke? Är det inte bäst att säga åt tanten att du inte vill att din hund skall bli utsatt för hennes tokiga yrväder, helt enkelt för att du inte vill det? Om du säger det på ett vänligt sätt och hon tar till sig det och håller hundarna från din hund, då är ju allt väl. Om hon blir sur för det eller det på nått sätt är ett problem för henne så är hon väl inte så gullig ändå, tanten?:) Jag menar alltså inte att du ska surgnälla, utan sakligt bara tala om för henne vad du vill!

Måste man alltid försöka hitta på ursäkter, är min spontana tanke? Är det inte bäst att säga åt tanten att du inte vill att din hund skall bli utsatt för hennes tokiga yrväder, helt enkelt för att du inte vill det? Om du säger det på ett vänligt sätt och hon tar till sig det och håller hundarna från din hund, då är ju allt väl. Om hon blir sur för det eller det på nått sätt är ett problem för henne så är hon väl inte så gullig ändå, tanten?:) Jag menar alltså inte att du ska surgnälla, utan sakligt bara tala om för henne vad du vill!
Precis min tanke. Ärlighet brukar fungera bäst :)

Visserligen har jag blivit hotad en gång när jag bad en man att hålla sin hund kopplad, men sådant är nog väldigt ovanligt som tur är.

Nu är de flesta hundarna i grannskapet socialt kompetenta och de andra går i koppel, dessutom verkar folk passa sig för att släppa fram sina hundar till en flock (jag går med minst fyra hundar). Skulle den inkompetenta hunden komma mot min flock skulle jag vråla som en idiot åt både hund och ägare. Det brukar få dem att inse allvaret... En främmande hund som kommer in i min flock och försöker rida på mina fotar jag till så den far åt h-vete. Det är mitt jobb att freda dem från idioter, både tvåbenta och fyrbenta.

Om alla hundar verkar språksunda försöker jag göra så liten grej av det som möjligt.

Det fungerar inte alltid att vara saklig och ärlig. Vi har en sån granne och det är ingen idé, det är bara att ta hunden under armen och gå in när han kommer. :rage:

Min hund är inte det minsta aggressiv mot andra hundar men jag kör ändå med "koppla hunden om du vill slippa åka till veterinären..." Kör en liknande taktik med närgångna småbarn som omringar oss och vill klappa hunden. Det här är ingen hund som tycker det är trevligt att bli klappad av främmande människor så ofta när ungarna frågar om de får klappa hunden och jag säger nej, så kommer det en följdfråga som i 9 fall av 10 lyder "bits den?". Jag har gett upp mina försök att förklara för ungarna att han inte bits men att han tycker det är läskigt att främlingar klappar honom, så när de frågar om han kan bitas så svarar jag bara "ja..." numera.

En främmande hund som kommer in i min flock och försöker rida på mina fotar jag till så den far åt h-vete. Det är mitt jobb att freda dem från idioter, både tvåbenta och fyrbenta.

Det här är en viktig poäng för mig. Jag vill ju kommunicera till mina hundar att jag har befälet, jag bestämmer och jag ansvarar för situationen. Att då INTE försvara dem kostar för mycket på min auktoritet och hade skapat väldigt mycket stök på lågt tid i vår lilla flock (tre st).

Hur i bängen värjer man sig i en sån här situation? Jag vill inte att min hund behöver umgås med dessa små illbattingar alls.
Man säger som det är. Att hunden för tillfället inte ska umgås på det sättet med andra hundar för att man inte vill det helt enkelt.

Lite OT fråga om lösa hundar.

Hur gör man ifall det kommer en snäll och vettig hund lös hund utan ägare i sikte och där ens egen hund vill nosa osv men jag vill inte att dom ska hälsa oavsett. Råkade ut för det häromdagen att en stor stor goldenhane kom fram från ingenstans på våran skogspromenad och jag hörde ingen ägare eller någon som ropade på hunden alls, blev måttligt irriterad. Min hund var lös och dom började nosa relativt fint. Även om denna var säkerligen snäll så var han väldigt på min lille valp och jag kände att den var väldigt spänd, liksom väldigt hög i energi och gjorde sig lite stor osv och jag kände att jag ville ha bort den. Utan att tänka så mycket så tog jag bara tag i nackskinnet på den och drog undan den och såg till den att gick därifrån. Den skällde till mot mig då den förmodligen blev hyfsat överraskad. Den följde med en bit men då vände jag om och sa till och då sprang den in i skogen igen.

Jag funderade sen på vilket intryck jag gjorde på lille valpen. Om det är en hund han inte känner sig hotad av och kanske vill hälsa på men jag reagerar och tar tag i den och tar bort den. Kan det finnas risk då att min hund får intrycket att sådana hundar är farliga eftersom att jag reagerade på det sättet?

I sådana situationer när den lösa hunden vill starta lek och härjande och ens egen tycker det är kul, är det bättre att inte göra en grej av det och låta dom nosa för att sedan gå vidare? Dock så kände jag då den var så extremt hög i energi och framfusighet att den nog inte nöjde sig med att nosa och sen lunka vidare. Var mycket därför också jag ville ha bort den då det inte kändes trevligt när den kom fram så hastigt. Kändes inte trevligt helt enkelt.

Hur gör man ifall det kommer en snäll och vettig hund lös hund utan ägare i sikte och där ens egen hund vill nosa osv men jag vill inte att dom ska hälsa oavsett. Råkade ut för det häromdagen att en stor stor goldenhane kom fram från ingenstans på våran skogspromenad och jag hörde ingen ägare eller någon som ropade på hunden alls, blev måttligt irriterad. Min hund var lös och dom började nosa relativt fint. Även om denna var säkerligen snäll så var han väldigt på min lille valp och jag kände att den var väldigt spänd, liksom väldigt hög i energi och gjorde sig lite stor osv och jag kände att jag ville ha bort den. Utan att tänka så mycket så tog jag bara tag i nackskinnet på den och drog undan den och såg till den att gick därifrån. Den skällde till mot mig då den förmodligen blev hyfsat överraskad. Den följde med en bit men då vände jag om och sa till och då sprang den in i skogen igen.

Jag funderade sen på vilket intryck jag gjorde på lille valpen. Om det är en hund han inte känner sig hotad av och kanske vill hälsa på men jag reagerar och tar tag i den och tar bort den. Kan det finnas risk då att min hund får intrycket att sådana hundar är farliga eftersom att jag reagerade på det sättet?

I sådana situationer när den lösa hunden vill starta lek och härjande och ens egen tycker det är kul, är det bättre att inte göra en grej av det och låta dom nosa för att sedan gå vidare? Dock så kände jag då den var så extremt hög i energi och framfusighet att den nog inte nöjde sig med att nosa och sen lunka vidare. Var mycket därför också jag ville ha bort den då det inte kändes trevligt när den kom fram så hastigt. Kändes inte trevligt helt enkelt.
Jag vet hur hårda människor är här inne som skriver att man ska sparka och härja och hundar får absolut inte hälsa på främmande hundar för man inte vill av olika anledningar.
Men personligen gör det inte mig något alls om en vettig trevlig hund kommer fram och hälsar på mina, inget alls faktiskt, speciellt inte i skogen när alla är lösa.
Då har jag ändå en jävligt grinig hund, men henne håller jag i och låter de andra hälsa.
Jag vill inte hålla på och härja och bråka , vill inte lära mina hundar att andra hundar är något negativt.
Och jag tycker inte det är så otroligt viktigt att de inte får hälsa bara för att...
Senast idag kom två lösa hundar springandes och jag gick med mina, jag höll i min sura och de andra fick hälsa sen prata jag en stund med ägaren, varför vara konfilkinställd , nej så länge det är vettiga hundar som kommer fram bryr jag mig inte ett skit =D

Mina hundar avskyr när främmande hundar kommer fram till dem och jag ser det som mitt jobb att aktivt se till att det inte händer. Sen jag började jobba mer aktivt på att skydda mina hundar från obehagliga situationer har de slutat skälla vid möten osv för de känner sig trygga med att jag fixar bort obehaget åt dem.

Det kan ju vända så snabbt från trevligt hälsande till annat så jag hade försökt schasa bort hunden. Om det inte går hade jag kopplat den med mitt koppel och bundit den vid ett träd tills ägaren dykt upp. Min hund hade jag kunnat hålla koll över lös el i halsband under den stunden. Den känner jag ju.
Den största anledningen till att jag inte vill att hundarna ska umgås är ändock smittor och inte skador. Har fått hem både noskvalster och kennelhosta (trots vaccination) och det finns långt värre saker.

Jag vet hur hårda människor är här inne som skriver att man ska sparka och härja och hundar får absolut inte hälsa på främmande hundar för man inte vill av olika anledningar.
Men personligen gör det inte mig något alls om en vettig trevlig hund kommer fram och hälsar på mina, inget alls faktiskt, speciellt inte i skogen när alla är lösa.
Då har jag ändå en jävligt grinig hund, men henne håller jag i och låter de andra hälsa.
Jag vill inte hålla på och härja och bråka , vill inte lära mina hundar att andra hundar är något negativt.
Och jag tycker inte det är så otroligt viktigt att de inte får hälsa bara för att...
Senast idag kom två lösa hundar springandes och jag gick med mina, jag höll i min sura och de andra fick hälsa sen prata jag en stund med ägaren, varför vara konfilkinställd , nej så länge det är vettiga hundar som kommer fram bryr jag mig inte ett skit =D
Jag är mer sån undrande lite över hur man vet om det är en "vettig" hund eller om det är en hund som kanske nosar först och sen så vänder det och den blir obehaglig. Det var lite så med denna, det kunde gått åt båda håll och jag kände inte att jag ville vänta och se vad som händer. Min hund var ju lite tvungen att nosa då ju han kom farande som ett skott från ingenstans, plötsligt stod han bara nästan över min hund.

Men eftersom min hund förmodligen inte kände någon osäkerhet just där så är jag ju lite rädd att han ska tro att det var något farligt och bli osäker av den anledningen. Samtidigt vill jag ju inte vänta och se vad som händer.

Jag är inte den som inte låter min hund nosa på andras hundar men jag säger ju ifrån ifall jag känner att det inte passar min hund. Är inte att vara konfliktinställd utan jag vill ju att min hund ska träffa trevliga hundar och få bra erfarenheter.

Sen är jag nästan ännu mera otrygg när hundarna kommer när min är lös, är det någon som börjar jaga eller vill gå på så har man ju ingen chans alls att rädda hunden ifall den börjar springa undan. Vart med om det två gånger med mina andra för längesen när dom blivit påflugna, hade dom sprungit lösa då så hade en av dom kanske inte ens överlevt. Kanske är det jag som är överdrivet försiktig och inte vill riskera något men samtidigt så får det ju inte bli så att min hund blir osäker för att jag knuffar undan hundar han hälsar på. Lite svårt det där tycker jag.

Mina hundar avskyr när främmande hundar kommer fram till dem och jag ser det som mitt jobb att aktivt se till att det inte händer. Sen jag började jobba mer aktivt på att skydda mina hundar från obehagliga situationer har de slutat skälla vid möten osv för de känner sig trygga med att jag fixar bort obehaget åt dem.
Och mina hundar blir bara jobbiga om jag börjar vråla o sparka efter andra hundar då går dom igång och jag vill inte att de ska ha inställningen att andra hundar ska vi slåss mot/jaga iväg, men det gör man som man vill, jag tycker risken att det blir bråk är ganska liten om man ser att den andra hunden inte är konfliktinställd.
Om det är en hund som kommer och är spänd och ute efter bråk är det en helt annan sak. ush !

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 158
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka