Nej, jag har aldrig sagt att du yrkar på censurering. Jag tycker absolut att man kan och ska problematisera beteenden som kan vara destruktiva och sjukdomsvinst är som sagt ett välkänt fenomen. Men för mig som inte sett en särskilt romantiserad sida av det så upplever jag det aningens obehagligt när vi börjar prata om att prata öppet om psykisk ohälsa och diskussionen snabbt glider in på sjukdomsvinst. Jag anser att problemet med att personer inte pratar om psykisk ohälsa, vilket till viss del är orsaken till att tre personer om dagen tar sitt liv i detta avlånga land, är ett betydligt större problem än att vissa utnyttjar sjukdomsvinster. Personligen har jag inte stött på en enda person som skapat sig sin identitet och ett namn kring sin psykiska ohälsa, utan bara personer som med nöd och näppe försöker klara livhanken.
Med det sagt så finns det som sagt problem med romantisering och sjukdomsvinst, jag tycker bara att det motsatta problemet med över 1000 självmord varje år är så ofantligt mycket större.
Nej, såklart har du inte sagt att jag yrkar på censurering, du svarade ju egentligen inte ens på mitt inlägg där. Försökte bara förtydliga min ståndpunkt Och visst, det ligger absolut något i att det blir problematiskt och dömande åt andra hållet när man tidigt in börjar tala om sjukdomsvinst. Men jag är nog absolut lite hemmablind gällande den biten, just eftersom att jag snarare kommer från en bakgrund där man ibland romantiserar. Det är egentligen främmande för mig att inte tala om psykisk ohälsa, och det är väl därför jag sett en baksida också. Men för någon som överlag vistas i sociala sammanhang där man inte talar om det, så förstår jag att det låter hemskt när någon som jag påtalar en destruktiv sida av myntet. Så det är ju lite dubbelt, jag tror många gånger att de personerna som skulle behöva öppenheten saknar den i sin omgivning, medans jag tror att det är en större chans att de som det är negativt för ofta söker sig till liknande miljöer.