Vetrinärbesiktning äldre häst?

Silver Girl

Trådstartare
Ska för första gången köpa häst och undrar lite över det här med veterinärbesiktning.
Hästen i fråga är 17 år och inte i full kondition, så jag tänker att det borde räcka med gårdsbesiktning?
Om det nu skulle vara så (ren spekulation, vad jag vet är han helt ok) att han t ex får en etta på något ben, hur ska det tolkas eller ska man här ta hjälp av veterinären med tanke på vad han ska användas till?

Sv: Vetrinärbesiktning äldre häst?

Att hästen inte är i full kondition gör ju inget för en veterinärbesikning på klinik, men innan du bestämmer dig för en gårdsbesiktning borde du fundera vad du ska ha hästen till. Om du tänker träna och tävla (17 år är ju inte lastgammalt!) sitter det ju inte fel med en klinikbesiktning.

När jag köpte häst ville jag ha klinikbesiktning. Detta beroende på att veterinärerna är opartiska och har tillgång till övrig utrustning om något extra skulle behöva kollas upp.

Jag tycker du ska ta en klinikbesiktning. Defintivt.

Du får ingen etta, du får UA eller anmärkning. Anmärkningen får du sedan ta ställning till, gärna i samråd med veterinären som utfördat den.

om du skulle bestämma dig för en gårdsbesiktning tycker jag att du iaf ska se till att ta ut en annan veterinär än ägarens/stallets ordinarie, så att du kan känna dig mer säker på att h*n är opartisk.

Senast ändrad:

Vad är egentligen skillnaden mellan klinik- och gårdsbesiktning? Vad mer ingår i klinikbesiktning?

Det beror ju helt på priset tycker jag. En kuse för 20.000 räcker ju med en gårdsbesiktning, en för 100.000 hade jag tagit till klinik

Inköpspriset kan väl kvitta? Ska man använda hästen vill man väl vara så säker det går på att den går att använda till det man tänkt? Jag anser att det går att göra en betydligt bättre besiktning på klinik, där det finns ordentliga förutsättningar, än på en gårdsplan med varierande gott underlag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka