Vetranquil

J

Jennie73

Har fått detta medel till ponnyn som ska skos. Hon är ganska stirrig av sig när hovis ska slå på skorna. Ska prova att ge henne detta för att se om det hjälper. Hur snart efter kan man rida igen?

ha det gott!!

Sv: Vetranquil

Du kan väl förmodligen rida igen så snart hästen är stadig på benen igen (några timmar beroende på dosen och effekten), men personligen skulle jag låta hästen vila den dagen. Ett rus är ju ändå ett rus och lite huvudvärk tror jag nog även att en häst kan få!

Jag fick det utskrivet för att jag skulle ge pålle det innan ridning så han skulle hålla sig i skinnet. Han hade stått i sjukhage och var minst sagt lite yster vid igångsättandet. Dock kan jag säga att jag inte fick ngn större effekt på min häst, han var lika pigg och glad på ridturen iaf!

Min herre fick Vetranquil när han skulle promeneras för hand vid griffelbensfrakturen. Gav full dos - på lugn häst. Ingen effekt alls, utan han skuttade och for lika mkt ändå.;)

Har också erfarenhet att det är en ganska svagt lugnande, men det är nog stor skillnad på häst och häst. Men efter ett par timmar kan du nog rida.....

KL
Jag har fått det utskrivet som "ridlugnande" dvs skulle ge innan ridning för att hästen skulle hålla sig i skinnet i igångsättning, så antar att det bara är att rida på. Självklart får man ju ha koll så att hästen inte blir extremt trött eller ostadig när man ger de, men har väldigt svårt att tro det eftersom det som sagt är ett svagt lugnande medel. Var noga med att hästen inte är stressad när det ges, då effekten uteblir isf.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur