Vetranquil, hur mycket?

A

Almeloue

Jag ska ge Vetranquil till en stor häst som väger ca 550kg men på burken står det på nått jätte konstigt språk så jag tänkte höra hur många mått ni brukar ge? :)

Sv: Vetranquil, hur mycket?

Nä, det är en burk som vi har haft sen tidigare. Jag ska klippa han så jag tänkte att ja skulle ge han lite lugnande eftersom han är lite "vild" att klippa.

Men vad står det på den ordinationen då, det måste ju ha blivit utskrivet på recept oavsett till vilken häst.

Har dessvärre dåliga erfarenheter av just Vetranquil när det gäller att dämpa hästar som tycker illa om vissa moment (lastning, klippning, skoning). Fungerar utmärkt för att dämpa vid t ex igångsättning, första dagarna i hagen efter konvalcens etc, men inte vid punktinsatser som höjer pulsen.

Det konstiga språket är franska - i vart fall på den burk jag har hemma. Det rör sig om några matskedar men jag har inte antalet i huvudet och tänker inte gissa. Ring apoteket och fråga.

Här har vi anledningen till att jag inte ens sökt licens på vetranquil.
Alldeles för många kolleger lämnar ut det lite hur som helst till djurägare som sen försöker använda det på eget bevåg med noll koll.
Du skall överhuvudtaget inte använda det till annat än det du fått ut det för utan att rådgöra med veterinären som lämnade ut det.
PL

... och anledningen till att jag har i princip allting kvar är att det inte bet på mitt fullblod överhuvudtaget.
De lugna konvalescent-promenaderna fick bli en snabbuppförd sjukhage.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är mitt i lastträning av hästen som är lite åt det oroligare och fega hållet. Vi har kommit en bra bit men inte hela vägen. Nu måste...
2
Svar
21
· Visningar
2 355
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist