Veterinärkostnad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärkostnad

Du skall aldrig behöva betala mer än från vet stat. till dig.
Avlägset boende är en specialregel som gäller jordbrukets djur, där staten betalar inst ö 30 km o resa över 2*40 km
Ett förtydligande ang vad en distrvet tjänar på långa enkelresor.
I mitt exempel ovan med 60 min inst o 60 min beh får vet ut 720 innan skatt vilket innebär ung 240 per timme på en nattresa.
PL
PL

Att försäkra en foderhäst är ju inte något problem, det kan du göra enkelt själv. Det är ju bra mycket billigare än att stå med dessa kostnader... Sen när det gäller distriktare så står det ju tydligt på faktura/underlaget vad som är vad och då ser man att inställelse och resa är ju tunga poster :( Tyvärr.. Så en försäkring löser problemet ganska lätt, sen beror det ju på vilket bolag man väljer, vad de ersätter, inte alla ersätter det som oftast kostar som tex resor och mediciner. Värt att kolla upp alltså. Hur det än är så lönar det sig garanterat...;)

Nej, har man Agria Maximal (den heter något annat nu - Agria Bas?) får man ingenting för veterinärens resor eller de mediciner som man själv hämtar ut på Apoteket. Tar man ut distriktsvet är det ju alltså mycket som inte täcks av den typen av försäkring. Är det någon som har koll på vad den utökade vetförsäkringen kostar, den som täcker ALLT (eller, nåja, det mesta ;) ) jämfört med maximal/bas? Rör det sig om det dubbla, ännu mer, eller mycket mindre?

Husmusen skrev:
Jag fick precis en veterinärräkning på 6000 KRONOR!!!

Är det ens rimligt? :eek:

Hästen hade kolik för ett tag sedan, distriktsveterinären ringdes ut mitt i natten. Han gick igenom henne "bakifrån" och satte sedan en spruta/sond i halsen på henne. Sedan kopplade han in droppet till sonden, sa till mig att stå med det i ca två timmar tills det var klart, lämnade en dunk ricinolja som jag skulle få i henne och sen åkte han därifrån.

Hela besöket kan inte tagit mer än ca en halvtimma - trekvart.

Nu har jag fått räkningen och tycker det är sjukt. Nån annan som håller med? Eller tycker ni att det är helt normalt?

*suck*

Jag tycker att det låter dyrt. Vårt nyfölade sto fick kolik natten 21-22/5 förra året. Alltså helgnatt. Han var här iallafall minst 1,5 timme.

Behandlingen 1000:-
domosedan. paraffin, mm 200:-
resa: 140:- (vet stat 1 mil härifrån)
stationsavg 80:-
inställelse: 500:-
summa: 1900:- + moms

Jag tyckte det var helt ok. Kanske det var för billigt? :o

6000 för en kolikbehandling låter i saftigaste laget tycker jag, jag brukar betala runt 2000:- de gånger min häst haft kolik.

Förra helgen fick jag ringa ut distriktarn 3 ggr och varje besök varade ca 30 minuter. Fick hem underlaget nu och det gick på 7200:-
Mycket pengar, men ingenting i jämförelse med din räkning:crazy:
Alla besök var ju på jourtid, så då rullar det ju på.

Vi har distriktarna 3km från stallet och jag är glad åt att den servicen finns. Dom inställer sig väldigt fort, oftast får man hjälp inom en timme om det är koliker, sårskador som behöver sys osv. Är läget akut kan man ju inte vänta på sin ordinarie hästvet. 2 veckor liksom, även om han är väldigt mycket billigare;)
Försäkringen tar ju ändå det mesta, och jag betalar gärna för att få snabb hjälp, dygnet runt, när min häst mår dåligt.

Min stallkompis ringde distriktarn i början av veckan, och medans hon fortfarande beskrev sin hästs symptom för veterinären i telefon rullade hans bil in på stallplan. Det kan man kalla snabb service:)

Senast ändrad:

Jag bor inom SLUs Ambulatoriska område.
Och det är ingen tillfällighet.
Jag såg till att bosätta mig så.
Så jag tror att jag har landets både bästa och billigaste akutvård på häst.

Och så är det ofta en hel flock som kommer med kandidater och allt.
Vilket känns skönt när det blir litet tungt.
Många händer är bra.

Men tillgång till många flinka kandidater så kan man vaccinera 13 hästar på en halvtimme.
Det blir liksom billigt när man betalar/timme.

Vad jag betalar för kolikfall en natt mellan fredag och lördag vill jag inte berätta.
Men jag är övertygad om att jag har någon typ av "Lättarbetad Djurägarrabatt".
Jag har hästarna på lösdrift och ett 5boxars stall byggt för att just sköta sjuka hästar och sko i.
Det är rent, ljust, luktfritt och rymligt.
På stallgången så får alla kandidaterna plats att titta samtidigt.
För jag har anpassat stallet till att veterinären skall kunna undervisa samtidigt med behandlingen.
Och det finns flera rejäla bord att ställa utrustningen på.

Jag kan tillägga att jag sällan behöver vänta på att få hjälp.

peter_lundin skrev:
Ja det var lite för billigt, han tog betalt för en timme.
PL
Hrm känns bra. Dottern här säger att det inte räcker med 1,5 timme. Vi trodde inte vi skulle kunna rädda henne så det tog sin tid.
Fast det är väl så att man får lite igen när man vänt sej till samma veterinärer i 20 år. Visserligen har jag en "privat vet" också men dessa 2 (+då jourvet som vetstationen hänvisar till) är de vi använder. Jag litar på dem, och de vet var de har oss, våra hästar och grisar.
Denna vet som var ute som jourvet kan jag ringa privat om det behövs.

Tack alla vet för att ni finns! Såväl distriktare som privata :bow:

mitt inatten sa du.... då lär du nog få betala där efter..... de e ju både akutfall och obekväm arb.tid...

Fick precis en räkning på 7800kr. För en behandlig av Gonit i höger bakben. Då var räkningen för första besöker samt återbesöket!
Men det är mkt pengar att lägga ut!:crazy:
Har tack och lov Agria Maximal Utökad så efter reglering blir det ju 2000kr att betala vilket ju känns bättre!:cool:

Fast det är lite dumt att dom inte reglerade direkt på kliniken! Lättare att få ihop 2000kr än 7800kr! *tack och lov för snäll mamma* :bump:

Personligen kan jag säga att med det ansvaret innebär, de arbetstiderna man har så har man ingen fantastisk lön som veterinär.

Nej, jag håller med. Detsamma gäller oss förskollärare och barnskötare. Vi tar hand om det mest dyrbara som finns, barn, men inte är vi högavlönade precis. Men kul och intressant är det, och det är väl antagligen det som de flesta veterinärer tycker också om sitt yrke?

BonRaiz skrev:
Jösses....ja, då får du pröjsa..man lär sig så länge man lever..:(
Har ni inget fodervärdsavtal?
Det rek. alla att ha m foderhäst...där står vem som är ansvarig att bet in försäkring på hästen...
Och försäkring...det tycker jag man skall ha..mot vet kostnader iaf...
Annars blir det dyrt...som märks...

Jo, vi har ett fodervärdsavtal, men vi hade lämnat veterinärfrågan öppen och sagt att jag skulle ta ut en veterinär och besiktiga hästen, och därefter skulle ägaren ordna med försäkringen. Men efter att veterinären varit ute och godkänt henne så hände inget mer... (kan tillägga att hästen försäkrats nu :crazy: )

armando skrev:
jag hade ute en veterinär i mitten av december.
har inte fått någon räkning? tar det så lång tid eller har de... glömt?

Veterinären var ute hos mig i november. Jag fick inte heller någon räkning och började undra lite - ända tills jag fick ett inkassokrav! *betalade fort som bara den* Så ring upp och kolla med dom för säkerhets skull :crazy:

Husmusen skrev:
Jo, vi har ett fodervärdsavtal, men vi hade lämnat veterinärfrågan öppen och sagt att jag skulle ta ut en veterinär och besiktiga hästen, och därefter skulle ägaren ordna med försäkringen. Men efter att veterinären varit ute och godkänt henne så hände inget mer... (kan tillägga att hästen försäkrats nu :crazy: )
Borde inte ägaren stå för veterinär-kostnaden då eftersom h*n underlåtit att försäkra hästen?

Hmm... njae, joo, det tyckte jag nog oxå... menmen... Jag är sämst på att prata pengar med folk, så nu blev det såhär *pank igen* :crazy:

Hur muycket ligger ett veterinärbesök på? (att veterinären kollar på hästen):p

Jag tycker det låter oerhört dyrt. Min häst har haft kolik två gånger så att veterinären har fått komma ut. Båda gångerna har det varit på söndagkvällar. Det hon har gjort är att kolla hästen (puls,tarmljud,slemhinnorm.m), ge en spruta och sedan har hon väntat tills man märker att hästen mår bättre igen. Hon har kanske varit hos mig i 45 min. Detta har kostat ca:850 per gång. Så 6000 låter väldigt saftigt!

Äh, jag orkar inte. Klart weterinärer ska jobba gratis, de får ju ändå gulla med söta djur hela dagarna, nätterna och helgerna! Inte ska de snåla swinen ha betalt utöwer det, inte!! Annat om man får ringa efter rörmokaren akut en lördagskwäll - det är ju ett riktigt skitgöra och bör betala sig mycket bättre!!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar